marți, 9 martie 2010

S-a furat o personalitate, sau o splendida incertitudine

Asa e intituleaza textul cu care va tot amenint de catava vreme, text copiat din cartea "Noi si Eu"de Vladimir Levi.

Aveti o fire increzatoare, dar viata v-a invatat sa fiti vigilent. Nu va hotarati sa va incredintati gandurile cele mai intime decat unei persoane sau cel mult doua, desi aveti mereu sentimentul ca inca n-ati spus totul. De la un timp incoace ati inteles ca, de fapt, omul e tragic de singur, dar aproape ca v-ati resemnat si va bucurati ca exista cel putin cateva persoane in compania carora puteti uita acest lucru.
Sunteti destul de perseverent, dar vi se intampla sa va paraseasca vointa si aceasta va indispune foarte mult. V-ar place sa fiti mai sigur de dumneavoastra. Sunt clipe cand va dispretutiti pt aceasta lipsa de siguranta, caci la urma urmei, ati inteles ca nu sunteti mai prejios decat altii. Uneori va cam iesiti din fire si nu reusiti sa va stapaniti, mai cu seama cu persoanele apropiate; mai tarziu rtegretati accesele dumneavoastra de furie.
Nu s-ar putea spune ca nu sunteti egoist, uneori chiar f egoist, totusi sunteti capabili sa va devotati celorlalti, dand dovada de abnegatie. Privita in ansamblu, viata va apare fara indoiala, in multe privinte, ca un sacrificiu consimtit in favoarea acelora care traiesc alaturi de dumneavoastra. Uneori vi se pare ca sunteti exploatat intr-un mod viclean si despotic si atunci sunteti cuprins de o furie neputincioasa. Aspectul cotidian mohorat va consuma mult din puteri si multe din posibilitatile dumneavoastra raman nefolosite-dar la ce bun sa vorbimdespre asta?
E mult de cand v-ati dat seama cat de falsi sunt oamenii, cate sacaieli meschine si cata prostie de nedescris domneste in jur. Toate astea sunt aici, aproape; uneori participati si dumneavoastra la elle- si asta va dezgusta. Totusi, mai pastrati in adancul inimii o incredere aproape inconstienta in prezent, intr-o schimbare in mai bine, care nu poate intarzia.
Aveti amor propriu si sunteti susceptibil, dar in general reusiti sa-l diminuati. Sunteti invidios, dar nu vreti s-o recunoasteti, nici in forul dumneavoastra launtric, dar stiti sa va bucurati din toata inima de succesele persoanelor care va sunt apropiate si simpatice.
Bun, e de ajuns. V-ati recunoscut? Da, dumneavoastra care tocmai citit aceste randuri. Cum am procedat ca sa va ghicesc? Prin telepatie. Dar sa lasam gluma la o parte! La drept vorbind n-am facut altceva decat sa observ pe primul venit. Ghiciti, pe cine? Nu, jur ca nu va cunosc! Am scris numai ce mi-a trecut prin cap, analizand un singur model-pe mine, sa zicem. Sau pe altcineva, n-are importanta.
E ceea ce am putea numi un efect de incertitudine sau, daca vreti,de consfintire a demagogiei. Exista unele cuvinte si fraze elastice care, prin polisemia lor, nu spun aproape nimic; totusi cand ne adresam cuiva, in special, ele se impregneaza brusc cu un sens, devin aproape magice si interesatul e convins ca nu-l privesc decat pe el. Mai precis, e vorba de acea splendida incertitudine care functioneaza atat de bine la toate nivelurile. Asa se procedeaza pt a scrie versuri, a profetiza, a compune predici si reclame pt bauturi spirtoase.
Am avut recent ocazia sa frunzaresc un manuscris, foarte mototolit, al unui calendar astrologic atribuit lui Jacob Bruss, tovarasul de arme al lui Petru cel mare. Dupa ce mi-am parcurs in fuga horoscopul, m-am luat cu mainile de cap; extraordinar, totul se potrivea!
"Cei mai multi au amor propriu; sunt mandri si ambitiosi; stiu la nevoie sa-si stapaneasca accesele de furie... nu sunt prea frunosi....Nu sovaie sa-si compromita sanatatea pt a-si potoli setea de voluptati si de placeri senzoriale...."

Cand am cumparat cartea am mers cu era in mana la multe colege si colegi de munca, aratandu-le prima parte a acestui text, pana la "Bun, e de ajuns". Aa existat o singura exceptie a unei doamne care a declarat ca nimic, dar chiar nimic din ce se scrie acolo nu o caracterizeaza, restul au manifestat uimire in fata acuratetii descrierii caracterului lor.

Prin 67-68 mi-a cazut in mana, pt un f scurt timp, "Cer si Destin" a lui Armand Constantinescu, cel care e considerat cel mai bun astrolog roman al tuturor timpurilor, a fost si plagiat de Eugen Barbu in Principele, lucru demascat cam in aceeasi perioada de Fanus Neagu.

Am fost surprinsa cat de exacta era caracterizarea mea de la zodia Berbecului (pe atunci nu-mi cunosteam ascendentul, nu mai vorbesc de restul horoscopului) si m-a distrat teribil o caracterizare pe care mi-o amintesc si acum " Desi o fire zanateca, Berbecul e condus de luciditate", multa vreme dupa aceea barfa, radiosantzul, mi-a adus la cunostinta parerea unei colege, care ma sapa intr-ascuns, despre mine:"e o taranca din alea calculate" (ea insasi provenind dintr-o familie de la tara,stia bine ce zice, din proprie experienta, cand pronunta cuvantul taranca). Voila, eram condusa de luciditate.

Tot pe aceste fraze polisemantice se intemeiaza si citirea etalarilor din Tarot. Exista manuale cu descrieri ale prezicerilor oferite de fiecare carte (arcana) minora sau majora, uneori prezicerile se bat cap in cap pe aceeasi pagina (de ex in "Manual de talmacire Tarot" scris de Hajo Banzhaf, aparut la Editura ZZ in 1994), talentul celui care talmaceste cartile de Tarot consta in alegerea acelor fraze care produc o imagine coerenta si verosimila (chiar daca nu neaparat si exacta) a celor vazute.

Niciun comentariu: