sâmbătă, 20 martie 2010

Queen Seon Deok=Secretele palatului Loialitate

















Marturisesc ca mie imi place Chil-Suk. Nu din cauza ferocitatii de care a dat dovada incercand sa indeplineasca ordinul crud primit de la Mi-Shil ci datorita omeniei de a o salva pe So-Hwa si de a-i cruta viata, aparand-o de toate relele ce i se puteau intampla unei femei cu mintea ratacita de durere.

Mi-as fi dorit sa fie de partea lui Deok-Man dar e cu atat mai de admirat ca i-a ramas loial lui Mi-Shil, chiar daca este oarecum confuz in ce priveste corectitudinea acestei alegeri. Poate faptul ca a fost numit Instructor al Hwarangilor, post detinut pe vremea regelui Hue Jeong de Seol Won sa fi cantarit greu in balanta.

Imi e mai putin clar cui ii este de fapt loial Mun-No. Aparent actiunile sale ar fi in favoarea lui Mi-Shil, mai ales ca a planuit imediat dupa ce le-a salvat pe Deok-Man si So-Hwa sa o casatoreasca pe printesa abandonata cu Bi Dam. Aici am eu o banuiala ca cele ce urmeaza au un substrat real iar scenaristele au incercat sa dea o tenta mai dramatica, mai psihologica si mai pe intelesul nostru desfasurarii evenimentelor, oferind si o explicatie mai plauzibila, dupa parerea lor.

Am specificat intr-un comentariu ca dintre Bi-Dam si Yu-Sin mie imi place mai mult Yu-Sin (pt ca e mai serios) si nu imprevizibilul si periculosul Bi-Dam. Inca nu vazusem acea scena care dezvaluie latura atroce a lui Bi-Dam, latura pe care Maestrul Mun-No incearca din rasputeri sa o suprime. Totusi Bi-Dam se pare ca are mai multi fani de sex feminin, poate pt ca e mai fluid in miscari, precum si muncii impecabile a stomatologilor care l-au ajutat pe actor sa etaleze o dantura superba, de o albeata intr-adevar stralucitoare.

Cautand poze cu actorii in viata de toate zilele am descoperit unde pot fi vizionate toate cele 62 de episoade ale "Secretelor" free, cu subtitrare in engleza. A fost instructiv sa vad din nou episodul 1, si astfel am lamurit o confuzie din capul meu. Eu credeam ca Sejong e acelasi personaj cu regele JinJi, de fapt e unul din comandantii regelui Hue Jeong, deasemenea am inteles si care a fost greseala de traducere a profetiei. Au tradus contend cu implinirea voilor (dorintelor) cand de fapt era vorba de contestarea puterii lui Mi-Shil, care nu va putea fi posibila decat la aparitia celei de a opta stele din Carul Mare.

Cred ca am mai inteles ceva din acest prim episod revazut, si anume ca MI-Shil a cam renuntat la budism in favoarea shamanismului, in timp ce Hue Jeong si Deok Man au tinut ca religia de baza sa fie budismul, pe care il slujea si Mun No, spre deosebire de Marea Preoteasa aflata in slujba lui Mi Shil

Facand o paralela intre serialele sud-coreene vazute pana acum am constatat un lucru si anume ca eroinele principale reusesc, prin calitati care le fac sa fie exceptionale, sa urce aproape miraculos pe scara sociala. Pana si Deok-Man, desi "os sacru", are de luptat cu educatia pe care a primit-o, neconforma cu cerintele unei case regale, lucru ce o face sa nu poata raspunde imediat unei intrebari atat de simple cum e cea pusa de Mun No "CCare este prima indatorire a unui rege?" Noi stim deja, din serialele anterioare ca prima indatorire a unui rege este grija fata de supusii sai".

Faptul ca Mun No continua discutia specificand ca mania si razbunarea nu sunt suficiente pt a accede la tron ma fac sa cred ca alta era de fapt dilema Maestrului, si anume ca nu stia cat de pregatita este Deok-Man sa devina un rege bun, care sa fie antiteza lui Mi-Shil. Pt ca se pare ca nu am dat suficienta atentie celor ce se intampla in episoadele introductive, fiind ocupata sa retin mai intai numele personajelor, apoi relatiile dintre ele si abia in ultimul rand ceea ce le caracterizeaza n-am retinut prea bine nici duplicitatea regelui Hue Jeong in ce o priveste pe Mi-Shil (pt ca in testament scrie ca recomanda ca ea sa devina calugarita dar imediat dupa ce ii inmaneaza restamentul il cheama pe Seol Won si ii da ordin sa o ucida pe Mi Shil), nici cruzimea uluitoare a acesteia (exprimata intr-o scena f scurta in care aceasta,vazand ca uriasul palanchin in care calatorea impreuna cu batranul rege a carui consoarta era s-a oprit pt ca unul din purtatori a cazut face un scurt semn cu, capul pt ca acesta sa fie decapitat, apoi se intoarce si continua sa toarne ceaiul spunand ca nu s-a intamplat nimic), nici complicitatea lui Seol- Won cu incercarea de detronare a regelui si nici nu m-a scandalizat f tare modul in care a fost calcat in picioare SW de MS in incercarea acesteia de a ajunge regina cu orice pret.

Este in aceasta ambitie a lui Mi-Shil de nu fi multumita cu puterea ci a dori neaparat fastul regesc care ii e refuzat in repetate randuri toata micimea ei de caracter, toata abjectia de care e capabila, precum si incapacitatea de a-si depasi conditia pt ca o face nu cu smerenie si altruism (precum Jang Geum sau Seon Yeon, de ex), ci din cel mai pur egoism, egoism care ajunge pana la a face din ea o mama denaturata Atunci cand il paraseste pe Bi Dam pe treptele palatului fara sa arate nici cea mai mica remuscare, nici atunci si nici mai tarziu.

In schimb So-Hwa se poarta ca o mama adevarata, o mama care se gandeste in primul rand la binele copilului sau, si abia apoi la toate celelalte. Spre deosebire de Bi-Dam, Deok Man e norocoasa pt ca, in ciuda vicisitudinilor indurate in desertul Taklamakan (despre care am aflat din Descopera.ro ca se afla in Tibet, desi din harta care ilustreaza articolul se vede clar ca Tibetul se afla mai la sud, desertul fiind in China) ea are parte de dragoste de mama din partea amanduror femei care joaca acest rol. In plus trebuie subliniat, in continuarea paralelei facute mai sus, ca toate eroinele principale din seriale se remarca prin setea de a afla lucruri noi precum si prin capacitatea de a le folosi in cele mai diverse situatii.

Desi la MBC Awards Go Hyun Jung, interpreta lui Mi Shil a cucerit marele premiu mie tot Yo Won Lee mi se pare ca a jucat mai bine, in special in scena in care isi invinge frica fata de Mi Shil si o admonesteaza pe aceasta ca a indraznit sa o atinga a fost extraordinara. De fapt a demonstrat ceea ce am aflat in nenumarate ocazii si anume ca nu este cu adevarat curajos cel ce nu cunoaste frica (acesta e mai degraba inconstient) ci acela care reuseste sa si-o invinga.

Are Heinrich Mann un capitol memorabil in care descrie cu lux de amanunte cat de ingrozitor de speriat era Henry IV de Navarra inainte de batalia de la Coutras (avea si de ce) si cu cata greutate a reusit sa-si invinga aceasta frica si sa si castige batalia atunci cand totul parea pierdut.

7 comentarii:

Iosif spunea...

Ce super sunt pozele ! wow....
Salutari !

Belle de Jour spunea...

in plot cateva epide care se petrec in desertul Taklamakan - e o zona extrem de interesanta din punct de vedere istoric. cu mumii vechi de mii de ani-poveste speculata in scenariu cand ii prezinta pe negustorii variati prieteni cu eroina principala.
:)
dar sunt si alte povesti strecurate pe acolo care au, fiecare, istoria lor
o duminica placuta

Viorica spunea...

N-am nici un merit. Sunt luate de pe net. Ma asteptam sa se bucure admiratoarele lui Bi Dam.

Viorica spunea...

Comentariul de mai sus e pt Iosif.
Belle, am vazut ca ai postat un filmulet despre mumiile din Taklamakan. Multumesc.
Despre ce povesti e vorba? Nu ma lasa sa fierb, m-ai facut curioasa...

Belle de Jour spunea...

uita -te saptamana asta-sunt episoade cu o noua etapa de concurs legata de "semnificatia" numelui tarii lor-vei vedea cum ajung ei la al treilea inteles, la o carte care exista, la o manastire budista etc. si nu numai
dar..de asta e serialul facut, pentru a fi urmarit.
:)
vizionare placuta si saptamana buna si, normal, multumesc pentru postare
si pentru linkul cu tot serialul

Viorica spunea...

Multumesc pt raspuns si urari.
Nu stiu daca va fi o saptamana buna dar va fi o saptamana plina, pt ca incepe campionatul mondial de patinaj artistic.
Voi avea conflicte de loialitate pt ca se suprapune cu serialul, dar mizez pe reluari.

Bianca spunea...

Felicitari actritei Ko Hyun Jung care merita pe deplin acest premiu.Mishil a fost cel mai interesant personaj,personaj central ce a dat culoare intregului serial.Fara Mishil si fara Bidam,serialul nu ar mai fi avut acelasi farmec.Felicitari Ko Hyun Jung!Felicitari Kim Nam Gil!