luni, 22 martie 2010

Din filozofia lui Petre Tutea

Am mai spus si cu alte ocazii ca circula tot felul de ppsuri pline de citate intelepte, fie din diversi autori, fie intrate deja in folclorul internautic (adica de cele mai multe ori persoana binevoitoare care mutileaza ppsul nu stie sau nu vrea sa dezvaluie sursa) . Unul din ppsurile primite recent a folosit intelepciunea filozofului care a intrat in constiinta romanilor mai ales dupa 89, Petre Tutea.

Multumita dragei de b.d am gasit cartea online si cred ca nu se va supara daca voi publica toate linkurile date de ea pt carti online gratuite:

www.literature.org - Aici puteti citi o multime de cãrti din literatura universalã, în limba englezã.
www.gutenberg.org - Pe acest site aveti ocazia sã alegeti, din sute de optiuni, cãrtile în limba englezã care vã intereseazã.
www.free-ebooks.net - Aveti de ales dintr-o multitudine de oferte, în englezã, împãrtite pe categorii.
www.bibliomania.com - Accesând sectiunea "Read", puteti citi sute de cãrti în englezã, împãrtite în mai multe categorii.
www.books.google. com - Cel mai cunoscut motor de cãutare pe internetare si o sectiune cu opere în limba englezã, din diverse categorii,de la grãdinãrit si retete de bucãtãrie pânã la literaturã.


Pagini în limba românã


www.romaniaeuropa. com - Puteti citi în sectiunea “Cãrti online” opere si lucrãri din domenii diverse.
www.carti.x6.ro - Pe acest site aveti de ales din peste 10.000 de cãrti.
www.e-scoala.ro/biblioteca/index.html - Aici gãsiti câteva dintre cãrtile necesare elevilor.
www.editura.liternet. ro - Puteti citi opere ale unor autori români, atât prozã, cât si poezie.
www.biblioteca-online.ro - Gãsiti câteva lucrãri ale unor scriitori români.
www.polirom.ro - În sectiunea “Bibliotecã online” de pe acest site puteti descãrca zeci de cãrti.
www.bmb-on-line.ro - La aceastã paginã puteti lectura operele câtorva autori clasici români.
www.e-librarie.ro - Pe acest site puteti gãsi cãrti scrise în românã si în englezã din multe domenii.
www.biblior.net - Bibliotecã virtualã cu opere românesti.
ro.wikisource.org - Gãsiti documente istorice, poezii si cãrti românesti.
www.cartiaz.ro - Pe aceastã paginã de internet aveti ocazia sã cititi cãrti din domenii diferite.
www.scribd.com - Pentru a citi cãrti în românã, accesati sectiunea “Explore” (în partea de sus a ecranului) si apoi tineti cursorul mouse-ului pe “English” (în centrul ecranului) si alegeti “român”.


Opere audio


www.cartiaudio.eu - Puteti asculta câteva opere strãine celebre si le puteti descãrca în calculator.
www.audiocarti.eu - Si pe acest site aveti ocazia sã ascultati opere românesti si strãine.

Nici b.d, si nici eu nu am verificat decat cateva adrese, incat daca unele din ele nu pot fi accesate sa nu va suparati pe noi.

Cu ocazia asta am descoperit poezia de Mihail Eminescu pe care ma gandeam intr-o vreme s-o afisez ca pe un motto in stanga blogului:

Cu gândiri şi cu imagini
Înnegrit-am multe pagini:
Ş-ale cărţii, ş-ale vieţii,
Chiar din zorii tinereţii.

Nu urmaţi gândirei mele:
Căci noianu-i de greşele,
Urmărind prin întuneric
Visul vieţii-mi cel himeric.

Neavând învăţ şi normă,
Fantezia fără formă
Rătăcit-a, vai! cu mersul:
Negru-i gândul, şchiop e viersul.

Şi idei, ce altfel împle,
Ard în frunte, bat sub tâmple:
Eu le-am dat îmbrăcăminte
Prea bogată, fără minte.

Ele samănă, hibride,
Egiptenei piramide:
Un mormânt de piatr-în munte
Cu icoanele cărunte,

Şi de sfinxuri lungi alee,
Monoliţi şi propilee,
Fac să crezi că după poartă
Zace-o-ntreagă ţară moartă.

Intri nuntru, sui pe treaptă,
Nici nu ştii ce te aşteaptă.
Când acolo! sub o faclă
Doarme-un singur rege-n raclă.

Si acum e timpul sa copiez si textul care a fost pretextul acestui articol:

Din filozofia lui Petre Tutea

Americanii nu mor în razboi. Sunt supraînarmati. Dau lovituri zdrobitoare. La ei cine face economie la munitie raspunde în fata Senatului.

Eu nu pot fi americanofob decât în ceea ce priveste descompunerea religioasa în secte. Dar din punct de vedere politic… si noi si rusii ar trebui sa avem în frescele din biserici un Columb, caci fara el învatam acum nemteste cu dictionarele pe genunchi.

Nu am fost si nu sunt antisemit, pentru ca ar însemna sa fiu anticrestin. Pentru ca, sa fim cinstiti, Hristos nu e din Falticeni

Comunismul e cea mai mare aflare-în-treaba din istoria omenirii

Comunistii au vrut sa ne faca fericiti cu forta: ba, sa fiti fericiti, ca va ia mama dracului! Adica sa manânci bine, sa bei bine, sa dormi bine si la loc comanda!

Eu nu sunt democrat. Am asemanat democratia cu jigodia la câine: nu scapa decât cei care sunt tari.

În celebra Déclaration des Droits de l’Homme et du Citoyen a Revolutiei franceze, prima propozitie e o idiotie absoluta sau în cel mai bun caz un sofism: Oamenii sunt egali de la natura. Asta e ca si cum Kant ar fi egal cu Iliescu

Egalitatea e cel mai mare dusman al libertatii.

Evreii au geniu religios. Ei au creat doua religii, iudaica si crestina. Mai glorioase nu vad religii în lume… Sunt o rasa superioara, sunt parintii religiei noastre. Pentru ei cultura înseamna religie. Restul este arta si stiinta

Napoleon face adevarata istorie a Revolutiei franceze. Un om care a refacut ordinea naturala, punând parul pe haimanalele de pe ulita.

La întrebarile fundamentale “de ce?” si “în ce scop?” aporetica rurala româneasca raspunde: “d-aia”.

Social-democratia este laptele batut al comunismului

Sunt român, nationalist, crestin, ortodox si militarist. Parerea mea este urmatoarea: trebuie sa ne înmultim ca sardelele, sa ne înarmam pâna-n dinti si sa terminam cu popoarele limitrofe, caci n-au ce cauta în Europa. Visul meu e ca fiecare baba româna sa mulga vaca cu casca militara pe cap.

Mi-as dori ca ultimul citat sa fie doar o gluma.

3 comentarii:

Blonda de la Marketing spunea...

Ah, eu il iubesc pe Tutea la nebunie :). Si la mine pe blog am o rubricutza, Fraza Zilei, unde postez din cand in cand citate din el (n-am mai postat de mult, dar acum mi-ai facut pofta :D)

Fara sa fiu sigura, cred ca ultimul citat pe care l-ai postat tu a fost spus intr-un anumit context... istoric.

Viorica spunea...

Nu degeaba cred eu ca bloggerii care se devirtulaizeaza fac parte cam din aceeasi familie spirituala.
Cat despre ultimul citat, indiferent de context, tot mi se pare cam scandalos.

Daniel spunea...

Asta este contextul din care s-au extras ultimele fraze din "zicerile" domnului Petre Tutea, fraze care intriga si nedumiresc, venind de la geniul de la Boteni. Asa, in integralitatea zicerii, suna mai mult a ironie / bascalie , decat a crez tutianist. Oricum, ultima postare din .ppt , ori este extrem de prost inspirat aleasa, ori este o manipulare ordinara, fiind si ultima din intreg sirul de ziceri :

"De cînd am iesit din puscarie mi se fac din cînd în cînd perchezitii si sînt luat la Securitate pentru ancheta. La început ma anchetau grade mici. Acum am ajuns la nivel de colonel. Unul din astia m-a întrebat zilele trecute de ce ponegresc regimul la Restaurantul Scriitorilor. I-am raspuns: Domnule colonel, eu la Restaurantul Scriitorilor întîlnesc tot felul de lume: oameni destepti, imbecili, scriitori, curve si popi. Eu nu stiu cu care din astia stati dumneavoastra de vorba. Dar, decît sa va spuna ei, mai bine sa va spun eu cine sînt: sînt român, nationalist, crestin, ortodox si militarist. Parerea mea este urmatoarea: trebuie sa ne înmultim ca sardelele, sa ne înarmam pîna-n dinti si sa terminam cu popoarele limitrofe, caci n-au ce cauta în Europa. Visul meu e ca fiecare baba româna sa mulga vaca cu casca militara pe cap."