duminică, 10 ianuarie 2010

Leapsha despre carti

Nu-mi prea plac lepshele, mai ales cand au intrebari multe si complicate. Dar Belle e atat de dragutza incat n-am putut sa o refuz. Rezultatul e mai jos.

1. Când citiţi, pentru a marca locul unde aţi rămas cu lectura, folosiţi semne de carte sau îndoiţi paginile?

Detest indoirea paginilor, as fi preferat sa pot memora pagina la care am ramas dar cum nu reusesc folosesc semne de carte. Prefer sa fie cartonate, etichetele de la haine sau ciorapi sunt ideale dar sunt bune si cartelele consumate de metrou.

2. Aţi primit în ultimul timp o carte drept cadou şi dacă "da" care a fost aceasta?

Cred ca pot considera ca e cadou "Enchantress Florence" a lui Salman Rushdie (helas, mai am de citit la ea dar prefer sa scriu pt blogul meu sau sa citesc blogurile altora :)),mi se intampla din ce in ce mai des sa incep mai multe carti si sa nu termin niciuna, chiar acum am cel putin patru carti incepute) pt ca a fost lasata la noi de fiica mea mai mica. Tot ea (si sotul ei) mi-a daruit "Rendezvous with Rama" de AC Clarke (pe asta am reusit s-o termin)

3. Citiţi în baie?

Da. Ziare si reviste. Sau pagini de calendar. Cand stau pe tron."In mirosul acela" cum remarca oripilata si amuzata nepotica mea.

4. V-aţi gândit vreodată să scrieţi o carte şi dacă "da" care ar fi fost aceasta?

Orice om considera ca viata lui e un roman. Deci cartea mea ar fi autobiografica. As putea sa spun ca deja am in curs de scriere doua carti: "Ce verde era valea mea" si "Pacient in Romania". Ambele se afla pe blogul acesta.

5. Ce credeţi despre colecţiile de carte de la noi?

Din pacate eu am ramas cam in urma in ce priveste colectiile de carte de la noi din ultimele doua decenii. Am apreciat intotdeauna colectiile de SF si cele de carti de arta, dar nu-mi displac nici cele politiste. Nu stiu daca mai exista colectia "Cele mai frumoase poezii". Am citit mult din colectia de "Scriitorii secolului XX "si "Scriitori Romani" Exista si o colectie cu carti de calatorii,f interesante, se numea "Globus". Cand voiam adrenalina citeam carti din colectia "Delfin". Carti de buna calitate, cum ar fi "Adam si Eva" a lui Rebreanu s-au publicat in colectia "Romanul de dragoste". Au fost si alte colectii intererante, dar de baza pt mine, datorita preturilor avantajoase,a ramas colectia "Biblioteca pt toti". Banuiesc ca intrebarea e inspirata de colectiile publicate de ziare ca "Adevarul". N-am cumparat nimic din ele, nu vreau sa fiu iar la cheremul cuiva care considera ca-mi face o mare favoare daca imi scoate de sub tejghea, contra unei "atentii", o carte, pt ca nu sunt destul de matinala si nici dornica sa stau la cozile despre care am auzit ca exista la respectivele carti.

6. Care este cartea preferată?

Grea intrebare. Ezit intre "Biblie" si "Coroana Neagra" a lui Efremov, dar daca ma gandesc mai bine daca mi s-ar cere sa plec pe o insula izolata as lua cu mine mii de volume si despre fiecare as spune: "asta e cartea preferata"

7. Vă place să recitiţi unele cărţi şi care ar fi acestea?

Nu-mi prea place sa recitesc carti. Cred ca as reciti cu placere "Faraonul" lui Prus. Sau "Zborul de Noapte" al lui Exupery. Am recitit pt copiii si nepotica mea unele carti, cum ar fi "Asa-i Sanda" a lui Gelu Naum sau "Le Petit Nicholas" (am o singura carte din ceea ce am aflat de curand ca e o serie), etc
Poate as reciti "Scapegoat" a lui Daphne du Maurier, autoarea "Rebeccai" (dupa care s-a facut un film celebru). Cartea asta am citit-o inaintea unei serii de chimioterapie, si i-am luminat putin ceea ce s-a dovedit a fi mai tarziu ultimele zile ale unei doamne f speriata de moartea iminenta si disperata ca-si paraseste nepotelul de numai 6 ani, povestindu-i de-a-fir-a-par tot ce s-a intamplat in roman.

8. Ce părere aţi avea de o întâlnire cu autorii cărţilor pe care le apreciaţi şi ce le-aţi spune?

Nu cred ca mi-ar placea sa intalnesc toti autorii cartilor pe care le apreciez. Ar fi o mare aglomeratie. Am fost atat de dezamagita de Romulus Vulpescu si de Marin Sorescu dupa 89, incat nu cred ca as mai sta vreodata la coada pt un autograf. As vrea totusi sa-l intalnesc pe Sebastian Corn (am ratat devirtualizarea, dar autograful lui sunt sigura ca mi-ar face mare placere, pt ca sunt convinsa ca el nu m-ar dezamagi) si sa-i spun ca imi place mult cum scrie si l-as intreba de ce a parasit blogul lui.

9. Vă place să vorbiţi despre ceea ce citiţi şi cu cine?

Sigur ca imi place, pot discuta cu oricine e interesat.

10. Care sunt motivele care vă determină să alegeţi o carte pe care să o citiţi?

Mai nou recenziile care imi trezesc interesul pt o anumita carte. Pe vremuri as fi vrut sa citesc tot ce s-a scris pe lume, cu timpul am inteles ca pt asta mi-ar trebui prea multe vieti.

11. Care credeţi că este o lectură "obligatorie", o carte pe care cineva trebuie să o citească?

O lectură "obligatorie" (de fapt nu obligatorie in sensul de coercitie , ci de persuasiune) ar trebui sa fie Biblia. Noi, ortodocsii, traind mai ales in tari cu foste regimuri comuniste, n-am prea avut acces la ea (eu am avut noroc ca in blocul nostru locuia un preot care a fost f amabil si cand i-am spus ca as dori sa cumpar o Biblie m-a ajutat in acest sens). Pt mine citirea Bibliei a fost ca o "piatra unghiulara", mi-a schimbat mult din felul in care percep lumea, fara sa devin o persoana care toceste pragul bisericii, dimpotriva, o fac destul de rar.

12. Care este locul preferat pentru lectură?

Oriunde am parte de ragaz. Era o vreme cand puteam citi oriunde: acasa, la serviciu (in laborator existau si timpi morti, uneori ii foloseam pt lectura) in tramvai, autobuz sau tren, ba chiar citeam si pe strada, dar am renuntat cand m-am izbit rau cu fruntea de o fereastra deschisa :)). Am citit multe carti in primele luni de viata ale fiicei mele mai mari, pt ca alaptarea dura mult timp si, dupa ce o giugiuleam pe saturate, citeam o carte.

13. Când citiţi ascultaţi muzică sau lecturaţi în linişte?

Prefer in liniste, daca se poate. In copilarie aveam o mare putere de concentrare si familia spunea ca as fi in stare sa-mi continui lectura si daca ia casa foc, fara sa observ asta. Intre timp s-a rezolvat problema, pot fi distrasa de la lectura daca e necesar.

14. Vi s-a întâmplat să citiţi cărţi în format electronic?

Da, am citit "Rowena" de S D Youngreen pe masura ce era publicata. Mi-au placut mult umorul si aparenta naivitate cu care e scrisa, mai ales felul in care descrie familia disfunctionala a eroinei, neuitand sa precizeze (autoarea) ca familia ei e diferita. Am citit (la recomandarea lui SDY) si "Simpathy for the Devil" de Holly Lisle, un fel de Margareta lui Faust repovestita, o carte scrisa f frumos si cu mult umor. Am mai citit cateva carti, printre ele "Horus" , "Romancing a Star", etc dar nu-mi mai amintesc exact autorii, ba la unele nici titlul.

15. Citiţi numai cărţi cumpărate sau şi pe cele care sunt împrumutate?

Mai ales carti imprumutate. Am cumparat unele carti dupa ce le-am citit de la biblioteca si am vrut sa le am ca sa le recitesc candva. N-am prea reusit sa le recitesc, dar le mai rasfoiesc din cand in cand.

16. O carte este pentru mine... Cum aţi descrie o carte?

Pt tine Belle ar trebui o carte f romantica, o carte care sa te faca sa visezi. O carte cu o f frumoasa poveste de dragoste. Nu cred ca o mai am, nu-mi mai amintesc nici macar titlul. E scrisa in franceza, am cumparat-o de la anticariat si am citit-o prin 76, 77. Pe masura ce o citeam le povesteam continutul colegelor mele si ele erau fascinate de tot ce auzeau.
Dar cred ca ti-ar placea f mult "Panza de paianjen" a lui Cella Serghi. Cred ca se potriveste descrierii de mai sus.

7 comentarii:

Belle de Jour spunea...

Buna seara
Multumesc pentru recomandarea de la 16-da, normal am citit-o (si "Mirona" -celelalte de dupa 1950 nu le-am citit). de fapt m-am gandit mereu ca numai femeile inteleg psihologia feminina - la ele in romane sau nuvele eroinele sunt femei nu femei gandite de barbati. credca diana este chiar o femeie descrisa de o femeie. :)
Biblioteca Pentru Toti -carti din ea am mai gasit la un anticariat de la Universitate-la 2 lei cartea-magazinul este pe strada care merge spre banca nationala de la statui, un intrand cu coloane (scuze cacofonia) si acolo este un anticariat deschis din toamna-sunt fan BPT (aparatul critic si traduceri excelente sunt un ideal de carte pentru mine, inteleg ce este cu autorul respectiv, ce a mai scris, cum pot sa il leg de alti autori sau de cultura epocii in care a trait).
Am sa dau si eu auto-raspuns la cateva intrebari:
5. Ce credeţi despre colecţiile de carte de la noi?
Au o mare problema: Sunt facute ca "tunurile imobiliare"-repede si cu bani multi instantaneu. De exemplu: de ce anunti de pe acum 100 de carti? BPT s-a oprit in serie veche pe la 1500 si toti uitasera numarul cartilor. Si, cu titlu personal, nu suport editii care nu au aparat critic, nu sunt "ingrijite" ci aruncate pe o piata zapacita de oferte editoriale neplanificate. Deci mai avem pana la normalitate. Cred ca omul nu prea pricepe ce e cu autorul si tocmai asta e treaba celor care fac prefete, aparat explicativ, tabele cronologice, note de subsol la termeni specifici. De aia nu scoate banii-unde sunt tirajele de alta data? zic toti. Pe acolo era si o treaba grea dar temeinica ca am verificat pe cazul unor carti actuale vs carti mai vechi.
16. O carte este pentru mine... Cum aţi descrie o carte?
O calatorie. Sau un drum. Habar n-am unde ajung cu ea-poate o abandonez la jumatate si apuc pe alt drum.
O saptamana buna si multumesc din nou
:)

Viorica spunea...

Multumesc pt raspuns.
Mi-am dat seama prea tarziu ca am inteles gresit sensul intrebarii nr 16.
Am sa incerc sa dau acum raspunsul corect.
O carte este pt mine...
Depinde. De cele mai multe ori este un prieten. Uneori e un prilej de destindere si buna dispozitie. Uneori ma plictiseste ("In cautarea timpului pierdut" de Marcel Proust) alteori deadreptul ma enerveaza ("Manon Lescaut" de Abatele Prevost, "Papusa" de Boleslaw Prus, "Muntele vrajit" de Thomas Mann).
Unele carti ma poarta pe taramuri pe care n-o sa le vizitez niciodata.
Altele imi dezvaluie lucruri fascinante despre lumea inconjuratoare ("Romanul Materiei" de Albert Ducrocq, "Viata Insectelor" a lui Fabre, "Lumea Animalelor" a lui Alfred Brehm, "Lumea tacerii" a lui Jacques Yves Cousteau, etc.)
Pe scurt: un tovaras nedespartit.
N-as putea intelege lumea fara carti.

Viorica spunea...

"aparatul critic si traduceri excelente sunt un ideal de carte pentru mine, inteleg ce este cu autorul respectiv, ce a mai scris, cum pot sa il leg de alti autori sau de cultura epocii in care a trait"
Da, da, da, ai mare dreptate. Si eu ma simt oarecum ratacita cand nu stiu amanunte despre scriitor, cand nu exista note explicative (desi "Mizerabilii" lui Victor Hugo, publicata in anii 50, pacatuia prin prea multe note explicative, adesea explicatiile erau mai lungi decat textul autorului, dar cat de bine introduceau in atmosfera epocii!)
Mai e ceva important si pt mine, ca si pt tine: calitatea traducerii. Am citit o traducere atat de proasta a lui "Sorell si Fiul" a lui Warwick Deeping (un fel de transpunere in romana a limbii engleze, extrem de obositoare de urmarit) incat mi-a rapit cam jumatate din placerea lecturii.

Belle de Jour spunea...

da, exact la astea ma refeream si eu
nici eu nici tu nu stim tot-de aceea citim o carte: sa stim in sensul de a intelege.
ai mare dreptate-si eu cu traducerile actuale am mari dureri de cap.
:)
multumesc mult

Ivcelnaiv spunea...

despre poezii naive ce zici
liberte, egalite, naivete
http://ivcelnaiv.blogspot.com/

Viorica spunea...

Bine ai venit,Iv deloc naiv (pt ca incerci sa-ti castigi cititori prin autopromovare pe bloguri care ti se par mai citite, asteapta pana se termina serialul Furtuna la palat si o sa vezi ca nu mai prinzi picior de fan Yi San pe aici).
Parerea mea o poti afla daca te uiti in stanga. Ai sa vezi acolo o papadie...:))
Brrr,dar ce poza sinistra ti-ai pus ca avatar... >:-(
Poezelele tale imi amintesc, nu stiu de ce,de Jacek Yerka (il gasesti la pictori) ':((

Viorica spunea...

Comentariul acesta l-am publicat si pe
http://florinpuscas.ro/2010/01/13/leapsa-in-vremea-gripei/#more-3219

O sa aduc o completare la raspunsurile date la mine pe blog la intrebarea nr 3.
Cand traia bietul meu tataic obisnuia sa vina catre toaleta cu un ziar in mana, spunand ca vrea sa ma ajute sa continui lectura. Receptionam mesajul si paraseam premiza(asta cu premiza e o reminiscenta de la lectura in engleza)
Cand treaba pt care venea spre toaleta era prea presanta isi propunea sa nu mai puna hartie de ziar (hartia igienica nu facea parte din civilizatia romaneassca, cel putin nu cea rurala, dar nici urbana, acolo se folosea “L”Humanite” pt ca avea hartia mai fina) ci hartie alba (nu s-a tinut niciodata de cuvant) si regreta ca nu s-a gandit sa faca WC turcesc, ca sa nu avem tron atat de confortabil la citit.
La nr 14 mi-am amintit ca am citit “Codul lui Da Vinci” pe nerasuflate, in format electronic. “Inger si Demon” inca mai asteapta, pe acelasi suport.