miercuri, 20 ianuarie 2010

Campionatul European de Patinaj Artistic 2010 Baieti Programul Scurt

Ei, daca Eurosportul are alte prioritati, e bine ca TVR2 se indura de noi, pasionatii de patinaj artistic, si ne transmite CE. Alina Alexoi mi-a produs o surpriza placuta, prin comentariile documentate si cunostintele reale de patinaj artistic.

Mai intai vreau sa spun ca ma bucur f mult ca Zoltan KELEMEN, in ciuda handicapului sau (are un ochi de sticla, iar AA ne-aspus ca "patineaza sub semnatura") a reusit sa se claseze pe locul 18, inaintea altor patinatori fara problemele lui, executand un program f bun din pdv tehnic. Ar mai avea de lucrat la partea artistica, in special la secventele de pasi si elementele de legatura, dar deocamdata putem spune si noi precum Cornel Gheorghe, antrenorul sau: "vezi ca se poate?"

Am mai avut si bucuria sa vedem, in pauza, inregistrarea evolutiei lui Pliushcenko, preferatul meu inca de prima data cand a aparut la un campionat (avea 15 ani), care pare ca nu s-a departat nici o zi de patinaj, a avut un program atat de bine executat, perfect pot sa spun, fara exagerare, atat din pdv tehnic (combinatia lui a fost de cvadrupla cu tripla) cat mai ales artistic incat a pus o presiune enorma pe eventualii rivali, in special pe Brian Joubert, care a evoluat ultimul. Dar sa-i luam in ordine.

Primul pe care l-am vazut, italianul Paolo BACCHINI a avut o evolutie modesta, daca nu ma insel nici nu s-a calificat. Mai norocos (sau poate mai bine pregatit) a fost slovenul Gregor URBAS, pe care il stiu demult.Desi a avut o evolutie mai slaba decat a lui Zoly, s-a calificat si el. Ce am remarcat la el a fost ideea ciudata de a avea un fel de evazeu la partea de jos a bluzei, incat la rotatii parea ca poarta peste pantaloni o fustita f scurta.

Am remarcat de multe ori ca, in special la programul scurt, iti poti face o idee despre forma in care se afla concurentii inca de la incalzire. Daca ii vezi ca incearca sa sara si o fac cu dificultate sau chiar nu reusesc nu prea au sanse sa evolueze bine. Lucrul acesta s-a confirmat, spre marea mea parere de rau, in cazul lui Kevin VAN DER PERREN. nu e de mirare ca la un moment dat parea ca se misca pe gheata doar asa, ca sa treaca odata timpul, era un chin sa ma uit la ce ar fi trebuit sa fie secventa de pasi. Probabil ca s-a demoralizat dupa ce a ratat triplu Axelul, care ar fi trebuit sa fie floare la ureche pt el. Nici macar muzica, pe care patineaza de multa vreme, sau costumul lui faimos cu schelet nu l-au ajutat. M-am ocupat acum de el, desi a fost al patrulea in grupa, pt ca mi-a confirmat observatia cu incalzirea.

In timpul incalzirii AA ne-a informat ca la campionat participa 177 patinatori din 38 de tari si ca primul cvadruplu reusit intr-un concurs ii apartine chinezului Li Chengjiang desi eu stiam, si Wikipedia confirma ca:

On March 25, 1988, at the 1988 World Championships in Budapest, Hungary, Browning landed the first quadruple jump ever in competition This accomplishment is listed in the Guinness Book of Records.

lucru ce ma face sa pun destul de multa sare peste acuratetea informatiilor furnizate de AA (uite de ce o prefer pe YG, desi cineva zicea pe un forum ca preferinta mea s-ar datora cica admiratiei mele pt Cantarea Romaniei, deh, copil nestiutor care da si el din gura, pardon, taste, sa se afle in treaba). E drept ca Li a aterizat cvadruple, atat Touloupe cat si Salkow, dar n-a ajuns in Guiness Book pt asta. La vremea aceea televiziunile faceau comparatii intre cvadruplele europenilor (ex rusul Ilia Kulik) si canadienilor sau americanilor ca sa ne dam seama de diferente.

Bun, m-am racorit, sa merg mai departe. Rusul Sergei VORONOV, al carui program l-am vazut imediat dupa cel al lui Pliushcenko (imi pare rau ca nu l-am vazut si pe Stefan LINDEMANN, se pare ca a avut un program destul de bun, clasandu-se dupa pr scurt in primii 10, sper ca admiratoarelor lui le-a mai venit nitel inima la loc, desi poate se asteptau la mai mult) a fost destul de departe de compatriotul sau, ratand inca de la inceput triplul Axel (ah, am uitat sa spun ca AA ne-a informat, de data asta corect, ca si o fata a reusit cvadrupla, Miki Ando la juniori in 2002 "Ando is the first and only female skater to complete a quadruple jump successfully in competition. She accomplished this at the 2001-2002 Junior Grand Prix Final.") Am remarcat totusi ca una din piruete a fost originala, n-am mai vazut asa ceva pana atunci. Mi-a placut si gestul lui Urmanov (unul din preferatii mei la Olimpiada de la Lillehammer pt eleganta lui, este insa un patinator inconstant) de a-l bate incurajator pe SV pe mana cand se aflau pe banca suspinelor, de data aceasta.

O surpriza placuta a fost pt mine cehul Michal BREZINA, clasat dupa pr scurt pe locul 4. Programul a fost mai reusit din pdv tehnic, cred ca mai are de lucru la interpretarea muzicii, mi s-aparut ca la un moment dat a cam ramas in urma muzicii.

Francezii au dovedit ca au o buna scoala de patinaj si mai ales ca se pricep f bine la coregrafie. Primul care a evoluat a fost Yannick PONSERO care a interpretat f bine, mai ales pe secventa de pasi, muzica aleasa, Corida, sugerand la un moment dat ca interpreteaza rolul taurului care il ataca pe toreador. Mi-au placut f mult si piruetele sale (de fapt multi au avut piruete dificile si reusite) gandind atunci ca l-ar putea concura pe Lambiel. Am sa spun mai tarziu care a fost adevarul. Notele obtinute au fost pe masura talentului sau, el clasandu-se la final pe locul 3.

Despre KVDP am vorbit mai sus. Ultimul din acesta grupa, suedezul Adrian SCHULTHEISS nu m-a impresionat in mod deosebit. Se pare ca a urcat pe podium la "Patina de Cristal", de la Galati.

Am asteptat cu emotie si interes evolutia lui Stephane LAMBIEL (as fi vrut sa-l vad si pe Jamal OTHMAN, care a reprezentat tot Elvetia dar...) sperand la un loc care sa-l indreptateasca la o medalie, dar presiunea EP si-a spus cuvantul, a incercat o combinatie cu cvadruplu dar a ratat si a fost serios depunctat din cauza aceasta. A recuperat destul de mult la piruete, orice s-ar spune, nu cred ca exista patinator pe lumea aceasta, in acest moment, care sa-l intreaca la piruete. Doar nu degeaba se glumeste ca elvetienii sunt nevoiti sa fie f buni la piruete din cauza marii aglomeratii de pe patinoarele lor. Un punct in plus din partea mea are S Lambiel pt ca e de profesie chimist.

Nu stiu de ce nu-mi place Samuel CONTESTI, in nici un caz aceasta antipatie inexplicabila nu are legatura cu faptul ca s-a suparat pe francezi ca nu l-au selectat pt Olimiada de la Torino, desi se calificase, si a ales sa concureze pt Italia (numele si limba folosita pe banca de asteptare a rezultatelor sunt italiene, dar asta nu are importanta in lumea atat de cosmopolita a patianjului artistic, ca de altfel a oricarui sport), de data asta de ex nu mi-a placut deloc muzica aleasa, Wish Me Well by Willi Dixon, Memphis Slim, cam dizarmonica dupa urechea mea. Nu mi-a placut nici costumul (nici alta data nu mi-a placut ce costume a ales) pt ca sigur camasa era cam de strada, pantalonii cam ciudati. AA a tinut sa explice ca baietii nu au voie sa poarte cravata, ca sa evite accidentarile. Daca alta data a trebuit totusi sa apreciez calitatea patinajului de data asta mi se pare ca nu are nici o baza ca sa aspire la o medalie.

Tomas VERNER m-a dezamagit si el, dar nu asa de tare precum KVDP. Patinand pe muzica din filmul Zorba Grecul (nu stiu de ce, cand muzica aleasa e dintr-un film, AA simte nevoia sa povesteasca pe scurt filmul, poate ca sa faca parada de cultura) a avut o bluza interesanta, un fel de tricou de marinar. Presiunea lui EP s-a simtit si la el, a incercat sa faca o cvadrupla dar a aterizat pe doua picioare si a incercat sa repare faptul ca nu i-a reusit combinatia facnd totusi un fel de combinatie tripla cu dubla, dar fara mare succes la notare. Si-a demonstrat insa calitatile de showman la secventa de pasi. In schimb piruetele mi s-au parut cam lente, poate pt ca inca imi erau vii in memorie cele ale lui Lambiel.

Ultimii pe lista, cu voia sortilor, au fost doi francezi. Alban PREAUBERT a evoluat pe "Portocala mecanica" (filmul asta lipseste din cultura generala a AA) avand bineinteles o bluza cu spatele oraj si fata in romburi albe, negre si oranj. Lael s-a vazut placerea de a patina, mai ales la secventa de pasi, insa programul nu parea la inaltimea ceruta de o medalie. S-a clasat pe locul 6.

Evolutia lui Brian JOUBERT, de inalta clasa, mi-a amintit de rivalitatea eterna dintre Yagudin si Pliushcenko. Lucrul a fost f evident la secventa de pasi, interpretata de BJ in stil AY. Din pacate pt Brian faptul ca a facut combinatie cvadruplu cu dublu a facut diferenta, altfel nu are nimeni a-i reprosa ceva, programul a fost perfect. Daca nu participa EP medalia de aur ar fi fost deja in buzunarul lui, indiferent ce se intampla la pr liber. Asa trebuie sa astepte sa vada ce se intampla pe mai departe, daca EP isi mentine forma excelenta aratata azi iar BJ reuseste sa-si stapaneasca emotiile. Pt ca n-am retinut pe ce muzica a evoluat si stiu ca asta intereseaza unele cititoare m-am uitat pe programul ISU: Rise by Safri Duo. Jenea (EP) a folosit Concierto de Aranjuez by Joaquin Rodrigo .

2 comentarii:

Ana spunea...

Sunt foarte incantata de forma lui Plusky. Sincer, nu ma asteptam sa se prezinte chiar asa bine, desi stiam ca, la cat de orgolios e, nu s-ar fi prezentat daca n-ar fi fost absolut sigur ca poate castiga.
Ma bucur foarte mult si ca l-am revazut pe Steph Lambiel, desi la el chiar ma asteptam sa rateze. Il cunosc deja :P Dar el patineaza atat de frumos, incat oricate cazaturi ar avea, programele lui raman o incantare.
Joubert e intr-o forma buna, se pare ca o sa avem o seara frumoasa. Abia astept.

Viorica spunea...

Si eu. Ma bucur ca interesul tau fata de blogul aici de fata se materializeaza prin comentariul acesta. Multumesc.