joi, 21 ianuarie 2010

Campionatul European de Patinaj Artistic 2010 Dans Programul Original

Ma bucur nespus ca TVR2 ne ofera prilejul sa vedem CE, ma bucur mai putin ca il comenteaza Alina Alexoi. Ma calca din ce in ce mai des pe nervi, desi am laudat-o in primul articol. Am sa explic de ce m-a enervat la timpul potrivit.


Ca o prima observatie am sa-mi exprim din nou parerea de rau ca la aceasta proba se dau numai 3 medalii. Uneori e f greu sa departajez perechile, sa decid care mi s-a parut mai buna, pt asta sunt arbitrii, pt ca ei sunt mai priceputi, stiu mai bine ca sa ia in consideratie in afara aspectului artistic si cine merita medaliile si cine nu. Inainte de introducerea sistemului de notare actual (care nu-i place lui Brian, zice ca in acest fel se pune prea mare accent pe tehnica, cine e de vina ca Jenea e mai tehnic decat el?) departajarea se facea pe criterii extrem de subiective, inca de la prima proba, si rareori se produceau rasturnari de clasament. Acum fiecare ezitare, fiecare mica dezincronizare se ia in calcul si poate schimba ordinea in clasament.


Tema pt dansul original anul acesta este dansul etnic, sau popular cum spunem noi (in engleza popular inseamna cu cel mai mare succes la public, m-a derutat uneori sensul acesta, ca si eventually care inseamna pe urma si nu posibil) . Prima pereche vazuta a fost Kira GEIL / Dmitri MATSJUK din Austria. Las la oparte faptul ca iodlerele tiroleze numeroase au facut ca dansul lor sa nu aiba prea mare viteza dar el a "reusit" un lucru mai rar la dans, sa cada.


Perechea franceza Zoe BLANC / Pierre-Loup BOUQUET mi-a placut mai ales pt ca a patinat pe Medieval Breton Dance: La Jument de Michao by Tri Yann , muzica ce mi-a amintit de un disc copiat de o prietena a mea (plecata de mult din tara si care nici nu mai vrea sa auda de Romania) pe o caseta. Discul contine muzica veche franceza. L-am ascultat de atatea ori incat unele cantece le stiam pe de rost, desi nu puteam sa le reproduc (sunt eminamente afona) am cautat interpretul, Serge Kerval, pe You Tube dar nu l-am gasit (casetofonul s-a stricat) Patinatorii au interpretat frumos muzica, se vede scoala franceza de dans, mai au de lucru la tehnica, am observat o usoara dezechilibrare.


Perechile din Marea Britanie sunt ambele antrenate de Evgheni Platov. Perechea Penny COOMES / Nicholas BUCKLAND (Am vazut ca ISU specifica alti antrenori, eu l-amvazut pe EP la mantinela) au facut, dupa parerea mea, o alegere neinspirata a muzicii. Pana si nepotica mea, inca novice in ale dansului irlandez, a invatat la scoala ca fetele trebuie sa danseze cu spatele f drept si rigid, fara sa miste partea de sus a corpului, iar mainile se tin pe langa corp. Desigur ca asemenea cerinte nu se pot respecta la dansul pe gheata. Au avut insa niste ridicari f interesante, originale, cred ca s-a vazut munca lui EP.


O prezenta f placuta pe gheata au avut italienii Anna CAPPELLINI / Luca LANOTTE. Anna e f simpatica cu figura ei deschisa, cu parul involburat si costumul alb si rosu care ii venea de minune. Luca parea mai sters in costumul lui alb. Torna A Surriento a fost cantat cred, de Andrea Boccelli intr-un stil care mi-a amintit de coloana sonora a serialului "Terra Nostra". Partea doua a programului a fost ilustrata de Italian Tarantella: La Danza by G. Rossini si am exclamat la sfarsitul programului, impreuna cu AA, "Frumos!"


Nu mi-au placut deloc costumele perechii ruse Oksana DOMNINA / Maxim SHABALIN, inspirate dintr-un dans aboriginal. Am fost convinsa ca nici arbitrilor nu o sa le placa acest stil de dans, pe vremuri fratii Duchesnay nu au reusit cu nici un chip sa castige aurul european pt ca arbitrii ii depunctau mereu. Poate daca ar fi existat acest sistem de notare alta ar fi fost situatia. OD/MS se mentin in frunte si dupa aceasta proba.


Ucrainienii Alla BEKNAZAROVA / Vladimir ZUEV au purtat costume unisex interpretand un dans cazacesc. AA a incercat sa ne epateze cu cunostintele ei de limba rusa (are ceva habar, mai ales tinand cont de faptul ca generatia ei s-a orientat mai mult spre engleza) desi cantecul era in ucraineana, care are unele deosebiri, stiu asta pt ca soacra mea era din Hotin (Ucraina) si atunci cand nu voia sa intelegem ce vorbeste cu sora ei folosea ucraineana, desi atat eu cat si sotul meu stiam ceva rusa (el mai mult).


Cu alt fel de costume dar tot cu folklor cazacesc (gopak) a dansat si perechea urmatoare, tot din Ucraina Anna ZADOROZHNIUK / Sergei VERBILLO. S-au straduit mult sa respecte ritmul indracit al dansului, el mi-a parut pe alocuri cam teatral.


Mi-au placut f mult costumele perechii ruse Jana KHOKHLOVA / Sergei NOVITSKI, pareau ca sunt inspirate din ilustratii la basme rusesti. Mi-a placut mult cum au dansat si, tocmai cand imi spuneam ca au sanse sa ii intreaca pe OD/MS, SN s-a dezechilibrat la o intoarcere, lucru care i-a costat niste puncte. M-a revoltat teribil ca ceva mai tarziu AA a spus ca a cazut, lucru neadevarat (ca sa nu spun chiar minciuna), parca asistase la alt concurs. Mi-a mai placut si bucata muzicala aleasa, interpretata magistral de un bariton in limba rusa, nu sunt sigura cine a cantat, vocea imi pare f cunoscuta, cred ca l-am auzit interpretand Balada Puricelui a lui Musorgski, primul nume venit in minte a fost Fiodor Shaliapin.


Italienii Federica FAIELLA / Massimo SCALI si-au aratat clasa lor inalta de patinaj tot pe tarantella, costumele lor au fost parca in antiteza cu cele ale AC/LLN, fiind de culoare inchisa, dansul a fost insa mai bun. Nu e de mirare ca au luat note mai bune decat JH/SN.


Pt ca perchea care ne-a incantat timp de multi ani cu talentul sau, Galy Chait/Serghei Sahnovsky s-a retras cinstea de a reprezenta Israelul i-a revenit perechii Alexandra ZARETSKY / Roman ZARETSKY. Acesti doi frati inca nu sunt,dupa parerea mea, la inaltimea predecesorilor si nici la nivelul fratilor Kerrr, totusi dansul lor, cunoscutul (mai ales din filme) Hava Nagila (pronuntat cu ghi, nu cu gi, precum AA, macar atat sa fi retinut din filmele vazute, stiu ca sunt rea, dar cred ca merita, pt ca tine sa ofere f multe informatii care nu au legatura directa cu patinajul si nu totdeauna e corecta in cele legate de patinaj) a fost placut de urmarit. Mi s-a parut interesanta ideea lui Roman de a mima citirea Torei la inceputul programului, din ce am vazut in filme acest dans e popular in sinagogi, la evenimente importante din viata comunitatii.

A treia pereche rusa, mai tanara si mai neexperimentata dar promitatoare, Ekaterina BOBROVA / Dmitri SOLOVIEV, a dansat Iablocico (merisorul) imbracata in costume de marinar. Am sa-mi permit o noua digresiune si am sa spun ca am remarcat pe vremuri ca in timp ce soldatii occidentali purtau chipiile pe frunte, rusii le impingeau cat de mult se poate spre ceafa. Mi-am amintit asta vazand bonetele dansatorilor trase pe frunte.

Mare bucurie mi-au facut preferatii mei, Sinead KERR / John KERR, dansand pe o melodie country interpretata de regretatul Johny Cash. Mi-a placut mult vioiciunea interpretarii, umorul, chiar si costumele cu camasi in carouri si blugi (ai ei tip "hot"). Mi-a placut si faptul ca l-a ridicat ea pe fratior de cateva ori, terminand printr-o poza interesanta in care ea si-a dovedit din nou calitatile atletice sustinadu-l.

Din pacate ultima pereche care a evoluat, francezii Nathalie PECHALAT / Fabian BOURZAT, dansand tot pe o melodie inspirata din folclorulamerican, costumele fiind de data asta de cowboy si country girl, i-a intrecut la puncte, pe merit, desigur.

Clasamentul dupa proba originala, cat am putut sa notez in viteza cu care s-a derulat pe micul ecran e urmatorul:

1. Oksana DOMNINA / Maxim SHABALIN

2. Federica FAIELLA / Massimo SCALI

3. Jana KHOKHLOVA / Sergei NOVITSKI

4. Nathalie PECHALAT / Fabian BOURZAT

5. Sinead KERR / John KERR

6. Alexandra ZARETSKY / Roman ZARETSKY

7. Anna CAPPELLINI / Luca LANOTTE


Niciun comentariu: