vineri, 9 octombrie 2009

Cele trei bombe

Intai vreau sa spun ca am vazut cu uimire ca am deja 600 articole publicate. Nici nu-mi vine sa cred ca am fost in stare de o asemenea blogoree. Si inca mai am idei nematerializate, altele la care deja am renuntat sa mi le mai amintesc.

Nu stiu cate articole a publicat ziaristul meu preferat, Thomas L. Friedman, laureat al premiului Pulitzer. Cred ca multe si f serios argumentate si documentate. L-am remarcat inca din 2001, cand ii citeam opiniile in Salt Lake Tribune, apoi l-am regasit cand, facand un link de pe blogul lui Swami Uptown am ajuns pe situl New York Times (tot astfel am ajuns si pe Killerplants, un site drag inimii mele) si m-am abonat la newsletters. Am suferit cand NYT permitea accesul la editorii lor, printre care si TLF, numai contra cost, noroc ca au renuntat la idee. TLF a publicat si cateva carti f apreciate.

Ieri am citit un articol care mi s-a parut f interesant: Our Three Bombs Este vorba despre bombele care ameninta America (USA) dar am realizat ca ar putea fi f bine vorba si despre noi. Am sa scriu mai jos cateva consideratii proprii, cei care vor sa citeasca textul lui TLF pot merge linistiti la linkul dat, desigur daca stiu engleza (sorry pt prietenele mele care stiu doar franceza)

Prima bomba e cea nucleara. Faptul ca omenirea a cunoscut doar doua explozii a unor bombe nucleare folosite in razboi nu trebuie sa ne faca sa ne culcam pe o ureche. Pana acum existau doar doua mari puteri care se amenintau reciproc cu anihilarea (o carte excelenta tratand acest subiect e "7 level" de Mordecai Rochwald, intre timp nu numai ca Uniunea Sovietica s-a divizat existand pericolul diseminarii bombelor prin intermediul fostelor state sovietice, dar deja exista puteri nucleare angajate in conflicte (Israel) sau potential periculoase (Pakistan si India pot oricand sa aiba, Doamne fereste!, am batut si in lemn, ideea sa-si rezolve conflictul Kashmirului detonand arsenalul lor), nu mai vorbesc de flamandul dar belicosul regim autoritar (orice regim autoritar e periculos pt vecinii sai, de aceea militez eu pt continuarea democratiei in tara noastra si oprirea in fasa a orice derapaje de autoritarism datorat acapararii puterii absolute care, se stie, corupe absolut, de catre omana de oameni) nord-coreean sau tot autoritarul, dar religios, regim iranian, invinuite ca ar intentiona sa produca arma nucleara.

Sa fie clar: in cazul unui razboi nuclear nici o tara din lume nu ar putea sa fie in siguranta, sa ne amintim numai de Cernobyl.

A doua bomba amintita de Friedman este cea a incalzirii globale. Ca ecologista ce ma pretind cred ca niciodata nu e prea tarziu sa luam, fiecare dintre noi, masuri, incepand de la incercarea de a recicla tot ce se poate in gospodaria noastra, continuind cu economisirea apei (asta nu inseamna sa renuntam sa ne spalam, pt ca astfel poluam olfactiv pe toti cei din jurul nostru) si apoi cu pastrarea curateniei pe strada si la locurile de picnic, etc.

In fine ultima bomba de care vorbeste TLF este cea a datoriei externe. Pastrand proportiile si la noi incepe sa ticaie aceasta bomba. Desigur, la 1/10 populatie (daca nu si mai putin) fata de USA datoria externa care tocmai a fost contractata de guvernul nostru e doar o infima parte din trilioanele de dolari care se acumuleaza in China, India si alte parti ale lumii, alcatuind datoria externa a USA.

Dar nu asta e problema, dupa opinia mea, ci faptul ca se incurajeaza contractarea de datorii chiar daca bancile sunt constiente ca acestea nu vor putea fi achitate, umflandu-se astfel cu pompa balonul consumului. Sigur, si noi am achizitionat bunuri in rate, printre altele apartamentul in care locuim, CECul fiind mandrul parinte al megalomaniacelor cartiere dormitor alcatuite din blocuri de diverse marimi si inaltimi, pana si frigiderul, televizorul color si masina le-am luat in rate, pt ca salariile erau atat de mici, in special pt TESA (in intreprinderea noastra existau muncitori care incasau mult mai mult decat inginerii cu vechime) incat nu se punea problema sa facem economii ca sa le platim cash.

Astazi insa se fac datorii care ma uluiesc, pana si silicoanele se pot monta in rate. Practic cred ca nu era greu sa-ti satisfaci un moft pe datorie. E drept ca a intervenit criza si a mai reglementat lucrurile.

Dar in lume mai exista o bomba: cea demografica. In Algeria,de ex, se justifica situatia exploziva prin faptul ca exista un f mare nr de tineri care nu gaseau de lucru. Pt ca statele islamice nu admit planificarea familiala (nici bisericile crestine, de altfel, dar aici intervine pozitiv laicizarea) creste exponential nr de noi veniti la masa planetei. Poate exista destule resurse sa-i hraneasca, dar incalzirea globala li se datoreaza si lor.

Daca cineva ma va intreba ce solutii propun am sa spun ca nu e treaba mea sa o fac, pt ca nu se poate, ca in reclamele hollywoodiene, sa existe un singur om care sa impuna binele in lume (adica s-ar putea ca solutiile propuse de mine sa nu fie corecte si sa faca mai mult rau decat bine) cel mai important lucru, dupa opinia mea, e sa fie pace.

3 comentarii:

Florin Puscas spunea...

Daca luam in calcul toate pericolele, ajungem sa constatam inca o data, daca mai era nevoie, cat de fragila e viata noastra, a celor in jur si chiar existenta omenirii. Si totusi, cat de puternici ne credem...

Viorica spunea...

"Si totusi, cat de puternici ne credem..."
Asta numai cand avem ocazia sa ne exercitam puterea asupra semenilor nostri...

disa spunea...

Viorica, cum ai invatat tu engleza asa de bine?
Am inceput si eu sa mai prind nitel, dar nu mai am rabdare sa invat scolareste.