marți, 20 octombrie 2009

Impresionistii

Acum ceva vreme, cand fiica mea mai mica a mers sa viziteze Muzeul D'Orsay mi-a dat o "tema pt acasa", si anume un pps cu Impresionistii. Am primit-o bucuroasa si urmarea a fost ca pe langa tablourile bine cunoscute ale unor pictori care de acum se studiaza la cursurile de Istoria Artei am descoperit pe net numeroase reproduceri ale unora despre care nici nu stiam, cum ar fi Fantin-Latour sau Bazille, precum si aproape 1300 de reproduceri ale pictorului meu preferat din acea perioada, anume Renoir.

Inainte de a prezenta cate un tablou (mi-a fost extrem de greu sa selectez doar unul din multele tablouri care imi plac, pe altele, cum ar fi un tablou de Darascu pe care l-am vazut la muzeul Zambaccian si pur si simplu mi-a taiat rasuflarea-- asta mi s-a intamplat doar de trei ori, celelalte doua dati fiind in fata"Naufragiului" lui Aivazovski de la Muzeul de Arta al Romaniei si in fata tabloului numit "Hora Unirii la Craiova" de Aman--nici nu le-am gasit pe net) din cele care cred ca au fost create de pictori care au trait in Franta (poate ar fi trebuit sa pun si ceva de Grigorescu din perioada cand a fost la Barbizon) am sa spun cateva cuvinte despre aceasta miscare artistica.

Poate nici o alta epoca in afara Renasterii nu a cunoscut atata efervescenta artistica si atata dorinta de inovatie. Daca pana in secolul 19 tehnica picturii europene presupunea straturi dupa straturi de culoare si verniuri, care au contribuit la perenitatea unor opere peste care au trecut secolele cu nenumaratele lor vicisitudini, diferentele fiind facute de temele alese si modul in care au fost tratate, sfarsitul secolului 19 si inceputul secolului 20 au adus o adevarata revolutie in artele plastice. Curente precum Impresionismul, Fovismul, Cubismul, Abstractionisnmul, si alte isme au schimbat fata artei.

Impresionistii au renuntat la tratarea temelor eterne ale omenirii in favoarea sentimentelor create de impresiile produse de schimbarea luminii in diferitele ore ale zilei. Monet, al carui tablou "Impression, Soleil Levant" a dat numele curentului artistic, a pictat, de ex, fatada catedralei din Rouen la diverse momente ale zilei. Cand am vazut reproducerile m-am intrebat intai daca nu cumva este acelasi tablou, diferenta provenind din conditiile de fotografiere, dar fiica mea mi-a confirmat ca e vorba de tablouri diferite. Acelasi lucru se poate spune despre nenumaratele tablouri cu nuferi, deja celebre si prin intermediul artei cinematografice.

In ppsul amintit am folosit mult mai multe reproduceri. Deocamdata nu stiu sa incarc pe net ppsuri, desi am incercat nu am reusit, incat sa vi le ofer si voua, cititorilor. Celor interesati le recomand sa-mi scrie pe formularul din partea de jos a paginii, ca sa le trimit prin email.
Claude Monet--Impression, Soleil Levant
Vincent Van-Gogh--The Starry Night (1889)
Wassily Kandinsky--Munchen, Schwabing
Pierre Auguste Renoir--The Wave
Stanislas Lepine--Pont de la Tournelle, Paris-1862
Paul Signac--Port de Marseille
Paul Sérusier-- Incantation or The Sacred Forest--L'Incantation ou Le Bois Sacré. c. 1891-92
Paul Gauguin--Parau-Api = What News
Odilon Redon--Profil de Lumiere
Maurice Utrillo--Chateau De Chastelloux
Paul Cezanne--Montagne Sainte-Victoire
Nicolae Darascu-- Venetia
Mary Cassatt--The Child's Bath
Jean Francois Millet--The Gleaners
Ignace Henri Jean Fantin-Latour--Still Life- Corner of a Table
Henri Rousseau, Dream Garden
Hilaire Germain Edgar Degas--Ballet School
Henri de Toulouse-Lautrec--At the Moulin Rouge
Gustave Loiseau-- L'Avant Port de Dieppe
Gustave Caillebotte. Paris Street, Rainy Day (La Place de l’Europe, temps de pluie). 1877.
Georbes Seurat--A Sunday on La Grande Jatte
Fernard Leger--Paid homage to the David
Gustave Courbet--The Edge of the Sea at Palavas
Frédéric Bazille--The Artist's Studio, Rue de la Condamine. 1870
Emile Bernard---Madeleine in the Bois D'amour
Charles-François Daubigny--Bords de l'Oise ou Le Pêcheur
Eugene Boudin--Venice, the Campanile, the Ducal Palace and the Piazzetta, View from San Giorgio
Edouard Manet-- Le Déjeuner sur l'Herbe
Camille Pissarro.-- The Tuileries Gardens in Rain. 1899
Berthe Morisot-- Hide and Seek. 1873
Armand Guillaumin - The Sea at Saint-Palais
Alfred Sisley--The Bridge
Andre Derain--Impression

2 comentarii:

RoxanaTudor spunea...

Doamna draga, fara nici o legatura cu nimica, o informatie: exista un program care se numeste Picasa, care gestioneaza fotografii, si care, printre altele, stie sa faca slide-show-uri, adica un fel de prezentari pps cu poze. Se pot pune texte pe poze, se poate adauga si o muzica de fundal... sunt o gramada de optiuni.
E gratuit, se descarca de pe net, e oferit de google, si, cel mai important, este usor de utilizat. Eu l-am descoperit pentru ca aveam nevoie de un editor de poze (noi facem destul de multe) dar care sa fie mai prietenos decat adobe photshop.
Slideshow-urile se incarca relativ usor in blogger, relativ pentru ca trebuie, in functie de dimensiunea conexiunii la internet, lasat destul de mult sa munceasca la up-load. Ceva exemple, daca vreti sa vedeti cum arata rezultatul final, aici: http://laviajerina.blogspot.com/2009/02/dar-la-botez.html.
V-am descoperit azi intamplator, cautand ceva imagini cu lucrarile lui Victor Vasarely. Ma bucur ca am facut-o. Succes in continuare!

Viorica spunea...

Multumesc pt vizita (sper sa nu fie prima si ultima) si pt informatie. Cam cu ce credeti ca am incarcat pe blog atata amar de poze si albume de fotografii pe adresa care poate fi gasita in linkurile din articolele cu eticheta fotografii? Cu ppsurile e alta mancare de peste: am invatat sa lucrez cu Power Pointul Microsoftului. N-am muzica in calculator (e vechi, memorie mica, Wds 2000+Wds98, o catastrofa, dar e cadou si...nu se cauta la performante) deci daca vreau sa fac ppsuri cu muzica (si am facut multe) parazitez unul din colectia de ppsuri primite de la prietene si prieteni. Ei,pe astea nu stiu cum sa le incarc cu Picasa (sau cu orice alt instrument), pt ca Picasa arata doar pozele din calculator, nu si ppsurile facute cuPP. Apreciez oricumm bunavointa, si va urez sa va trauasca bebeul, sa creasca si sa va faca multe bucurii.