luni, 12 octombrie 2009

Arta si mizerie

Cu multi ani in urma, cand valea Dambovitei era o vale verde iar Lacul Morii nici nu era in proiect, de la Lujerului spre defuncta acum "Semanatoarea" exista o cale ferata industriala. Nu odata vedeam trecand pe ea un trenulet (ca tren nu-i pot spune) cu o locomotiva micuta, ca pt gabaritul redus al caii ferate. Mecanicul purta o sapca rosie si din cand in cand sirena trenului suiera. Intre Semanatoarea si acea linie ferata era un cartier care a disparut, (Caramidari se chema, nu mai stiu daca de jos sau de sus --mai era un cartier Caramidari, pe langa cimitirul Bellu sau Spitalul nr 9), impreuna cu livada si lacusorul ascuns in vale, dincolo de linia ferata.
Intre timp fata acelei zone s-a schimbat de mai multe ori, au aparut blocuri noi, ba chiar un bloc de 10 etaje, aflat unde acum se intersecteaza Str (soseaua?) Virtutii cu B-dul fost Armata Poporului, a fost daramat, iar noi am uitat de acele timpuri cvasi-idilice cu livezi si locomotive ca de jucarie. Intr-o zi insa, venind de la Cora am observat, cu ajutorul sotului meu (nu prea am spirit de observatie, in schimb alta data aveam o f mare putere de concentrare), ca a mai ramas o bucatica din acea cale ferata , care ducea spre un fel de tunel.
Iar pe zidurile care marginesc linia de tren sunt multe grafitti. Sotul meu nu prea intelege fascinatia mea pt acest tip de arta urbana (si ma refer la arta, si nu la mazgalelile prin care isi arata unii fie infantilismul, fie proasta crestere) E drept ca nici eu nu inteleg mesajul pe care-l transmite doar celor initiati, eu admir doar formele si culorile acestor productii.
Azi m-am hotarat sa fotografiez cat se poate de multe grafittiuri, dar numai de sus, pt ca jos, intre ziduri, n-as avea curaj sa incerc sa patrund. E asa o putoare si atatea gunoaie incat cred ca mi-ar trebui masca de gaze. Pt ca dealungul zidului opus celui cu cele mai multe grafiti e blocat accesul de o proprietate in paragina a cuiva pozele sunt destul de putine. In cele trei care par asemanatoare am incercat sa surprind cat mai mult din grafittiurile care par a se continua in tunel.
Cred ca nimic nu e mai ilustrativ pt spiritul acestui oras decat aceasta ingemanare intre armonia artei grafittiurilor si mizeria gunoaielor aruncate de atatia indivizi, ca cetateni nu pot fi numiti, fiind lipsiti de civilizatie.
.

Niciun comentariu: