miercuri, 14 octombrie 2009

The King and the Clown



Cautand pe internet sa gasesc episodul pierdut din "Furtuna la palat" am dat cu totul intamplator peste un film cutremurator. Desi mi-era clar ca nu are nici o legatura cu serialul cautat nu m-am putut desprinde de ecran pana nu s-a terminat, ba chiar l-am si revazut, in mare parte.
Este o ecranizare a unei piese de teatru, tot coreeana si tot istorica precum serialele de la TVR1, avand ca erou principal tot niste personaje reale. Filmul este o poveste extraordinara despre prietenie, tiranie, moravuri discutabile (in privinta asta e mult mai apropiat de modul modern, hollyhoodian de a face filme dar cu finetea specifica a culturii coreene), cruzime si putere de sacrificiu.

Actiunea se bazeaza tot pe Cronicile din Chosun si se petrece in timpul regelui Yeon-san gun, care l-a precedat pe cel caruia Jang Geum i-a devenit medic personal. Pt povestea introductiva din film e bine sa se vizioneze primele 3 minute de aici dar pt conditii mai bune de vizionare recomand partea I de 26 minute si partea doua de o ora si 7 minute.


Atmosfera filmului este insa total diferita de cea din"Giuvaer", nu numai pt ca regele acesta a avut un caracter inspaimantator (el este cel din cauza caruia a murit tatal lui JG) ci si pt ca tema tratata cere alta abordare. Poate daca ar fi fost serial s-ar fi gasit oaze de scene calme, picturale, cum sunt multe din cele din Giuvaer. Filmul "The King and the Clown" este un film alert, dinamic dar nu lipsit de scene de duiosie, daca stii sa le intelegi.

Am inteles din documentare ca filmul nu a necesitat un buget f mare iar actorii nu erau, la vremea lansarii, prea cunoscuti, dar joaca extraordinar. Daca ar fi sa gasesc si minusuri ar fi poate faptul ca dialogul e uneori cam vulgar, dar se pare ca asa se cerea de catre publicul nu prea stilat si educat care urmarea prestatia saltimbancilor. Iar iubita regelui se poarta in concordanta cu faima pe care si-a creat-o.

Cred ca e bine sa fie vazut de doua ori: odata pt a intelege dialogurile (in engleza) si a doua oara pt a vedea tot ce se intampla. Credeti-ma ca merita.


Din Wikipedia, apoi din Koreanfilm am aflat filmul a fost nu numai f bine primit in tara de origine (top box office vreo doi ani) , dar a primit si numeroase premii. A fost chiar propus la Oscar.

Daca veti vedea filmul va veti mira ca a avut un succes atat de mare in Coreea stiind ca poporul acesta e mai strict in ce privesate moravurile, dar veti intelege si de ce a fost un timp interzis in China.

Eu vorbesc de parca as fi singura din lume care l-a vazut. Filmul a fost produs in 2005 si poate l-au descoperit si altii. In acest caz imi cer scuze ca am fost atat de insistenta. Filmul chiar m-a bulversat.

Pozele sunt din korean movie.com

8 comentarii:

Belle de Jour spunea...

Vai Vio!
Ma ucizi, nu il stiu
Poate le dai idei celor de la un post TV si il programeaza!
Multumesc mult pentru post

Viorica spunea...

De ce nu incerci sa-l vezi pe net? Am dat linkurile.
Cred ca, fiind atat de titrat in materie de premii e cam scump pt TV de la noi.

Belle de Jour spunea...

merci
am sa o fac
acum vad ca au programat cel cu furtuna la palat
http://www.crunchyroll.com/library/Yi_San#s=/library/Yi_San/info
eu abia ieri am aflat din intamplare
:)
o zi buna si vizionare placuta azi

Viorica spunea...

Multumesc pt link. Dinpacate ne aflam mintr-o regiune gresita, ei ofera servicii numai pt USA si Canada. Am intalnit problema asta si la DJG.
Am scris si eu ca a inceput serialul asta nou.
F interesant episodulde azi,si instructiv pt noi, cei de acum,din Romanica :)
Noapte buna :)

Andreea Iordache spunea...

Buna Viorica,

Am reusit sa vad filmul, asa cum ti-am promis.
Da, in principu este socant de direct pentru stilul corean.
Exista ceva ce m-a surprins. Accentul in limba coreana care este complet diferit de tot ce am auzit pana acum.
Filmul se vede ca este facut cu buget redus dar nu asta conteaza. Actorii au jucat bine avand in vedere ca trebuiau sa interpreteze personaje care interpretau un rol (uff greu de exprimat cu limba asta romana :)), adica ceva de genul actorul care joaca actorul. Nu cred ca este prea usor sa faci asa ceva.
Chiar daca pare imposibil de crezut ca asa ceva s-ar fi putut intampla la palat in acea perioada, eu cred totusi ca are un dram de adevar.
Da, filmul merita vazut. Impactul dupa vizionarea lui poate fi diferit in functie de starea de spirit pe care o ai atunci cand te hotarasti sa-l vizionezi.
Interesanta muzica din acest film.

Viorica spunea...

Parca citesc printre randuri ca te-ai asteptat la mai mult. Pe mine m-a impresionat f tare spiritul de sacrificiu al celui caruia regele i-a dovedit ca mai are ceva de pierdut, iar clovnii i-au dovedit nebunului ca ei au ultimul cuvant, ca prietenia ramane prietenie indiferent de circumstante, chiar daca finalul e tragic.

Andreea Iordache spunea...

Nu cred ca era vorba doar de peietenie intre cei doi ci si de dragoste. Oricum relatia dintre cele 2 persoanje masculine este putin sub semnul intrebarii: prieteni? frati? iubiti?.De accea spuneam ca depinde de starea de spirit pe care o ai cand vizionezi filmul. De fiecare data descoperi altceva.

Viorica spunea...

O fi fost si dragoste, desi nu prea fidela din partea "fetitei", chiar daca aparent are circumstante atenuante, dar eu cred ca prietenia era mai importanta, pt ca in scena finala e toata gasca prezenta in cer, nu doar ei doi, ca doi porumbei.
Pt mine e unul din acele filme pe care nu le poti vedea rontaind popcorn si analizand la rece ce se intampla pe ecran, chiar daca nu e vorba de iubiri heterosexuale.
Si cred ca baiatul hirsut, (imi pare rau,dar nu am retinut numele personajelor) ar fi fost la fel de devotat daca nu ar fi fost indragostit. Iar scena in care "fetita" reactioneaza cand ii e agresat prietenul/iubitul e cutremuratoare.

In mod normal uit destul de repede actiunea din filme, de data asta constat ca-mi amintesc destul de mult din film. E si cazul "Labirintului lui Pan", desi acel film nu mi-a placut deloc, deloc.