miercuri, 15 septembrie 2010

Jurnal de calatorie Irlanda 2010 Plante invazive

Cand am spalat prima data rufe aici si am mers in cabina unde se afla masina de spalat (Laundry) m-am speriat. Abia se deschidea usa din cauza unei vitze, pana si din tavanul interior atarnau niste ramuri ale acestei vitze. Citisem mai de mult niste materiale despre o planta care creste atat de repede si se raspandeste atat de rapid incat a fost supranumita  "planta care a mancat sudul". Planta se numeste Kudzu si a fost adusa din Japonia (unde se numeste kuzu) in USA in 1876 la Expozitia organizata cu ocazia aniversarii Centenarului USA. E cumva ruda cu fasolea si bobul (e o fabacee) si are niste flori frumos mirositoare. Fotografiile de pe situl amintit arata insa niste imagini de groaza, case intregi inghitite de aceasta vita, tractoare parasite care abia se zaresc de sub frunzele ei, un tunel de mina prin care nu se mai poate intra din cauza perdelei de kudzu care il acopera, etc. Am imprumutat si eu cateva poze de pe situl lui jjanthony, puteti vedea mult mai multe, toate f interesante, daca accesati linkul dat de mine.
Poza care urmeaza e a acestei case in timpul iernii

Alta casa acoperita de kudzu

Poza unui hambar facuta vara, urmeaza poza aceluiasi hambar facuta iarna
Cum planta care acoperea o parte din usa de la laundry ameninta sa-mi patrunda in camera, isi trimisese deja o ramurica subtire pe langa rama termopanului, si o vazusem deja in actiune in unul din brazii de sub fereastra de acasa, brad care aproape ca-si daduse duhul sub stransoarea ei, iar aici in Cork e practic omniprezenta am crezut ca si draga Irlanda se va sufoca in curand sub povara vitei de kudzu, dat fiind faptul ca iernile sunt aproape mereu blande (exceptie a facut iarna trecuta cand a nins intr-o zi, zapada insa s-a topit f repede dar scolile s-au inchis si au ramas inchise si ziua urmatoare, desi nu mai ramasese nici urma de zapada). M-am documentat insa si am aflat ca e vorba de o alta planta invaziva, ruda cu iedera, English Ivy. I-am facut niste poze in diferite stadii si aspecte, o sa public mai jos, nu inainte de a spune ca daca pt kudzu se pot gasi si alte intrebuintari in afara celor decorative, cum ar fi folosirea ei ca hrana pt animale, iedera englezeasca, avand si ea proprietatea de a creste f  repede, cum m-am convins cu ochii mei, atunci cand invadeaza tot ramane o pacoste si atat.
S-ar zice ca daca masina aceea nu s-ar misca vreo cateva zile din loc are sansa de a fi acoperita de iedera.
 



.


Nu-i asa ca aceasta iedera arata f bine ca planta decorativa? 
Tot in Cork am vazut o alta planta decorativa, ruda buna cu una din cele mai mari nenorociri care poate lovi o gradina, gingasa rochita a randunicii, convolvulus arvensis. Si aceasta (rochita randunicii sau volbura) creste f repede si se intinde peste tot, e f greu, daca nu chiar imposibil sa scapi de ea, daca o smulgi se raspandeste si mai repede, stiu asta din proprie experienta.Am gasit niste sfaturi cum sa o elimini din viata gradinii tale, necesita insa o rabdare greu de imaginat, ani multi de smuls cat mai din adanc (radacinile pot sa ii ajunga pana la 5 m adancime, mai mult poate decat alta planta temuta de agricultori, anume pirul, in cazul pirului aratul cu tractorul s-a dovedit o solutie f buna de a scapa de el) sau folosirea cu multa precautie a glyphosatului. Gradina si via de acasa a mamitei au cazut prada acestui balaur verde si in curand nu se va  mai putea cultiva nimic acolo de raul lui.
Volbura noastra are florile si frunzele mai mici.

Niciun comentariu: