joi, 7 august 2008

Lectia de manipulare

Cam asa am receptionat eu emisiunea de la Antena 3 cu avanpremiera la conferinta de presa a lui Patapievici, conferinta si comentariile de dupa. Marturisesc ca in timpul comentariilor lui Mircea Badea am cedat nervos si am inchis televizorul.
Am experienta vasta in a percepe manipularea prin TV inca de pe vremea cand in Piata Victoriei era ceata. Atunci familia mea era chiar revoltata de atitudinea mea, sustinand ca ii acuz degeaba pe prezentatori de manipulare.
Azi am vazut ce pot face doua maini dibace de operator (sau poate regizor de transmisie, dar nu cred ca A3 avea mai mult de un cameraman acolo) care puneau aiurea imaginile, insistand de ex pe fata lui Patapievici si evitand sa prezinte imaginile operelor de arta incriminate mai mult de cateva secunde.
Mie personal nu mi-a placut niciodata acest gen de arta (ne place sau nu, arta este) , ba chiar la prima expozitie de arta moderna, (erau artisti englezi) am ras copios. Am ramas poate, ca si Oprescu, (criticul de arta, nu primarul) putin in urma cu perceptia spiritului vremii, nu-mi plac, de ex, Picaso sau Braque, nici Dali nu-mi merge la suflet, dar imi plac Vasarely, Escher, Kush, Jim Warren, s.a.
Dar sa-l aud pe Mircea Badea emitand judecati de valoare asupra unor opere de arta parca e prea de tot.
Sigur, nu e vorba numai de judecarea valorii operelor expuse la NY, desi multi se erijeaza in foarte priceputi critici de arta, ci de politizarea acestei expozitii. E suficient sa ne uitam cine infiereaza cu manie proletara evenimentul pt a realiza ce se urmareste. Vin alegerile, si orice intoarcere la mijloacele ce i-au asigurat "Bunicutei" 85% din voturi e laudabila, din punctul lor de vedere. Cine infiereaza vehement cele expuse la NY? Antenele PCului, aliat cu PSDul, nu-i asa? Si daca mai avea cineva vreo indoiala ca acest partid (PC) isi trage seva din vechea securitate sa vedem cum se aplica proverbul "spune-mi cu cine te insotesti ca sa-ti spun cine esti". Ma refer aici la intentia PC de a absorbi PRMul.
In ce priveste reactia la presupusa intentie de a denigra simbolurile religioase, nu ma pot impiedica sa fac o paralela cu reactia lumii musulmane la publicarea caricaturilor ce-l aveau pe Mohamed ca protagonist. Nu ma indoiesc ca tare le-ar placea "criticilor de arta" autohtoni care s-au ofuscat ingrozitor la vederea reproducerilor, mai mult sau mai putin fidele (ma refer aici la o reproducere a menorei in blogul lui Andrei Badin) operelor expuse, sa aiba puterea de a declansa un adevarat jihad, cu taieri, la propriu, de capete si nu doar simpla vanatoare de vrajitoare la care se dedau.
Sunt sigura ca tovarasii deplang vremurile in care, avand painea si cutitul, puteau chiar trimite la canal pe cei care nu corespundeau din pdv ideologic.
Cat despre MB, am fost surprinsa sa aflu ca e admirat de doua persoane din anturajul meu, desi e drept ca respectivele persoane nu au acces la internet, nu citesc ziare si-l folosesc pe MB ca sursa de informare. Mi-e mila de ei.

Niciun comentariu: