miercuri, 17 februarie 2010

Vancouver 2010 Olimpiada Baieti Programul scurt

Am facut o noapte alba, dar nu-mi pare deloc rau. Ceva din adrenalina celui mai pasionant concurs de patinaj artistic (concursul de dans e cel mai spectaculos si agreat de spectatori) cred ca mi s-a transmis si mie si mi-a parut bine ca am rezistat pana la sfarsit, cand l-am revazut pe Michal Brezina.

Transmisia a inceput cu Gregor Urbas, veche cunostinta, sportiv cu rezultate modeste, care nu m-a surprins cu nimic. E nevoie si de asemenea participari, doar nu pot urca toti pe podium sau sa fie toti in top ten. In tot timpul evolutiei sale Nicole Bellu ne-a povestit cat de mandri trebuie sa fim noi de faptul ca Zoly Kelemen e un produs eminamente romanesc pt ca toata echipa lui in frunte cu antrenorul Cornel Gheorghe e formata din romani si se antreneaza in Romania.

O frumoasa surpriza a constituit-o francezul, provenit din Brazilia, de unde a fost adoptat de o familie de francezi, Florent Amadio. El a fost primul din cei ce ar putea fi numiti "noua generatie", care a fost aruncata in lupta pt a pregati olimpiada urmatoare. A demonstrat cu prisosinta valentele scolii franceze de patinaj atat in ce priveste pregatirea tehnica cat mai ales in ce priveste coregrafia prezentand un program placut de urmarit. Bineinteles ca a fost f multumit de evolutia lui, care l-a situat multa vreme pe locul 2 intermediar. Cred ca a fost bine ca a venit el in locul lui Alban Preobert.

Despre austriacul Victor Pfeiffer pot spune ca a fost norocos nu numai la calificari, venind cica (NB) de pe ultimul loc la concursul de la Oberstdorf dar a fost norocos si aici, clasandu-se pe locul 23. Sariturile au fost cam off axis, cum ar zice englezii, dar nu a cazut, e un patinator elegant.

Din Kazahstan au venit doi sportivi datorita succesului scumpului de Denis Ten (alt component al noii generatii) la mondiale dar Abzal Rakimgaliev pe care l-am remarcat inca de la incalzire ca e putin ezitant nu m-a impresionat in mod deosebit. Trebuie sa spun aici ca f multi baieti au avut un program bun din pdv artistic, cu piruete f bune, interesante si dificile, cu secvente de pasi frumoase, de multe ori sariturile au facut diferenta, desi atunci cand Yvone Ghita a insistat pe importanta cvadruplei NB i-a ripostat ca de multe ori e riscant sa fie incercata, mai ales la programul scurt, pt ca daca sportivul cade e greu sa se ridice repede si sa reintre in ritm,pierzand astfel puncte pretioase si la partea artistica, incat e de preferat
sa se execute bine o saritura mai putin cotata si sa se obtina puncte mai multe, castigul adus de o cvadrupla nefiind pe masura riscului.

Am sa reamintesc ca la programul scurt sunt obligatorii 3 elemente: trei sarituri dintre care una in combinatie, trei piruete si doua secvente de pasi, una in linie si una in cerc. Daca se rateaza un element nu exista posibilitatea de la programul liber de a se repeta,de aceea aceasta proba e comparata cu barna de la gimnastica, mai ales prin presiunea psihica pusa pe concurenti.

Despre polonezul Przemyslaw Domanski CG spunea ca ar putea fi adversarul direct al lui ZK, pe care acesta il poate intrece cu usurinta. La momentul cand a terminat concursul se parea ca ZK e ca si calificat, pt ca PD a facut o combinatie de dubla cu dubla, lucru care i-a scazut notatia cu cel putin 10 puncte. Partea artistica, in special pasii, mi-a placut f mult, cred ca poate fi un excelent showman.

Despre finlandezul Ari Pekka Nurmekari mi-aminteam ca pe cat de sus se situeaza pe podium fetele finlandeze pe atat de dezamagitoare e evolutia lui, si asa a fost si ieri, el situindu-se pe ultimul loc, ca urmare a modului catastrofal in care a executat sariturile. NB spunea ca baietii finlandezi merg toti la hochei, nu la patinaj artistic. Nici canadianul Vaughn Chipeur nu si-a putut invinge emotiile si ezitarile, era cat pe ce sa cada chiar la o secventa de pasi, a reusit insa sa se califice de pe locul 24.

Datorita faptului ca arbitrii au ales ca ordinea la start sa fie data de punctele acumulate in competitii (eu banuiesc ca vor sa-i descurajeze astfel pe cei care se "pastreaza" pt competii mai importante si lipsesc de la cele care nu-i avantajeaza) primul dintre cei cu pretentii la medalii care a luat startul a fost Evgheni Pliushcenko. Pt el ar fi fost un handicap, nestiind ce "au in traista" rivalii lui la podium. Mi-a placut ca la interviul dat pt Eurosport inaintea concursului a dat dovada de oarecare modestie admitand ca s-ar putea ca de data asta medalia sa fie de bronz (nici o medalie nu e in viziunea sa, se simte f bine pregatit atat fizic cat si psihic, si asta s-a vazut deja la Europene). A intrat f concentrat pe gheata si a inceput in forta cu acea combinatie atat de caracteristica lui, cvadruplu cu triplu. Mie mi s-a parut ca nu a mai fost f sigur ca altadata, totusi i-au reusit toate sariturile, asa ezitante cum au fost. In rest programul a fost la valoarea lui, desi Nicolae Bellu e de parere ca nu e un artist (aici nu sunt deloc de acord cu el) a avut piruete f bune, elementele au fost legate cu pasi bine dozati, secventa de pasi mi s-a parut mai buna ca la europene. Singurul care ar fi putut fi mai bun decat el ar fi fost EP de la CE. Am fost usor dezamagita ca nu a mai facut pirueta Bielmann.

A urmat o pauza de refacere a ghetii in care ESp a transmis hochei, am plecat din fata ecranului ca sa-mi odihnesc ochii si i-am odihnit cam mult, apreciind gresit durata pauzei incat am reajuns in fata micului ecran exact cand Zoly Kelemen si-a terminat programul. Am revazut frumosul triplu Axel dar si combinatia de duble, NB spunea mereu ca a avut o secventa de pasi excelenta dar a fost penalizat pt depasirea timpului de evolutie "pt numai 4 secunde" bombanea f suparat NB. Probabil a mai facut el si alte greseli, altfel nu inteleg de ce in final s-a clasat pe penultimul loc, in urma polonezului.

Tot din noua generatie face parte si Arteom Borodulin, mi-a placut mult cum s-a prezentat, a avut o interpretare a muzicii f buna, sarituri reusite,ce mai, se vedea diferenta uriasa de clasa intre scoala rusa si cea romaneasca de patinaj.

Micutul Stefan Lindemann, despre care NB spunea ca a fost ales de federatia germana pt ca nu vin alti sportivi de valoare din spate s-a prezentat mult mai in forma ca altadata, a avut un program destul de bun si de reusit, bine interpretat, parea ca pur si simplu zboara pe gheata, se vedea placerea de a patina. A anuntat ca se va retrage dupa Olimpiada.

Javier Fernandez, pe care nu am reusit sa-l vad la CE promite si el f mult, a inceput cu un superb triplu Axel. Mi s-a parut ca in unele secvente incearca sa-l imite pe Brian Joubert la pasi, probabil ca acesta e modelul lui.

In pauza s-a difuzat interviul lui Stefan Lambiel pt ESp, el a fost mai putin modest decat EP spunand ca se gandeste sa castige acest concurs.

F tanarul Denis Ten, urmas al unui general coreean, a avut din nou un program
admirabil, eu astept f mult de la el pe viitor, pana acum nu m-a dezamagit. In secventa de pasi a fost extraordinar, a subliniat pur si simplu fiecare nota muzicala, si sariturile au fost reusite, diferenta de punctaj fata de primii clasati a fost data de chestiuni de finete, nu de talent sau precizie, in plus a
facut si iubita mea pirueta Bielmann. A patinat ata de usor,atat de frumos, mi-a placut atat de mult incat nici nu stiu cand a trecut timpul si s-a sfarsit programul.


Pe timpul evolutiei lui Daisuke Takahashi echipa de comentatori de la Bucuresti a obtinut legatura telefonica cu Vancouverul si a discutat atat cu, Cornel Gheorghe cat si cu Zoltan Kelemen incat nu au fost atenti la ce a facut japonezul pe gheata si asta nu a fost bine, pt ca micutul nipon a avut un program extraordinar de bine executat si unterpretat, NB a subliniat insa ca se vede la japonezi influienta scolii americane, faptul ca au renuntat de a pune accentul numai pe partea tehnica, ca niste roboti, au devenit artisti atenti si la muzica si la pasii de legatura, DT obtinand note f apropiate de EP, practic ii sufla in ceafa cu diferenta de doar 55 de zecimi.

Suedezul Adrien Schultheiss (f multi blonzi in acest concurs) nu a depasit nivelul destul de modest pe care il stiam, despre el NB a spus ca muzica e intr-o parte si el in alta. Tot NB a spus ca a obtinut locul 2 la Patina De Cristal de la Galati.

Despre Stephane Lambiel am aflat de la NB ca nu stapaneste triplu Axel si intr-adevar a inceput programul cu un dublu Axel, a continuat cu o cvadrupla aterizata f jos urmata de o dubla, NB a fost f entuziasmat de acest lucru si ne-a spus ca aici se vede forta acestui sportiv, oricare altul ar fi cazut sau ar fi renuntat la combinatie, el insa a reusit combinatia, Aici eu am notat "nici vorba de aur" a urmat un triplu Flip frumos executat si un regalde interpretare minunata a muzicii, asa cum ma asteptam si piruetele lui inegalabile nu numai ca viteza, dificultate si frumusete ci si ca precizie, practic in punctul in care incepe pirueta o si termina,de aceea si obtine f multe puncte la componentele artistice, spre oftica mai tehnicului BJ. Mi-a placut ca in interviul dat ESp a pus accentul pe spiritul de echipa de la Olimpiada, el a fost port-drapel la parada de la festivitatea de deschidere. Pozitia intermediara 3.

Din pacate StLm a fost imediat detronat de pe locul 3 de cel de-al doilea japonez, si el cu stramosi ilustri, Nobunari Oda. S-a vazut in evolutia lui mana antrenorului Neculai Morozov in frumusetea executiei, a avut un program frumos. Am inceput sa fac pronosticuri, am prezis ca va lua cel putin 89 de puncte, a luat 84,85.

In interviul dat de Brian Joubert pt ESp acesta a amintit ca experienta celorlalte doua Olimpiade a fost nefericita si la intrebarea daca il deranjeaza media in final a rezultat ca da, il cam deranjeaza atentia care i se da pt ca il cam perturba de la pregatire. Se pare ca l-a perturbat rau pt ca m-a durut sufletul vazand ca iar nu e in stare sa-si stapaneasca emotiile si nervii, sariturile au fost o catastrofa, nu numai ca a ezitat dar a si cazut, s-a inrosit la fata, parea ca nimic nu-i mai merge, nici chiar celebra lui secventa de pasi nu a mai avut stralucirea de alta data. A cazut la triplu Lutz si NB a comentat ceva de genul "daca il scoli noaptea din somn si il pui sa faca de 30 de ori triplu Lutz ii reuseste de 30 de ori", totusi eu am fost optimista si am pronosticat pt el locul 7, arbitrii au fost mai drastici si calculatorul a aratat locul 10 intermediar. NB acomentat ceva de genul: "nici in cele mai negre vise nu s-a asteptat la asa ceva, pare ca prezenta lui Pliushcenko are un efect drastic asupra lui, un blocaj peste care nu poate trece". O fi avand EP vreo flacara violet ascunsa in ghete, as glumi eu.

F tanarul japonez, 18 ani, Takahiko Kozuka a dovedit si el ca scoala japoneza e de f inalt nivel, desi la triplu Axel am avut impresia ca a aterizat pe ambele picoare. Cred ca muzica aleasa, Jimmy Hendrix, nu l-a ajutat f mult la interpretare, de aceea mi s-a parut ca nu e la inaltimea conationalilor sai, am anticipat locul 6 intermediar, a ocupat totusi locul 5, marindu-i bucuria ca a terminat cu bine acest program. Deci si el face parte din noua generatie pe care o vom urmari cu drag la campionatele viitoare.

De la Samuel Contesti m-am asteptat la mai mult, stiu ca poate, dar se pare ca presiunea Olimpiadei a fost prea mare pt el. A reusit si el sa cada, eu am apreciat ca va ocupa totusi locul 8, s-a clasat pe 9 intermediar, pacat ca nu il vom mai vedea la gala laureatilor.

Patrick Chan ar fi declarat despre EP "se vede ca ii e frica de ce pot face eu". Mi-a placut prima parte a programului, e elegant, cu alunecare placuta pe gheata, si sariturile au fost destulde bune. Tocmai cand il laudam mai tare in sinea mea s-a dezechilibrat la pasi. NB nu a observat asta, desi este si el arbitru international, cred ca FG ar fi notat imediat. Pana si operatorii canadieni au observat acea ezitare si au redat-o in timpce se asteptau notele. Si PC are ascendenti nobuili, cica face parte din dinastia chineza Han, nu s-ar zice dupa aspectul lui, mai degraba caucazian.

Mie mi-e tare drag Johny Weir, cu tot aspectul lui efeminat subliniat si de rozul cu care si-a ornat costumul cel negru si cu miscarile fluide, parca tot feminine, dar extrem de elegante. A dovedit insa ca poate sa-si stapaneasca emotiile si sa faca un program reusit. Mi-a amintit prin evolutia lui de Victor Petrenko si nu e de mirare, fiind antrenat de soacra acestuia si avand drept coreografa pe sotia lui VP. El a declarat ca ar fi pregatit pt o medalie, not this time, as zice eu, pt ca a plimbat putin pirueta finala, lucru care l-a plasat pe locul 5 intermediar. NB tot insista ca JW a tinut neaparat sa invete limba rusa si o vorbeste destul de bine, eu indraznesc sa cred ca e vorba de ucraineana, care seamana cu rusa cam cum seamana romana cu italiana, dar nu mai mult.

NB anticipa ca Tomas Verner si Jeremy Abbot l-ar putea invinge pe EP, nu stiam mare lucru despre campionul american dar stiam ca TV e departe de a fi in forma, a dovedit-o la CE.

Kevin Van Der Perren a venit cu acelasi costum cu schelet si cu aceeasi muzica de pe "Muntele Plesuv". A avut o evolutie destul de buna, dar nu la nivelul la care m-as fi asteptat. NB deadreptul l-a desfiintat, ca nu a progresat deloc din pdv artistic, unde ar fi cam nul, ca stie doar sa sara si atat, ca are acelasi costum de vreo 4 ani (s-a insurat si are alte prioritati in ce priveste cheltuielile, as zice eu) si aceeasi muzica de 3 ani. KVDP a fost insa f fericit ca i-a reusit programul si si-a facut cruce la sfarsit. Eu am anticipat ca va ramane in top ten, din pacate doar in topul intermediar, pt ca s-a clasat pe locul 10 si au mai urmat 4 sportivi, doi americani si doi cehi.

Evan Lysacek (YG zice mereu Aivan, de fapt se pronunta Ivan, cred) a avut un program f bun, care l-a plasat in final pe locul 2, la 5 sutimi diferenta in fata japonezului DT, a avut nu numai un program fara greseala cu sarituri inalte si corecte, dar si inertretare artistica si piruete bune, ce mai, si-a aratat clasa. Va fi o competitie f stransa pt medalii, nu stiu cum de l-a intrecut JA pe EL la campionatele nationale.

Jeremy Abbot nu a confirmat sperantele puse in el, parca s-a luat la intrecere cu Brian Joubert care din ei isi dezamageste mai tare fanii. A facut o combinatie de dubla cu tripla, un Axel simplu, apoi o dubla. Se pare ca nici el nu sta prea bine cu pregatirea psihica, totusi in final s-a clasat in fata lui KVDP, n-am prea inteles de ce, poate o fi stat mai bine din pdv artistic, mie nu mi s-a parut asa.

Mult mai bine sta cu nervii ultimul concurent Michal Brezina (cred ca are stofa de viitor campion mondial), pe care l-am urmarit din nou cu zambetul pe buze. A patinat cu atata usurinta si precizie incat NB a exclamat "parca ar fi participat la o gala demonstativa, nu la un concurs, atat de degajat a fost". Pt YG a fost o surpriza, nu si pt mine. Totusi notele date de arbitri l-au situat abia pe locul 9 si nu pe 3, cum il vedeam eu cu entuziasm. Gandindu-ma mia bine Lambiel nu poate fi egalat din pdv artistic, si e abia pe locul 5.

Rezultatele dupa programul scurt sunt urmatoarele:

1. Russian Federation PLUSHENKO Evgeni 90.85
2. United States LYSACEK Evan 90.30
3. Japan TAKAHASHI Daisuke 90.25
4. Japan ODA Nobunari 84.85
5. Switzerland LAMBIEL Stephane 84.63
6. United States WEIR Johnny 82.10
7. Canada CHAN Patrick 81.12
8. Japan KOZUKA Takahiko 79.59
9. Czech Republic BREZINA Michal 78.80
10. Kazakhstan TEN Denis 76.24
11. France AMODIO Florent 75.35
12. Belgium van der PERREN Kevin 72.90
13. Russian Federation BORODULIN Artem 72.24
14. Italy CONTESTI Samuel 70.60
15. United States ABBOTT Jeremy 69.40
16. Spain FERNANDEZ Javier 68.69
17. Germany LINDEMANN Stefan 68.50
18. France JOUBERT Brian 68.00
19. Czech Republic VERNER Tomas 65.32
20. Italy BACCHINI Paolo 64.42
21. Ukraine KOVALEVSKI Anton 63.81
22. Sweden SCHULTHEISS Adrian 63.13
23. Austria PFEIFER Viktor 60.88
24. Canada CHIPEUR Vaughn 57.22

Urmatorii nu s-au calificat pt programul liber

25. DPR Korea RI Song Chol 56.60
26. Kazakhstan RAKIMGALIEV Abzal 55.88
27. Slovenia URBAS Gregor 53.02
28. Poland DOMANSKI Przemyslaw 52.14
29. Romania KELEMEN Zoltan 51.95
30. Finland NURMENKARI Ari-Pekka 44.62

Niciun comentariu: