Jana Hohlova/ Serghei Novitski "Pasarea de foc"
Nu degeaba dansul este cea mai indragita proba a patinajului artistic. Toate evolutiilepe care le-am urmarit in cadrul programului liber, chiar cele ale perechilor mai putin experimentate sau mai putin tehnice mi-au placut. Aproape toate perechile au avut cel putin o ridicare sau o combinatie de ridicari originala, cele mai tehnice au avut chiar si 3 asemenea ridicari, twizzle-urile au fost o incantare de privit, costumele au fost care mai de care mai interesante, pasii au fost si ei bine interpretati, nu mai vorbesc de muzica de f buna calitate. Mi s-a parut ca de data asta programele au avut un nivel inalt de executie, dar au si fost bine alcatuite. Florin Gafencu vorbea la un moment dat, la perechile de valoare medie, ca exista o egalizare a valorilor.
Arbitrii au avut mult de lucru in aprecierea lor pt a putea permite computerului sa faca intr-un fel o departajare. Si pt ca vorbeam despre arbitrii de la tehnic si de la artistic o sa spun ca prin noul sistem de dotare exista o echipa de arbitri care apreciaza numai partea tehnica a programului (daca imi amintesc bine e compusa din doi membri) si una care analizeaza componentele, adica partea artistica a programului. In cazul baietilor componentele primilor doi clasati au avut in final o valoare identica,diferenta a facut-o aprecierea acuratetei elemenetelor tehnica de catre echipa tehnica.
Prima pereche pe care am vazut-o a fost cea japonezilor REED Cathy / REED Chris. Au interpretat cu mult dramatism "Inger si demon",mi-amdat seama, fara sa fi stiut de la inceput pe cev muzica danseaza, din felul interpretarii si costumele romantice, cu valuri care fluturau, in special cel negru al lui Cris, ca el ar putea fi un demon. Rochita ei nu era alba imaculata, ceva din cultura japoneza care atribuie albului notiunea de durere, de doliu, diametral opusa conceptiei occidentale, crestine, unde albul aminteste de puritatea Fecioarei Maria prin ramura de crin alb pe care otine Arhanghelul Gavriil in reprezentarile iconografice ale Bunei Vestiri (Blagoveshtenie, cum mai e numita, reminiscenta a timpului cand se folosea slavona, ruda buna cu bulgara de azi, in biserica romanesca) trebuie sa fi jucat un rol in alegerea acestei rochite pt inger. Au fost o surpriza placuta pt mine prin felul elegant in care au dansat , dar si prin consistenta programului, cuma remarcat YG subliniind faptul ca sunt debutanti in concursuri internationale.
Am sa spun din nou ca mie imi plac fratii BEIER Christina / BEIER William, desi atat juriul cat si FG au apreciat mai putin valoarea programului lor, FG insistand asupra faptului ca au patinat rece, fara sentiment, fara implicare. Sa fiu eu mai ingaduitoare oare? Costumele bleumarin cu albastru s-au potrivit cu sobrietatea muzicii lui Beethoven. Nu stiu ce astepta FG dar mie mi s-a parut ca si interpretarea pt Oda Bucuriei de la final a fost reusita, poate el arfi vrut sa fie mai expansivi. Ei au avut, dupa aprecierea mea, 3 din cele 4 ridicari originale, au alunecat usor pe gheata. YG, vrand sa faca parada de cunostintele ei a dat cu batul in balta, facand o gafa de zile mari. Spunand ca aceasta pereche e antrenata de Rene Lohse, Martin Skotnicky nu s-a oprot aici ci a continuat spunand ca RL a fost partenera lui Ingo Steuer. Las la o parte faptul ca pe partenera lui IS o chema Mandi Woetzel, dar cum nu am cunostinta ca IS sa fie gay RL nu avea cum sa-i fie partenera, fiind barbat. FG i-a comparat cu japonezii (desi mai tarziu a spus ca e greu safaci comparatii intre programele de la dans) si a apreciat ca au dansat fara stralucire, fara emotia aratata de japonezi. imi amintesc cat de bucuroasa a fost partenera lui RL la CE ce au precedat Olimpiada cand s-au clasatpe locul 9, asigurandu-si astfel participarea la JO. Erau considerati atunci perechea cea mai frumoasa din cadrul CE.
Chiar si dupa ce perechea canadiana CRONE Vanessa / POIRIER Paul a terminat programul FG a insistat pe raceala aratata de fratii Beier, poate ca a avut asteptari mari de la ei si a fost impresionat neplacut de ce au aratat pe gheata. Canadienii au dansat pe Nocturna si Bohemian Rapsody, despre care YG ne-a spus ca e un fragment muzical creat si interpretat special pt ei de violonista Luci Macarelli. Tot ea ne-a spus ca personajele interpretate ar fi Orfeu si Euridice, eu nu am gasit nimic in dansul lor despre aceasta poveste tragica a doi indragostiti carora li se ingaduie s iasa din infernul unde ajunsese Euridice fiind muscata de un sarpe dar cu conditia ca Orfeu sa mearga inaite si sa nu priveasca in urma niciodata insa lipsa de incredere a lui Orfeu in cuvantul zeului si privirea aruncata spre Euridice chiar la iesirea din Hades l-a facut sa o piarda pt todeauna (eu imi pot ingadui sa astern aici toata aceasta poveste pt ca nu o fac in timpul executarii programului, cum ar fi facut poate Alina Alexoi, neurmarind la TVR dansul nu stiu cum a comentat ea) Au avut un program bun, desi eu am detectat cateva mici stangacii. Au primit cadou la iesirea depe gheata unmmare steag al Canadei cu f multe semnaturi pe el (s-o fi scandalizat cineva ca s-a desacralizat steagul?)
Chinezii HUANG Xintong / ZHENG Xun au aratat si ei ca se poate ca un cuplu asiatic sa prezinte un program frumos din pdv artistic, desi la tehnic nu au aratat originalitate, ei au imbinat frumos Adagio al lui Albinoni interpretat de Il Divo (f apreciata aceasta bucata muzicala de catre patinatori, am vazut mai multi patinatori evoluind pe aceasta muzica, chinezii au dat dovada de curaj alegand-o) cu interpretarea artistica. S-a vazut pregatirea de catre Natalia Liniciuc in alcatuirea programului si cursivitatea sa. Cica intrebati de ce nu au ales un dans popular chinez pt programul original au spus ca nu cred ca arbitrii ar fi stiut sa aprecieze asemenea dans, FG a spus amuzat ca nici arbitrii greci nu fac parte din juriu.
In pauze s-a transmis partida de hochei feminin dintre Canada si Finlanda, castigata de Canada care va intalni in finala echipa USA. Nici nu stiam ca exista o asemenea disciplina sportiva, cica e relativ de curand, de la Nagano, introdusa intre disciplinele olimpice. N-am urmarit cu atentie partida, am preferat sa-mi odihnesc ochii.
Ana Cappellini/ Luca LaNotte au dansat pe Recviem pt un vis, imbracati in costume alb-negru. Au avut o viteza buna pe gheata, Ana a lucrat mult cu bratele, au fost bine sincronizati, asa cum am spus de multe ori e f greu sa spui ca nu-ti place un dans liber, mai ales la o competitie de un nivel atat de ridicat cum a fost asta. YG a remarcat, fiind aprobata de FG ca au aratat elemente de finete in fosirea elementelor de legatura facand ca programul sa se prezinte ca un intreg, fara rupturi. YG a spus ca antrenori ar fi Muriel Boucher-Zazoui si Romain Haguenauer , ISU spune altceva, anume ca antrenorii se numesc Roberto Pelizzola, Barbara Riboldi.
Pozitia de inceput a ucrainienilor ZADOROZHNIUK Anna / VERBILLO Sergei a fost intampinata de public cu aclamari. De altfel am sa spun din nou ca publicul a fost f cald, incurajand pe toti concurentii. Se vedea ca AZ/SV traiesc muzica, Vivre pour le meilleur de Johny Holliday, au demonstrat o buna chimie intre cei doi. Antrenorii lor Nikolai Morozov, Alexei Gorshkov au facut o treaba buna si cu acesti patinatori, totusi sunt inca departe ca valoare de predecesorii lor, care imi placeau f mult, Elena Grushina/ Ruslan Goncearov, pe care ii doream mereu pe podium (au ajuns la un moment dat sa castige bronzul la olimpiada in 2006 si argintul la europene in acelasi an, precum si bronz in 2004 si tot argint in 2005 tot la europene). Lui FG i s-a parut ca nu s-au ridicat la nivelul cerut de muzica, tot el a subliniat din nou avantajul actualului sistem de notare care nu mai permite arbitrilor sa faca ei comparatii intre perechi si sa-si stabileasca un clasament subiectiv, arbitrii doar noteaza cum au apreciat fiecare element iar calculatorul face restul si stabileste ierarhiile.
Despre HOFFMANN Nora / ZAVOZIN Maxim n-as putea sa spun ca formeaza o pereche f sudata, desi au evoluat bine. Mie Maxim mi s-a parut mai putin sigur pe gheata, desi ca s-o poarte pe Nora, care e destul de inalta si voinica, la o ridicare numai pe o mana a trebuit sa dea dovada de un f bun simt al echilibrului . Nora parca patineaza mai bine decat el. Ei au patinat pe muzica moderna: So Excited, Hush Hush, Rock this Party in mod evident cu multa placere. Obiectivul lor era sa se situeze in top ten, n-a fost sa fie. YG a spus ca a existat o pereche maghiara (Krisztina Regõczy – András Sallai), care a urcat pe podium la Olimpiada din 1980, dar pe locul doi, pierzand aurul in favoarea perechii...Natalia Liniciuk/ Ghenadi Karponosov, ei insa sunt elevi la trustul, ca sa zic asa lui Alexey Gorshkov, Nikolaj Morozov. Am aflat insa ca a mai existat o pereche maghiara care a castigat argint la o Olimpiada, Andrea Kékessy – Ede Király, la St Moritz, dar de figuristi. Pe banca langa NH/MZ s-a aflat Secretarul General (si nu vicepresedintele, cum a zis FG dar deh,el nu avea la indemana Google) al Federatiei ungare de patinaj artistic, si coordoonator cu dezvoltarea in Co Al ISU, (mai are si alte functii, neimportante in cazul de fata) György SALLAK, originar din Romania, fost antrenor al lui Marius Negrea, cum l-am auzit spunand cu mandrie (pe MN) intr-una din zilele acestei Olimpiade.
Tot Adagio de Albinoni, cantat tot de tenorii din Il Divo a fost ales si de tanara perechea rusa BOBROVA Ekaterina / SOLOVIEV Dmitri, vicecampionii Rusiei. Au avut costume romantice, au patinat cu multa simtire, el traia cu mare intensitate muzica, au fost bine apreciati de public care a protestat cand a vazut notele, alaturandu-se nemultumirii celor doi. Coregrafia a fost asa cum ma asteptam de la niste reprezentanti ai scolii ruse, dar siviteza si nivelultehnic au fost la inaltime. Si lui FG i-a placut programul, a exclamat la sfarsit ca au avut implicare 100% si o sensibilitate deosebita.
Pentru perechea americana SAMUELSON Emily / BATES Evan am sa incerc sa reproduc comentariul lui FG; "cuplu f bine sudat f echilibrat la ridicari dar si la interpretare. Sunt puternici nu numai din pdv fizic ci si psihic. Ei au interpretat "Canto de la Terra".
Fratii ZARETSKY Alexandra / ZARETSKY Roman au interpretat parca si mai dramatic ca la CE muzica din filmul Lista lui Schindler, din pacate,asa cum spune si Fg se pare ca arbitrii apreciaza mai putin stilul lor de dans. YG a comentat ca sunt doi actori pe gheata, ca au avut elemente teatrale. Eu am observat ca el s-a dezechilibrat un pic la un moment dat (pacat!), ea mi s-a parut f mobila pt aspectul cam indesat si grasut pe care il are in comparatie cu alte patinatoare. Au avut un program fluent ,se pare ca sunt f iubiti de public, nu intotdeauna de arbitri, ca sa-l citez din nou pe FG. Am remarcat si la Galit Chait/ Serghei Sahnovski faptul ca uneori arbitri i-au nedreptatit, totusi la CM din 2002, cand toata lumea se astepta ca Margarita Drobiazko/ Povilas Vanagas sa urce pe podium dar GC/ SS au primit bronzul a existat o larga miscare de protest a celorlalti patinatori, printre ei si Marius Negrea, cerand sa li se retraga medalia.
Fratii din Marea Britanie KERR Sinead / KERR John interpretand muzica Krwlng de Linkin Park au fost o incantare de privit, ca de obicei, mai ales cand ea si-a ridicat fratele intr-o pozitie destul de dificila, pe care nu o mai vazusem, eu ma asteptam la alta ridicare. De altfel si ridicarile lor aufost f dificile, demonstrand un inalt simt al echilibrului, dar au fost sincronizati si la twizzle-uri. Au fost aclamati indelung de public iar Evgheni Plativ a fost f multumit de ei , totusi la finalul concursului am constatat ca nu s-a modificat nicicum clasamentul de dupa programul original pt cei din top ten. La reluare s-a observat ca John s-a impiedecat putin la twizzle, tot el a fost f nemultumit de punctajul obtinut, dar Sinead a incercat sa-l calmeze.
La auzul melodiei pe care au evoluat PECHALAT Nathalie / BOURZAT Fabian, anume Recviem for a dream, YG a exclamat agasata "nu mai exista alta bucata muzicala pe pamant". Intradevar si italienii AC/ LLN au ales aceeasi muzica, NP/ FB au avut insa alta interpretare, mai buna. La utima ridicare am avut emotii cand a coborat NP, ma temeam sa nu o scape. Se pare ca la CE sunt abonati la locul 4, aici nu a fost cazul. Am remarcat machiajul interesant atat la JK cat si la FB, cu pete inchise la culoare pe fata, la JK in forma de lacrimi, la FB niste linii verticale in susul si josul ochiului drept. Se pare ca lui FG i-a placut mai putin acest program, a spus ca au avut miscari colturoase dar a recunoscut ca nu le-a lipsit originalitatea. El ne-a explicat ca la acea coborare la care mi-a stat inima in loc au ales o miscare deosebita, prin laterala, care te facea sa crezi ca o sa cada, dar de fapt au aratat o f mare siguranta.
Au urmat imediat compatriotii lor, DELOBEL Isabelle / SCHOENFELDER Olivier, veniti cu hotararea de a castiga o medalie, din pacate pt ei ramane un vis de neatins, perechile urcate pe podium avand programe de mare exceptie. Ei au hotarat, se pare, sa se retraga dupa JO. Si ei sunt f iubiti de public, care a apreciat mult felul in care au interpretat La Quete de Jacques Brel. Au folosit la final ridicarea care le este specifica, cu amandoi in pozitie f inclinata, corpul paralelcu ghiata, nici nu stiu cum de au avut forta sa se ridice din acea pozitie. FG a apreciat ca programul a fost f aproape de un show, ca de gala demonstrativa , i-a placut ca au avut o revenire f buna. Ei au fost antrenati de Muriel Boucher-Zazoui si Romain Haguenauer si nu AC/ LLN, cum a gresit YG.
Daca eu cred ca cineva a fost nedreptatit la aceasta competitie aceasta a fost perechea rusa KHOKHLOVA Jana / NOVITSKI Sergei. Au aparut cu aceleasi costime care imi plac f mult, extrem de adecvate muzicii alese, Pasarea de foc de Igor Stravinski, mai ales costumul ei flutura chiar ca o flacara in timpul dansului, in contrast cu negrul costumului lui SN, mi-a placut f mult si interpretarea, juriul insa i-a vazut tot pe locul 9, ca la programul original. Ei au fost aclamati la prima ridicare. FG a marturisit ca pt el ar fi f dificil sa aprecieze evolutia lor, ca e un program greu de analizat, se mira cum de tin minte miile de pasi pe care le fac in asa fel incat nici nu stii unde se termnina un element si incepe altul, asa de multe elemente de legatura au avut. Se pare ca si pt arbitri a fost la fel de dificil sa aprecieze si atunci au ales calea cea mai simpla, depunctarea. Publicul a fost vizibil nemultumit de punctajul acordat.
Americanii DAVIS Meryl / WHITE Charlie au avut un program de un nivel atat de ridicat incat ma intrebam cum ar putea sa fie depasiti de alta pereche. Au dansat pe muzica lui Sir Andrew Lloyd Webber din muzicalul Fantoma de la Opera. Au avut doua piruete combinate (cele mai multe perechi au facut numai una) FG a analizat astfel programul: au avut o prima parte in care si-au etalat calitatile tehnice, o a doua parte, mai lenta (cam toate programele au fost executate in viteza incat "mai lenta" inseamna ca nu ti se taia rasuflarea privindu-i) dedicata partii artistice, culminand cu partea treia (care a avut de toate). Tot el a apreciat inteligenta cu care a fost alcatuit programul, la asta contribuind si antrenorii Igor Shpilband, Marina Zueva, aceeasi cu ai perechii canadiene TV/ SM.
Italienii FAIELLA Federica / SCALI Massimo au dansat tot ca al CE pe muzica din TheEmigrants de Rota, au fost parca mai putin emotionati, dar programul a fost la fel de frumos si bine interpretat. Sunt doi sportivi pe care iti face placere sa-i revezi. Au interpretat atat de frumos (la final si ea si-a ridicat partenerul, nu l-a mai scapat nici de data asta) incat nici nu stiu cand s-a terminat programul. Urmand dupa americani mi s-a parut ca au mai putina stralucire, desi au patinat asa cum ii stiam, adica f bine. FG a apreciat ca au patinat de dragul de a patina, nu de dragul unei medalii. Mi-a parut bine ca FF nu a mai plans de emotie cand s-au dat notele, ca la CE , semn ca si-a controlat mai bine nervii. A fost chiar bucuroasa pe banca.
Un program intradevar de mare exceptie au prezentat canadienii VIRTUE Tessa / MOIR Scott. Ei au patinat pe muzica clasica, o simfonie de Gustav Mahler, asternand pe gheata o poveste minunata de dragoste, romantica si cuceritoare. Au fost aclamati la scena deschisa (si nu numai pt ca erau la ei acasa, adesea, cum s-a vazut la Torino, asta poate fi un handicap, ci si pt ca meritau) nu numai pt calitatile artistice aratate, dar si pt nivelul tehnic f ridicat, incat devenise evident ca va fi dificil, daca nu chiar imposibil, sa fie intrecuti de perechile care urmau. Au fost atat de eleganti (culoarea alba stralucitoare a rochitei si a camasii lui le-a stat f bine) , programul a fost atat de fluid incat nu stiu cand s-a terminat, as fi vrut sa mai continuie inca pe atat. Au executat cu atat usurinta elemente f dificile incat pareau ca doar aluneca pe gheata. Ma intrebam ce mai pot face OD/ MS ca sa-i intreaca. Raspunsul a venit destul de repede: nimic. TV/SM au fost extrem de fericiti cand au terminat programul. Interesant e ca au avut aceeasi antrenori ca si MD/CW, acesti antrenori au stiut sa indrume fiecare pereche sa dea tot ce poate ea mai bine.
Americanii BELBIN Tanith / AGOSTO Benjamin cred ca au fost dezavantajati de faptul ca au urmat dupa un program de un asemnea nivel. Parea ca pana atunci a fost aprins un reflector care s-a stins brusc. Nici vorba sa mai poata repeta experienta unei medalii ca la Olimpiada trecuta. Ei au interpetat Ave Maria cantata de soprana coreeana Sumi Jo si Stabat Mater de Gioachino Rossini. Costumul lui sugera un fel de aripi de inger atunci cand flutura pe gheata. Ea a avut o rochie alb-negru. Si programul lor a fost f bun, f bine si corect executat, pt a ajunge pe podium ar fi trebuit ca ultima pereche sa greseasca destul de mult.
Dar rusii DOMNINA Oksana / SHABALIN Maxim si-au facut bine treaba (i-or fi blestemat aborigenii australieni sa nu castige aurul, bineinteles ca e o gluma, dar cred ca alegerea programului original nu a fost deloc bine inspirata), impresionant a fost Maxim sustinand-o pe lungana de Oksana pe o singura mana. Interesant si nostim in acelasi timp a fost si faptul ca de mai multe ori a sustinut-o de bretelele costumuluii Publicul i-a sustinut desi programul lor a fost apreciat ca fiind al treilea ca valoare. Dupa ce li s-au afisat notele am vazutexplozia de bucurie a lui TV/ SM, ma intreb daca or fi avut intradevar emotii ca vor pierde aurul in fata rusilor.
Clasamentul:
1. Canada VIRTUE Tessa / MOIR Scott 1 111.15 1 110.42 221.57
2. United States DAVIS Meryl / WHITE Charlie 2 108.55 2 107.19 215.74
3. Russian Federation DOMNINA Oksana / SHABALIN Maxim 3 106.60 3 101.04 207.64
4. United States BELBIN Tanith / AGOSTO Benjamin 4 103.33 4 99.74 203.07
5. Italy FAIELLA Federica / SCALI Massimo 5 100.06 5 99.11 199.17
6. France DELOBEL Isabelle / SCHOENFELDER Olivier 6 96.67 6 97.06 193.73
7. France PECHALAT Nathalie / BOURZAT Fabian 7 96.12 7 94.37 190.49
8. Great Britain KERR Sinead / KERR John 8 93.78 9 92.23 186.01
9. Russian Federation KHOKHLOVA Jana / NOVITSKI Sergei 9 92.75 8 93.11 185.86
10. Israel ZARETSKY Alexandra / ZARETSKY Roman 10 89.62 10 90.64 180.26
11. United States SAMUELSON Emily / BATES Evan 11 85.36 11 88.94 174.30
12. Italy CAPPELLINI Anna / LANOTTE Luca 12 84.58 15 82.74 167.32
13. Hungary HOFFMANN Nora / ZAVOZIN Maxim 14 83.12 13 84.11 167.2
14. Canada CRONE Vanessa / POIRIER Paul 17 79.31 12 85.29 164.60
15. Russian Federation BOBROVA Ekaterina / SOLOVIEV Dmitri 15 80.47 14 82.88 163.35
16. Ukraine ZADOROZHNIUK Anna / VERBILLO Sergei 13 83.89 17 79.26 163.15
17. Japan REED Cathy / REED Chris 16 80.30 16 79.30 159.60
18. Germany BEIER Christina / BEIER William 18 76.73 18 72.91 149.64
19. China HUANG Xintong / ZHENG Xun 19 74.25 20 71.27 145.52
20. Great Britain COOMES Penny / BUCKLAND Nicholas 20 72.01 19 71.60 143.61
21. Czech Republic HAJKOVA Kamila / VINCOUR David 22 63.73 21 70.08 133.81
22. Georgia REED Allison / JAPARIDZE Otar 21 68.87 22 63.45 132.32
23. Estonia SHTORK Irina / RAND Taavi 23 56.94 23 58.24 115.18
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu