luni, 8 februarie 2010

De unde au stiut?

Poze facute cu aproape o saptamana in urma









Poze facute ieri si azi












Mai multe poze de iarna se pot vedea in albumele

Cismigiu 18 Decembrie 2009
18 Decembrie 2009-4 Ianuarie 2010
2 Februarie 2010 Ninsoare Proaspata
7-8 Februarie 2010 DupaViscol

Inca de cand locuitorii din "Fertile Crescent", (locul unde, conform celor citite in "Guns, Germs and Steel" de Jared Dymond au aparut pt prima data cerealele cultivate) au descoperit ca anumite graunte puse in pamantul prelucrat intr-un anume fel (nu incetez sa ma minunez de cata inteligenta si inventivitate au dat dovada acesti stramosi ai nostri, care nu aveau la baza carti din care sa invete din experienta altora) a existat mare interes pt prevederea evolutiei vremii, de care depindea in cea mai mare masura recolta lor (ca in unele parti ale globului, ca sa nu zic ale tarii noastre, si acum tot la Doamne-Doamne este nadejdea, dupa atata amar de milenii, e alta poveste).

S-au incercat tot felul de metode, cele mai multe provenind din observatia directa si legatura dintre fenomene care coincideau cu efecte dorite sau nu, dar s-a incercat si folosirea magiei prin vraji, descantece, legatura cu spiritele stramosilor, etc shamanii avand mare rol in acele societati.

Mai aproape de zilele si locurile noastre se recurge la procesiuni cu icoane sau udarea "paparudelor" ca sa se cheme ploaia in perioade de mare seceta, dar si la lansare de rachete care sa adune sau sa alunge norii, dupa caz. Nu stiu insa sa existe practici magice pt indepartarea inundatiilor sau, in acest anotimp, pt potolirea viscolului. A, da, mi-amintesc ca exista o superstitie la tara cum ca daca imbraci ceva pe dos se schimba vremea, poate de aici si ideea pe care am auzit-o intr-o zi la Mircea Badea cu purtatul chilotilor pe dos (intrucat nu prea mai urmaresc presa, mai ales cea de scandal, si nici chiar telejurnalele, dar nici "In gura presei" decat f rar, nu stiu pe ce stire se baza comentariul lui)

Exista in traditia populara unele semne care indica anume cum va evolua vremea intr-un interval mai mult sau mai putin apropiat. Toata lumea stie ca daca porcul umbla cu paiul in gura atunci vine zapada, ca daca infloresc pomii a doua oara vara va fi o toamna lunga (functioneaza fara gres, indiferent de meridian, in zonele care au clima temperata) dar mai putini stiu ca daca se face o recolta buna de gutui (pomii acestia sunt mai rari la noi) urmeaza o iarna grea.

Una din matusile mele are doi gutui in curte, exista doi si in imprejurimile blocului, si asta toamna, ca niciodata, ramurile aproape ca li se rupeau sub greutatea multimii de fructe. De unde au stiut acesti pomi ca vor veni atatea
viscole peste planeta noastra?

7 comentarii:

b.d. spunea...

Impresionant !
Sper pt voi ca iarna asta sa nu fie iarna lui 1954 in reluare...

Apropos de semne din traditia populara, eu mai stiu doua :
Cand, dupa ce apune soarele, cerul ramane rosu, se spune ca a doua zi va fi vreme frumoasa.
Iar cand croncane ciorile, tare, in disperare, vine viscolul...

Ei, cu acest al doilea semn am eu o mica problema. E plin de ciori pe-aici, si spre seara, chiar de-i iulie/august, ne trag un concert de mai mare dragul...Iar pe mine ma pune-n dilema,...ce ma fac, ca n-am sanie ?;)
Acum, pe bune, croncaneala asta mi-aminteste de copilarie...

Inah spunea...

ehehe, daca autoritatile noastre ar mai baga cate un oki pe ici pe colo..ar mai citi, ar mai asculta ce spun batranii nostri...alta ar fi soarta noastra.
noi, ca de obicei, cukilotii in vine.
ce gutui, ce pai in gura.
prapad curat.
imbratisari calde de la Inah si Pufu
p.s. militari, nu?

Viorica spunea...

@bd
Crezi ca mie nu-mi tzatzie partea din spate a corpului sa nu retraiesc acele momente. Atunci eram copil, era o placere sa ma dau cu sania de pe casa (ei, nici chiar asa, era un soi de copertina in fata pravaliei, in casa noastra veche a locuit strabunicul, care era carciumar) sau sa ajung la scoala pe o scurtatura care trecea direct peste gard.
Azi ma gandesc la reumatisme si altele asemanatoare, si... tza^tza^i.
Da, imi amintesc ceva si cu ciorile, dar eravorba si de omare agitatie,un fel de "nunta" f galagioasa.
Si despre cer imi amintesc acum, ca mi-ai zis: daca soarele apune in nori sunt mari sanse ca a doua zi sa fie innorata.
@ Madalina
Oooo,ce bucurie,vecinica draga! Bine ai venit, de cand te astept! Ce se intampla cu blogul tau, ca vaz ca nu ti-a pierit de tot causticitatea care-mi place atat de mult?
Pupici multi Pufulanului si mamicii sale.

b.d. spunea...

@Viorica,
Chiar asa, o ''nunta'' galagioasa, de parca s-ar afla in Parlament ;)
Problema este ca se agita asa in tot timpul anului, indiferent de anotimp, in toti copacii dimprejur.
In Parlament, cel putin mai au si ceva vacantze...

Viorica spunea...

Cine stie ce furtuni prevestesc ele si voi habar nu aveti :))

Inah spunea...

pai, despre weblog - numai de bine. l-am sters (ca m-au scurs de vlaga cu noua platforma minune).
am initiat unul nou, "barbie - style" pe wordpress.
inahinah.wordpress.com
te astept cu mult drag.

Viorica spunea...

Bine ca mi-ai spus, sa schimb in blogroll.
A incercat cineva sa ma convinga sa ma mut pe Wordpress, dar ma felicit ca nu am facut-o dupa cele patite de Alin Farcas (i-a sters cineva postarile, si inca cineva a patit la fel), mai ales ca blogul de fata a fost inceput pe Windows live (da, au si ei acest serviciu) insa m-am mutat aici pt ca ma chinuiam tare pana sa postez ceva, in plus Bloggerul incarca mai repede pozele.
Mai face si Bloggerul figuri dar...begars are no choocers.
Daca tii la proprietatea telectuala a bijuteriilor tale internautice te sfatuiesc sa faci backup pe un stick la tot ce publici.