vineri, 22 ianuarie 2010
Yi San=Furtuna la palat Incident Diplomatic
Nu pot sa spun cat ma distreaza si ma incanta noul geniu descoperit de imparat, atat de scump in inocenta si altruismul cucare isi pune in valoare inteligenta iesita din comun. Pacat ca serialul se apropie desfarsit, pt ca avocatelul promite sa faca multe in vederea umplerii golului lasat de moartea lui Hong.
Totusi in privinta incidentului provocat de dorinta imparatului de a judeca el pe ticalosii de negustori chinezi care importau ilegal sclavii furnizati de camatarii care nu puteau sa-si recupereze altfel banii dati cu dobanda astronomica (cereau inapoi dublul sumei imprumutate, se pare ca intr-adevar nu e nimic nou sub soare, din cauza traducerii eu intelesesem gresit ca cei luati ca sclavi erau camatarii, ciudat era ca sclavii pareau a fi numai femei) avocatul nu a fost de prea mare folos, fiind intrecut in inteligenta (englezii ar fi folosit un singur cuvant outsmarted, de aceea engleza tinde sa devina limba universala) de solul chinez.
M-am decis sa vorbesc despre acest incident pt ca el aminteste de scandalul provocat de repatrierea americanului care l-a ucis pe Teo Peter. In fond chinezii actioneaza in acest serial exact ca americanii, nepermitand ca alta tara sa le judece cetatenii.
Interesanta mi s-a parut reactia celor din partidul Noron, in special Lordul Jang si Y Pan Choi care au subliniat ca daca se cedeaza in acest caz tara e in pericol sa-si piarda suveranitatea, pt ca exista pericolul ca sa se inmulteasca actele de incalcare a legalitatii de catre chinezi. Totusi imparatul se afla in grea dilema, pt ca, chinezii vor sa preia arestatii prin forta armelor, lucru ce ar duce la un razboi cu imensa China. Miscatoar e faptul ca toti, inclusiv noul favorit al imparatului, dau dovada ca sunt gata sa se sacrifice din mandrie patriotica.
Bineinteles ca draga de Song Yong va rezolva situatia, ca sa-i mai dea putin peste nas scorpiei de Hye-Byeung, care nu s-a lamurit inca, atunci cand SY a salvat o situatie stanjenitoare la intalnirea cu sericicultoarele, raspunzand in locul lui Hwa-bin la intrebarea legata de istoria culorii albastre, ca SY nu e cu nimic mai prejos ca inteligenta si cultura decat concubina pe care se tot incapataneaza s-o vare in patul (ca pe gat e mai dificil) imparatului.
Si in incheiere vreau sa amintesc ca am fost extrem de incantata intr-un an, la Targul International de la Expozitia din Piata Scanteii, de frumusetea, finetea si coloritul matasurilor din Coreea de Sud, mai frumoase chiar decat cele ce se importau din China prin anii 50 (a avut si mamitza o rochie de matase chinezeasca naturala, o frumusete, am modificat-o mai tarziu, cand mamitza nu a mai purtat-o, si mi-am facut si eu o rochie din acel material, atat de rezistenta a fost)
Apropo de rezistenta, fara nici o legatura cu matasea, imi amintesc ca pe vremea epocii de aur era o problema sa cumparam chiloti de dama, pt ca nu se gaseau. Am avut noroc si am gasit o coada la care sa ma asez si am cumparat atunci cateva perechi, din bumbac f solid. De atunci am mai cumparat, fara sa stau la coada, nenumarate alte perechi de chiloti, multe s-au rupt mai repede sau mai tarziu, am insa si acum acele perechi de chiloti cumparate la acea coada, si sunt in buna stare, de parca nu a trecut timpul peste ele. Si nu erau tetra!

joi, 21 ianuarie 2010
Campionatul European de Patinaj Artistic 2010 Baieti Programul Liber
Intai sa ne bucuram ca Zoly al nostru a prins un loc intre primii 20 de patinatori ai continentului si dreptul de a se prezenta la olimpiada. Avand in vedere in ce stare catastrofica e patinajul nostru artistic (deh, daca nu se face pe scena, cu scopul de a propulsa europarlamentare ministerul Sportului nu catadicseste sa cheltuiasca si pt el, gondola din Petrosani fiind mult mai importanta) este o mare realizare. Bravo Zoly!
Apoi am sa spun ca in seara asta Alina Alexoi si-a facut bine treaba, ne-a spus ce tip de saritura executa concurentii (in ciuda anilor de privit la concursuri tot nu sunt in stare sa recunosc sariturile, in afara de Ridberger si de cvadruplu, cand nu il confund cu triplu Axel) ne-a dat exact atatea informatii cate erau necesare. Asta nu m-a impiedecat sa trec pe ES, la YG si FG, comentatorii mei preferati, cand s-aindurat ES sa transmita si patinajul artistic in direct. Cum nimeni nu-i perfect Yvone mai face si ea gafe (nu si in seara asta), noroc ca il are pe Florin langa ea s-o corecteze.
Am inceput vizionarea cu Samuel Contesti care brusc mi-a devenit simpatic vazand ce program aproape perfect a facut. Sariturile lui erau de kinograma, cele mai multe, inalte, elegante si...multe. Desi nici nu a incercat un cvadruplu a avut si multe combinatii, i-au reusit toate sariturile, interpretarea a fost frumoasa, piruetele bine centrate, pacat ca a gresit la programul scurt, zau ca merita o medalie pt ce a aratat asta seara. Am notat la fata locului (adica imediat dupa terminare), "minunat program!!"
Francezul Alban Preaubert a fost aplaudat pe merit "la scena deschisa", semn ca e un bun showman, ca stie sa tina legatura cu sala, ca are un bun contact cu spectatorii (unii sportivi evolueaza de parca nu le pasa de nimeni, de parca ar fi singuri in arena, altii parca patineaza numai ca sa impresioneze juriul, putini reusesc sa patineze si pt spectatori) Programul a parut fara greseala, desi sariturile erau cam inclinate (off axis, cum comentau englezii pe vremuri) dar nu la nivelul celui al lui SC, de fapt s-a si clasat in urma lui.
Mi-a parut bine ca am avut ocazia sa-l revad pe micutul si simpaticul Stefan Lindemann, din pacate desi programul a fost bun, cu buna interpretare a secventei de pasi (din ce in ce mai multi patinatori dau importanta si acestei parti a programului, care face deliciul spectatorilor la gale sau la reviste, cand nu se mai pune atata accent pe sarituri) cu sarituri bine executate, nu reuseste sa se ridice in clasament la nivelul de odinioara. La sfarsitul programului nu parea multumit de ce a facut, eu imi spuneam ca nivelul de anul acesta e f ridicat si ca batalia va fi crancena in continuare.
A urmat insa Tomas Verner, care s-a avantat intr-un cvadruplu dar a ratat. A revenit insa si l-a reusit, dar acea prima ratare avea sa-si puna amprenta pe restul programului. Pacat de impresia artistica f buna la secventa de pasi, a mai ratat doua sarituri iar o combinatie a executat-o cam ezitant. Pur si simplu a lasat de dorit din pdv tehnic. Parca era umbra campionului de odinioara.
Insa TV a fost f bun fata de Kristoffer Berntsson, al carui program s-a transformat treptat in cosmar (a patinat pe Sweet Dreams) datorita nenumaratelor ezitari si ratari ale sariturilor. Pur si simplu parea ca suedezului nimic nu-imerge. De aceea in clasamentul intermediar s-a situat pe pozitia 10. Poate trebuia sa se gandeascasi el la flacara violeta.
M-am mutat de pe TVR2 pe ES ca sa vad ca Yannick Ponsero poarta o cravata portocalie, in ciuda afirmatiei lui AA ca e interzis acest lucru (uite de-aia nu pot s-o felicit pt informatiile pe care le da, pt ca nu pot avea incredere in acuratetea lor, ei, ce zici de asta comentatorule anonim--sau comentatoare--care mi-ai zis ca nu e corect s-o critic, pt ca trebuie felicitata?) . Poate daca, tinand cont de faptul ca azi e joi, purta o cravata violet, n-ar maifi ratat asa de mult. Pacat, pt ca a reusit un cvadruplu inalt cat mantinela dar e posibil sa-l fi secat de puteri. Ma asteptam la mai mult dupa programul scurt.
Bineinteles ca ma asteptam la mai mult si de la Brian Joubert, care parea ca simte in ceafa rasuflarea luiPliushcenko. A inceput si el cu un cvadruplu dar nu a reusit sa tina aterizarea, facand o rotatie care i-a redus din punctaj. Sariturile nu au avut precizia cu care ne-a obisnuit, a si ratat una, parea pur si simplu ca nu isi regaseste stralucirea de altadata. Daca eram fan Joubert (sau francez, tinand cont si de ce-a facut YP) cred ca faceam atac de cord. Cred ca marea problema a lui BJ e puterea de a-si stapani emotiile (s-a vazut asta in secundele dinainte de inceperea programului, cand in asteptarea muzicii a schitat o saritura, aratand ca nu e deloc sigur pe el) . O fi fost atacat energetic, mai stii, doar Djuna a activat in URSS, unde sigur are multi elevi (are una si la noi, bioterapeuta Alexandra Moshneaga)
Si Evgheni Pliushcenko parea un pic emotionat inainte de inceperea programului dar nervii lui s-au dovedit cu mult mai tari, marea lui ambitie spunadu-si cuvantul in acuratetea cu care a reusit combinatia de cvadrupla cu tripla si,cu exceptia unei duble cand ne asteptam la tripla a reusit tot ce a executat, secventa de pasi a fost de o frumusete cu totul iesita din comun, totul a fost executat perfect,exceptional, iar pe fata i se intiparea din ce in ce mai evident expresia "le arat eu lor!". Si le-a aratat! tuturor celor ce au comentat ca dupa patru ani de intrerupere, un divort si o recasatorire, cateva kg in plus si pierderea lor, nu va mai avea forta de a ajunge in frunte. Mi-a placut ca desi era f mandru de el nu a uitat sa-si faca cruce la sfarsitul programului. Mi-am amintit din nou de intrebarea idioata pusa de reporterul care l-a intervievat pe BJ in legatura nu noua lui frizura (a lui EP, nu BJ) vazand ce figura de Ilia Murometz, unul din popularii eroi rusi, are acest extrem de ambitios patinator. Am avut, ca si YG, un singur regret, ca nu a mai facut pirueta Bielmann.
Revelatia acestui campionat a fost, nu numai pt mine, Michal Brezina care, spre deosebire de compatriotul sau, TV, a reusit un program destul de bun, desi a cam plimbat o pirueta si la sfarsit a incercat o combinatie dar i-au iesit doar doua sarituri simple. A lucrat f bine cu bratele, a avut multe sarituri si combinatii bune, locul trei intermediar m-a facut sa cred ca daca Lambiel nu e in forma ar putea chiar urca pe podium. Nu parea deloc multumit cand a ajuns pe banca, daca am inteles bine de la FG a facut niste remarci deloc binevoitoare cu privire la sansele celor doi campioni care au revenit in competitie dupa ce s-au retras un timp (e adevarat ca multi patinatori care au revenit in anul olimpic nu si-au mai putut reconfirma valoarea).
Ei, si a urmat, last but not least, frumuselul Stephane Lambiel (nici MB nu e de lepadat in ce priveste aspectul fizic, despre KVDP am vorbit anul trecut) . Desi apus mana jos cand a aterizat cvadruplul nu s-a demoralizat si a urmat o combinatie cvadruplu dublu Touloupe care a facut toata diferenta. Sariturile sale au avut siguranta, eleganta lui a depasit-o pe cea a lui EP, despre piruete nu mai vorbesc, nu are egal in frumusete si rapiditate. A cazut insa tocmai la secventa de pasi, dar s-a ridicat atat de repede,atat de usor si de firesc,incat pt spectatori (nu si pt arbitri) ar fi putut trece neobservata. A avut o ezitare la o ultima aterizare dar deja aratase ca nu degeaba a fost el campion mondial. In plusfata de EP e si mai modest, s-a bucurat cu atata sinceritate cand a vazut ca a reusit sa ocupe locul doi (orice ar fi facut, EP a fost imbatabil) incat nu se poate sa nu-l indragesti.
Nu pot decat sa fiu de acord cu comentariul YG, care a remarcat ca e ironic ca cel care s-a pregatit doi ani de zile, s-a sculat in fiecare dimineata cu gandul la medalia de aur, a muncit din rasputeri, a ajuns pe locul trei, in urma unuia care a lipsit patru ani din competii si a altuia care si-a schimbat programul liber pe ultima suta de metri cand a aflat ca si EP are un tango in pregatire (cu atat mai remarcabil e succesul lui SL) Interesant mi se pare si faptul ca elvetianul e vorbitor de limba franceza.
Clasamentul arata dupa cum urmeaza:
1. EvgheniPliushcenko
2. Stephane Lambiel
3. Brian Joubert
4,Michal Brezina
5. Samuel Contesti
6. Yannick Ponsero
7. Albsn Preaubert
8. Javier Fernadez (pe spaniol nu am reusit sa-lvad, nici nu stiu cum arata)
9. Stefan Lindemann
10. TomasVerner
11. Kevin Van Der Perren
12. Adrian Schultheiss
13. Anton Kovalevski ? ? ?
14. Serghei Voronov
15. Kristoffer Berntsson
16. Paolo Bacchini
17. Victor Pfeifer
18. Gregor Urbas
19. Zoltan Kelemen
N-am retinut cine a fost pe locul 20.
Iata si rezultatele la perechi:
European Championships 2010
Pairs
Final Results
Pl Name Nation Points SP FS
1 Yuko KAVAGUTI / Alexander SMIRNOV RUS 213.15 2 1
2 Aliona SAVCHENKO / Robin SZOLKOWY GER 211.72 1 2
3 Maria MUKHORTOVA / Maxim TRANKOV RUS 202.03 3 3
4 Tatiana VOLOSOZHAR / Stanislav MOROZOV UKR 187.83 4 4
5 Vera BAZAROVA / Yuri LARIONOV RUS 159.84 5 6
6 Nicole DELLA MONICA / Yannick KOCON ITA 156.80 6 5
7 Vanessa JAMES / Yannick BONHEUR FRA 151.28 7 7
8 Anais MORAND / Antoine DORSAZ SUI 144.95 11 8
9 Maylin HAUSCH / Daniel WENDE GER 142.76 9 9
10 Adeline CANAC / Maximin COIA FRA 139.73 8 11
11 Stacey KEMP / David KING GBR 137.29 13 10
12 Erica RISSEEUW / Robert PAXTON GBR 130.09 14 12
13 Maria SERGEJEVA / Ilja GLEBOV EST 129.46 12 13
14 Joanna SULEJ / Mateusz CHRUSCINSKI POL 124.79 10 15
15 Jessica CRENSHAW / Chad TSAGRIS GRE 115.59 16 14
16 Nina IVANOVA / Filip ZALEVSKI BUL 106.31 15 16
Final Not Reached
17 Lubov BAKIROVA / Mikalai KAMIANCHUK BLR 36.18 17
18 Danielle MONTALBANO / Evgeni KRASNOPOLSKI ISR 30.90 18
19 Gabriela CERMANOVA / Martin HANULAK SVK 30.04 19
20 Victoria HECHT / Christopher TREFIL HUN 29.34 20
Withdrawn
Marika ZANFORLIN / Federico DEGLI ESPOSTI ITA
Daca doriti amanunte despre fiecare pereche mergeti la link.

Campionatul European de Patinaj Artistic 2010 Dans Programul Original
Ca o prima observatie am sa-mi exprim din nou parerea de rau ca la aceasta proba se dau numai 3 medalii. Uneori e f greu sa departajez perechile, sa decid care mi s-a parut mai buna, pt asta sunt arbitrii, pt ca ei sunt mai priceputi, stiu mai bine ca sa ia in consideratie in afara aspectului artistic si cine merita medaliile si cine nu. Inainte de introducerea sistemului de notare actual (care nu-i place lui Brian, zice ca in acest fel se pune prea mare accent pe tehnica, cine e de vina ca Jenea e mai tehnic decat el?) departajarea se facea pe criterii extrem de subiective, inca de la prima proba, si rareori se produceau rasturnari de clasament. Acum fiecare ezitare, fiecare mica dezincronizare se ia in calcul si poate schimba ordinea in clasament.
Tema pt dansul original anul acesta este dansul etnic, sau popular cum spunem noi (in engleza popular inseamna cu cel mai mare succes la public, m-a derutat uneori sensul acesta, ca si eventually care inseamna pe urma si nu posibil) . Prima pereche vazuta a fost Kira GEIL / Dmitri MATSJUK din Austria. Las la oparte faptul ca iodlerele tiroleze numeroase au facut ca dansul lor sa nu aiba prea mare viteza dar el a "reusit" un lucru mai rar la dans, sa cada.
Perechea franceza Zoe BLANC / Pierre-Loup BOUQUET mi-a placut mai ales pt ca a patinat pe Medieval Breton Dance: La Jument de Michao by Tri Yann , muzica ce mi-a amintit de un disc copiat de o prietena a mea (plecata de mult din tara si care nici nu mai vrea sa auda de Romania) pe o caseta. Discul contine muzica veche franceza. L-am ascultat de atatea ori incat unele cantece le stiam pe de rost, desi nu puteam sa le reproduc (sunt eminamente afona) am cautat interpretul, Serge Kerval, pe You Tube dar nu l-am gasit (casetofonul s-a stricat) Patinatorii au interpretat frumos muzica, se vede scoala franceza de dans, mai au de lucru la tehnica, am observat o usoara dezechilibrare.
Perechile din Marea Britanie sunt ambele antrenate de Evgheni Platov. Perechea Penny COOMES / Nicholas BUCKLAND (Am vazut ca ISU specifica alti antrenori, eu l-amvazut pe EP la mantinela) au facut, dupa parerea mea, o alegere neinspirata a muzicii. Pana si nepotica mea, inca novice in ale dansului irlandez, a invatat la scoala ca fetele trebuie sa danseze cu spatele f drept si rigid, fara sa miste partea de sus a corpului, iar mainile se tin pe langa corp. Desigur ca asemenea cerinte nu se pot respecta la dansul pe gheata. Au avut insa niste ridicari f interesante, originale, cred ca s-a vazut munca lui EP.
O prezenta f placuta pe gheata au avut italienii Anna CAPPELLINI / Luca LANOTTE. Anna e f simpatica cu figura ei deschisa, cu parul involburat si costumul alb si rosu care ii venea de minune. Luca parea mai sters in costumul lui alb. Torna A Surriento a fost cantat cred, de Andrea Boccelli intr-un stil care mi-a amintit de coloana sonora a serialului "Terra Nostra". Partea doua a programului a fost ilustrata de Italian Tarantella: La Danza by G. Rossini si am exclamat la sfarsitul programului, impreuna cu AA, "Frumos!"
Nu mi-au placut deloc costumele perechii ruse Oksana DOMNINA / Maxim SHABALIN, inspirate dintr-un dans aboriginal. Am fost convinsa ca nici arbitrilor nu o sa le placa acest stil de dans, pe vremuri fratii Duchesnay nu au reusit cu nici un chip sa castige aurul european pt ca arbitrii ii depunctau mereu. Poate daca ar fi existat acest sistem de notare alta ar fi fost situatia. OD/MS se mentin in frunte si dupa aceasta proba.
Ucrainienii Alla BEKNAZAROVA / Vladimir ZUEV au purtat costume unisex interpretand un dans cazacesc. AA a incercat sa ne epateze cu cunostintele ei de limba rusa (are ceva habar, mai ales tinand cont de faptul ca generatia ei s-a orientat mai mult spre engleza) desi cantecul era in ucraineana, care are unele deosebiri, stiu asta pt ca soacra mea era din Hotin (Ucraina) si atunci cand nu voia sa intelegem ce vorbeste cu sora ei folosea ucraineana, desi atat eu cat si sotul meu stiam ceva rusa (el mai mult).
Cu alt fel de costume dar tot cu folklor cazacesc (gopak) a dansat si perechea urmatoare, tot din Ucraina Anna ZADOROZHNIUK / Sergei VERBILLO. S-au straduit mult sa respecte ritmul indracit al dansului, el mi-a parut pe alocuri cam teatral.
Mi-au placut f mult costumele perechii ruse Jana KHOKHLOVA / Sergei NOVITSKI, pareau ca sunt inspirate din ilustratii la basme rusesti. Mi-a placut mult cum au dansat si, tocmai cand imi spuneam ca au sanse sa ii intreaca pe OD/MS, SN s-a dezechilibrat la o intoarcere, lucru care i-a costat niste puncte. M-a revoltat teribil ca ceva mai tarziu AA a spus ca a cazut, lucru neadevarat (ca sa nu spun chiar minciuna), parca asistase la alt concurs. Mi-a mai placut si bucata muzicala aleasa, interpretata magistral de un bariton in limba rusa, nu sunt sigura cine a cantat, vocea imi pare f cunoscuta, cred ca l-am auzit interpretand Balada Puricelui a lui Musorgski, primul nume venit in minte a fost Fiodor Shaliapin.
Italienii Federica FAIELLA / Massimo SCALI si-au aratat clasa lor inalta de patinaj tot pe tarantella, costumele lor au fost parca in antiteza cu cele ale AC/LLN, fiind de culoare inchisa, dansul a fost insa mai bun. Nu e de mirare ca au luat note mai bune decat JH/SN.
Pt ca perchea care ne-a incantat timp de multi ani cu talentul sau, Galy Chait/Serghei Sahnovsky s-a retras cinstea de a reprezenta Israelul i-a revenit perechii Alexandra ZARETSKY / Roman ZARETSKY. Acesti doi frati inca nu sunt,dupa parerea mea, la inaltimea predecesorilor si nici la nivelul fratilor Kerrr, totusi dansul lor, cunoscutul (mai ales din filme) Hava Nagila (pronuntat cu ghi, nu cu gi, precum AA, macar atat sa fi retinut din filmele vazute, stiu ca sunt rea, dar cred ca merita, pt ca tine sa ofere f multe informatii care nu au legatura directa cu patinajul si nu totdeauna e corecta in cele legate de patinaj) a fost placut de urmarit. Mi s-a parut interesanta ideea lui Roman de a mima citirea Torei la inceputul programului, din ce am vazut in filme acest dans e popular in sinagogi, la evenimente importante din viata comunitatii.
A treia pereche rusa, mai tanara si mai neexperimentata dar promitatoare, Ekaterina BOBROVA / Dmitri SOLOVIEV, a dansat Iablocico (merisorul) imbracata in costume de marinar. Am sa-mi permit o noua digresiune si am sa spun ca am remarcat pe vremuri ca in timp ce soldatii occidentali purtau chipiile pe frunte, rusii le impingeau cat de mult se poate spre ceafa. Mi-am amintit asta vazand bonetele dansatorilor trase pe frunte.
Mare bucurie mi-au facut preferatii mei, Sinead KERR / John KERR, dansand pe o melodie country interpretata de regretatul Johny Cash. Mi-a placut mult vioiciunea interpretarii, umorul, chiar si costumele cu camasi in carouri si blugi (ai ei tip "hot"). Mi-a placut si faptul ca l-a ridicat ea pe fratior de cateva ori, terminand printr-o poza interesanta in care ea si-a dovedit din nou calitatile atletice sustinadu-l.
Din pacate ultima pereche care a evoluat, francezii Nathalie PECHALAT / Fabian BOURZAT, dansand tot pe o melodie inspirata din folclorulamerican, costumele fiind de data asta de cowboy si country girl, i-a intrecut la puncte, pe merit, desigur.
Clasamentul dupa proba originala, cat am putut sa notez in viteza cu care s-a derulat pe micul ecran e urmatorul:
1. Oksana DOMNINA / Maxim SHABALIN
2. Federica FAIELLA / Massimo SCALI
3. Jana KHOKHLOVA / Sergei NOVITSKI
4. Nathalie PECHALAT / Fabian BOURZAT
6. Alexandra ZARETSKY / Roman ZARETSKY
7. Anna CAPPELLINI / Luca LANOTTE

Inundatii in desert












Un desert este prin definitie, o zona in care ploua extrem de rar. Prima data in viata cand am vazut o asemenea zona a fost acum aproape 10 ani, cand copiii mei m-au luat cu ei intr-o excursie in Arches si Canionsland. Sute de km am mers nevazand de o parte si de alta a soselei altceva decat tufe rare, pipernicite, straduindu-se din rasputeri sa se mentina in viata. Nu erau case, nu se vedeau animale, nimic, pustiu. Abia cand am ajuns la raurile care strabat desertul printr-o zona vestita pt canioanele sale, Green si Colorado (The Great Canion de pe valea lui Colorado e mai la sud), natura s-a mai inviorat.
Peste doi ani si jumatate am facut din nou o excursie in acele zone, de data asta fiind martie, vremea a fost ceva mai umeda, cateva zile a burnitat aproape continuu incat am ajuns sa spun, pt ca ma cam chinuia reumatismul, ca nu-mi mai place desertul asta atat de ploios.
Prietena mea b. d. a cules de prin ziare fotografii cu ce s-a intamplat de curand in desertul mai apropiat de Europa, Neghev, si mi le-a trimis si mie, permitandu-mi sa le public. Sigur, continetul nostru si mai ales subcontinetul indian au avut parte de inundatii catastrofale de multe ori ("Vin Ploile" a lui Louis Bromfield--pe care l-am confundat cu E M remarque, noroc cu un cititor vigilent, caruia ii multumesc--, dupa care s-a facut si un film, tocmai despre asta vorbeste, despre inundatiile produse periodic de ploile musonice), mai ales de cateva decenii incoace. Nu mai vorbesc de tara noastra, unde cam in fiecare an vedem oameni sinistrati din cauza inundatiilor.
Scene ca cele din fotografiile de mai sus n-ar impresiona cu nimic daca nu ar fi vorba de o zona in care ploile sunt extrem de rare si reduse cantitativ. Unii mai prapastiosi, influientati si de zarva ce se face in jurul profetiei Maya si de filmul inspirat din ea, anume ca lumea s-ar sfarsi in 2012 ar vedea in asta un semn nelinistitor, ecologistii ingrijorati de schimbarile pe care activitatea umana le produce pana si in zone atat de neprimitoare cum ar fi Anctartida vad in acest fenomen un prilej pt ca oamenii sa devina mai responsabili si sa actioneze in sensul respectului fata de natura, care se razbuna daca ne batem joc de ea, crestinii vad in asta semne ca Apocalipsa nu e departe si cred ca e cazul sa ne pregatim sufleteste pt asta.
Un lucru e clar: sanatatea planetei e in mare suferinta si e cazul sa luam in seama indemnul raposatului Michael Jackson: "Heal the world!"

Campionatul European de Patinaj Artistic 2010 Perechi Programul Liber
Nu stiu, oi fi fost eu mai obosita, sau o fi obosit Alina Alexoi de atata comentat, ca m-a enervat cam mult in seara asta. Nu la prima pereche pe care in sfarsit am reusit s-o vad, rusii Vera BAZAROVA / Yuri LARIONOV, ea avand doar 16 ani, lucru care s-a vazut pt ca a facut unele greseli care au tradat lipsa de experienta. De fapt spre deosebire de programulscurt nici opereche nu a reusit un program curat, fara greseala, dar asta se intampla in mod frecvent in concursuri la perechi, este doar cea mai dificila proba. AA m-a enervat pt ca a spus ca se fac aceleasi figuri ca la individual, cu exceptia ridicarilor, uitand complet de aruncari pe verticala si pe orizontala, spirala mortii sau pirueta combinata. VB/YL au patinat pe muzica din "Sapte ani in Tibet" (am suportat cu greu povestirea filmului si informatia despre actorii principali in timp ce perechea se strofoca pe gheata)
S-a vazut ca Vera nu a putut sa-si stapaneasca emotiile pt ca a cazut la saritura side by side (in parte, zice cam vulgar AA) si a avut si alte greseli. Ridicarile cam la toate perechile au fost care mai de care mai dificile sau mai interesante. Rusii cei mici au aratat o buna sincronizare la pirueta side by side, lucru ce a ajutat probabil la plasarea lor pe locul 5, daca am retinut bine (ISU inca nu a afisat rezultatele iar eu am fost cam obosita si nu le-am notat).
Din pacate francezii Adeline CANAC / Maximin COIA,care au evoluat pe muzica din "Samson si Dalila", bineinteles ca AA ne-a tinut o dizertatie despre cine au fost S si D si prin ce au intrat ei in memoria colectiva, de parca nu erade ajuns ca au ratat inmod catastrofic cam tot ce se putea rata. Parea ca nimic nu le merge, am zis bine ca s-a sfarsit.
Despre Vanessa JAMES / Yannick BONHEUR, prima pereche de culoare pe care am vazut-o, care a ales muzica din "Romeo si Julieta" AA a comentat intai cam confuz ca e ciudat ca interpreteaza asemenea muzica, apoi a concluzionat cam ca nuca in perete "culoarea pielii nu conteaza", de parca negrii nu au dreptul sa sufere din dragoste. Francezii au evoluat f frumos in partea intai a programului, se pare ca au obosit putin spre partea doua, ea a avut o ratare extrem de rara, la spirala mortii, a pus mana jos si nu s-a mai rotit, a ratat si el un dublu Axel side by side, dar si-au revenit spre final si au reusit sa treaca dintr-o ridicare (care cere mult efort spre sfarsitul programului, cand patinatorii obosesc) in spirala mortii reusita, cu care au si incheiat programul. Promit f mult pt viitor. Cred ca s-au clasat pe locul 7.
AA ne-a informat ca Vanesa are o sora la proba de dans.
O surpriza placuta au fost pt mine, in prima parte a programului, italienii Nicole DELLA MONICA / Yannick KOCON. Dar tocmai cand imi spuneam ca in sfarsit exista o pereche care nu greseste, Nicole a cazut. "Pacat", mi-am spus. Apoi la reluare am vazut ca ea a avut o aterizare pe doua picioare la o saritura side by side. Mi-a placut f mult intrarea in spirala mortii, cand el a trecut cu picorul pe deasupra ei, apoi ea a intrat in spirala. Am aprobat acel "bravo" rostit de antrenor, cred ca si ei promit pe viitor mai mult de locul 6.
Au urmat "greii", perechile clasate pe primele 4 locuri. Mi-as fi dorit mult ca ucrainienii sa castige si ei o medalie. Rusii Maria MUKHORTOVA / Maxim TRANKOV si-au aratat valoarea, desi nici ei nu au evoluat fara greseala, ea a atins gheata la o aruncare, au interpretat insa f bine muzica din filmul "Love Story (povestit pe larg de AA) dar eram sigura ca nu vor depasi distanta dintre eisi nemti, deci nu puteau emite pretentii la aur si, cum am spus, pt ca ucrainienii inca nu evoluasera, imi doream sa ii intreaca.
A urmat perechea cea mai draga mie, Yuko KAVAGUTI / Alexander SMIRNOV, care au patinat pe vals. Las la o parte nervii produsi de comentariile deplasate despre valsul in sine si istoria lui, mi-a fost teama ca faptul ca la o saritura side by side AA a vazut-o pe Yuko facand un step out (lasa ca a vazut la o ridicare o dezechilibrare inexistenta) va face diferenta intre aur si argint din nou in favoarea nemtilor. Programul a fost f frumos, ridicarile bineinteles de mare efect (nici nu era greu, data fiind diferenta de gabarit, dar asta am mai spus-o) aterizarile dupa aruncari precise si exacte, dar urmau ucrainienii si apoi nemti...Mi-a placut rochita rosie a lui Yuko (fiind nascuta sub semnul lui Marte culoarea rosie e preferata mea) si mai ales inima de pe corsaj. Mi-a mai placut si figura f surprinsa a ei cand a vazut ce note mari au primit (modestia face parte, se pare, din zestrea genetica a poporului japonez).
Cred ca Yvone Ghita a urmarit in direct evolutia dragului ei Stanislas si trebuie ca a suferit cumplit cand el a tot gresit la inceput, parand ca nu e deloc in forma. Dar lucrurile s-au redresat ulterior, mai ales la ridicari si alte elemente, incat perechea Tatiana VOLOSOZHAR / Stanislav MOROZOV si-a pastrat in final eternul ei loc patru, mai ales ca a sfarsit programul cu o f frumoasa spirala a mortii.
Ingo Steuer a cam suferit in timpul acestui program dar a ramas la mantinela pentru ultima pereche, antrenata tot de el, campionii en titre Aliona SAVCHENKO / Robin SZOLKOWY (Aliona a fost partenera cu Stanislas dar acesta s-a accidentat rau si ea a plecat in Germania insa, spre deosebire de Marina Anisina si Ylia Averbuch cei doi au ramas prieteni si acum cele doua perechi au acelasi antrenor) Au evoluat pe o melodie din filmul "Out of Africa (AA a spuspovestea, bla, bla, bla) frumos, asa cum ne-au obisnuit. Aliona insa a avut o ezitare la o saritura side by side, apoi el a aterizat pe doua picioare. Au avut chiar si doua ridicari ca la dans, de mare efect artistic, interpretarea a fost buna, ridicarile dificile si spectaculoase, ce mai, ii vedeam deja campioni din nou, mai ales ca au avut o aruncare triplu Salkow chiar la sfarsit (element f greu, tinand cont de oboseala acumulata). Ma consolasem cu ideea ca preferatii meise vor multumi iar cu argintul, flecareala Alinei Alexoi ma cam enervase in timpulprogramului,, ma bucuram ca amvazut iar un concurs interesant.
Arbitrii insa nu au vazut se pare nici ca ar fi facut Yuko o greseala (ma indoiesc ca a facut-o, AA era prea ocupata cu dovezile ei de cultura ca sa fie atenta la ce se intampla pe gheata si mi-a distras si mie atentia) despre presupusa dezechilibrare (la ridicare????) vazuta de AA nici vorba, incat campionii sunt URAAAA! Yuko KAVAGUTI / Alexander SMIRNOV

miercuri, 20 ianuarie 2010
Campionatul European de Patinaj Artistic 2010 Baieti Programul Scurt
Mai intai vreau sa spun ca ma bucur f mult ca Zoltan KELEMEN, in ciuda handicapului sau (are un ochi de sticla, iar AA ne-aspus ca "patineaza sub semnatura") a reusit sa se claseze pe locul 18, inaintea altor patinatori fara problemele lui, executand un program f bun din pdv tehnic. Ar mai avea de lucrat la partea artistica, in special la secventele de pasi si elementele de legatura, dar deocamdata putem spune si noi precum Cornel Gheorghe, antrenorul sau: "vezi ca se poate?"
Am mai avut si bucuria sa vedem, in pauza, inregistrarea evolutiei lui Pliushcenko, preferatul meu inca de prima data cand a aparut la un campionat (avea 15 ani), care pare ca nu s-a departat nici o zi de patinaj, a avut un program atat de bine executat, perfect pot sa spun, fara exagerare, atat din pdv tehnic (combinatia lui a fost de cvadrupla cu tripla) cat mai ales artistic incat a pus o presiune enorma pe eventualii rivali, in special pe Brian Joubert, care a evoluat ultimul. Dar sa-i luam in ordine.
Primul pe care l-am vazut, italianul Paolo BACCHINI a avut o evolutie modesta, daca nu ma insel nici nu s-a calificat. Mai norocos (sau poate mai bine pregatit) a fost slovenul Gregor URBAS, pe care il stiu demult.Desi a avut o evolutie mai slaba decat a lui Zoly, s-a calificat si el. Ce am remarcat la el a fost ideea ciudata de a avea un fel de evazeu la partea de jos a bluzei, incat la rotatii parea ca poarta peste pantaloni o fustita f scurta.
Am remarcat de multe ori ca, in special la programul scurt, iti poti face o idee despre forma in care se afla concurentii inca de la incalzire. Daca ii vezi ca incearca sa sara si o fac cu dificultate sau chiar nu reusesc nu prea au sanse sa evolueze bine. Lucrul acesta s-a confirmat, spre marea mea parere de rau, in cazul lui Kevin VAN DER PERREN. nu e de mirare ca la un moment dat parea ca se misca pe gheata doar asa, ca sa treaca odata timpul, era un chin sa ma uit la ce ar fi trebuit sa fie secventa de pasi. Probabil ca s-a demoralizat dupa ce a ratat triplu Axelul, care ar fi trebuit sa fie floare la ureche pt el. Nici macar muzica, pe care patineaza de multa vreme, sau costumul lui faimos cu schelet nu l-au ajutat. M-am ocupat acum de el, desi a fost al patrulea in grupa, pt ca mi-a confirmat observatia cu incalzirea.
In timpul incalzirii AA ne-a informat ca la campionat participa 177 patinatori din 38 de tari si ca primul cvadruplu reusit intr-un concurs ii apartine chinezului Li Chengjiang desi eu stiam, si Wikipedia confirma ca:
On March 25, 1988, at the 1988 World Championships in Budapest, Hungary, Browning landed the first quadruple jump ever in competition This accomplishment is listed in the Guinness Book of Records.
lucru ce ma face sa pun destul de multa sare peste acuratetea informatiilor furnizate de AA (uite de ce o prefer pe YG, desi cineva zicea pe un forum ca preferinta mea s-ar datora cica admiratiei mele pt Cantarea Romaniei, deh, copil nestiutor care da si el din gura, pardon, taste, sa se afle in treaba). E drept ca Li a aterizat cvadruple, atat Touloupe cat si Salkow, dar n-a ajuns in Guiness Book pt asta. La vremea aceea televiziunile faceau comparatii intre cvadruplele europenilor (ex rusul Ilia Kulik) si canadienilor sau americanilor ca sa ne dam seama de diferente.
Bun, m-am racorit, sa merg mai departe. Rusul Sergei VORONOV, al carui program l-am vazut imediat dupa cel al lui Pliushcenko (imi pare rau ca nu l-am vazut si pe Stefan LINDEMANN, se pare ca a avut un program destul de bun, clasandu-se dupa pr scurt in primii 10, sper ca admiratoarelor lui le-a mai venit nitel inima la loc, desi poate se asteptau la mai mult) a fost destul de departe de compatriotul sau, ratand inca de la inceput triplul Axel (ah, am uitat sa spun ca AA ne-a informat, de data asta corect, ca si o fata a reusit cvadrupla, Miki Ando la juniori in 2002 "Ando is the first and only female skater to complete a quadruple jump successfully in competition. She accomplished this at the 2001-2002 Junior Grand Prix Final.") Am remarcat totusi ca una din piruete a fost originala, n-am mai vazut asa ceva pana atunci. Mi-a placut si gestul lui Urmanov (unul din preferatii mei la Olimpiada de la Lillehammer pt eleganta lui, este insa un patinator inconstant) de a-l bate incurajator pe SV pe mana cand se aflau pe banca suspinelor, de data aceasta.
O surpriza placuta a fost pt mine cehul Michal BREZINA, clasat dupa pr scurt pe locul 4. Programul a fost mai reusit din pdv tehnic, cred ca mai are de lucru la interpretarea muzicii, mi s-aparut ca la un moment dat a cam ramas in urma muzicii.
Francezii au dovedit ca au o buna scoala de patinaj si mai ales ca se pricep f bine la coregrafie. Primul care a evoluat a fost Yannick PONSERO care a interpretat f bine, mai ales pe secventa de pasi, muzica aleasa, Corida, sugerand la un moment dat ca interpreteaza rolul taurului care il ataca pe toreador. Mi-au placut f mult si piruetele sale (de fapt multi au avut piruete dificile si reusite) gandind atunci ca l-ar putea concura pe Lambiel. Am sa spun mai tarziu care a fost adevarul. Notele obtinute au fost pe masura talentului sau, el clasandu-se la final pe locul 3.
Despre KVDP am vorbit mai sus. Ultimul din acesta grupa, suedezul Adrian SCHULTHEISS nu m-a impresionat in mod deosebit. Se pare ca a urcat pe podium la "Patina de Cristal", de la Galati.
Am asteptat cu emotie si interes evolutia lui Stephane LAMBIEL (as fi vrut sa-l vad si pe Jamal OTHMAN, care a reprezentat tot Elvetia dar...) sperand la un loc care sa-l indreptateasca la o medalie, dar presiunea EP si-a spus cuvantul, a incercat o combinatie cu cvadruplu dar a ratat si a fost serios depunctat din cauza aceasta. A recuperat destul de mult la piruete, orice s-ar spune, nu cred ca exista patinator pe lumea aceasta, in acest moment, care sa-l intreaca la piruete. Doar nu degeaba se glumeste ca elvetienii sunt nevoiti sa fie f buni la piruete din cauza marii aglomeratii de pe patinoarele lor. Un punct in plus din partea mea are S Lambiel pt ca e de profesie chimist.
Nu stiu de ce nu-mi place Samuel CONTESTI, in nici un caz aceasta antipatie inexplicabila nu are legatura cu faptul ca s-a suparat pe francezi ca nu l-au selectat pt Olimiada de la Torino, desi se calificase, si a ales sa concureze pt Italia (numele si limba folosita pe banca de asteptare a rezultatelor sunt italiene, dar asta nu are importanta in lumea atat de cosmopolita a patianjului artistic, ca de altfel a oricarui sport), de data asta de ex nu mi-a placut deloc muzica aleasa, Wish Me Well by Willi Dixon, Memphis Slim, cam dizarmonica dupa urechea mea. Nu mi-a placut nici costumul (nici alta data nu mi-a placut ce costume a ales) pt ca sigur camasa era cam de strada, pantalonii cam ciudati. AA a tinut sa explice ca baietii nu au voie sa poarte cravata, ca sa evite accidentarile. Daca alta data a trebuit totusi sa apreciez calitatea patinajului de data asta mi se pare ca nu are nici o baza ca sa aspire la o medalie.
Tomas VERNER m-a dezamagit si el, dar nu asa de tare precum KVDP. Patinand pe muzica din filmul Zorba Grecul (nu stiu de ce, cand muzica aleasa e dintr-un film, AA simte nevoia sa povesteasca pe scurt filmul, poate ca sa faca parada de cultura) a avut o bluza interesanta, un fel de tricou de marinar. Presiunea lui EP s-a simtit si la el, a incercat sa faca o cvadrupla dar a aterizat pe doua picioare si a incercat sa repare faptul ca nu i-a reusit combinatia facnd totusi un fel de combinatie tripla cu dubla, dar fara mare succes la notare. Si-a demonstrat insa calitatile de showman la secventa de pasi. In schimb piruetele mi s-au parut cam lente, poate pt ca inca imi erau vii in memorie cele ale lui Lambiel.
Ultimii pe lista, cu voia sortilor, au fost doi francezi. Alban PREAUBERT a evoluat pe "Portocala mecanica" (filmul asta lipseste din cultura generala a AA) avand bineinteles o bluza cu spatele oraj si fata in romburi albe, negre si oranj. Lael s-a vazut placerea de a patina, mai ales la secventa de pasi, insa programul nu parea la inaltimea ceruta de o medalie. S-a clasat pe locul 6.
Evolutia lui Brian JOUBERT, de inalta clasa, mi-a amintit de rivalitatea eterna dintre Yagudin si Pliushcenko. Lucrul a fost f evident la secventa de pasi, interpretata de BJ in stil AY. Din pacate pt Brian faptul ca a facut combinatie cvadruplu cu dublu a facut diferenta, altfel nu are nimeni a-i reprosa ceva, programul a fost perfect. Daca nu participa EP medalia de aur ar fi fost deja in buzunarul lui, indiferent ce se intampla la pr liber. Asa trebuie sa astepte sa vada ce se intampla pe mai departe, daca EP isi mentine forma excelenta aratata azi iar BJ reuseste sa-si stapaneasca emotiile. Pt ca n-am retinut pe ce muzica a evoluat si stiu ca asta intereseaza unele cititoare m-am uitat pe programul ISU: Rise by Safri Duo. Jenea (EP) a folosit Concierto de Aranjuez by Joaquin Rodrigo .

marți, 19 ianuarie 2010
Campionatul European de Patinaj Artistic 2010 Perechi Programul Scurt
In schimb am avut posibilitatea sa vedem perechile clasate la f mica diferenta (sub un punct) pe primele trei locuri, la distanta confortabila de vesnicii abonati la locul 4.
In plus, in pauza pt refacerea ghetii am primit un cadou f placut: cateva secvente din dansul obligatoriu, tango romantic de data aceasta. Am putut revedea, cu incantare, pe rusii Jana KHOKHLOVA / Sergei NOVITSKI, care pareau ca plutesc pe gheata, asa de usoara parea executia lor, si Oksana DOMNINA / Maxim SHABALIN, eleganti ca intotdeauna, f simpaticii scotieni, preferatii mei, Sinead KERR / John KERR (ea e decana de varsta la acest campionat) reprezentand Marea Britanie, francezii Nathalie PECHALAT / Fabian BOURZAT (nu degeaba aceasta proba e mai plictisitoare, patinatorii trebuind sa execute toti exact aceeasi pasi, cand au evoluat francezii se vedea parca o carare pe traseul care trebuia urmat de fiecare pereche) si last but not least italienii Federica FAIELLA / Massimo SCALI. La dans mi-a fost totdeauna greu sa ma decid care din perechi e cea mai buna, am avut perechi preferate, diferite sau nu de clasamentul de pe podium. Abia astept sa vad programul original, care anul acesta are ca tema dansul etnic.
Prima pereche care a evoluat (pe care am vazut-o eu) s-a remarcat prin faptulca e prima pereche in care ambii patinatori sunt de culoare, francezii Vanessa JAMES / Yannick BONHEUR. Mi-a placut evolutia lor, faptul ca sunt buni atleti, dar nu pot emite, cel putin deocamdata, nici o pretentie la vreo medalie.
A urmat o pereche din Germania, Maylin HAUSCH / Daniel WENDE, care insa nu se ridica nici pe departe la nivelul campionilor en titre, desi pirueta finala mi-a placut f mult, ea mi s-a parut in unele secvente cam greoaie.
Elvetienii Anais MORAND / Antoine DORSAZ, antrenati de Ingo Steuer nu m-au impresionat cu nimic. Dar dupa pauza de refacere a ghetii am avut parte de reale incantari.
Prima percehe din penultima grupa a fost preferata mea: Yuko KAVAGUTI / Alexander SMIRNOV. Evoluand pe "Lebada" lui Saint-Sans, ea intr-o rochita alba cu paiete, el intr-un costum negru romantic, au avut un program, dupa opinia mea, perfect, atat din pdv tehnic cat si artistic, desi gurile rele ar zice ca, data fiind diferenta de gabarit, nici nu a fost greu. N-au ezitat nici o secunda, figurile alese (desi impuse, difera prin gradul de dificultate al sariturilor sau aruncarilor, de ex) au fost dificile, iar viteza a fost atat de mare incat nici nu stiu cand s-a terminat programul. E de inteles multumirea Tatianei Moskvina, antrenoarea lor, la imbratisarea finala, desi expresia ei parea a fi a cuiva care stie ca au facut exact ce se cuvine.
A urmat perechea preferata a Yvonei Ghita (care a comentat impreuna cu Florin Gafencu, cred ca YG e deadreptul indragostita de acest tip atat de atletic care e SM), ucrainienii Tatiana VOLOSOZHAR / Stanislav MOROZOV. imbracati in costume mulate de un albastru electric, parca de inspiratie cosmica, amintindu-i YG de filmul "Avatar" (toata lumea vorbeste de acest film inca dinainte de a castiga "Globul de Aur", ma bucur ca s-a difuzat si la noi, numai in anii 60 mai rulau in cinematografele romanesti, mult mai multe, mai pline si cu bilete mai ieftine pe vremea aceea, ultimele "racnete" cinematografice, si mai tare imi pare bine ca fiica mea l-a vazut si a fost entuziasmata de el) au avut o evolutie buna, dar insuficienta pt a accede pe podium (despre ei am spus ca sunt abonati la locul 4), cei doi arata f bine impreuna, sunt f potriviti, au ceea ce se cheama "chimie" in engleza, dar au ghinionul de a exista cateva perechi si mai bune. Programul lor, mai tehno, se pare ca nu a cucerit din pdv artistic inimile juriului. Antrenorul e Ingo Steuer.
Englezii Stacey KEMP / David KING, antrenati de polonezii Marius Siudeksi Dorota Zagorska, cei care au dovedit ca tenacitatea poate duce in final la rasplatirea cu medalii, din pacate nu s-au ridicat la inaltimea antrenorilor (Dorota nu e prezenta la campionat, fiind ocupata cu cresterea copilului) el facand o grava greseala la pirueta side by side si plasandu-se astfel pe un loc destul de modest, in ciuda costumelor violete. YG a facut mare haz pe seama acestei culori, dovedind ca e la curent cu subiectul predilect al dezbaterilor televizate. As glumi si eu spunand ca explicatia esecului ar consta in alegerea culorii pantalonilor lui David, care au fost de culoare neagra, contracarand astfel efectul"Flacarii violete". Sau mai stii, poate cele 3 ceasuri rele ale zilei aflate sub protectia zeului razboiului, Marte, sa fi fost incompatibile cu flacara atat de benefica marinelului nostru.
Si au urmat triplii campioni ai continetului (depasiti pana acum doar de Totmianina si Malinin) Aliona SAVCHENKO / Robin SZOLKOWY, desi la Oberstdorf am avut oarece emotii in ce o priveste pe Aliona, care era bolnava. Machiajul, in ton cu costumele de clown, o faceape Aliona de nerecunoscut. Nici muzica sau interpretarea, romantica si sensibila, nu au fost cele obisnuite. Dar a trebuit sa recunosc, cu parere de rau, ca evolutia lor a fost ceva mai buna decat a perechii ruso-japoneza, oricat de preferata ar fi de mine. Spectatorii au aplaudat la scena deschisa. (e posibil ca estonienii prezenti in sala sa nu ii aiba prea tare la inima pe rusi, Estonia fiind o tara baltica, avand destul de suferit in timpul URSS, cand a fost practic colonizata cu rusi care au ocupat functiile importante in stat, iar la perechi lupta pt titlu se da de ani buni intre rusi si nemti). Arbitrii au apreciat mai mult aspectul artistic al programului, diferenta dinttre cele doua perechi fiind f mica, permitand orice surpriza la programul liber. Ca si la rusi sau ucrainieni, programul lor parca s-a terminat prea repede. Ca sa pot aprecia sincronizarea perfecta la piruetele side by side ale perechilor f bune am invatat bine lectia data in anii anteriori de FG si m-am uitat intre cei doi parteneri.
O evolutie merituoasa, desi modesta, au avut reprezentantii tarii gazda, Estonia, Maria SERGEJEVA / Ilja GLEBOV, antrenati tot de polonezii Siudek. M-am gandit ca poate ideea de a lasa pirueta side by side, destul de grea, la sfarsit sa nu fi fost prea buna.
Rusii Maria MUKHORTOVA / Maxim TRANKOV si-au aratat clasa. Mi-a placut mult costumul lui, maro in degrade, dar si dificultatea si interpretarea, tot romantica, a programului, astfel incat punctajul obtinut este la mai putin de un punct diferenta de AS/RS.
De la italienii Nicole DELLA MONICA / Yannick KOCON am remarcat doar faptul ca ea a fost prima patinatoare vazuta in seara aceasta care a cazut (lucru ce spune multe despre nivelul f ridicat al pregatirii tehnice a celorlalti patinatori). Locul obtinut mi s-a parut, ca si comentatorilor, mult mai sus decat valoarea aratata, dar nu e prima data cand remarc ca italienii sunt avantajati in mod nemeritat de arbitri, poate din cauza ca Ottavio Cinquanta, presedintele ISU, e italian si vor sa se puna bine cu el.
Ultima pereche, francezii Adeline CANAC / Maximin COIA (remarc din nou ca multi patinatori au nume derivate din Maxim, nu inteleg cum se explica asta, o fi tot in legatura cu "flacara violeta" sau ceva asemanator) desi a avut o interpretare placuta, a fost mai slabuta tehnic si s-a plasat abia pe locul 8.
Am aflat cu bucurie ca Eurosportul va transmite de la Jocurile Olimpice toate probele de patinaj artistic dar, data fiind marea diferenta de fus orar (care va avantaja net pe concurentii din continentul american, mai ales pe cei mai apropiati de coasta Pacificului) dintre Vancouver si Bucuresti, la ore imposibile, 3-4 dimineata. Chiar si eu, mai tip bufnita si pensionara fiind, nu stiu cum voi face fata provocarii.

Yi San=Furtuna la palat Sic transit gloria mundi
Am pierdut doua episoade din Yi San iar unul dintre ele a continut o scena f importanta pt curgerea ulterioara a actiunii. Obiceiul de a rememora unele scene a readus-o in atentia privitorilor. Este vorba despre scena in care secretarul fostului imparat, om care se pare ca detinea deja o mare putere dar isi dorea si mai multa, indemnat fiind la asta si de catre mama lui, il avertizeaza pe Hong ca s-ar putea sa-i impartaseasca soarta.
Am tot spus, comentand acest serial, ca puterea corupe. Iar soarta lui Hong demonstreaza asta cu prisosinta. Ne-am putea intreba cum de nu este corupt imparatul, care teoretic ar trebui sa detina puterea absoluta. Se pare ca imprejurarile si organizarea statului au facut ca, in ciuda faptului ca el da uneori dovada ca nu ia in seama cererile infocate ale ministrilor si inaltilor demnitari totusi nu poate face tot ce-l taie capul, mai ales dupa ce un predecesor de-al sau, tatal imparatului din Dae Gean Jeum a fost rasturnat de la putere tocmai pt ca si-a impus vointa in mod despotic.
Oricat de puternica si devastatoare ar fi drama ce o traieste imparatul cand isi da seama ca cel in care avea incredere ca in el insusi i-a tradat aceasta incredere nu pot sa nu remarc cat de convenabil e momentul intalnirii cu studentul cel f destept, parca inca mai destept decat insusi Hong, exact cand era mai multa nevoie de cineva care sa continuie sa ajute imparatul la infaptuirea reformelor sale.
Ce mai, acest student (am ras in hohote la scena in care incearca sa ghiceasca cine e cel pe care il tratase pana atunci cu atata lipsa de reverenta) a aparut "exact ca in filme", cand era nevoie de el.
In ce priveste exilul lui Hong, putem intelege ce simte acesta nu numai tinand cont de discrepanta dintre pozitia pe care a avut-o si situatia lui fara speranta (in fond el mai trecuse printr-o perioada f grea, cand cara galetile urat mirositoare, dar atunci avea o cale de iesire) dar si citind ce a scris un alt exilat celebru, mai ales pt ca soarta lui e legata de teritoriul patriei noastre, pe care il descrie (ca si pe oamenii care il locuiesc) in culori deloc magulitoare pt noi (povesteste de ex, ca oamenii taiau blocuri de gheata din marea inghetata langa mal, in Tomisul in care se afla) in "Tristele" sale.
Iar faptul ca se imbolnaveste se explica prin faptul demonstrat stiintific, ca inima se poate frange la propriu din cauza unei mari suparari.

„Un măr pe zi ţine doctorul departe de casă“

„Un măr pe zi ţine doctorul departe de casă“
prof. univ. dr. Constantin I. MILICĂ
Marţi, 22 Decembrie 2009
Mărul a fost unul dintre cele mai controversate fructe de-a lungul istoriei. Astăzi este unul dintre cele mai apreciate fructe, dar şi un aliment deosebit de valoros pentru toate vârstele şi un medicament eficace într-o gamă largă de afecţiuni.
Fructele mărului au un conţinut foarte complex prin cantităţi ridicate de zaharuri (7-16%), acizi organici, substanţe pectice (reduc colesterolul), polivitamine (C, A, B1, B2, PP, acid pantotenic) şi foarte multe săruri minerale (calciu, fier, potasiu, fosfor, siliciu, magneziu, zinc, cupru). Cantitatea de vitamine este dublă în coaja fructului faţă de cea existentă în pulpa fructului. Valoarea energetică este de 128 cal/100 g fruct. Fibrele din fruct sunt bine tolerate şi au efect calmant asupra tranzitului intestinal, iar aciditatea fructelor mai acre stimulează funcţiile creierului, ficatului, rinichilor şi intestinelor.
Proprietăţile terapeutice:
- stimulente şi decongestive hepatic, digestive, stomahice, laxative, protectoare gastrice şi intestinale;
- tonice asupra sistemului nervos şi muscular;
- depurative sanguin;
- hipocolesterolemiante, diuretice, urolitice;
- antireumatismale, vitaminizante, răcoritoare.
Acţiuni specifice
Mărul este considerat un medicament natural de excepţie. Un consum constant de mere, prin cure de scurtă sau lungă durată, diminuează drastic riscurile multor maladii, cu diferite grade de gravitate, inclusiv riscurile de cancere.
O zicală păstrată în concepţia populară spune: „un măr pe zi ţine doctorul departe de casă“.
Mâncând un măr dimineaţa se purifică respiraţia, se fortifică gingiile şi se curăţă dinţii, prin îndepărtarea tartrului dentar.
Un măr consumat după mesele principale are efecte digestive şi laxative şi absoarbe toxinele şi microorganismele de la nivelul intestinelor.
De asemenea, un măr mâncat seara are efect relaxant asupra sistemului nervos, fiind un bun somnifer.
Două mere pe zi ajută la întărirea muşchilor cardiaci, evită infarctul miocardic şi elimină excesul de apă din ţesuturi prin diureză.
O sistematizare a multiplelor acţiuni terapeutice relevă marea diversitate a efectelor, directe şi indirecte, în prevenirea şi combaterea diverselor afecţiuni.
Recomandări pentru uz intern
- combate gastrita, ulcerul gastric, bolile hepatice (steatoza hepatică, hepatita, calculoza biliară), indigestii, inflamaţii şi infecţii intestinale (colibaciloză), colite de fermentaţie, rectocolită, constipaţie, diaree acută şi cronică, dizenterie;
- previne şi combate asteniile fizice şi intelectuale, stările stresante, migrenele, surmenajul, oboseala, nervozitatea, insomniile, durerile de cap, convalescenţa, zona zoster;
- intervine în bolile cardiovasculare, ateroscleroză, hipertensiune arterială, infarct miocardic, congestie cerebrală, întărirea muşchilor cardiaci, reducerea edemelor cardio-renale, dereglări în circulaţia periferică, artrite, tromboze, varice;
- combate bronşitele, tusea convulsivă, gripele îndelungate, stările febrile, împrospătează respiraţia;
- scade colesterolul, glicemia şi neutralizează substanţele toxice din sânge;
- are efecte benefice în anemie şi în demineralizarea organismului;
- acţionează benefic în reumatism, artrite, gută, oligurie;
- contribuie la dizolvarea calculilor renali;
- are rol benefic în tulburări de vedere, laringite şi dureri de urechi;
- prezintă un rol central în toate dietele de slăbire prin stimularea arderilor din organism;
- întârzie procesul de îmbătrânire a organismului şi ajută la prevenirea cancerului, prin conţinutul ridicat în antioxidanţi (flavonoide, polifenoli).
În uz extern, combate herpesul, plăgile, bubele dulci, scabia, varicele şi mătreaţa, curăţă şi catifelează pielea şi reduce cearcănele şi pungile de sub ochi.
Formele de utilizare în terapia medicală
- fructe proaspete cu consum de 500-1.000 g pe zi, repartizate în 5 porţii, prin cure de durată, cu rol în gripe prelungite, catar pulmonar, răceli, tuse, amigdalite, reumatism, gută, litiază urică, insomnii, diaree la copii, astenie şi anemie;
- fructe rase, consumate câte două-trei pe zi sau amestecate cu nuci, brânză de vaci şi miere de albine, au efecte în litiaze (biliară şi renală) şi astenie; după o cură de 48 ore se mănâncă pesmeţi, pâine prăjită şi brânză de vaci;
- mere coapte (câte două-trei pe zi), pentru stimularea activităţii creierului prin creşterea conţinutului de fosfor;
- mere coapte şi umplute cu unt (margarină), zahăr şi scorţişoară, se servesc calde, având efecte în diabetul infantil, tratamentul constipaţiei şi al intestinelor leneşe;
- decoct din fructe proaspete (două-trei mere necurăţate şi tăiate felii) sau din fructe uscate, bine mărunţite (5 linguri fierte 10 minute într-un litru apă), din care se beau 3-4 căni pe zi, cu efecte în afecţiuni intestinale, reglarea digestiei, bronşite, reumatism, fluidizarea sângelui şi stimularea funcţiei creierului;
- infuzie sau macerat din coji uscate de mere (10 linguri coji la 1,5 litri apă rece); se lasă acoperit timp de 12 ore şi se beau trei căni pe zi, cu efecte în reumatism, gută, oligurie, catar bronşic, tuse, răceli, amigdalite;
- suc de mere, consumat în doze de 50 ml de 2-3 ori pe zi, în cure de primăvară şi toamnă, sau timp de două săptămâni consecutive, cu acţiuni benefice în gastrite, ulcere gastrice, enterocolite, dizenterie, diaree infantilă, astenie, anemie şi insuficienţă renală;
- sirop din suc de mere amestecat, în părţi egale, cu zahăr; se fierbe la foc domol până se ajunge la consistenţa siropoasă şi se consumă câte două linguri înainte de fiecare masă, pentru a combate afecţiunile respiratorii şi litiazele (biliare şi renale);
- orezul fiert cu mere curăţate, consumat zilnic câte 250-300 g pentru a preveni infarctul miocardic şi alte afecţiuni cardiovasculare.
Un remediu excelent: oţetul de mere
Oţetul de mere cu miere, cu o utilizare foarte largă în toată lumea, se prepară din 5 litri suc de mere în care se adaugă 700 g miere de albine şi 100 ml oţet de vin sau drojdie de vin. Se acoperă şi se lasă la fermentat timp de 40-60 de zile într-un loc călduros, ferit de lumina directă a soarelui. Se decantează în sticle care se astupă ermetic şi se păstrează în locuri răcoroase şi întunecoase. Se consumă, zilnic, prin doze fracţionate, câte două linguriţe în 200 ml apă, în cure de lungă durată, cu efecte multiple în prevenirea infarctului miocardic, hipertensiune arterială, ateroscleroză coronariană, gastrite hipoacide, enterite, enterocolite, diaree, intoxicaţii alimentare, bronşite, astm bronşic, inflamarea căilor respiratorii, cistite, nefrite, nevroze, insomnii, ameţeli, migrene, oboseală cronică, obezitate, reumatism, nevralgii faciale, spondiloză anchilozantă şi în prevenirea îmbătrânirii.
Mărul în tratamente externe
- Merele proaspete consumate zilnic albesc dinţii.
- Cataplasmele calde cu decoct concentrat de mere cu tărâţe de grâu sunt aplicate pe locul splinei dureroase şi în tratarea durerilor de zona zoster (se pun de 3 ori ziua şi de 2 ori noaptea);
- Cataplasme cu mere rase şi fierte în ulei de măsline pentru tratarea plăgilor atone şi a urechilor dureroase (otalgii);
- Masaje locale cu oţet de mere contra migrenelor, a reumatismului, tromboze şi varice la picioare;
- Masaje la picioare cu suc de mere pentru tonifierea şi catifelarea ţesuturilor şi tamponarea pielii (ten, gât, sâni, cap) şi a cearcănelor de sub ochi ;
- Băi cu apă rece în care s-a adăugat oţet de mere, pentru activarea circulaţiei sângelui.

E iarna iar...










Cine ar fi crezut, cu numai o saptamana in urma, cand soarele a stralucit vesel pe cer cateva ore, ca iarna cea rece si inzapezita va reveni? Si totusi, era clar ca vom mai avea parte de iarna, cu tot ce inseamna ea: bucurie pt cei mici, tristete pt catei, multumire pt cei care au un acoperis deasupra capului, caldura si hrana asigurata, griji pt cei care sunt mai lipsiti si furie si neputinta pt cei nevoiti sa se deplaseze pe drumurile si asa vai de mama lor ale patriei noastre, nu mai vorbesc de strazile oraselor.
Nu stiu de ce, trecatorii intalniti erau zgribuliti si cam tristi...
