miercuri, 18 ianuarie 2012

Profesionistii--Dr. Raed Arafat

Una din emisiunile cele mai dragi inimii mele este "Profesionistii" a Eugeniei Voda. Nu le-am urmarit pe toate dar absolut toate cele vazute au fost o incantare de privit si de auzit, pt ca femeia asta are harul de a gasi intotdeauna atitudinea cea mai potrivita personalitatii interlocutorului si talentul de a pune intrebarile in asa fel incat, chiar daca sunt mai bagacioase (scuzati, nu am gasit alt termen mai elegant) raspunsurile sa curga in mod firesc si sincer.
 

Si pt ca Dr. Raed Arfat a devenit cea mai des pomenita figura publica in ultimele zile (in afara de cei carora in fata numelui li se pune indicatia "jos") am profitat de faptul ca cineva a pus link catre emisiunea in care Eugenia Voda l-a avut ca invitat ca sa revad acea emisiune. Si m-am minunat si eu impreuna cu iubita realizatoare de toate cele prin care a trebuit sa treaca bunul doctor pana a ajuns sa-si vada implinit visul de crea un sistem integrat de salvare, cel numit initial SMUR si caruia abia dupa ce a primit cadou din strainatate o masina de descarcerare a devenit SMURD.

Are dreptate doctorul, numai un nebun ar fi fost in stare sa dea bani din buzunar, adica din cele mostenite de pe urma tatalui sau, ca sa puna pe picioare un serviciu de stat functionabil. Timp de 8 ani, din 1990 pana in 1998 el a facut munca de voluntariat in slujba ideii infiintarii acestui serviciu. A reusit la un moment dat sa primeasca cadou o masina speciala pt salvare la domiciliu, dotata cu tot ce-i trebuie unui medic pt a da primul ajutor necesar unui bolnav in stare critica, si s-a izbit de ostilitatea (ca sa nu zic obtuzitatea) unui sef de sindicat care era suparat, intre altele, ca un strain ajunge mai repede decat un autohton la locul faptei. Si a ajuns sa nu mai fie chemat la nici un caz.

A primit o masina de salvare (nu de la statul roman, ci tot datorita relatiilor sale personale, ce credeati?) dar soferii i-au spus clar: "nu ne angajam decat daca ne platesti din buzunarul tau sporul de spaga", pt ca la acest serviciu spaga nu numai ca e interzisa, dar se si refuza, indiferent de cuantumul ei. Spunea de pilda ca unul din colegi a refuzat 800$, el personal a refuzat 500 DM.  Si atunci i-a venit ideea (geniala, zic eu) de a apela la pompieri pt a avea soferi pt masina. La cei din Tg Mures pt ca fusese nevoit sa plece din Cluj, unde functionase initial. Intelegerea a fost sa se vada timp de 6 luni daca si cum functioneaza treaba pt a vedea daca se poate continua.

Chiar si asa s-a gasit cineva (de la Directia Sanitara, daca am retinut bine) sa incerce sa-i puna bete in roate spunand ca MI nu e de acord cu acesta intelegere, lucru complet neadevarat. A mai obtinut dr nostru si un spital din Scotia, o cladire care a fost dezasamblata de pe terenul unde se afla in Scotia si mutata cu 18 TIR-uri in Tg Mures, unde din fericire primaria s-a dovedit mai intelegatoare decat colegii de la Directia Sanitara si i-a pus un teren la dispozitie, teren pe care tot primaria a sapat si fundatia. Nu mai spun ca la inceput serviciul avea la dispozitie doar o camaruta mica (2X2m, parca) aflata undeva la etaj si li se facea mereu observatie ca deranjeaza pt ca fug atunci cand afla ca au un caz. Timpul necesar pt a ajunge in masina era limitat la doua minute cel mult. 

Apoi colegii de la o sectie de chirurgie au renuntat la vestiarul lor pt a-i permite sa-si amenajeze acolo o camera de salvare pt ca, spunea el, daca cele doua servicii, de teren si de spital, nu sunt coordonate si nu are cine primi bolnavul adus sau nu are cine pleca pe teren degeaba sta dr la usa spitalului asteptand sa vina bolnavul sau degeaba asteapta cel de pe teren sa fie salvat daca medicul de pe salvare il lasa in usa spitalului, pt ca trebuie sa plece la o alta urgenta, sau chiar nu il primeste spitalul (ca tot ni s-a recomandat sa revedem "Moartea D-lui Lazaroiu", neprecizandu-se la care domn Lazaroiu se vor fi gandit cei care au facut recomandarea, cred ca nu la Sebastian, oricat de multe prostii ar spune acesta). 

Cred ca emisiunea a fost facuta in 2005 si EV era chiar fericita ca deja SMURD-ul functiona f bine, cu toate incercarile asidue de a-l desfiinta. L-a intrebat la un moment dat daca nu vrea sa se privatizeze si dr RA i-a raspus ca SMURDUL trebuie sa ramana de stat pt ca particularul trebuie sa faca profit si atunci cand e chemat la un pacient trebuie sa se gandeasca bine daca acel client e in stare sa plateasca pt serviciile oferite. In plus statul mai degraba investeste in modernizarea si imbunatatirea mijloacelor necesare decat privatul, care ar putea fi dispus sa cheltuiasca banii rezultati din activitate in alte scopuri decat investitiile.

Intrebat de unde primeste bani SMURD dr a raspuns ca de la buget, de la Casa de Asigurari si din donatii si a dat ca ex faptul ca cei din Tg Mures au donat serviciului o masina de 100000$. EV s-a mirat, "Atat de mult?" Dr i-a raspuns ca veneau pensionari cu 5000 de lei (presupun ca vechi) sa doneze pt ca stiau ca acest serviciu se va afla si la dispozitia lor, ca nu se va face diferenta dintre ei si cei care au avut posibilitatea de a dona mai mult. 

Din pacate totul se plateste pe lumea asta si dragul nostru dr nu are o viata personala, ba chiar nici concediu. Spunea ca a avut un caine dar a trebuit sa-l dea pt ca nu se mai putea sa-l lase singur in casa cu zilele. Si zambea zicand "daca nici un caine nu am fost in stare sa tin, cum sa ma gandesc la o familie?" Bineinteles ca nici bogat nu e dr nostru, avea un salariu de vreo 5000lei/luna (cred ca vechi) la care se mai adaugau garzile. Cine ar fi dispusa sa-i fie nevasta in aceste conditii, ma intreb eu?

Intrebarile EV puteau, cum am mai spus, sa fie considerate uneori mai nedelicate. De ex s-a minmunat ca a lucrat f bine cu un medic evreu, ceilalti studenti prezicand ca nu-si va lua examenele in veci, profesorul insa a apreciat faptul ca baiatul (pe vremea aceea) era pasionat de ce face, serios si muncitor (ei, nu s-a autolaudat RA chiar asa, dar asa mi-a placut mie sa inteleg). Tot despre relatiile interumane a fost vorba si spre sfarsitul interviului, cand EV a intrebat cum este apelat si el a raspuns ca Raed, si asta indiferent de functia si pregatirea interlocutorului, ca le admite asta, i se pare normal, atata timp cat respectiva persoana isi vede de treaba, daca nu, stie si sa intoarca foaia. 

Au mai fost niste intrebari legate de locul unde a copilarit si atmosfera de acolo, mie mi s-a parut f interesant ce a raspuns dr cand a fost intrebat care a fost cea mai fericita zi din viata si el a raspuns, cu acea figura deschisa pe care i-o stiu "Cand am primit cetatenia romana, in 1998" O ceruse in 1996 si a durat doi ani pana sa i se aprobe. N-am reusit sa redau toata complexitatea acestei emisiuni dedicate lui Raed Arafat, daca doriti puteti merge la situl Eugeniei Voda ca sa o vedeti.

Ca incheiere nu pot spune decat atat: ma bucur ca dr si-a reluat in minister locul care i se cuvine, chiar daca asta s-a intamplat la presiunea strazii, chiar daca se vor gasi multe guri cascate gata sa il muste de partile moi, si chiar daca  o parte dintre protestatari s-au suparat ca el a admis sa incerce sa faca ce stie mai bine in cadrul acestui guvern dominat de incompetenti sau deadreptul necinstiti.

8 comentarii:

Anonim spunea...

Felicitari doamna Viorica Munteanu. M-ati facut sa vad o luminita.care sa ne scoata din mocirla politica in care traim; Dupa ce il vom da jos pe Basescu, sa-l alegem ca presedinte pe domnul doctor Raed Arafat, un exemplu de devotament si altruism. Teodora Vintila

Viorica spunea...

Mi-e teama ca nu va primi, tocmai pt ca pune mare pret pe competenta. Poate Iohannes ar fi mai indicat.

Anonim spunea...

Profesionistii, emisiunea Eugeniei Voda e si preferata mea! Am revazut si eu, cu placere, interviul cu Raed Arafat, de acum citiva ani. Felicitari pentru analiza!

Viorica spunea...

Draga anonim, am o rugaminte, daca mai doresti sa imi spui ceva sa te si semnezi, macar sa am un nume ca reper, ca sa stiu cui sa-i multumesc pt felicitari.

leuca_luminita spunea...

Am cautat in site-ul doamnei Eugenia Voda in toate sectiunile si NU am gasit interviul cu dl.dr.Raed Arafat... Daca sunteti amabila un link direct, ar fi extraordinar!

Viorica spunea...

F ciudat! Nici eu nu am mai reusit sa regasesc videoclipul, desi linkul exista: www.eugeniavoda.ro/ro/emisiuni/medicina/dr-raed-arafat

Viorica spunea...

Iar pe Google apare si cat dureaza videoclipul 53:09 minute. Cineva l-a scos de pe site, sper ca nu doamna Eugenia Voda. Cuiva nu i-a convenit deloc ce se spunea acolo...

Viorica spunea...

Se pare ca videoclipul s-a blocat pt ca au fost prea multe cereri de accesare, acum functioneaza bine mersi.