miercuri, 26 octombrie 2011

Gradina mea mediteraneana.

In gradina Mamitei cresteau patru soiuri de ierburi aromatice: marar, patrunjel, leustean si cimbru. Mai nou a inceput sa creasca si menta. Mie insa nu imi prea placea sa aromez mancarurile cu ierburi. Poate era vorba de un ecou din subconstient, unde rasuna poaezioara pe care sunt sigura ca o stiu toti copiii Romaniei:

La popa la poarta
O pisica moarta
Cine-o rade si-o vorbi
S-o manance coapta
Cu marar, cu patrunjel
Cu untura de catel.

Probabil tot din cauza acestei poezioare n-am mai vrut nici sa-mi dau cu ruj dupa ce am invatat la chimie organica despre utilizarea unturii de caine la fabricarea rujurilor datorita proprietatii ei de a se intinde uniform pe buze. 

Odata cu aparitia internetului in viata mea, dar si accesului la Biblioteca Engleza (British Council Library) am aflat ca cea mai recomandata dieta pt cei ce se lupta sa scape de kilogramele in plus este cea mediteraneana, care foloseste uleiul de masline extravergin sau normal precum si aromarea mancarurilor cu busuioc (unul special, cu frunze mai mari, al meu s-a corcit in gradina Mamitei cu altul ornamental si in ghivece am pus si eu ce seminte am avut) oregano, salvie (salvia oficinalis, nu splendens, care se foloseste doar ca planta ornamentala), rozmarinul si menta. Nu se foloseste salvia impreuna cu menta, ori una, ori alta (pt ca n-am trecut la digital RDS ne-a scos RAI UNO din grila si imi lipseste tare mult Prueva del coco, nici nu stiu daca se mai difuzeaza emisiunea asta din care am invatat tare multe lucruri despre bucataria italiana).

Se pare ca pe vremuri se cultiva destul de mult rozmarin in fertila noatra Campie Romana, dovada stau cateva cantece populare in care se spune fie ca "trece carul lui Marin/ incarcat cu rozmarin" fie se canta la nunta "rozmarin in coltul mesii/ ce mai plang ochii miresii", din pacate se pare ca aceasta cultura a disparut. Mie nu-mi place in mod deosebit rozmarinul, are o aroma prea aspra, dupa parerea mea, totusi il mai folosesc cateodata la pui sau la peste, in special in amestecul cumparat cu numele de Herbs de Provence, la care m-a naravit fiica mai mare cand mi l-a adus din Franta. 

Mamita sustine ca mama mare cultiva pana si sofran in gradina, nu-mi prea vine a crede asa minune, stiindu-se ca sofranul e cel mai scump condiment in lume, urmat de cardamom. Este insa posibil sa se fi cultivat "sofranul indian" adica praful obtinut dintr-o radacina galbena numita curcuma, turmeric in indiana, sau zerdiceaf in DEX, provenit se pare din turca.

In USA o sa cautati zadarnic leustean, acolo s-a imprumutat din America Latina, in special din Mexic, utilizarea frunzelor de coriandru, numite cilantro. Am gustat si eu o frunza, nu prea mi-a placut, poate pt ca fiica mai mica spunea ca ei ii face greata aroma de cilantro. Dar cand am fost acolo, in 2000/2001 am cumparat mai multe seminte de plante din care a rezistat o singura planta, numita de ei oregano, De fapt nu e vorba de planta perena Oreganum Vulgare ci de o ruda a ei, cu o aroma dulceaga si f placut parfumata, Origanum Officinale, numita maghiran.

Am incercat sa obtin seminte din fructele de maghiran dar planta este sterila, si atunci am inceput sa ii indepartez sistematic florile sau fructele si astfel dintr-o planta anuala maghiranul meu a devenit o planta perena. Cam la fel am procedat si cu busuiocul, ca sa am intotdeauna la indemana frunze proaspete cand vine nepotica in vizita, pt ca stim ca ei ii plac, insa nu totdeauna am reusit sa salvez planta mai multi ani, din fericire busuiocul face seminte. Anul acesta sotul meu a gasit si seminte de salvie si am doua plante, incat atunci cand am pofta sa mananc paste culeg cateva frunze de busuioc, cateva de salvie, unele de oregano,  (am cumparat un ghiveci de la Cora), altele de maghiran, mai adaug turmeric, praf de ghimbir si boia dulce de ardei si ies niste paste tare gustoase, stropite cu ulei de masline extravergin.

Vreau sa va arat si voua ce aspect are (deocamdata) gradina mea mediteraneana, langa ea coexistand si o begonie, o euforbie si "balaurul" violet,  tradescantia purpurea.
Stanga busuioc, dreapta tradescantia
Stanga fata salvie, dreapta fata busuioc
Frunze de menta uscate (culese din gradina Mamitei) aflate intr-un borcan

Stanga fata maghiran, dreapta fata oregano, in spate begonia
Busuioc (am avut la un moment dat si busuioc mov primit in dar, din pacate planta s-a uscat si alta nu a mai rasarit)
Euforbia este planta care le depaseste pe toate celelalte ca inaltime, este in spate, e o planta cu tepi

Maghiran
Oregano, in stanga e begonia.
Salvia

Niciun comentariu: