luni, 10 octombrie 2011

Kingdom of the Winds--Religie

Intai am sa spun ca imi place atat de mult serialul acesta incat am renuntat sa mai vad "49 de zile" pe Euforia (l-am vazut pe net) si asta nu numai fiindca Kim Jae Wook, actorul meu preferat, are si el un rolisor in el, ci pt ca e bine scris, desi am unele rezerve in ce priveste actorii care joaca in el, rezerve despre care voi vorbi mai tarziu.

Despre Cele Trei Regate coreene au ramas putine date istorice contemporane lor. Cel mai multe date care se cunosc despre acea perioada au fost adunate mult mai tarziu, in secolele 12-13, cand s-au creat culegerile de texte Samguk Sagi de catre Kim Busic si alti savanti la ordinul regelui Injong (r. 1122-1146) si Samguk Yusa care a fost compilata, cel putin in parte, un secol mai tarziu decat SS, de catre calugarul budist Iryeon (1206 - 1289). Ambele culegeri se bazeaza atat pe texte mai vechi, azi pierdute, cat si pe legende si mituri. Am mai povestit despre ele cand s-a difuzat prima data la noi Queen Seon Deok, regina unuia din cele Trei Regate, Silla.

In serialul KOTW se continua istoria inceputa in serialul "Jumong", primele episoade petrecandu-se in timpul regelui Yuri, fiul lui Jumong. Si pt ca inca de la inceput se vorbeste de profetie si de rolul preoteselor in viata comunitatii (sa nu uitam ca si in "Kim Soo Ro" era vorba de o profetie, nu mai vorbesc de pasarea cu trei picioare din "Jumong") am fost curioasa sa vad despre ce fel de religie e vorba. 

Ei bine, este vorba despre una din cele mai vechi religii ale lumii, shamanismul, Mircea Eliade fiind citat ca unul dintre savantii care i-au acordat o mare atentie. Se spune ca in Coreea a patruns din Siberia, si ca, desi Coreea de Sud este una din cele mai avansate tari din pdv tehnologic si informational, are o mare raspandire si in zilele noastre. Aveam o banuiala ca e asa inca de cand am vazut "Secret Garden", cu desele transferari de suflet dintre cei doi eroi principali, mi s-a intarit banuiala cand in "New Tales of Gisaeng" tatal eroului principal (scuze, dar rar reusesc sa tin minte numele personajelor, pe al lui Cho Bal San din KOTW l-am retinut pt ca e jucat de dragul de Kim Jae Wook, desi nici la numele actorilor memoria mea nu exceleaza) a inceput sa fie posedat de spirite, si a continuat cu schizofrenicul "49 Days".

Meritul Shamanismului modern coreean, conform celor aflate dintr-un articol din New York Times e ca a reusit sa inglobeze in panteonul sau o multime de zeitati din alte religii si chiar personalitati moderne, m-a distrat ca una din ele este generalui Mc Arthur, comandantul fortelor aliate din timpul razboiului din Coreea anilor 50. Si macar ca religiile dominante acum sunt cea crestina (romanao-catolica, multi actori renumiti apartin acestei religii) si budista (introdusa in regatul Silla de regina amintita mai sus), dar sunt respectate si ritualurile confucianiste de cinstire ale celor decedati, cei care recurg in diverse situatii la shamani sunt in nr apreciabil. 

Nu intamplator in filmele istorice citate mai sus e vorba de preotese, shamanii erua de fapt femei inzestrate cu anumite puteri supranaturale, de clarviziune sau vindecare. Nu degeaba profetiile lor erau temute. Kim Busic spune ca despre ritualurile din Goguryeo au ramas date in analele chinezesti si in ele se vorbeste despre altare ridicate in cinstea zeitatilor soarelui si lunii, precum si despre o pestera, "Pestera Spiritelor" in care mergeau regii in luna 10-a ca sa efectueze servici ritualice. 

Mai mult, in Samguk Sagi se spune ca existau doua altare statale: unul in care se gaseau arbori in care erau sculptate figuri feminine si altul numit kodungsin, "Spiritul care s-a ridicat la cer", adica al fondatorului regatului, Jumong. Atat mormantul lui Yukwa, cat si cel al lui Jumong erau considerate sacre, se efectuau servicii religioase acolo si erau trimisi oameni care sa le pazeasca. In KOTW avem nu numai scene in care se explica destul de clar cele de mai sus, ci si scene in care se arata ca in acele locuri sacre se executau picturi murale. Lucrul acesta se bazeaza pe descoperiri arheologice atat in Corea, mai ales in cea de Nord, cat si in China, pt ca acest regat atat de puternic, Goguryeo, transcendea granitele actuale ale statelor. 

Acum noi stim din "Kim Soo Ro" ca la inceput in timpul servicilor ritualice si mai ales al inmormantarilor se faceau si sacrificii umane (inspirate probabil din cultura chineza, marea oaste de soldati din ceramica descoperita nu asa de mult in China arata ca la un moment dat s-a renuntat la sacrificii umane in favoarea sculpturilor, totusi exista destule kurgane in care s-au descoperit alaturi de capetenii si schelete de cai si de supusi ale lor) dar sa nu uitam ca era vorba de o societate sclavagista, in care nu intotdeauna se punea pret pe viata omului cand era vorba de sclavi. In vremurile noastre, cf NYT, se sacrifica porci.

Shamanii nu pretind ca au puterea de la o anume zeitate suprema care ii ajuta sa vindece oamenii sau sa alunge spiritele rele (cum se intampla in cazul sedintelor de exorcism crestine), ele intra in transa si spiritele invocate, alese dintr-o multime destul de impresionanta de zeitati in care pot intra in timpurile nostre chiar si sfinti crestini, vin si indeplinesc dorintele celor care recurg la ajutorul lor. Se pare ca marea versatilitate a shamanismului, dar si faptul ca pt a-si face reclama shamanii au recurs la internet face ca acesta religie sa fi traversat veacurile si acum sa fie destul de raspandita in Coreea. 

In ce priveste serialul propriu zis, mi se pare interesant ca lui Mu Hyool i se spune "acel copil" cand actorul avea la data cand s-a turnat serialul 37 de ani. Acum ce sa-i faci, istoria e istorie si Socyberty scrie ca:

After Jumong, named King Dongmyeongseong, died at 40 years, the crown prince Yuri became King of Koguryo.
Yuri, King Yurimyeong of KoguryoHe is described as a great military leader. He moved the capital from Jolbon to Gugnae. The Han Dynasty was overthrown by the new Xin Dynasty. It’s leader, Wang Mang asked Yuri for troops in order to conquer Xiongnu. Yuri rejected, and instead attacked Wang Mang and the Xin Dynasty. Yuri had six sons. Haemyeong, his son, was proclaimed crown prince after the death of his eldest son Dojul, but Yuri found him disobedient, so he replaced him with his younger son, Muhyul, his son with an unknown daughter of Songyang, a leader of the Piryu tribe. After Yuri’s death, Muhyul ruled Koguryo later as King Daemusin (Taemusin).
There is a theory which says that Yuri was not Jumong’s son. Proofs to this are the difference in surnames, Yuri’s harsh behaviour toward most of Jumong’s loyal subjects, as most of them were exiled or resigned. Hyeopbo is an example, who was among Jumong’s first three loyal subjects. Hyeopbo disagreed with Yuri’s way to lead Koguryo, as he often went to hunting trips, and strongly urged the King to be more attentive to matters of the kingdom.  Yuri grew tired of this, and resigned Hyeopbo. However, not all of Jumong’s subjects were resigned. Bu Bun-no and Oi kept their important positions in the court of Koguryo.

Muhyul, King Daemusin of Koguryo

He was Koguryo’s third leader, and the son of Yuri. He became king of Koguryo at age of 15. Daemusin expanded Koguryo, and annexed Buyeo after killing his king, Daeso (Jumong’s brother-in-law)
.

Dupa ce Jumong, numit Regele Dongmyeongseong (regilor merituosi li se schimbau numele dupa moarte, asa s-a intamplat si cu Mu Hyeool care dupa moarte a fost numit Dae Mushin, "Marele Razboinic") a murit la 40 de ani printul mostenitor Yuri a devenit rege al Koguryeo.
Yuri, Regele Yurimyeong, este descris ca un mare lider militar. El a mutat capitala de la Jolbon la Gugnae. Dinastia Han (din China) a fost rasturnata de noua Dinastie Xin (in serialul chinez "The Three Kingdoms", de pe TVR2, se aminteste de loialitatea care se mai pastra descendentilor din dinastia Han dupa mai bine de un secol). Liderul sau, Wang Mang, i-a cerut regelui Yuri sa trimita trupe ca sa cucereasca Xiungnu. Yuri a refuzat is in loc de asta a atacat pe Wang Mang si Dinastia Xin. Yuri a avut sase fii (ca si Geumhwa, desi in "Jumong" sunt amintit doar trei). Haemyeong, fiul sau, a fost proclamat print mostenitor (am o observatie privitoare la faptul ca actorul care il interpreteaza pe Haemyeong, pe care il stim din rolul fierarului din "Kim SooRo", pare de aceeasi varsta cu actorul care il interpreteaza pe regele Yuri, pe care l-am vazut in rolul regelui din "The King and The Clown" si in Dong Yi ca Seo Yong Gi, lucru oarecum ciudat) dupa moartea fiului sau maimare DoJul, dar Yuri a constatat ca e nesupus si l-a inlociut cu mai tanarul Muhyul, fiul sau si al unei fiice necunoscute de a lui Songyang, capetenia tribului Piryu. Dupa moartea lui Yuri Muhyul a condus mai tarziu Kokuryeo sub numele de Regele Daemusin (Taemusin).
Exista o teorie care zice ca Yuri n-ar fi fost fiul lui Jumong. Dovezile ar consta in diferenta dintre numele de familie, precum si atitudinea dura a lui Yuri fata de cei loiali lui Jumong, deoaarece multi dintre ei au fost exilati sau demisi. Hyeopbo, care a fsot unul dintre primii trei slujitori loiali ai lui Jumong, este un exemplu. Hyeopbo nu a fost de acord cu modul in care Regele Yuri conducea Koguryeo, deoarece mergea prea des la vanatoare, si i-a cerut cu strasnicie regelui sa fie mai atent la treburile regatului. Yuri s-a plictisit de astasi l-a demis. Totusi nu toti slujitorii lui Jumong au fot demisi. Bu Bun no si Oi si-au pastrat pozitiile lor importante la curtea din Koguryeo. 


Muhyul, Regele Daemusin din Koguryo

El a fost al treilea conducator al Koguryo si fiul lui Yuri. A devenit rege al Koguryo la varsta de 15 ani (alte surse spun ca a devenit print mostenitor la 11 ani, in KOTW personajul are, se pare, peste 20 de ani, actorul 37, Daemushin a murit la 40 de ani, cati are in clipa de fata indragitul Song Il Kook) Daemushin a largit granitele regatului Koguryo, si a anexat Buyeo dupa ce l-a omorat pe Daesoo (cumnatul--in "Jumong" e frate vitreg--lui Jumong)

Si pt ca picturile murale din mormintele regale coreene au rezistat pana in zilele noatre, o sa pun aici o serie de poze culese de pe net.
Anak Tomb-- Man
Anak Tomb--Woman
 

Bongwhang, mythical bird from Heaven,
Detail showing a parked ox cart from the hunting scene on the western wall of the Wuyong (Korean Muyong) Tomb in the Yushan tomb district of Ji'an city, Jilin province.
Detail showing a row of dancers from the mural on the eastern wall of the Wuyong Tomb in the Yushan tomb district of Ji'an city, Jilin province.
Figure of the moon deity (Nüwa) from a mural in Wukui Tomb no. 5, Ji'an city, Jilin province.
Figure of the sun deity (Fuxi) from a mural in Wukui Tomb no. 5, Ji'an city, Jilin province.
Serpent/Terrapin, Guardian of the North
 

Red Phoenix, Guardian of the South
Royal Tomb of King Munyeong
 

Heavenly Animals of the Ancient Goguryeo Tombs Wishing you Safety
Mural depicting a soldier decapitating a prisoner of war in the Macao Tomb near Ji'an.
 
Theme ‘Black Tortoise’, murals from Jinpa-ri Tomb No.1
Theme ‘White Tiger', murals from Jinpa-ri Tomb No.1 (mie mi se pare ca ar fi mai degraba un dragon)

Theme ‘Blue Dragon', murals from Jinpa-ri Tomb No.1
View of the seated tomb owner and his wife seated facing each other in mural from the Wuyong Tomb in the Yushan tomb district of Ji'an city, Jilin province.
White Tiger, Guardian of the West

3 comentarii:

gabi spunea...

Multumesc pentru aceste informatii atat de interesante. Observ ca in Regatul Vantului realizatorii au detaliat foarte bine picturile din pestera Jirin, mormantul lui Jumong, cu cei patru gardieni ai tarii - Sarpele testos, Tigrul Alb, Fenixul rosu si Dragonul albastru, etc. Cred totusi ca Yuri chiar era fiul lui Jumong, altfel n-ar fi rezistat, nici el, nici urmasii lui, pe tronul unei tari tinere, pandite din atatea parti de dusmani puternici. Daca Yuri era strain, era demult inlocuit cu alt sef de trib (si asta nu-i singurul motiv). Iar, apreciez Regatul Vantului pentru redarea acestei batalii politice. Povestea e poveste, dar poti completa macar o parte din adevar si numai pe baza unor franturi de marturii.

Viorica spunea...

Si eu cred ca Yuri era fiul lui Jumong, nu stiu ce surse au folosit cei de la Socyberty.

Din ce au tradus cei de la Universitatea din Hawai din Samguk Sagi rezulta ca sursele erau chinezesti, nu totdeauna concordante, dar nicaieri nu zice despre prezumtia ca Yuri nu ar fi fost fiul lui Jumong. Povestea e interesanta si antrenanta, varstele protagonistilor se abat cam prea tare de la adevarul istoric, atat cat e el cunoscut.
Tinand cont ca varsta la care mureau regii era in jur de 40 de ani era normal sa fie copiii mai precoci, in fond si generalul Yu Shin (care a murit la o varsta destul de inaintata) a devenit comkandant de oaste la 15 ani.

Valentin Constantin Furnica spunea...

Daca ar fi sa transpunem in zilele noastre motivele care au determinat alegerea simbolurilor, de tipul dragon, pasarea cu trei picioare, pasarea Phoenix (chiar asa se scria si se citea in coreana?), ce concluzie am putea trage despre o pasare cu trei picioare ? In primul rand reprezinta o minune pentru ca poate merge; apoi observam ca nu prea are portanta cu rudimentele de aripi ce o reprezinta. Si totusi este aleasa simbol al unor descendenti !
Problema celor trei picioare mi se pare ca plaseaza aceasta pasare in fata celorlalte simboluri, si de aceea merita sa fie si insemnul de stat. Nu poate merge, nu poate zbura, dar este pasare !
Adica levita impotriva oricaror reguli stabilite la acea vreme pentru zbor ! Seamana cu ceea ce apare in filmele actuale drept tripozi extraterestri - vezi filmul Razboiul Lumilor.