luni, 24 octombrie 2011

Micul Paris

Mie mi-a fost dintotdeauna drag Bucurestiul. Poate pt ca multi membri ai familiei si-au gasit aici rostul si doar din cand in cand mai merg "acasa". De ex, din cele patru surori cate are (avea) Mamita trei s-au stabilit in Bucuresti, una s-a relocat la tara, si acum regreta din tot sufletul ca si-a vandut apartamentul.

Din 57, cand am intrat la liceu, si pana acum am colindat de multe ori diverse cartiere, unele mai centrale, altele mai periferice si bineinteles ca am privit cu durere cand zone intregi au fost transformate in "orase dormitor", chiar si foste comune suburbane, cum e cea in care locuiesc.

Dar nici in Centru, unde au ramas destule "vestigii" ale Micului Paris nu am privit cu ochi de turist, ci doar am trecut preocupata de ale mele pe langa multe din cladirile de patrimoniu. Insa zilele trecute, avand deja experienta unor locuri din strainatate unde mi-am inaltat ochii si spre " arhitecturi", cum glumea nepotica, am descoperit ca multe cladiri au coloane impunatoare pe care nu le-am vazut nicodata, plus volume deosebite si multe alte caracteristici care au dat candva acestui oras porecla transformata in renume.

Si am vazut cu placere ca, desi cam tarziu, se incearca renovarea unora dintre palate, ba chiar si redenumirea lor, cum e cazul cu Palatul Invatamantului, Stiintei si Culturii, preluat si renovat de Fundatia Romania de Maine. In plus Primaria a amplasat ici si colo panouri cu notite despre istoria locurilor iar pe case si biserici au aparut placute cu mentiunea "Monument Istoric" si scurte descrieri, exact ca in strainatate.

Incet, incet, chiar si fara ajutorul ingamfatei ministrese a turismului, se misca un pic cate ceva in sensul punerii in valoare a potentialului turistic al frumoasei (inca) noastre capitale. Am publicat tot pe faceboook (unde am mai multi vizitatori decat pe Picasa) un album cu ce am vazut in 21 Octombrie, cand iar am avut treaba in Piata Natiunilor Unite si am ales ca traseu de intoarcere acasa Calea Victoriei si cateva stradute adiacente pana ce am ajuns la Universitate, de unde am luat troleibuzul. Cerul nu mai era tot atat de albastru ca in 19 Octombrie, ziua incepuse cam mohorata si f rece, dar cu timpul s-a mai limpezit si a stralucit si soarele.

De data asta am intrat si am fotografiat in Biserica Stavropoleos, unde doamna de la intrare a fost tare draguta si mi-a aprins lumina, pt ca nu aveam voie sa fac poze cu blitz (nici nu-mi place), apoi in Biserica Nasterii Maicii Domnului (Zlatari), unde era coada la spovedit, dar si la racla cu sfintele moaste, n-am facut cate poze as fi vrut ca sa nu inoportunez pe ceilalti, si in final in Biserica Sf Nicolaie (Rusa) unde, cu multi ani in urma, am intrat cu tranzistorul in poseta si am iesit repede cand, nu se stie cum, radioul a inceput sa cante, acum enoriasii erau rugati sa inchida, din respect, telefoanele mobile, deh, progresele stiintei comunicarii...
La parterul acestei cladiri se afla candva un magazin numit Fortuna, un fel de supermarket avant la lettre.

Palatul CEC
Magazinul Victoria
Strada Stavropoleos

Strada Stavropoleos cu Biserica Stavropoleos in dreapta
Calea Victoriei
Strada Lipscani
Palatul Postei, actualmente Muzeul National de Istorie
Biserica Nasterea Maicii Domnului (Zlatari)
Calea Victoriei colt cu Strada Lipscani
Calea Victoriei
La parterul acestei cladiri se afla candva Libraria Academiei (apoi un magazin de Antichitati), pe strada Academiei se afla Libraria Mihai Eminescu
Strada Academiei, in stanga spate era Banca de Comert Exterior

Palatul Invatamantului, Stiintei si Culturii
Banca Nationala

Biblioteca Nationala (fosta Biblioteca Centrala de Stat)
Asigurarea Romaneasca
Spitalul Coltea
Biserica Coltea
Palatul Shutsu--Muzeul de Istorie al Municipiului Bucuresti

Blocul Continental
Blocul Continental, aripa in care a locuit si a murit Toma Caragiu, daramata la cutremurul din 1977 si refacuta ulterior
Universitatea, undeva pe panourile de la santierul parcarii era una din numeroasele lozinci intalnite in Bucuresti si in tara cu textul Basarabia e Romania

Palatul Ministerului Comertului Exterior
Universitatea, in fata e santierul parcarii
Strada Academiei

Universitatea--Facultatea de Matematica si Informatica
Cercul Militar National (fost CCA, Casa Centrala a Armatei, Cercul Militar era undeva pe Strada Berzei)

Hotel Capitol, la parter era candva Restaurantul Berlin, in dreapta spate se zareste Palatul Telefoanelor