joi, 28 iulie 2011

Flori de nufar

Statea pe trotuar si vindea flori de nufar. Am intrebat-o cat costa si mi-a rspuns rastit "Un leu firu'. Ce mai e un leu azi? Trebuie sa mananc si eu. Credeti ca de grasa fac asta?" Mi-a venit sa rad, chiar daca nu era chiar de dimensiunile mele era totusi grasa. I-am dat trei lei pt trei fire imbobocite. Nu ma asteptam sa se deschida acasa, am mai cumparat si alta data (sa nu aud "astia distrug frumusetea baltilor" etc, pt ca eu de mult nu mai merg la balta (am si uitat o plimbare cu barca si floarea de nufar ce mi-a fost oferita cu un zambet) si altfel nu m-as putea bucura de frumusetea si gingasia lor. 

Am pus vaza pe masuta mamitei, sa se bucure si ea de albeata florilor, pt ca nu-si aminteste sa fi vazut vreodata asemenea flori atat de aproape. Si cand au inflorit ne-am bucurat amandoua de frumusetea lor. 





Si pt ca m-a cuprins dor de poezie am cautat Lacul lui Mihai Eminescu. Am sa copiez poemul desi e vorba acolo de nuferi galbeni:

Lacul codrilor albastru
Nuferi galbeni îl încarca;
Tresarind în cercuri albe
El cutremura o barca.

Si eu trec de-a lung de maluri,
Parc-ascult si parc-astept
Ea din trestii sa rasara
Si sa-mi cada lin pe piept;

Sa sarim în luntrea mica,
Îngânati de glas de ape,
Si sa scap din mâna cârma,
Si lopetile sa-mi scape;
 
Sa plutim cuprinsi de farmec
Sub lumina blândei lune
Vântu-n trestii lin fosneasca,
Unduioasa apa sune!

Dar nu vine... Singuratic
În zadar suspin si sufar
Lânga lacul cel albastru
Încarcat cu flori de nufar.

(1876, 1 septembrie)




Am gasit o poezie de Vasile Alecsandri, nu o stiam, se incadreaza bine in tema:

Flori de nufar

Prin trestia din balta ce-n aer se mladie
Rasuna-n dimineata o tainica-armonie.
Sunt zane ce se scalda in fragedele zori?
Nu-s zane, dar copile, a zanelor surori.
Verginile in apa intrat-au cu sfiala,
Si-acum se joaca vesel in dulcea-i racoreala,
Soptind, privind in unda albastrul cer senin,
Umpland cu flori de nufar camasa de la san.
O raza aurie prin stuhul des patrunde
Si gingas lumineaza in cuibul ce le-ascunde
Comori de tinerete, comori de fericiri,
Incantatoare forme de albe naluciri.
Priviti! cetatea verde se misca, se deschide.
O mandra copilita apare, iese, rade
Si luneca... Deodata, rotunzi si albiori,
Apar la foc de soare doi nuferi plutitori.

Nu cred ca e cineva de varsta mea sa nu stie romanta Flori de nufar, cantata de Alexandru Grozuta.

Mandra mea de altadata,
Visul meu te-aduce iar!
Sa-nsiram pe-un fir de aur
Boabe de margaritar!

Vino-acum ca altadata,
Vino-n brate sa te strang.
Sa-ti sarut gurita dulce,
Sa suspin, sa rad, sa plang!

Si sa vii cu aceleasi doruri,
Fiindca ochii-ti nu ma mint
Cum, pe vremuri, ma mintira
Lacrimile de argint!

Esti atat de frumoasa,
Si atat de draga-mi esti!
Flori de nufar porti in plete
Ca o zana din povesti!

Muzica si versuri de Ionel Bajescu-Oarda



Si Camil Petrescu a scris poezii, pe langa celebrele romane "Patul lui Procust" "Ultima noapte de dragoste intaia noapte de razboi", "Un om intre oameni" a scris si o poezie pe care am gasit-o pe net, intitulata "Patul lui Procust", cam tenebroasa dar amintind de "albii lotusi"

Patul lui Procust


Felie de noroi e ciclul meu,
Spre capătul carent răzbat cu greu,
Fuiorul tors al cretei mi-e povară,
Şi de mă apără, mă şi măsoară.

Triunghiul tău înscrie albatroşii,
Şi doare mlaştina cu viermii roşii,
Dar cum, mirajul frumuseţii nevalente,
Când ochiul meu spre cruguri, sus, atent e?

Hrăniţi cu putrezime de asemeni,
Se-ngraşă nuferii suavi şi gemeni,
Eu, plin de bale şi vâscos, greu lupt
Alăturea, din soare să mă-nfrupt.

Cu burtă flască, la urechi rubin,
Cu clopoţei de slavă şi venin,
Vecin cu mine e şi se târăşte, totuşi
Împărăteşte balta, albii lotuşi.

Dar ochii mei în mine se întorc,
Să mă cuprind, alt fir încep să torc.
Mai mare sunt, decât cei mari, şi mai
Frumos, decât un crin în miez de Mai.

Spre tine, Doamne, gândul îmi înalţ…
Nici flori, nici aur, nu mi-ai pus în smalţ,
Nici ghiare. Tu mi-ai dat în loc de ele
Doar conştiinţa mişeliei mele.

Am mai gasit o poezie, multicolora, de un poet necunoscut mie, Constantin Enache, am sa o copiez pt ca mi-a placut.


Nuferi la xi-hu

In oglinzi de margarite
Ondulate-n moi covoare,
peste ape-ncremenite
Nuferi pun stravechi stergare.
Insulite mici, cochete,
Printre unde tremurande,
Strang alaturi in buchete
Nuferi mari cu flori rotunde.
Albe flori, ca o mireasa
Ce se-ndreapta spre altar,
Pete albe de matasa
Printre frunze verzi rasar.
Mai departe-n alte cercuri,
Gelozii de mandarini,
Nuferi galbeni duc de veacuri
In a lacului gradini.
Cu tinuta eleganta,
Balerine ce danseaza,
Nuferi roz ca o fondanta,
Luciul apei il pateaza.
Nuferi rosii-n panoplia
Lacului aprind splendori,
Integrate-n armonia
Simfoniori de culori.
Largi petale arcuite
In stransoarea lor combina,
Melodii dezlantuite
De culori si de lumina.

Nu pot incheia momentul artistic fara sa amintesc de nuferii lui Monet, carora Pusha Roth le-a dedicat un intreg articol, am sa "fur"  doar cateva poze, pt restul va rog insistent sa mergeti la sursa si sa cititi si articolul. Daca vreti sa citit numai poemul in proza LE NÉNUPHAR BLANC de Stéphane MALLARMÉ care l-a inspirat pe Monet in picturile sale cu nuferi puteti merge la linkul respectiv.




Si acum, coborand din sferee inalte ale artei pe pamantul plin de oameni cu betesuguri o sa spun ca nufarul poate fi folosit si drept planta medicinala, desi eu il prefer asa, mai poetic...

Nufarul alb reprezinta o planta ce are si proprietati terapeutice, pe langa calitatile ei decorative, si de infrumusetare a lacurilor si iazurilor.

Principalele parti componente ale acestei plante care pot fi utilizate in terapeutica naturista sunt rizomii si florile. Acestea sunt nutritive, tonice, astringente si cardiotonice.

Nufarul alb poate fi utilizat ca remediu natural in tratamentul diareei, insomniei, insuficientei cardiace, pneumoniei, hiperexcitabilitatii sexuale, tuberculozei pulmonare. Pentru tratarea acestor afectiuni se recomanda a se utiliza atat infuzia din flori de nufar alb, cat si cea din rizomii de nufar alb.

Decoctul din rizomi poate fi utilizat si in tratamentul unor afectiuni externe: inflamatii articulare.

2 comentarii:

retete- ina spunea...

multumesc pentru postarea pozelor cu nuferi,imi plac mult si amintirea poeziilor si tabourile,,,,excelent

Viorica spunea...

Imi pare bine ca am macar o admiratoare (adica doua, ca am primit un mesaj asemanator pe email:))