sâmbătă, 11 iunie 2011

Paella

V-am mai spus ca sotul meu e mare amator de emisiuni culinare. Cand eram plecata in USA, unde am stat de doua ori cate sase luni isi alina dorul de mine (asa imi place mie sa cred :) uitandu-se la un post italian "Alice" axat pe life-style. Dar operatorul de cablu (am schimbat mai multi, nu pt ca am vrut noi, ci pt ca firmele respective au fost inghitite pe rand de marele capcaun RDS) au tot scos din grila posturile straine. Asa a trebuit sa renuntam la emisiunile culinare de pe TVEsau de pe RAI UNO. TV5 inca mai rezista, dar  nu ne prea mai uitam la emisiunile lor culinare. Acu eu stiu ca pe digital exista mai multe posturi straine dar....

Ei, si asa se face ca am vazut cum se face paella la mama ei cea spaniola. Am vazut ca se ia o tigaie mare si se baga (introduc) tot felul de ingrediente, de te doare capul numai cand incerci sa reproduci din memorie lista lor. 

De ceva vreme, desi imi place mult sa gatesc, recurg de multe ori la piese de minima rezistenta de genul: se ia o punga de plastic de copt, se baga in ea continutul unei pungi de amestec de legume congelate, se mai adauga ceva ceapa solzisori si cativa catei de usturoi, vin sau apa (depinde de legume, daca e mazare e interzis tot ce e acid, ca se intaresc boabele de nu le mai spargi nici cu pickhammerul, daramite cu dantura) evntual un pic de ulei, preferabil de masline dar merge si de cel Winny "pretul minim", se tranteste deasupra ceva peste sau pui, se unge carnea (sa stiti ca si pestele e tot carne :) cu niscaiva condimente (eu prefer Cajun Mix adus din Irlanda, merge si praf de curry sau Herbes de Provence de le super-hipermarketele autohtone) se leaga punga cu un pic de sfoara, se pune pe o tava si se introduce (baga) in cuptor pret de vreun ceas. 

Zilele trecute mergand la Stela sa cumpar niste pungi din astea cu amestec de legume (stiu ca e vara, ca exista legume proaspete, dar mai stiu si ca astea trebuie prelucrate, curatate, bibilite) mi-a dat ceva pe care scria Paella. Bun, am zis, ia sa mai experimentam nitel, ca ne-om fi plictisit de mancare etno romano-greaco-turca (mancarurile noastre traditionale gen sarmale sunt revendicate, mai ales cele cu orez, si de natiile mai sudice amintite mai sus). Problema era ca pe ambalaj scria ca in punga se afla nenumarate minuni cum ar fi: orez prefiert, mazare, ceapa, ardei, ciuperci, pui, peste, midii creveti, etc. Si ca toate minunile astea se pun intr-o tigaie in care s-au incins cateva linguri de ulei de masline si se prajesc la foc mic, amestecand continuu. 

Hm, o fi orezul prefiert, dar in ce fierb celelalte ingrediente gen mazare, ca de mazare prajita n-am auzit pana acum? Asa ca am adaugat asa, de la mine citire, si niste apa, cam o cana si trei sferturi pt un pachet (prima data am gatit doua pachete pt toti trei, apoi sotul meu a declarat ca prefera niste mazare reteta proprie, ceva ce eu nu pot manca oricata bunavointa as avea, deci al treilea pachet l-am gatit numai pt mine si mamita, sotul a gustat numai cateva linguri) si m-am gandit ca mazarea congelata fierbe  cam in 20 de minute. 

Asa ca am stat cu lingura pregatita sa mestec cat se poate de des in paella, in ultimele minute mestecand cam continuu, ca ameninta sa se faca mancarea "ca la mama acasa", cum se zice in celebrul banc cu sotul mereu nemultumit de faptul ca sotia nu gatea asa bine ca mama lui, pt ca nu lasa mancarea sa se arda. Am mai pus insa niste praf de curry, un pic de chili tot praf si am pisat in mojar cateva boabe de piper murate (adica salvate din borcanul de muraturi dupa ce am consumat tot continutul si am filtrat otetul pt ca sotul meu sa prepare cu ajutorul lui, pt expeditiile de pescuit, niste castraveti murati rapid f apreciati de colegii lui pescari)

Am avut oarecare emotii ca orezul va iesi cam terci (nici vorba!), ca se vor rasfierbe ciupercile si crevetii si vor iesi cauciucoase (nu s-a intamplat asta), ca puii vor fi nefierti si pestele se va face praf (idem) dar pt ca nici unul din noi habar nu are cam ce gust trebuie sa aiba adevarata paella am mancat cu multa pofta si placere ce a rezultat. A, si pt primele pachete am pus pe foc (mic) o tava rotunda, mare, din cele pt placinta, ca sa fie amestecul intr-un strat cat mai subtire, pt al treilea pachet am folosit o tigaie mai mare.

Niciun comentariu: