vineri, 9 ianuarie 2009

Sabia lui Chesterton

Citeam de curand un articol despre Guilty dirty pleasures si m-am gandit ca si placerea mea dea citi romane politiste s-ar incadra aici. Stiu ca unii o sa strambe din nas ca e subcultura, subliteratura, ca nu e rafinata, ca nu e culta, ca nu e eleganta. Ei si? Mie-mi place, ba mai mult, m-a ajutat sa-mi dezvolt vocabularul in engleza, franceza, italiana.

Una dintre primele carti citite in engleza a fost o culegere de schite politiste care il avea ca erou pe micutul, simpaticul Father Brown, un popa catolic cu mintea brici, care ar fi dezlegat orice mister expus in Zeitgeist mintenas, pacat ca taticul lui, G K Chesterton, compune poate si alte povesti interesante, dar pentru ingerasi.

Intr-o povestire, la care face aluzie titlul articolului de fata se descopera, printr-un subtil exercitiu de deductie demn de Hectore Poirot, Miss Marple si chiar Sherlock Holmes, o crima faptuita in timpul razboiului civil american. Era vorba despre o batalie pierduta de unul din faimosii generali, nu-mi amintesc acum care si mi-e lene sa rascolesc prin biblioteca pt a reciti schita, o batalie cu f mari pierderi omenesti, si osabie rupta in mod inexplicabil. Dar mintea isteata a detectivului gaseste explicatia: a fost nevoie sa se piarda acea batalie, sa existe o mare masa de cadavre, pt a ascunde crima faptuita cu acea sabie rupta, pt ca cine ar fi putut banui in asemenea imprejurare ca batalia a fost pierduta dinadins pt a abate atentia de la abominabila crima.

Sa-mi fie iertata analogia ce urmeaza sa o fac, dar mie mi se pare ca OUG asta cu pensionarii si salariul ascunde o razbunare parsiva impotriva cuiva care merita linsat si, ca sa nu se stie exact numele vizatului, s-au sacrificat nu numai camarazii (si n-am folosit intamplator acest cuvant) celui vizat ci s-au adus ca jertfe pe altarul pretinsei dreptati nenumarate victime colaterale. Pt ca simpla prostie nu cred ca poate justifica o asemenea marsava ordonanta (marsavia se refera la victimele colaterale, mai ales acelea care nu apar, pt ca nu stiu cum s-o faca, la TV)

2 comentarii:

LiaLia spunea...

In primul rand, credeam ca doar eu sunt putin paranoica si imi inchipui acelasi scenariu, cu razbunarea. Poate o sa aflam peste 50 de ani ce si cum :p In al doilea rand, my big pleasure e Melania doamnei Ojog Brasoveanu. Un deliciu! :)

Viorica spunea...

O, da, mersi ca mi-ai amintit, Melania e o scumpa!
In ce priveste teoria conspiratiei aplicata la cazul de fata inclin sa cred, cunoscand cine e "mentorul" ordonantei (era sa zic capul rautatilor) ca e simplu exercitiu de logica si psihologie, adica exact ce faceau eroii citati.