miercuri, 11 noiembrie 2009

Yi San=Furtuna la palat Monopol

Cum zicea Eccleziastul, nimic nou sub soare! Inca din episodul trecut Lee San a incercat sa se lupte cu monopolul asupra comertului detinut de "negustorii din pietele autorizate" care, prin plicuri groase (ma intreb ce aveau acolo pt ca nu stiu daca se introdusesera deja bancnotele de hartie, as crede mai degraba ca nu, pt ca intr-un episod anterior Lee San vorbea ceva despre niste mine de cupru si argint) daruite politicienilor care aveau putere de decizie (in cazul de fata factiunea Noron) isi asigurasera privilegii care pareau imposibil de zdruncinat.

In episodul trecut Lee San a reusit sa scoata la suprafata economia subterana si sa-i determine pe "negustorii neautorizati" sa plateasca taxe la stat. Din pacate Hong Guk Yeong, sfetnicul regentului, a subestimat puterea de a contracara a celor de la putere, ca si modul perfid in care acestia au reusit sa manipuleze masele prin "afise electorale" (gen "De ce i-e frica nu scapa") care sa condamne masurile reformatoare.

E drept ca momentan Lee San pare ca a pierdut batalia (si la ei era vorba de viata si de moarte, nu doar de dat socoteala pt afaceri necurate) dar, asa cum am mai spus, mai e mult din serial iar istoria reala are si ea un cuvant greu de spus.

Si acum o sa fac din nou paralela cu Romanica de azi, cu licitatiile ei trucate, cu supermarketurile care innabusa comertul autohton, cu monopolul pe comertul cu grane al "smecherilor" care au pus mana pe imensele silozuri antedecembriste (care silozuri au fost construite initial pt a concentra acolo granele care urmau sa fie transportate in restul Europei, apoi, dupa 47, cf directivelor NKDV, au fost redimensionate, in sensul maririi, pt ca nu cumva producatorii de cereale sa aiba vreun control asupra productiei, singurii care decideau cat urmau sa primeasca bietii agricultori ca plata pt munca lor fiind activistii de partid si de stat), (am eu un dinte personal impotriva unuia din smecheri care a decis ca salariul meu de mizerie de tanara absolventa cu doi ani vechime in campul muncii e prea mare), ca si monopolul asupra desfacerii produselor animale.

Nu odata urmarind acest serial mi-am zis ca acest print e prea cinstit pt epoca in care traieste, din pacate mi-e teama ca in Romanica nu exista nici o personalitate marcanta despre care sa am aceasta impresie.

Niciun comentariu: