joi, 5 noiembrie 2009

Ingaduiti-mi sa fiu Kassandra

In 2000, in timpul alegerilor, ma aflam in USA. Inainte de turul II al alegerilor prezidentiale am aflat cine sunt candidatii. Nu l-as fi dorit pe niciunul din ei in fruntea tarii. Mi-era clar ca daca Romania a ratat sansa de a deveni o democratie reala lucrul acesta s-a datorat conceptiei despre "despotismul luminat" si "democratia originala" a celui care aspira la cel de-al treilea mandat de presedinte.

Inca mai periculoase erau declaratiile celuilalt candidat, mai ales acea amenintare cu executiile publice pe stadioane ale "tradatorilor de tara" trecuti pe "lista neagra". Nu stiu exact ce as fi facut daca as fi fost in tara, cred ca mai degraba as fi actionat asa cum am facut-o si in 2004, cand am pus stampila pe acel candidat care la acea vreme mi s-a parut a fi un pericol mai mic pt democratie, pt libertate.

Dar, asa cum am mai spus-o, puterea ameteste pe cei care o detin si ii indeamna sa abuzeze de ea, incercand sa limiteze drepturile si libertatile celor care au alta parere decat ei despre binele tarii, cu care puternicii zilei tin sa se identifice (numai Ludovic al XIV-lea a avut curajul sa declare "statul sunt eu", ceilalti doar au gandit si au actionat in acest sens)

Deci in 2000 ma temeam tare pt viitorul democratic al tarii noastre. Prin mijloace pe care cei apropiati le cunosc am aflat inainte de ziua alegerilor ca acel candidat mai putin dorit ar avea toate sansele sa acceada la fotoliul de presedinte cu o conditie: idealurile sale sa fie nobile si cinstite. Atunci m-am linistit. Mi-era clar ca ii era imposibil sa indeplineasca aceasta conditie.

Prin aceleasi mijloace am aflat azi ca actualul presedinte are toate sansele sa fie reales cu o singura conditie: sa fie marinimos, intelegator si iertator. Daca este in stare sa indeplineasca aceasta conditie sa judece fiecare.

Niciun comentariu: