joi, 9 aprilie 2009

Ce inseamna Duminica Ortodoxiei?

Am primit prin email articolul de mai jos, de la cineva din Houston, Texas, articolul e scris de preotul din acel oras.

Fiecare din Duminicile Postului Mare au o denumire, poarta o semnificatie, explica ceva. Prima Duminica se numeste “ Duminica Ortodoxiei”. Adeseori auzim ca aceasta Duminica este”zi de biruinta”, “zi de victorie….”. Credinciosii nostri se intreaba, ce fel de victorie, ce a invins ortodoxia? Pentru a intelege mai bine ce semnificatie are aceasta Duminica, de ce amintim de cultul icoanelor, ce a adus aceasta zi in istoria Bisericii, este necesara o incursiune din perspectiva istorica pentru a vedea contextul politic, religios in care a fost scrisa aceasta pagina din istoria Bisericii ortodoxe.

In anul 325, Constantin cel Mare, primul imparat crestin care a dat libertate cultului crestin, a mai facut un lucru: a mutat capitala Imperiului Roman din Italia, de la Roma, unde se afla, tocmai pe malul Bosforului,, unde era un vechi oras grecesc numit Bizant.El la refacut si i-a dat numele lui : Constantinopol, adica orasul lui Constantin.

Dupa 70 de ani, imparatul Teodosie cel Mare, inainte de a muri s-a gandit ca imperiul este prea intins ca sa fie comandat de un singur om, dintr-un singur loc si a impartit imperiul in doua, intre cei doi fii ai lui: Honoriu a primit Imperiul de Apus cu Italia si Roma, iar Arcadiu a primit Imperiul de Rasarit, cu capitala la Constantinopol. Cele doua Imperii au avut un destin foarte diferit, Imperiul de Apus a decazut, iar in Rasarit s-a dezvoltat un imperiu puternic si a durat 1000 de ani ( 1453 ) cand turcii au cucerit Constantinopolul. A fost cunoscut in istorie sub numele de Imperiul Bizantin, dupa numele vechi al Constantinopolului, care a devenit oras turcesc si se numeste Istambul.

In acest imperiu ortodox crestin a fost o mare prosperitate, dar a cunoscut si perioade de crize.Astfel, in secolele 7,8,si 9 s-a produs, in istoria Bisericii, o grava criza cu caracter politic si teologic. Existau forte in interiorul Imperiului foarte ostile icoanelor, forte iconoclaste ( dusman, distrugator de icoane ) care nu voiau sa admita prezenta icoanelor in Biserica. Cine erau aceia care se opuneau prezentei icoanelor in Biserici ??? Primii erau necrestinii, mahomedanii, musulmanii,pentru ca era tocmai epoca in care aparuse noua religie a lui Mohamed. Dar se opuneau si unii dintre crestini, cei din provincia Siria, de asemenea coptii din Imperiu, ca si populatiile de origine germanica; gotii.Trebuie sa mentionam ca mai erau ostili icoanelor si unii teologi si episcopi. Ce spuneu toti acestia? Ca Bisericile sa nu aiba icoane, iar peretii sa fie pictati cu ornamente florale, plante, linii geometrice.

In acest context de tulburari si dispute, intre cei care acceptau icoanele in Biserica si intre cei care luptau impotriva lor, s-a petrecut in sec.8 un lucru foarte grav. Si anume: tronul Imperiului Bizantin a fost ocupat de un sirian, Leon al 3-lea Isaurul, era din Siria, exact de acolo de unde majoritatea populatiei avea sentimente de contestare a icoanelor. Leon a dat o lege ca icoanele sa fie scoase din Biserici. Populatia din Imperiu era, cea mai mare parte, ortodoxa si au primit cu ura si chiar razvratire aceasta hotarare. Patriarhul de atunci s-a opus si el si a demisionat ( la scurt timp a fost gasit mort, strangulat ) , Roma s-a opus si ea.Urmeaza o serie de imparati la tronul Bizantului, pe care doar le vom spune numele si ca aproape toti au fost ostili cultului icoanelor: Constantin al 5-lea, Leon al 4-lea Hazarul ( a fost mai moderat )

In 780, moare Leon Hazarul si pentru ca urmasul ere minor a devenit imparateasa regenta sotia vaduva, pe nume Irina, care era ortodoxa si respecta cultul icoanelor. Ea a convocat un sinod la 787 la Niceea si a restabilit cultul icoanelor in Biserica.A fost un moment important in istoria Bisericii!

Dupa moarte Irinei urmeaza o serie de imparati, Mihai,Leon al 5-lea zis Fiara, Mihail Balbaitul, Teofil ( mare dusman al icoanelor ), pana cand istoria( sau Providenta divina a lucrt din nou ) se repeta si anume, dupa moarea lui Teofil, deoarece urmasul tronului era minor, vaduva sotie devine imparateasa de Bizant! O chema Theodora, si ca Irina era o bun crestina si buna oratodoxa. A convocat un sinod in 842 si a restabilit cultul icoanelor si de atunci aceasta hotarare a ramas definitiva si nimeni nu a mai contestat prezenta iconelor in Biserica. S- a hotarat atunci ca prima Duminica din Postul Mare sa fie numita Duminica Ortodoxiei si in aceasta Duminica sa se sarbatoreasca, sa se praznuiasca restabilirea cultului icoanelor.

Pr.marian

2 comentarii:

Logosfera spunea...

Victoria Ortodoxiei, infrangerea umanitatii.

Viorica spunea...

Bine ai venit. Depinde ce intelegem prin umanitate. Si eu detest bigotismul si fanatismul.