sâmbătă, 28 martie 2009

Campionatul Mondial de Patinaj Artistic Finala Dans

Trebuie sa multumesc sortii ca sunt pensionara si astfel am putut vedea un campionat de inalt nivel, atat tehnic cat si artistic, la toate probele, dar mai ales la dans. Am realizat azi ca ce imi place la comentatorii de pe ES e nu numai faptul ca sunt bine pregatiti, dornici sa ne comunice cat mai multe informatii despre concurenti si cerintele de concurs, dar si faptul ca in multe privinte sunt de acord cu Yvonne Ghita. Comentariile lui Florin Gafencu sunt f tehnice si imi sunt f folositoare pt a intelege mai bine ce se petrece pe gheata, pt ca atunci cand am inceput sa urmaresc concursuri de patinaj artistic nu prea intelegeam cum se face departajarea intre concurenti, Cristian Tzopescu sau Vera Marinova au fost foarte entuziasti si pasionati, dar le lipsea punctul de vedere al arbitrului. Astfel CT punea f mare accent pe costume in timp ce FG stie sa aprecieze si partea tehnica a unui program, nu numai pe cea artistica, fiind secondat f bine cu informatii adiacente de YG.

Astfel azi am fost cu totul de acord cu parerea YG ca de mult n-am mai vazut un concurs de asemnenea valoare, pur si simplu e greu sa decizi care pereche e mai buna, care program mai artistic, care interpretare mai tehnica, mai dificila, mai in viteza, mai dramatica, care ilustrare a muzicii a fost cea mai adecvata. Daca nu ar exista sistemul cel nou de notare (care are si el partea lui de subiectivism) departajarea ar fi si mai dificila.

De la inceput trebuie sa spunca toate cele 10 perechi pe care le-am vazut au avut twizuri perfect sincronizate, ridicari interesante, spectaculoase, dificile, piruete care au fost o placere de privit, muzica aleasa f potrivita cu temperamentul lor, muzica de f buna calitate. Poate costumele au lasat uneori de dorit, de ex n-am inteles de ce canadienii Tessa Virtue/Scott Moir s-au imbracat in negru, de ce americanii Meryl Davis/Charlie White au ales un costum visiniu pt el, care nu se prea asorta cu rochita galben spre portocaliu deschis a fetei sau, ca fel ca la europene, ce are in comun Sonata Lunii a lui Beethoven cu costumul de arlechin ales de Massimo Scali, rochita Federicai fiind mult mai adecvata. Foarte bine ii statea rochita rosie frumoasei Tanith. Deasemenea costumele rusilor mi s-au parut bine alese, in concordanta cu ilustratia muzicala, in special cele ale perechii Jana Chohlova/ Serghei Novitski. Mi-a mai placut rochia neagra cu buline albe si jupon roz a lui Pernelle Caron, care era adecvata epocii in care a fost creata muzica lui Edith Piaff. Mi-a placut si fracul lui John Kerr.

Dar m-am luat cu vorba si n-am spus care sunt elementele obligatorii in cadrul acestei probe: 4 ridicari de natura diferita, 2 secvente de pasi,o pirueta combinata si renumitele si solicitantele twizuri, pt ca necesita o sincronizare perfecta, aici am vazut in alti ani multe greseli sau dezechilibrari. Ridicarea mea preferata este cea in coshuletz in care partenera e sustinuta cu o singura mana, am vazut mai multe perechi care au executat mai multe variante a ei. Asa cum am mai spus ridicarile au fost f dificile, pareau insa ca sunt executate cu f mare usurinta, desi nu sunt deloc la indemana oricui. Unele din ele au fost chiar periculoase.

Gafencu a spus ca prefera ca muzica aleasa sa fie din o singura bucata, nu alcatuita din mai multe parti, sunt cu totul de de acord cu el, programele vazute au fost astfel mult mai unitare (imi amintesc ca Bestemianova si Buhinau avut un program "din bucati" si, desi au fost campioni, parca le-a lipsit ceva, ei au fost de curand la Bucuresti si au prevazut ca pe podium vor urca in mod categoric Domnina si Shabalin).

Mie mi s-a parut ca, doar cu mici exceptii, sortii au cazut astfel incat fiecare pereche sa fie urmata de alta si mai buna. Din nou mi-a parut rau ca pe podium au loc doar 3 perechi si nu cel putin 10. Am remarcat ca in f multe cazuri sportivii, in special baietii, s-au asteptat la note mai mari, nemultumirea lor fiind cat se poate de vizibila, dintre ei face parte si John Kerr, antrenat de f ambitiosul Evgheni Platov (mi-amintesc ca urmaream totdeauna cu mare emotie si teama evolutia lui impreuna cu Oksana Grishciuc, mereu mi-era teama ca in secunda urmatoare o s-o scape, atat de periculoase si indraznete erau elementele executate de ei)

In timpul evolutiei perechii italiene Anna Capellini/Lua Lanotte a fost liniste absoluta in sala, atat de captivat a fost publicul de aceasta pereche de mare viitor, care a creat senzatia de plutire pe gheata pe muzica din Love Story, interpretata de Nana Mouscouri. Totusi secventa de pasi a fost cam simpluta, la un moment dat au patinat atat de mult intr-o pozitie asemanatoare cdu pregatirea pt aruncare de la perechi incat ma asteptam ca din clipa in clipa chiar sa o arunce. FG sustinea ca perechea franceza Pernelle Caron/Mathieu Jost ar fi de mare viitor,eu raman la parerea mea ca italienii au sanse mai mari.

Am fost un pic dezamagita de faptul ca Sinead Kerr nu si-a mai ridicat fratiorul in timp ce au dansat pe o melodie interpretata de Muse.

De data asta Federica Faiela/ Massimo Scali s-au intrecut pe ei insisi, programul fiind parca mai bine executat decat la europene, ilustrand mai armonios muzica aleasa. Tot programul de la europene l-au executat si francezii Natalie Pechalat/Fabian Bourzat, care au interpretat cu multa voiosie si umor pe muzica specifica numerelor de circ, mi-a placut in special secventa de pasi in care, cf FG, au interpretat pe rand tot felul de roluri:clovni, jongleur, balerina, etc. Ridicarea mea preferata, cea in cosulet, au facut-o parca in joaca, cu multa usurinta, desi evident e o ridicare f dificila.

Despre Tessa Virtue/ Scott Moir am sa spun doar ca au patinat exceptional dar mi-a placut comentariul YG despre costume: "multi dau mii de euro pt costume, ei au avut cele mai ieftine costume posibile". De acord. Ei au dansat pe o muzica interpretata de Pink Floyd.

O interperetare dramatica, f adecvata, a muzicii, Tosca de Puccini, au avut americanii Tanith Belbin/Benjamin Agosto. Bineinteles ca programul lor a fost mai bun decat al perechii precedente, au fost emotionati pana la lacrimi cand au terminat programul. A fost mare bucurie pe capul spectatorilor, care ii si vedeau campioni.

Aceeasi spectatori au protestat cand au vazut notele celeilalte perechi americane, Meryl Davis/ Charlie White, care au dansat pe muzica din opera Samson si Dalila de Saint Sans. Au avut un program bun, dar nu atat de stralucitor ca al compatriotilor lor sau al francezilor NP/FB.

YG a fost de parere ca lupta pt medalii s-a dat intre doua scoli de antrenori rusi, doua adevarate industrii, as zice eu, cea a perechii Natalia Liniciuc/Ghenadi Karponosov care i-au antrenat pe Tanith Belbin/Benjamin Agosto si Oksana Domnina/Maxim Shabalin si cealalta Igor Shpilband/ Marina Zueva care i-au antrenat pe Tessa Virtue/Scott Moir si pe Jana Hohlova/Serghei Novitski. Se pare ca data asta au iesit in avantaj primii, NL/GK.

Oksana Domnina/ Maxim Shabalin au evoluat pe muzica lui Aram Haciaturian, Spartacus, si interpretarea a fost pe masura, dramatica si de un inalt nivel tehnic si artistic, ce mai, chiar au fost cei mai buni. Inutil sa spun ca si ei au facut ridicarea in coshuletz, care imi place atat de mult, au avut un program Suuuuperb! La sfarsitul programului OD si-a revenit cu greu din emotia si dramatismul cu care a interpretat. La programul liber au fost la egalitate perfecta cu americanii TB/BA dar au castigat aurul datorita punctelor acumulate in probele anterioare. Asta arata ca intr-adevar exista mai multe perechi de valoare f apropiata, chiar daca s-a mentinut constant clasamentul de la prima proba, exceptie facand, spre tristetea mea, cuplul Jana Hohlova/ Serghei Novitski care au cazut un loc, cred eu ca si din cauza ca au concurat imediat dupa compatriotii lor si comparatia le-a fost net defavorabila. Ei au dansat f frumos pe muzica de Rahmaninov si Paganini, ma bucur ca ii voi vedea la gala.

Clasamentul final:

1Oksana DOMNINA / Maxim SHABALIN RUS 206.30
2Tanith BELBIN / Benjamin AGOSTO USA 205.08
3Tessa VIRTUE / Scott MOIR CAN 200.40
4Meryl DAVIS / Charlie WHITE USA 200.36
5Nathalie PECHALAT / Fabian BOURZAT FRA 194.36
6Jana KHOKHLOVA / Sergei NOVITSKI RUS 193.41
7Sinead KERR / John KERR GBR 186.07
8Federica FAIELLA / Massimo SCALI ITA 182.76
9Pernelle CARRON / Matthieu JOST FRA 178.72
10Anna CAPPELLINI / Luca LANOTTE ITA 175.70
11Emily SAMUELSON / Evan BATES USA 174.76
12Vanessa CRONE / Paul POIRIER CAN 173.16
13Alexandra ZARETSKI / Roman ZARETSKI ISR 167.53
14Katherine COPELY / Deividas STAGNIUNAS LTU 160.00
15Anna ZADOROZHNIUK / Sergei VERBILLO UKR 154.49
16Cathy REED / Chris REED JPN 151.04
17Carolina HERMANN / Daniel HERMANN GER 147.77
18Kristin FRASER / Igor LUKANIN AZE 147.45
19Zoe BLANC / Pierre-Loup BOUQUET FRA 146.08
20Caitlin MALLORY / Kristian RAND EST 143.69
21Lucie MYSLIVECKOVA / Matej NOVAK CZE 142.99
22Xintong HUANG / Xun ZHENG CHN 135.85
23Phillipa TOWLER-GREEN / Phillip POOLE GBR 135.56
24Joanna BUDNER / Jan MOSCICKI Polonia

Pt ca am vazut ca multa lume cauta pe Google,ro muzica pe care a evoluat Brian Joubert am sa spun ca la programul scurt a fost Rise de Safri Duo iar la liber Matrix Reloaded (soundtrack)Requiem for a Dream (soundtrack) de Clint Mansell

Niciun comentariu: