luni, 23 martie 2009

John William Waterhouse


Windflowers


The Soul of the Rose


The Slave


The Magic Circle


The Enchanted Garden

Ultimul tablou al pictorului, nefinalizat



The Annunciation

Pt ca ne apropiem de sarbatoarea Bunei Vestiri


Sweet Summer


The Awakening of Adonis


Psyche Opening the Door into Cupid's Garden


Ophelia


Good Neighbours


Flora and the Zephyrs


Miranda


Gather Ye Rosebuds while ye may


Echo and Narcissus


Circe Invidiosa


Boreas


Destiny


A Song of Springtime

Cand eram in clasa III-a sau poate a V-a, aveam un manual f gros in care erau, intre altele, miturile Greciei Antice. Nu stiu ce s-a intamplat cu acel manual, pt ca mai tarziu nu l-am mai gasit, s-a pierdut, ca atatea alte lucruri care m-ar fi ajutat acum, cand imi scriu amintirile. Am cautat, intre altele, zadarnic brosura editata cu ocazia centenarului Liceului Matei Basarab, cred ca mama mea, intr-un elan de ardere a amintirilor, a bagat-o in soba (lucru care ma necajeste cu atat mai mult cu cat lemnele de foc nu i-au lipsit niciodata)

Din fericire s-au editat Dictionare de mitologie greaca si astfel nu m-am uitat ca matza in calendar atunci cand am colindat muzeele de arta (sau am privit albume cu reproduceri) si am admirat tablouri cu tema mitologica. Nu mai vorbesc de minunatele "Metamorfoze" ale lui Ovidiu. In epoca noastra internetica oricine se poate documenta pe aceasta tema accesand situri ca Enciclopedia Mithica, un site care contine mituri de pe toate continentele si din multe culturi, sau un site specializat pe Mitologie Greaca , cu articole f documentate si frumoase ilustratii.

S-ar putea intreba cineva ce legatura are aceasta introducere cu pictorul a carui opera am incercat s-o ilustrez cu cateva, f putine, reproduceri ale tablourilor sale (am avut de ales din peste 140 de poze). Conform unui excelent site editat de Julia Kerr, JWW a pictat tablouri cu subiecte inspirate in special din mitologie, istorie si literatura. Pictorul a trait intre 1849-1917.

Mie imi place f mult delicatetea si acuratetea cu care a pictat, in special florile, de aceea am ales multe reproduceri care au si flori.
Recomand celor interesati sa viziteze situl amintit mai sus pt ampla biografie, dar si pentru ca aproape fiecare tablou are atasata o notita cu informatii despre subiect, unde a fost expus tabloul, etc, sau chiar citate din operele din care se inspira.


De ex sub reproducerea tabloului "Gather Ye Rosebuds while ye may" se poate citi:


Based on a poem by Robert Herrick (1591-1674) To Virgins to Make Much of Time.


Gather ye rosebuds while ye may,
Old Time is still a-flying;
And this same flower that smiles today,
To-morrow will be dying.

The glorious lamp of heaven, the Sun,
The higher he's a-getting;
The sooner will his race be run,
And nearer he's to setting.

That age is best, which is the first,
When youth and blood are warmer;
But being spent, the worse, and worst
Times still succeed the former.

Then be not coy, but use your time,
And while ye may, go marry;
For having lost but once your prime,
You may for ever tarry.

Avand in vedere ca in Anglia fetele se casatoresc la varste relativ inaintate in comparatie cu vecina Irlanda sau cu traditia din tara noastra, indemnul de mai sus e probabil f indicat.

Niciun comentariu: