marți, 29 mai 2012

Ondine

Am petrecut cateva ore privind niste tablouri cu tema It's all about: Mythological Water Creatures (and all connected).Va puteti intreba: "de ce ti-au trebuit cateva ore sa privesti niste poze"? Raspunsul e simplu: aproape sub fiecare se aflau explicatii ample atat despre creatura din tablou si legendele legate de ea, cat si despre pictorul care a creat acel tablou. A fost o lectura f interesanta si captivanta, desi vazusem multe din acele tablouri si stiam cam despre fiecare dintre creaturi cam tot ce se putea. Si poate nu v-as fi spus nimic despre aceasta activitate a mea daca nu as fi ajuns la un moment dat la un tablou intitulat "Undine" si la explicatiile aferente. 

Si atunci m-au napadit amintirile. Tocmai terminasem facultatea si am vazut la TV o piesa de teatru care m-a impresionat prin modul patimas in care a fost interpretata. Cei care jucau in piesa nu erau actori consacrati, erau inca studenti. Am retinut doua nume: Daniela Anenkov si Florian Pittis. M-am decis sa scriu cat de mult mi-a placut felul in care au jucat. N-am indraznit sa ii scriu lui Pittis, i-am scris o scrisoare Danielei Anenkov, de mana cum deja ma uitat sa o mai facem. Cum eu scriu f urat si adesea ininteligibil nu stiu cat a inteles ea din ce am insirat eu pe hartie, dar a prins mesajul si mi-a raspuns personal, cu manuta ei. Nu va pot spune cat de emotionata am fost cand am primit scrisoarea, nu-mi venea a crede ca o persoana atat de importanta in comparatie cu mine a binevoit sa imi raspunda personal. 

Piesa se intitula "Ondine" insa atunci nu am retinut autorul, desi literatura franceza imi era destul de cunoscuta inca de pe atunci. Fara ajutorul acestei minunate masini care este Google as fi ramas in nestiinta mea. Insa citind ce scrie sub tablou am inceput sa caut date despre piesa de demult. Am scris eu mai sus "literatura franceza" insa trebuie sa marturisesc ca nu stiam nici macar nationalitatea acelui autor. Stiam doar numele piesei. In articolul din Wikipedia dedicat lui Florian Pittis (n-aveti decat sa va infuriati ca e in engleza, asa l-am gasit) nu apare aceasta piesa in lista de roluri interpretate.

Va povestesc tribulatiile mele in cautarea acestei piese pt ca sunt bucuroasa ca am gasit-o, pt ca mi-am pierdut o gramada de timp incercad, fara succes, sa gasesc o poezie pe care i-o recitam si o dramatizam nepotelei cand avea sub trei ani, era cu "Shrewd and the Kangaroo" si era vorba despre un concurs intre aceste doua fiinte (shrewd e un fel de soarece cu un bot mai lunguiet), un concurs de sarituri in inaltime castigat de shrewd printr-o smecherie (nici nu se putea altfel), s-a catarat pe neobservate pe cangur si s-a agatat de o creanga si apoi cand sa sara si cangurul l-a strigat de acolo de sus bietul cangur ramanand interzis. Dar m-am luat cu vorba si nu v-am spus ca autorul este Jean Giroudoux. Pictorul este John William Waterhouse (English Pre-Raphaelite painter) 1849 - 1917, iar tabloul a fost pictat in 1872.
Ei, dar daca va inchipuiti ca numai asta am cautat eu va inselati. Cea care a publicat albumul, Christa Zaat scria la un moment dat: "I rarely post paintings without artist and title, but from this one I couldn't find anything relevant. Reseach brought me to Czech websites with 'morské panny' (mermaids). If someone can help me with more data, I would be glad!" Atat mi-a trebuit, sa mi se ceara ajutorul ca sa gasesc ceva. Imediat am purces la treaba si nu mi-a fost greu sa aflu raspunsul


His full name is Agnaldo Amoreno
Traditional Fairies, Mermaids and Romantic images frequently dominate his artwork. Amoreno has long painted in the tradition of the Old Masters, giving each image a timeless feel.


Ce trebuie sa retineti de aici e ca numele pictorului este Agnaldo Amoreno. Dar cunoscand cat de nesigure sunt informatiile de pe net trebuia sa mai gasesc si alte surse. Urmatoarea a fost tot un blog, World Market-Portrait. Hm, blogurile se pot inspira din aceeasi sursa. Am continuat cautarea, tot un blog mi-a aparut la orizont. Si cand incepusem sa-mi piered speranta si nadejdea ca voi gasi o sursa mai de incredere a aparut si ceea ce Christa numea Czech website numai ca nu era ceha, ci poloneza, un site care vinde tablouri si care da si preturile tablourilor de Agnaldo Amoreno. Ba mai mult, am aflat si cum se numeste tabloul, Beloved's Return, iar tabloul il puteti vedea mai jos.
Si daca nu v-ati plictisit de atata vorbarie si explicatii, precum si de tablouri, o sa va mai ofer cateva, din aceeasi sursa.
Herbert James Draper (English painter) 1863 - 1920 Kelpie, 1913
Henrietta Rae (Mrs. Ernest Normand) (British painter) 1859 - 1928 Hylas and the Water Nymphs, painted before 1910
John William Waterhouse (English Pre-Raphaelite painter) 1849-1917 Hylas and the Nymphs, 1896
John William Waterhouse (English Pre-Raphaelite painter) 1849-1917 Ulysses and the Sirens, 1891
Herbert James Draper (English painter) 1863 - 1920 Ulysses and the Sirens, 1909
Herbert James Draper (English painter) 1863 - 1920 The Water Nixie (aka The water nymph), 1908
Donato Giancola (American artist) 1967 -The Search for Mother, 2011
Donato Giancola (American artist) 1967 -Progeny, 2008
Annie Louisa Swynnerton (British Pre-Raphaelite painter) 1844 – 1933 Oceanid
Viktor Vasnetsov (Russian painter) 1848 - 1926 Siren and Alkonost (The Birds of Joy and Sorrow),
Rowland Wheelwright (Australian painter) 1870 - 1955 The Enchanted Shore


Nu puteam incheia acest articol dedicat fapturilor mitologice legate de ape fara sa amintesc de rusalce, si am sa va ofer un tablou al unui vestit pictor rus, Ivan Kramskoi.

Rusalki (Ivan Kramskoi, 1871)


Ar fi multe de spus despre aceste fapturi imaginare si povestile lor, dar acum nu cred ca e cazul.

Niciun comentariu: