sâmbătă, 12 februarie 2011

Zece semne de avertizare a bolii Alzheimer

Nu cred ca e cineva sa nu fi auzit de Alzheimer, boala a carei cauza nu se stie dar care poate lovi pe oricare din membrii unei familii, nu neaparat f in varsta. Boala nu loveste din senin, ea poate avertiza pe cei care sunt atenti ca incepe sa se instaleze. Din pacate, ca multe alte boli, este nevindecabila, dar s-au incercat deja cu succes nenumarate tratamente pt a o tine cat mai mult pe loc. Cand este insa definitiv instalata este o tragedie atat pt cel implicat, cat si pt cei din jur, pt ca cel atins de boala este incapabil sa mai judece, sa mai faca gesturi care pt noi sunt cat se poate de obisnuite, are nevoie de supraveghere continua si, ce e mai trist, e ca in primele faze isi da seama ca ceva nu e in regula cu el, apoi nu-i mai pasa de nimic. Totusi unele simptome pot apartine unei alte afectiuni, si materialul de mai jos semnaleaza care sunt acele afectiuni. Am gasit pe Beliefnet aceste 10 semnale si le-am tradus, dar mai intai am sa public textul in engleza, apoi traducerea.:

Ten Warning Signs of Alzheimer's Disease

I am not here anymore.
Somewhere else is where I am.
A place so hard to find,
you cannot see me here
or visit me there
or wish me out of this anywhere.
If this is where I am supposed to be,
why can't I find me?
-Joanne Koenig Coste

From "Learning to Speak Alzheimer's" by Joanne Koenig Coste:

Beth arrived for her doctor's appointment two hours late-and terrified. "I can't remember the day, or month, or sometimes even the year," she sputtered. "What's happening to me? Am I losing my mind? Am I crazy?"

Her physician, trying to offer reassurance, said, "You're seventy, Beth. What do you expect? You can't perform like a twenty-year-old anymore."

Like all of us, Beth wanted to perform as she always had, regardless of her age. A serious decline in mood, cognition, or functional behavior is not a normal part of aging; it indicates an underlying medical problem.

According to the National Alzheimer's Association, Alzheimer's disease has ten warning signs:

# Loss of memory

# Difficulty performing familiar tasks

# Problems with language

# Disorientation to time and place

# Poor or declining judgment

# Problems with abstract thinking

# Misplacing things

# Changes in mood and behavior

# Change in personality

# Loss of initiative

Other conditions that can appear to be Alzheimer's disease include the following:

# Alcohol abuse

# Drug interactions

# Emotional problems/depression

# Endocrine imbalance

# Infection

# Metabolic disorder

# Poor nutrition or dehydration

# Trauma (emotional or physical)



Zece semne de avertizare a bolii Alzheimer

Eu nu mai sunt aici .
Altundeva este acolo unde sunt Eu.
Un loc atât de greu de găsit,
tu nu mă poţi vedea aici
sau ma vizita acolo
sau sa-mi doresti sa fiu oriunde altundeva .
Dacă aceasta este acolo unde se presupune ca ar trebui să fiu,
de ce nu mă pot găsi?
-Joanne Koenig Coste

De la "A învăţa să vorbeşti Alzheimer", de Coste Joanne Koenig:


Beth a sosit la programrea pe care o avea cu medicul ei cu două ore întârziere-şi era îngrozită. "Nu-mi amintesc ziua, sau luna, sau uneori chiar anul", a bolborosit ea. "Ce se întâmplă cu mine? Mi-am pierdut mintile? Sunt nebună?"

Medicul ei, încercând să o linisteasca, i-a spus, "Ai şaptezeci de ani, Beth ce mai aştepţi? Nu mai poti sa faci ce faceai la douăzeci de ani.."

Ca noi toţi, Beth a vrut să faca ce facea întotdeauna, indiferent de vârsta ei. Un declin serios în starea de spirit, cunoaştere, sau comportamentul funcţional, nu este o parte normală a îmbătrânirii; aceasta indică o problemă medicală de bază.

Potrivit Asociaţiei Naţionale Alzheimer, boala Alzheimer are zece semne de avertizare:

# Pierderea de memorie

# Dificultate în îndeplinirea atribuţiilor familiare

# Probleme cu limbajul

# Dezorientare în timp şi spaţiu

# Judecata slabă sau în declin

# Probleme cu gândirea abstractă

# Pune lucrurile in alta parte si apoi uita unde le-a pus

# Modificări în starea de spirit şi in comportament

# Schimbare de personalitate

# Pierderea iniţiativei

Alte condiţii care pot părea a fi boala Alzheimer includ următoarele:

# Abuzul de alcool

# Interacţiuni de droguri (medicamente)

# Probleme emoţionale / depresie

# Dezechilibru endocrin

# Infecţii

# Tulburări metabolice

# Alimentaţia proastă sau deshidratare

# Trauma (emoţională sau fizică)

Niciun comentariu: