marți, 8 februarie 2011

Jumong--Setea de putere

Nu odata am remarcat ca unele lucruri plutesc asa, in aer, apoi incep sa se coaguleze. De la o vreme, dupa ani si ani in care mamaliga arabeasca parea de o stabilitate impresionanta iata ca incepe sa o ia razna, unii zicand ca ar fi opera Calaretilor Apocalipsei. 

Si ca sa nu va mai intrebati ce are lumea araba cu prefectura sud-coreeana o sa spun ca nu e nici o mirare ca oameni care au stat la putere decenii dearandul nu se indura sa o paraseasca. Exact asta e lectia pe care trebuie sa o invatam din cel mai recent episod al lui Jumong difuzat de TVR1. 

E clar ca tema acestui episod a fost tocmai setea de putere, pt ca intervine in doua secvente care se petrec in doua imprejurari diferite. Intai Yeontabal ii spune surorii sale ca e manata numai de dorinta de a avea cat mai multa putere si ca puterea e precum nisipul, cu cat te straduiesti sa inchizi mai bine pumnul ca sa o pastrezi ea iti fuge din maini.

Pt ca puterea rareori se mentine prea mult fara ca cel care o detine sa nu devina tiranic si sa inceapa sa "stranga surubul" pt a descuraja pe eventualii oponenti si rivali sau pur si simplu pe cei nemultumiti. Si chiar daca o generatie indura se ridica alta generatie, mai tanara si mai dispusa la sacrifii pt a indeparta de la putere tirania.

Mai spune Yontabal ceva si anume ca deacum nu mai are sora, dovada ca puterea dezumanizeaza si otraveste relatiile normale dintre oameni, fie ei si din aceeasi familie. 

Apoi la numai cateva minute distanta avem discursul pe care il tine Yeomieul lui Geum Wa, discurs care ii va aduce moartea dar care ne va face pe noi sa intelegem si mai bine cat de viciate pot deveni relatiile chiar dintre tata si fiu (pt ca desi nu erau de acelasi sange totusi Jumong a fost crescut de GW si atat Biblia, cat si "Cercul de creta caucazian" al lui Brehtold Brecht ne invata, prin judecata regelui Solomon preluata si prelucrata de BB-- anume ca atuci cand cele doua mame, cea care a nascut copilul si cea care l-a crescut il disputau inteleptul rege a poruncit sa se traseze un cerc, sa fie pus copilul in el iar cele doua mame sa traga de copil si cea care il va scoate din cerc va fi mama lui, iar mama adoptiva nici nu a vrut sa inceapa competitia pt a nu rupe copilul in doua--ne invata deci ca mama e cea care te creste, nu cea care te naste) atunci cand intervine setea neostoita de putere. 

Si ca sa revin la lumea araba din pacate istoria a aratat ca dupa lungi perioade de stabilitate, indiferent prin ce mijloace a fost izbandita acea stabilitate urmeaza perioade tulburi, in care tot felul de scame ale societatii ies la suprafata si profita, incat pt cei ce traiesc, vorba proverbului chinezesc, timpuri interesante, si nu vor sa renunte la cinste si onoare nu e prea usor de trait. Nu degeaba in Regi, in Biblie, ni se spune ca dupa domnia indelungata lui Ahab cel rau fiul sau a trebuit sa plateasca pt pacatele tatalui, ba chiar plata s-ar putea intinde pe mai multe generatii (pana la al saptelea neam).

4 comentarii:

disa spunea...

Am remarcat si eu, din Biblie, alternanta la putere: regi buni cu regi rai sau invers.

Viorica spunea...

Mie interesanta mi s-a parut explicatia, anume pedepsirea copiilor pt greselile parintilor.

disa spunea...

Nu sunt de acord cu pedepsirea copiilor, dar parca tine cont cineva de parerea mea?
Poate "lutul" sa-L certe "pe Olar" ca nu l-a modelat bine?

Viorica spunea...

Si mie mi s-a parut nedreapta aceasta lege. Dar vorba lui Cosbuc:
"Nu cerceta aceste legi
Ca esti nebun cand le-ntelegi"