joi, 6 mai 2010

Rugaciunea inimii

Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, mantuieste-ma (sau miluieste-ma) pe mine pacatoasa.

Rugaciunea aceasta am invatat-o citind articolele lui Vasile Andru publicate in Revista fenomenelor paranormale. Am citit acesta revista nr de nr multa vreme, pana cand la un moment dat am spus "ajunge". D-an Aurora Inoan, care e "mama" acestei reviste e o femeie cu o inima mare dar dupa parerea mea e mult prea credula, judecand dupa multele bazaconii care erau publicate in acea revista. Acum nici nu stiu daca revista aceasta mai apare.

Daca atunci cand am inceput sa citesc revista credeam in existenta fenomenelor paranormale pt ca eu insami am avut o experienta de telepatie, cred, cu tatal meu, am avut certitudinea ca se afla pe scaun langa usa de la caminul in care locuiam, si era exact acolo, desi habar nu aveam ca vine sa ma vada si chiar ma plimbasem prin oras dupa cursuri. Ma intrebam daca sa-i spun ca vin atat de tarziu "acasa" pt ca am intarziat la facultate sau sa-i spun adevarul. Inainte de a-l vedea mi-am spus ca n-are nici un rost sa mint, si i-am spus adevarul, iar el nu s-a suparat ca a fost nevoit sa ma astepte atat.

Am fost deasemenea fascinata de aceste fenomene nereproductibile si adesea imposibil de controlat daca sunt veridice sau mai ales dupa ce am citit "Coroana neagra" a lui Efremov.

Insa pe masura ce citeam articolele din revista mai sus amintita neincrederea mea in sinceritatea celor care pretindeau ca au asemenea experiente incepea sa creasca. Nu era vorba de maturizare, pur si simplu era evident ca multe persoane pretind ca li se intampla lucruri iesite din comun sau din ce consideram noi normal nu fac altceva decat sa fabuleze, ca sa folosesc un cuvant delicat, ca sa devina interesante. Din pacate in felul acesta fac un mare deserviciu celor care chiar au asemenea capacitati.

Am primit de curand un comentariu al unei persoane care se pare ca e in legatura cu tot felul de entitati, ea incerca sa-mi explice petele de pe poze prin aparitia unor entitati. Am aflat de la un specialist in aparate fotografice ca defectul acesta apare din cauza ca am indreptat obiectivul aparatului direct spre soare si intr-adevar, pe la inceputurile mele in ale indeletnicirii de fotograf am facut o asemenea greseala, deci e clar ca nu e vorba de fenomene paranormale, ci unele care au o explicatie cat se poate de fizica.

Acum stiu ca nu poti face poze reusite "contre-jour" adica indreptand obiectivul spre lumina, pt ca obiectul de fotografiat o sa apara intunecat, dar deja defectul s-a produs. Multe persoane nu stiu ca daca vrei sa obtii o poza reusita a cuiva persoana respectiva trebuie sa stea cu fata la soare sau lumina. in plus David pogue, care detine o rubrica in New York Times sfatuieste fotografii sa recurga doar f rar la blitz (flash)

Bun, acum, dupa acesta f lunga introducere, am sa revin la rugaciunea atat de draga inimii mele. Zilnic am primit ziarul Lumina de la cineva care a incercat sa ma aduca pe calea bisericii pe care o frecventez f rar (amintirile din copilarie cand ma plictiseam ingrozitor la slujba isi spun cuvantul, din pacate nu toti preotii sunt cu adevarat daruiti pt aceasta profesie). De cateva zile nu mai gasesc ziarul in cutia postala, e posibil ca omul sa-si fi luat nadejdea ca ma va aduce pe calea cea buna.

Nu reuseam deloc sa fiu la zi cu ce se publica in acel ziar, de aceea abia acum am gasit un articol din care am sa copiez un mic fragment.

Luni, 30 Noiembrie 2009
Ce este Rugăciunea inimii? Un răspuns al Sfântului Marcu Ascetul
Adrian AGACHI

....................
Vorbind despre cuvintele Rugăciunii lui Iisus, Sfântul Marcu afirmă că au fost extrase din mărturiile Sfinţilor Apostoli. Astfel, au fost puse împreună cuvintele Sfinţilor Apostoli Pavel, Ioan şi Petru. „Vezi-mi acum pe aceşti sfinţi ucenici stând întreolaltă ca într-un cerc şi primind unul de la altul aceste cuvinte dumnezeieşti, astfel încât ceea ce este sfârşit pentru unul să fie pentru cel care urmează aceluia început; căci unul spune: «Domn este Iisus», altul «Iisus Hristos» iar altul «Hristos, Fiul lui Dumnezeu», iar sfârşitul s-a unit cu începutul ca într-un cerc, precum ziceam, pentru că nu e nici o deosebire între a zice «Domn» şi «Fiul lui Dumnezeu», fiindcă ambele indică dumnezeirea Celui Unul-Născut şi înfăţişează co-naturalitate şi co-cinstirea Sa cu Tatăl. Astfel ne-au predat Fericiţii să-L chemăm şi mărturisim în Duhul: «Domn», «Iisus», «Hristos», «Fiu al lui Dumnezeu», şi aceştia sunt trei şi mai vrednici de crezare decât toţi; pentru că, potrivit cuvântului dumnezeiesc, tot cuvântul se statorniceşte prin trei martori (Mt. 18, 16)“ („Scrieri filocalice uitate“, p. 181). Este uimitoare această tâlcuire care atestă că esenţa Rugăciunii minţii apare încă din Sfânta Scriptură. Este drept că fundamentul ei practic apare ceva mai târziu, odată cu Părinţii deşertului, dar nu este mai puţin adevărat că, într-o formă sau alta, această rugăciune a existat chiar înainte de această perioadă.

Rugăciunea inimii - rezumarea hristologiei

Sfântul Marcu trece apoi la o tâlcuire şi mai subtilă a rugăciunii, pentru că ajunge la concluzia că aceasta reprezintă un mic rezumat al dogmei hristologice. „Dar cineva ar putea privi însăşi aceste cuvinte dumnezeieşti ale rugăciunii acesteia şi ca înfăţişând sub ele dogma noastră ortodoxă despre Iisus Hristos şi respingând toată erezia rău-cugetătorilor. Căci, prin «Doamne», care indică firea dumnezeiască, sunt dezavuaţi cei care gândesc că Iisus este un simplu om; prin «Iisuse», care indică umanitatea, sunt daţi corbilor cei care-L socotesc că e numai Dumnezeu şi că a venit om doar prin imaginaţie; «Hristoase», care conţine în sine cele două firi, îi face să înceteze pe cei care, deşi cred că este amândouă, sunt de părere că El constituie două ipostasuri despărţite între ele; iar «Fiul lui Dumnezeu» închide gura celor ce cutează să introducă, în sens invers, o contopire a firilor, proclamând firea dumnezeiască, şi plecând de aici, şi pe cea omenească, necontopită după unire. Astfel încât aceste patru rostiri sunt ca nişte cuvinte ale lui Dumnezeu şi săbii duhovniceşti care desfiinţează două perechi de erezii opuse, rele diametral opuse, dar care cinstesc deopotrivă lipsa de evlavie“ („Filocalice uitate“, p. 182). Iată cum Sfântul Marcu al Efesului reuşeşte să identifice în Rugăciunea minţii criticarea vădită a celor patru erezii principale din primele veacuri: arianismul, dochetismul, nestorianismul şi monofizitismul.

Începătorii şi împlinitorii iubirii

„Pentru cei prunci în Hristos şi nedesăvârşiţi în virtute s-a predat adaosul foarte potrivit «miluieşte-mă», care îi arată pe aceştia cunoscându-şi măsurile proprii şi având nevoie de multă milă de la Dumnezeu, imitând poate pe orbul acela care, dorind să vadă, striga către Iisus, Care trecea pe lângă el: «Iisuse, miluieşte-mă!» (Mc. 10, 47). Alţii însă, făcând ceva încă şi mai iubitor, aduc rostirea la plural şi proferează rugăciunea astfel: «Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi», ştiind, pe de o parte, că iubirea e plinirea Legii şi a Proorocilor - ca una ce conţine şi recapitulează în sine toată porunca şi făptuirea duhovnicească -, iar pe de altă parte, aducându-I în chip iubitor şi pe fraţi în comuniunea rugăciunii (…)“ („Scrieri filocalice uitate, p. 183) Ştim că rugăciunea se face atât individual, cât şi comunitar, dar trebuie remarcat că orice rugăciune, fie ea şi personală, nu poate să nu conţină şi o parte pentru fraţii noştri aflaţi în necazuri. De aceea, chiar şi Rugăciunea inimii îşi dezvăluie astfel partea sa comunitară, deschisă către iubirea aproapelui. Sfântul Marcu al Efesului a rezumat în câteva pagini înţelesurile Rugăciunii inimii, dar cel mai frumos dintre toate rămâne cel al comuniunii, fără de care orice rugăciune riscă să devină seacă. Chiar şi atunci când ne rugăm pentru izbăvirea de propriile păcate, rugăciunea capătă un caracter comunitar. Oare nu păcatele împotriva aproapelui sunt cele mai grave? Nici o patimă nu ne afectează doar pe noi, ci şi pe cei din jur, mai ales dacă trăim în lume. Prin urmare, orice rugăciune care ne umple de har are un efect pozitiv asupra întregii lumi… Chiar şi una scurtă, precum cea a inimii.

Niciun comentariu: