sâmbătă, 1 mai 2010

Gelatina Rapida de fructe pt diabetici

Mie imi plac f mult fructele, in special cele care in engleza au berry in coada: strawberry (capsuni), raspberry (zmeura), blueberry (afine), blackberry (mure), chiar si mulberry (dude) imi placeau in copilarie, in lipsa de altceva. Imi plac si cele numite currant in engleza (coacaze) fie ele albe, rosii sau negre (in piata am gasit numai negre). Mereu cumpar prea multe (avand zaharuri-- doar sunt gustoase atunci cand sunt dulci, nu cand iti fac gura punga-- trebuie sa limitez cantitatea de fructe consumate) si atunci le pun la congelator pt mai tarziu.

Din capsuni fac inghetata, dar celelalte berry nu se prea preteaza la asemenea delicatese. Si atunci din cand in cand fac cate o gelatina. Se poate face atat cu apa cat si cu lapte. Desi berry-urile au oarecare aciditate (mai ales ca la gelatina pun si portocala si grapefruit) si asta face ca laptele sa se branzeasca putin, mie imi place si asa. Atentie, nu se pun sub nici o forma kiwi, pt ca fructele acestea contin o enzima care dizolva gelatina.

In mod normal se incalzeste laptele cam la 60 gradeC, se dizolva gelatina in putina apa rece si apoi se adauga la lapte, se dizolva si niste pastile de zaharina sau alt indulcitor si se adauga peste fructe si se lasa la rece ca sa se inchege.

Dar cand vrei sa sarbatoresti Ziua Internationala a Muncitorilor cu ceva dulce (ca destul am sarbatorit-o in liceu mergand la defilare pe jos de la liceul Matei Basarab pana in Piata Aviatorilor si apoi prin Floreasca pana in Lizeanu, la o matusa, oricat de tanara eram si oricat imi placea sa merg pe jos tot era prea mult) de unde sa iei atata rece intr-o zi atat de calduroasa ca cea de anul asta?

Deci am aplicat o metoda pe care am mai incercat-o si alta data. Am taiat marunt doua mere Florina (asa scria in piata ca se cheama, sunt mai malaiete si au gust cam de pepene galben, dar nu prea tin, erau cam batute) un grafefruit si o portocala si le-am pus intr-un castron. Am fiert 1 l de lapte cu un pic de vanilie si am turnat laptele fierbinte peste fructe. Am adaugat pastile de indulcitor dupa gust (pt ca sunt tare mici am pus vreo 14) si apoi am turnat in ploaie 2 plicuri de gelatina Dr Oetker (scrie pe fiecare ca se foloseste la 1/2l lichid) si am adaugat mure, coacaze negre, zmeura, capsuni (de fapt inghetata de capsuni), afine, toate congelate (nu le-am decongelat in prealabil), cam o ceasca de ceai din fiecare si am amestecat bine sa se desfaca blocurile de fructe.

Cand s-au decongelat fructele datorita caldurii laptelui a scazut temperatura desertului suficient incat gelatina sa se inchege f rapid si sa devina buna de consumat. O sa am cateva zile de mancat in fiecare zi "ceva dulce" (e numele romanesc al unei emisiuni de la Euforia cu Ana Olsen)

Pt ca de la o vreme simt nevoia sa mananc morcovi (si ei au zaharuri, dar organismul meu stie mai bine ce are nevoie, daca simt ca trebuie sa consum morcovi inseamna ca am deficit de vitamina A iar carotenul din morcovi, care este o provitamina, imi va fi de ajutor, cand aveam nevoie de luteina pt ochi simteam nevoie urgenta sa consum rosii portocalii) si ciuperci (reputate ca anticancerigene) am cumparat saptamana asta ciuperci mai mari pe care le-am facut umplute cu morcovi si cascaval.

Am spalat rapid ciupercile (am grija sa aleg din cele care nu au lamelele libere, in felul acesta nu se imbiba lamelele cu apa si le pot spala fara grija, in caz contrar trebuie doar sterse cu un prosop de hartie umed) am rupt piciorusele pe care le-am folosit ca garnitura la puiul la cuptor facut in punga speciala pt copt, am turnat putin ulei de masline EV in fiecare si am pus si cate un praf de piper, am ras marunt morcovul si cascavalul, in proportii egale ca volum, cam doi morcovi mai dezvoltati si 100g cascaval la 1kg de ciuperci, am adaugat si doua oua, niste piper si am amestecat bine, apoi am mai pus niste pesmet ca sa absoarba zeama lasata de ciuperci si iar am amestecat umplutura incat sa fie cat mai consistenta. Am umplut palariile ciupercilor cu acesta compozitie si am folosit un truc pe care l-am citit intr-un pliant de la un cosulet cu amestec de ciuperci cumparat de la Cora, anume am uns umplutura cu putina maioneza ca sa capete un aspect mai lucios, placut.

Am bagat la cuptor nu f incins pt cam 20-25 de minute (ideea e sa se coaca ciupercile, sa se coaguleze ouale si sa se topeasca si cascavalul) si apoi le-am consumat cu multa placere. Pt ca au iesit multe si mi-au mai ramas (sotul meu a preferat sa manance varza, eu, ca hipotiroidiana evit cruciferele) le-am mancat zilele urmatoare reci cu salata verde (abia ieri am gasit in piata salata Lolo Rosa, adica salata rosie, cu antioxidanti) si Mozzarella de Delaco (o mozzarella f apropiata de cea autentica, adica nesarata si fara nici un gust) recomandata cu f multa pricepere de o tanara la un stand din Cora.

Pt ca sotul meu a adus mult peste din ultima expeditie din Delta am facut si un bors de peste, am fiert cam 25 de minute legumele (morcovi, radacina de telina, petiol de telina, ardei si praz, precum si bete de leustean taiat f marunt, acum, primavara, aceste bete sunt fragede si e pacat sa fie aruncate) apoi am pus pestele decongelat intr-o carpa alba mare fi curata si am facut un saculet mai latut pe care l-am bagat in oala si am lasat sa mai fiarba totul inca 25 de minute (erau multi pesti), apoi am scos saculetul si am scurs inapoi in oala zeama pe care au lasat-o, in felul acesta pestii nu s-au raspandit in oala si am putut sa-i adaug intregi in farfurie cand am servit borsul. Am pus si o cutie de rosii taiate cubulete si am mai fiert 5 minute. Bucatarii consacrati recomanda sa se fiarba borsul separat cu leustean, eu nu am rabdare sa fac asta, dau focul mare si torn treptat borsul in oala, apoi cand da in clocot pun leusteanul, mai dau un clocot ca sa se sterilizeze bine si leusteanul si gata.

Niciun comentariu: