luni, 29 decembrie 2008

Jurnal de Revolutie 23 decembrie 1989

Reamintesc ca adausurile facute azi sunt cu litere italice, cele cu litere obisnuite sunt transcrierea notitelor facute in 25 decembrie 1989, dimineata.

E apa calda (pt cei mai tineri, in special cei sub 19 ani, afirmatia asta pare ciudata,pe atunci apa calda era o rara avis). Fac un dus si plec. Pe Ciurel e liniste. in tramvai la fel. La Universitate se trage sporadic. Apoi mai intens. Speram (noi) ca ziua se termina (cu impuscaturile).

Stau la etajul III. Cineva trage de langa Coltea, de sus. Pe la 9 (sau mai devreme) plec. Pana la Universitate se fac baraje. S-a prins un taximetrist cu munitie (n-a oprit la somatie) (Inghiteam pe nemestecate toate zvonurile). La Piata Universitatii se trage dinspre Inter, fostul bloc Continental, Dunarea, Societe General. Acolo ii vedem (pe teroristi, pe bloc).

(Am uitat sa spun despre bubuitura de azi noapte. A fost undeva spre Lujerului, Drumul Taberei. Credeam ca e barajul --barajul e exact in directia opusa, se vede ca eram tare obosita cand am scris--. Ce usurare dimineata sa-l vedem intact. Nivelul apei a scazut).

Incerc sa trec de la TN la Inter. Cand sunt multi trecatori trag rar. Intensifica focul cand vad ca sunt 2-3. E clar ca vor sa ne intimideze si partial reusesc. Trec masini cu tineri entuziasti (betoniere, ..., Transcom,etc)

Vine o coloana condusa de cineva cu portavoce "Hai la TV". Unii zic "Hai pe Batistei" (dar dinspre Rosetti se trage intens). Plec cu ei. La Sala Dalles incep sa riposteze de vis-a-vis, cu focuri de automate, militienii. Simt ca surzesc (din cauza zgomotului de rafale). Ma intreb daca o sa stau acolo pana maine, cu teroristul deasupra capului (pe bloc).

Cineva spune ca se poate trece pe sus dintr-o cladire in alta. Nu stiu daca cel (sau cei) de deasupra sunt cele doua siluete negre zarite de jos, pe Societe General. Se trage tare, nu moare nimeni.
Un soldat a fost trimis sa urce pe acoperis, nu stiu daca atunci, acolo, sau mai tarziu, in blocul Romarta. Baiatul era cumplit de speriat,poate si avea de ce, doar au murit o multime de oameni atunci.

Niste tigani jerpeliti, cu sacose cu paine, ies de la Galeriile Fondului Plastic. Nu par a fi luat ceva, le-o fi luat-o altii inainte. Ei se strecoara spre Inter. Noi dupa ei. De pe Inter se trage spre noi.

Alergam la metrou. In statie se anunta: "Metroul nu opreste la Piata Aviatorilor". In metrou cineva ne cheama la TV sa coboram la Victoriei. Cobor. O coloana formata din tineri de 20-25 de ani merge spre iesirea din B-dul Aviatorilor. Eu sunt singura mai in varsta "magar intre oi". Renunt sa merg la TV. Ma duc spre statia Piata Victoriei 2. Pe scara se controleaza sacosa de catre doua fete. O doamna protesteaza. In PV2 suntem rugati sa facem grupe care sa controleze suspectii din statiile cele mai apropiate de noi deoarece s-a anuntat ca (teroristii) vor sa ocupe metroul, singurul mijloc de transport care mai circula.

La Semanatoarea e pustiu. E doar o salariata. La poarta Semanatoarei ii anunt pe baieti despre ce s-a comunicat la metrou (iata-ma devenita raspandac!) N-au ce face, trebuie sa stea acolo. Spun acelasi lucru unui grup de tineri ce merge spre statie.

Aici urmeaza o poveste in care ma fac de cacao, lucru observat de catre onor familia imediat ce l-am povestit, in acea zi.

Pe aleea ce duce la "Antena" (securitatii) un tanar trece grabit spre gardul de la Semanatoarea. Se pregateste sa sara. Sunt singura. Il somez (cu aerul meu de "terorista" cum radeau colegele) "Legitimatia" "Nu, dumneata sa mi-o arati". Chem o pereche (cam 50 de ani). Vin. Tanarul are cojocul descheiat e neras, suplu, inaltut, roscat (daca nu era suplu i-ar fi fost mai greu sa sara gardul, era roscat deci nu arab). Pe umar are o geanta sport. O pipai. Are ceva lung si tare in ea (hony soit qui mal y pense) Spune "E umbrela" (ploua cu gloante, nu cu apa din cer). Nu vrea sa se legitimeze. Are si doua pachete invelite in ziar. Paine si carne, zice el (carnea era mai rara decat apa calda, de unde avea el carne atunci n-aveam sa aflu niciodata, oricum se apropia Craciunul). Omul chemat in ajutor pipaie pachetele, nu umbrela. Par autentice. Il trimitem spre poarta. El discuta cu un trecator. Am sentimentul ca am lasat un terorist sa scape. (Sotul meu a comentat "cine stie de cate ori o fi sarit el gardul pe acolo ca sa nu mai ocoleasca pana la poarta, mai ales daca si intarzia)

La Alimentara (de aproape de casa) au branza, oua, unt. (Ultima ratie: 60 oua, 7,200kg zahar si 2 kg orez o luasem pe 21). Vanzatoarele sunt amabile si speriate....

Urmeaza o colectie de zvonuri.
Se vorbeste ca USLA a antrenat libieni si alti arabi. Vad cu alti ochi ce mi-a zis sora-mea ca securitatea este neinarmata, ca armele le au arabii care s-ar putea sa atace ambasadele. Cineva povesteste ca s-a tras din ambasada irakiana ce a fost ocupata si unde s-a gasit unul din garzile patriotice mort. S-a tras in ...?rushi? Se pare ca au victime.

Au fost chemati rushii. Lumea e nemultumita: "Nu ne trebuie trupe straine" (asta incercam sa le spun eu americanilor inainte de invazia in Irak, ca vor fi tratati cu ostilitate, ca trupe invadatoare ce erau, si nu primiti cu flori, cum suna propaganda lui Bush & co)

Prietena fiicei mele si fratele ei au fost la Palat dar cand le-au trecut gloantele pe langa ei nu au mai scandat "Nu plecam"si au plecat. Celalalt coleg inca nu s-a intors. (Singura victima dintre vecini a cazut pe 21, in timpul demonstratiei anticeausiste).

Ulterior am aflat ca la Palat a fost si unul din cumnatii mei care a remarcat ceva ciudat: dintr-un canal a iesit un soldat care a inceput sa traga spre CC. I s-a spus sa traga spre Palat dar el a ripostat ca stie mai bine ce face. Nu sunt sigura ca nu a fabulat)

Noaptea ma duc la culcare pe la 1. Ma trezeste o rafala f apropiata. Toata ziua am fost socata, imi rasunau in urechi rafalele de la Dalles. Mergem afara. Latra cainele de la III si ma sperie "Revolutionara lu' Peshte". La blocul nostru nu e nimeni afara in ciuda apelurilor TV de a ne apara blocul.

La scara de langa centrala termica e un om in izmene. A auzit niste masini pe o strada din apropierea lacului. Nevasta lui deschide usa speriata. Mergem (eu si sotul) spre blocurile vecine. eu nu am nici un act la mine, sunt imbracata cam subtirel si mi-e frig. Ne indreptam spre grupul din fata blocului de pe strada vecina.

(Mai devreme iesisem cand am auzit "puneti cainii pe ei" era ora 21:00. Administratoarea de la blocurile de stat sfatuia energica oamenii sa-si apere centrala termica "bunul nostru al tuturor" si blocurile. Nimeni nu stie prea bine cum sa aparam cu mainile goale. Unii propun sa mearga spre baraj cu o bara de fier si cutit. Se potolesc cand li se explica, ca pot fi luati drept teroristi. )

Ne intreaba "Cine sunteti?" De la blocul... Fochistul de la centrala termica ma recunoaste (treceam in fiecare zi prin fata centralei).
Aflam ca doi insi si o femeie au aparut dinspre strada noastra spunand ca li s-a defectat masina si merg la caminele (Semanatoarei). I-au lasat sa plece. Au disparut (era noapte, sa nu uitam) si foarte curand dinspre Alimentara s-a auzit o rafala (cea care m-a trezit).

Eram gata-gata sa fim ciuruiti de cei ce aveau 2 arme si tinteau centrala termica. ......Sotul meu pleaca. Mai stau putin si ma uit la trasoarele dinspre Antena. Cand acestea dispar plec spre casa. Ce-am mai facut dupa aceea nu e interesant.

Urmeaza note disparate.

-Azi noapte (probabil 24/25) am ascultat cum se bateau 2: unul tragea cu pusca (probabil teroristul) celalalt tragea cu un automat. (De remarcat ca n-am mai iesit din casa). Au pacanit pana s-au plictisit.

-Colegul fiicei a fost la TV. A carat lazi cu munitii. Fiica cea mica plange "A trecut revolutia si eu n-am facut nimic"

-Se aud impuscaturi si lovituri de tun de peste tot, mai ales dinspre Rosu.

-Prietena fetei mele spune ca in Drumul Taberei Securitatea (trupele MI) a tras in armata "Se batea armata cu armata". (trupele de securitate trecusera la armata)

-Baiatul cu pusca de la blocul vecin (coleg cu fiica mea) avea 60 de gloante adevarate, nu cartuse oarbe.

-La 4 se aud zgomote ritmice ca de rafala scurta. Era apa din rezervorul WC :-))))

-"Sa tragi e una, sa nimeresti e cu totul altceva"

-"O sa ne obisnuim si noi ca in Liban ?" (in Liban era razboi civil care parea ca nu se mai termina)

-La Universitate o cruce cu sange proaspat (pe 23 dimineata langa biserica Coltea) O urma de ceva care a topit asfaltul.

-Indicatorul de la Universitate dintre Muzeul de Istorie si Coltea e gaurit (pe 22). Jos e sange.

-Ora 6:50 dimineata de Craciun. O rafala pe str vecina.

-Pe 24 d.a.suna o colega: laboranta sa vina la serviciu de noapte. Maine (adica azi--de Craciun--) se lucreaza.

-Sotul meu ramane la serviciu pana dimineata.

Pe 24 eu am ramas acasa (am facut sarmale si salata de boeuf pe care le-am dus colegilor la serviciu, pt ca ei facusera de garda si nu aveau mancare la ei. Eu n-am putut nici sa gust din bunatatile duse la serviciu, nu-mi era foame, dar nici n-am slabit in zilele acelea. Am facut si traditionalul grau fiert cu zahar si nuci pe care ar fi trebuit sa-l pun pe "scutecele Domnului' dar l-am lasat asa, ca pe o coliva. L-am dus soldatilor de la baraj. Ninsese puternic, prima zapada in iarna aceea, poate chiar viscolise si era tare frig, le inghetasera mainile. Aveam fulare dar nu si manusi. Au fost bune si fularele. Zvonurile erau ca teroristii otravesc mancarea, dar eu cred ca soldatii au mancat graul acela)

Fiica mea vine cu un biletel. Doua fete din vecini au fost la baraj. Soldatii ne roaga sa le sunam parintii si sa le spunem ca sunt bine deocamdata. Noua ne-a revenit unul din Udesti, jud Suceava, nr 105B, nu stiu cum il cheama, nu mai gasesc biletelul, Pavel..... Interurbanul nu se poate prinde. Dupa vreo doua ore, dupa ce ii spun fetei din vecini ca n-am telefonat (reusit sa telefonez) dar mai incerc imi vine ideea salvatoare; dau telefon la Reclamatii Interurban. Telefonista intai ma repede dar cand afla despre ce e vorba noteaza mesajul, promitand ca il va transmite cu siguranta. Stau pe intuneric (telefonistele) si se trage. Sper ca parintii au aflat si ca baiatul e bine. Cate ore am fost treaza (am dormit intre doua si patru) era liniste spre baraj cu exceptia duelului pusca-automat. Sper sa nu devin o experta in sunete de arme de foc.

-Tot timpul am avut lumina, gaze, apa calda.

Tatal lui....(chiar nu inteleg ce-am scris) e disperat. L-a adus in Bucuresti sa-i fie mai bine.

-Ai lui.... nu stiu nimic de la Iasi. A, ba da! E liniste!

-In noapteade 23/24 a sunat cumnatul (nu cel de la Palat) "Apa e infectata (cred ca otravita)" Sotul meu tocmai bause. Din fericire era buna. Eu nu fac analize de toxicitate. N-am facut niciodata.

Pt ca am spus de mai multe ori ca n-am prea dormit am sa spun ca in noaptea de25/26 am asteptat, neinchizand un ochi, ca toata tara, faimoasa caseta cu procesul si apoi executia Ceausestilor. M-am enervat grozav ca ne duceau cu zaharelul ca pe copii, era clar ca nu puteam avea nici o incredere in Iliescu, ca nu se putea pune nici o baza pe cuvantul lui. Evenimentele din 12 ianuarie, cu celebrul "ce-ai facut in ultimii 5 ani?" si cu rapid abrogatele decrete-lege care scoteau in afara legii Partidul Comunist (cel care a detensionat situatia in mod magistral, plimband de nebuni in marsh demonstrantii, adunati in fata Palatului Victoria, pe bulevardele capitalei a fost Petre Roman, si nu Iliescu) au demonstrat asta cu prisosinta, nu mai vorbesc de "sula in coaste" bagata pe timp de ceata TVRista in 26 ianuarie 1990.

Pe 26 decembrie am aflat cu stupoare de la bulgari (TV) ca s-a interzis un miting anticomunist care urma sa aiba loc in Piata Palatului. A fost singurul miting care nu s-a putut tine in acea perioada agitata.

Tot bulgarii au aratat "teroristii " din fata MAPN, care de fapt erau uslasii chemati de Militaru sa apere ministerul de teroristi.

Niciun comentariu: