marți, 15 septembrie 2009

Cuvinte incrucisate.

N-am sa vorbesc mai jos despre cuvintele pe care le incruciseaza ca pe niste spade policienii aflati in vesnica campanie (cacofonie intentionata) electorala sau cei ce traiesc de pe urma lor, anume analistii din massmedia, ci de lucruri mult mai placute si mai interesante.

Printre metodele de prevenire si chiar combatere a Alzheimerului medicii recomanda cu insistenta ocuparea mintii cu jocuri de logica sau de cuvinte incrucisate. In privinta asta pot sa fiu linistita, sunt pasionata de dezlegarea cuvintelor incrucisate de peste o jumatate de veac. La inceput rezolvam careuri mai usoare, in special cele care necesitatu cunostinte de cultura generala.

Chiar si acum gasesc in revista mea preferata, Rebus Flacara, careuri din care aflu o multime de lucruri interesante, in special pe teme de istorie. Dar cu timpul careurile simple au inceput sa ma plictiseasca (nu mai vorbesc de integramele usoare, extreeeem de plictisitoare) si am inceput sa caut acele careuri care au definitii intortocheate, de-ti crapa capul pana te prinzi la ce s-a gandit autorul lor. Dar si ce bucurie cand reusesc sa patrund in mintea unui asemenea autor si reusesc sa inteleg asociatiile de idei care conduc la o definitie anume!

Aveam chiar si autori preferati, unii aveau si definitii poetice, dar cu timpul au inceput sa plece spre o lume mai buna poate, lasandu-ne mai saraci sufleteste. O sa mentionez doar pe unul dintre ei, Florentin Vasilescu.

Exista cercuri de rebusisti, care uneori compun careuri in comun, cele mai dificile mi s-au parut multa vreme cele de la Braila, (am retinut numele lui Gh Luculescu) dar si cele de la Targoviste.

Nu odata a trebuit sa pun mana pe DEX ca sa caut intelesul cate unui cuvant, cum mi s-a intamplat de curand cand la definitia: "Muraturi asortate...pt carnea de vita" am gasit "ansilaje" care inseamna "furaje preparate pt iarna prin tratarea cu saramura" sau, mai pe intelesul nostru, al celor crescuti la tara "furaje insilozate".

Am mai gasit si alte definitii interesante in acelasi careu, de Petre Vasilache din Fetesti:

Isi poarta crucea=Sanitar.
Cautati si-n gaura...de sarpe=Soareci
Consecinta eventualelor frecusuri=Tocit
Etapa in pregatirea zborului=Larva
Se ridica in situatii limita (hony soit qui mal y pense)=Ton
Alianta DA=Mariaj
Se da peste cap cu bucurie la incheierea negocierilor=Aldamas
Izolare intr-un anumit concept=Ascetism
Daunator al culturilor=Vandal
Extemporale!...la filozofie=Eterne
Data la intors...de noua=Sase
Intepator la limba=Tais
...si ne duce pe noi in ispita(fem)=Atragatoare
Mic, mic, dar i se trage clapa la cantare=Octavin (iar a trebuit sa caut in dictionar: "Flaut mic, cantand cu o octava mai sus")

Am sa mai citez o definitie f simpla de Stefan Ciocianu, Braila:

Chemarea imperioasa a marii=SOS

Si una a unui cuplu international, Romania, Germania:

Neajunsurile unei economii...scapate de sub control=Irosiri

Cuvinte f dificile (nu definitii) foloseste Ciprian Oglan, din Toulouse, Franta.

In lungile mele sejururi prin spitale, despre care am povestit in articolele cu eticheta Pacient in Romania, cuvintele incrucisate, impreuna cu radioul, m-au ajutat adesea sa-mi treaca timpul usor si placut. Se intampla cate odata ca nu reuseam sa dezleg un careu din prima si reveneam la el, uneori zile dearandul daca avea definitii f complicate (cele de mai sus fac parte din categoria celor usoare) dar nu renuntam (tenacitatea in problemele care ma pasioneaza e una din trasaturile mele de caracter, ramane de vazut daca pozitiva sau nu).

Alta revista preferata este Divertisssima, cu varietatea ei de jocuri dintre care preferatele mele sunt reconstituirile de integrame sau careurile care dau doar definitiile si unele litere ajutatoare, precum si punctele negre, dar nu si ordinea definitiilor. Ce mai, imi place sa-mi frec cat de cat creierii cu probleme dificile, dar nu prea grele pt puterile mele.

Mai nou am facut pasiune pt Sudoku (e adevarat ca e adictiv, cel putin pt mine) dar sunt departe de a avea sanse sa devin experta. De ex jocurile din ziarele gratuite Ring sau Adevarul de Seara, pe care un subaltern al sotului meu i le aduce "ca sa-i faca o bucurie doamnei" adesea sunt prea grele si nu reusesc sa le rezolv. Revista preferata de mine se cheama Super Sudoku si rezolv din ea (au aparut deja mai multe numere, 48 pana acum) cel putin un careu pe zi. Jocul acesta are avantajul ca e international, ca necesita multa atentie si analiza a posibilitatilor de amplasare a cifrelor, dar parca tot cuvintele incrucisate cu definitii interesante (exista si careuri cu definitii atat de vulgare ca ma oripileaza) sunt mai atractive.

Niciun comentariu: