sâmbătă, 8 septembrie 2012

Progresul Tehnic

Sotul meu, care e mai tanar decat mine, are mai multa rabdare sa urmareasca filme documnetare. Azi mi-a povestit ce a inteles el dintr-un documentar vazut la TV5 International.

Tema era: de ce se strica atat de repede aparatura electronica de ultima generatie gen, PC, TV cu LCD, Ipad, I phone, etc. Documentarul vorbea despre un neozeelandez care si-a deschis o afacere cu laptopuri, notebookuri, etc, toate Hewlett-Packard. A achizitionat multe, vreo mie, dar a avut o surpriza f neplacuta,  dupa cel mult un an jumatate toate s-au defectat. Cand a reclamat la reprezentanta HP din NZ cineva i-a spus "speranta de viata a acestor aparate e de cel mult 15 luni".

Enervat, omul s-a adresat la HQ al firmei, unde i s-a raspuns ca nici vorba sa fie asa, functionara l-a indus in eroare, ei fac marfa buna, de calitate, durabila. Omul s-a dus din nou la reprezentanta din NZ a firmei, ca sa o gasesca acolo pe functionara inlacrimata, facandu-si bagajele, pt ca a fost data afara de la firma.

Al doilea caz repovestit de sotul meu se refera la televizoare cu ecrane plate marca Samsung sau LG care se stricau destul de repede din cauza unui condensator care era situat prea aproape de niste componente care se incalzeau si il "prajeau", bineinteles dupa ce obiectul respectiv iesea din garantie. La atelierele de reparatii ale firmei clientului i se spunea: "reparatia costa 100 $, mai bine mai puneti diferenta si va luati unul nou" (cam ce am gasit si eu pe net cand am cautat sa aflu ce defectiune are camera mea foto Olympus X43 marca germana, fabricata in China, "cumparati una noua").

Ca sa vezi cum a ajuns "tigrul asiatic" in topul comertului mondial... Oare o sa mearga pe urmele celui iralndez? Cred ca ar merita, daca astea sunt metodele folosite. Ce ti-e si cu tigrii astia!

Din fericire pt clientii respectiv existau unele ateliere in care mesterii descoperisera cum sta treaba cu condensatorul si il inlocuiau pt o suma sensibil mai mica, cel mult cateva zeci de dolari. Dar nici coreenii nu au dormit si au schimbat structura aparatului astfel incat condensatorul respectiv este de acum imposibil de detectat si de schimbat.

Concluzia sotului meu, care este inginer si cercetator:"inginerii sunt de vina" Si tot el a sunliniat ca pt a se produce toate aceste aparate electronice sofisticate sunt necesare minerale care devin din ce in ce mai greu de gasit, resursele respective fiind aproape de epuizare. Eu stiu deja, de multi ani, de cand am facut un curs de reciclare la Institutul de minerale rare, ca in tara noastra resursele de minerale rare sunt pe cale sa fie secatuite din cauza programelor de exploatare salbatica initiate de Ceausescu. Lectorul respectiv a incheiat cursul spunand "Copiii nostri vor plange cu lacrimi de sange". Proiectul Rosia Montana se inscrie pe acelasi trend, dupa atatia ani de "democratie originala".

Eu as zice ca nu neaparat progresul tehnic e de vina pt suprapopularea care face sa creasca, cu orice pret, nevoia de locuri de munca. Eu cred ca si consumerismul este si el generat de suprapopulare, indiferent ce cred altii. Pt a crea iluzia celor din tarile dezvoltate (fie ei G8, G15, USA, UE sau "tigrii" asiatici) ca au parte de un standard de viata f ridicat e nevoie de multe locuri de munca, cele mai prost platite si care necesita mai putina calificare, dar absolut necesare pt buna finctionare a societatii, fiind asigurate de cei din tarile mai putin dezvoltate, care au o rata a natalitatii sensibil mai mare decat cei din tarile "bogate".

Si astfel globalizarea are si ea, dupa umila mea parere, aceeasi cauza...dar nu e vorba deloc de progresul tehnic, ci de lacomia unora de a poseada cat mai multa bogatie, in detrimentul altora. Or suna aceste pareri prea de stanga (in fond liberalismul a dus la dezvoltarea fara precedent a progresului tehnic) pentru unii, cred insa ca nu sunt prea departe de adevar.

Niciun comentariu: