vineri, 11 martie 2011

The King's Speech

Ce bine e sa ai prieteni! Cuscrul meu a primit de undeva linkul catre The King's Speech subtitrat in romana si a avut amabilitiatea sa mi-l trimita si mie, fapt pt care ii multumesc. 

Inainte de a comenta filmul am sa spun ca in perioada in care am invatat eu istorie in scoala regii nu reprezentau altceva pt noi decat simple nume pe o lista. Iar pt mine bataliile si toate celelalte evenimente istorice erau doar niste date seci. Sigur, citind de pilda "Mizerabilii" lui Victor Hugo puteam sa-mi fac o oarecare idee despre ce s-a petrecut in timpul revolutiei (spre rusinea mea nu mai stie care din ele) dar de obicei nu prea citeam romane istorice pt ca, nu-i asa, nu e greu sa banuiesti deznodamantul. 

Asta pana am pus mana pe cartile lui Siekiewicz, Yocai Mor, Boleslav Prus, Maurice Druon,etc si, bineinteles, Tolstoi cu al sau "Razboi si Pace". Dar cartea care mi-a mers cel mai mult la inima a fost "History of England" de Andre Maurois. N-am scris intamplator titlul in engleza pt ca in acesta limba am citit-o, de la biblioteca British Coucil. M-am bucurat tare cand am gasit-o pe net si am downloadat-o, desi nu cred ca voi mai avea timp si rabdare sa o recitesc.

Talentul de scriitor al lui AM este cat se poate de evident, figurile din aceasta carte mi s-au parut vii, autorul reusind sa creioneze portrete viu colorate, in special ale dinastiei de Hanovra, care si-a schimbat numele in Windsor in timpul primului razboi mondial, din motive lesne de inteles. Am aflat astfel ca Regina Victoria, nemtoaica de origine, nu stia boaba de engleza cand a urcat pe tronul Anglei, dar a domnit atat de mult incat a creat o adevarata epoca, caracterizata prin moravuri austere. 

AM  a prezentat cu lux de amanunte atat partile pozitive ale personajelor sale, cat si defectele lor. Din cartea lui am aflat prima data despre defectul de vorbire al lui Bertie, cel ce avea sa devina George al VI-lea. Despre scandaloasa poveste romantica de dragoste a predecesorului sau, Edward VIII  cu madam Wallis Simpson s-a vorbit mult si pe larg in presa noastra (mai ales in "almanahe") inca inaite de 89.

Filmul m-a impresionat f mult prin acuratetea lui. Nu e mult de povestit si cine vrea sa cunoasca mai multe amanunte poate merge la f amplul articol din Wikipedia. Pe mine m-a impresionat cat de bun actor e Colin Firth, aproape nu-mi venea sa cred ca e acelasi actor pe care il vazusem in "Jurnalul lui Bridget Jones". Cat despre Helena Bonham Carter stiam de mult cat de talentata poate sa fie, cat de multe fetze poate sa ne arate, functie de rolul pe care il joaca. Ar mai trebui poate sa spun ca regele George al VI-lea si sotia lui, parintii actualei regine a Angliei au fost sincer iubiti de popor datorita comportamentului lor din timpul razboiului. Si cand te gandesti ca madam Wallis practic a schimbat istoria pt ca Edward VIII era filo-german...

Ar mai fi de spus, referindu-ma tot la cartea lui AM ca acesta subliniaza faptul ca Regina Victoria, in lunga ei domnie, nu l-a lasat deloc pe fiul ei care i-a urmat la tron sa se pregateasca pt sarcina de monarh si se pare ca si actuala regina ii cam urmeaza exemplul.
Nu degeaba declaram cu putin timp in urma ca din toata filmografia globului cea pe care o admir cel mai mult e cea engleza. Ei fac totul, chiar si comediile, cu seriozitate si profesionalism, cred ca n-am vazut niciodata un film sau un serial prost englezesc. 

Si daca tot am vorbit de istorie am sa spun ca in scoala noi am invatat ca cele care fac istoria sunt masele si nu personalitatile. Nu-i asa ca va vine sa radeti? Cum sa crezi o asemenea gogomanie? Cred ca nici cei ce o enuntau nu puteau fi convinsi de corectitudinea afirmatiei. Iar serialele istorice coreene, care au inceput sa fie fabricate pe banda rulanta dar au in continuare succes pt ca echipele sunt profesioniste, si ma refer aici si la costume si locatii, nu numai la jocul actorilor, tocmai asta demonstreza, in special Jumong, ce rol mare au avut in istoria tarii personalitatile de exceptie care au avut o viziune care transcende veacurile. 

Distributia

Regizorul este Tom Hooper si scenaristul David Seidler, care a fost el insusi balbait si de aceea f interesat de povestea acestui rege care si-a invins handicapul. Iar metoda folosita de Logue e interesanta pt ca a insistat mult si pe latura psihologica, nu numai pe cea mecanica a balbaiielii. Scenaristul s-a bazat si pe notele personale ale lui Logue, incluzand in replici unele din aceste note.

Niciun comentariu: