duminică, 27 martie 2011

John Steinbeck Perla

Mie imi place f mult cum scrie John Steinbeck. Am citit cateva din cartile scrise de el in engleza, cele mai multe traduse in romana. Cine nu a auzit de "Fructele maniei" (The Grapes of Wrath -1939), "Oameni si soareci" (Of Mice and Men -1937), cat de fenomenal a jucat John Malkovich, am auzit ca si Florin Piersic a avut un joc de exceptie, nu l-am vazut dar judecand dupa cum a interpretat rolul din "Zbor deasupra unui cuib de cuci" pot sa-mi fac o idee, "La Est de Eden" (East of Eden -1952), in filmul facut de Elia Kazan s-a facut remarcat James Dean si s-a vazut ce talent enorm avea, pacat ca s-a prapadit atat de devreme, intr-un mod atat de absurd, "Iarna nemultumirii noastre" (The Winter of Our Discontent -1961), "Joia Dulce" (Sweet Thursday -1954), care mi-a placut ata de mult incat ma copiat pasaje din ea asa cum copiaza si invata altii rugaciuni, pt ca toate cartile insirate mai sus le-am citit de la biblioteci. 
Multe dintre cartile sale au fost ecranizate, unele de mai multe ori, in mai multe tari, astfel "Viva Zapata!" nu am citit-o, dar ma vazut filmul. Sigur ca, citind atat de mult nu pot pretinde ca-mi mai amintesc despre ce era vorba, stiu insa ca imi place f mult stilul sau, in "The Grapes of Wrath" Parca vedeam tabara in care erau cazati, ca vai de lume, ratacitorii zilieri, victime ale crizei.

Vrand sa vad ce au cautat pe blogul meu unii cititori am vazut ca unul cauta baltasar gracian oracolul manual. Nu stiu ce a gasit omul la mine dar eu am fost curioasa sa vad ce e cu acest oracol si  l-am gasit pe Scribd. Mi-a atras atentia un alt document incarcat pe site de acelasi user, Stein Back, John-PerlaBineinteles ca am vrut sa vad cine e in spatele (back) acelui Stein si asa am descoperit o opera pe care nu o cunosteam a scriitorului atat de indragit. Am citit nuvela pe nerasuflate (e si scurta) si trebuie sa recunosc ca mi-a placut f mult cum e tradusa, imi pare rau ca in document nu apare nicaieri numele traducatorului, care a pastrat stilul aparent simplu, dar atat de elegant, al lui JS avand insa grija ca din loc in loc sa insereze intre paranteze scurte notite explicative acolo unde e cazul. 

Va recomand calduros sa o cititi, actiunea e dramatica iar desfasurarea, desi previzibila, mai ales dupa ce am citit "Comoara" lui Slavici (m-a amuzat cat de cautat este referatul despre aceasta nuvela, dar nimeni nu s-a invrednicit sa incarce nuvela propriu zisa, nu a interesat se pare pe nimeni sa o citeasca online, si apoi de ce sa o faca daca exista referate si rezumate? Exista insa oferte de a cumpara cartea pe diverse situri), merita efortul lecturii. Inteleg de ce a fost ecranizata, nu stiu daca voi vedea vreodata filmul si daca acesta se ridica la inaltimea cartii.

Niciun comentariu: