miercuri, 30 martie 2011

Dong Yi-Pinellia in Medicina Alternativa)

Episoadele recent difuzate de TVR1 m-au incitat sa caut mai multe date despre planta toxica generatoare de mare drama la Palat. Am fost impresionata de cunostintele de chimie analitica ale micutei sclave (la noi se traduce servitoare, subtitrarile in engleza traduc ceva mai adecvat prin sclava, stiut fiind ca in Coreea sclavia a fost abolita abia prin secolul 19) ca si de faptul ca uleiul de susan (care se foloseste in bucataria orientala drept condiment, pt ca are o aroma prea pregananta, asa mi-a spus Hsianchuan, prietena mea din Taiwan, helas, am pierdut legatura cu ea) poate fi folosit ca sa atenueze mirosul de cadavru, mi-ar fi fost util in doua din imprejurarile vietii cand efectiv mi s-a facut rau din cauza acelui miros.

Am avut nevoie de subtitrari pt ca memoria mea, niciodata excelenta, nu m-a ajutat decat partial, retinand gresit numele plantei si afland de la Google ca numele retinut de mine apartine unei plante ornamentale cat se poate de inofensiva. nu ma intrebati care era acel nume pt ca deja l-am uitat :)).

Subtitrarea in engleza mi-a fost de folos, insa aiuritoarea redimensionare a episoadelor de la TVR mi-a dat nitel de furca. Dar sa las la o parte lucrurile neinsemnate si sa trec la cestiune. Intai am fost tentata sa reproduc reactia de recunoastere prin colorarea in roz a ghimbirului, avand in camara atat otet de orez (o sticluta mica) cat si praf de ghimbir procurat de la Plafar. Pe urma mi-am amintit ca am vazut pe rafturile supermarketurilor "de afara" pickled ginger, adica ghimbir murat, care are o frumoasa culoare roz.

Despre Pellonia am gasit date in mai multe locuri, primul vizitat a fost cel de pe Wikipedia. Acolo spune, intre altele, ca este un remediu folosit in medicina traditionala chineza sub forma de radacina prelucrata fie prin inmuiere in apa, fie tratata cu ghimbir pt a i se reduce toxicitatea, care toxicitate este data de oxalati dar, dupa unele surse, si de alcaloizi din Ephedra. Numele remediului este Zhi ban xia ori Ban xia si este folosit pt producerea de flegma si ca antitusiv, deasemenea pt a opri ametelile si greata, dar in cantati f mici, 3-6g. Se mai foloseste si in cure de slabire sau stari de lipsa de energie, iar exterior in moxibustie (mici conuri care se pun pe acele de acupunctura introduse in piele si li se da foc).

Si in Wisegeek se spune si ca este o planta ornamentala, originara din China si Japonia unde a fost culeasa de secole fiind folosita ca planta medicinala. Se mai adauga ca dupa inmuiere acidul oxalic e neutralizat cu ceai sau otet, afirmatie care m-a umplut de mirare. Cica se mai foloseste si ca antidiareic sau anti vomitiv. 

Pt cei dornici de date mai stiintifice am sa copiez bio-activitatea unei plante f raspandite in USA, Pinellia ternata: Bio-Activities. Anti-emetic (1), sedative, antitussive, expectorant activities by boiled extract, emetic action by unprocessed extract. Mitogenic, haemagglutinating activities by pinellin (2). Aldose reductase inhibition (3). Chemical components. Amino acids, polysaccharides (1,4), homogentisic
acid, ephedrine, 3,4-dihydroxybenzaldehyde-diglucoside (5), pinellin (low
molecular weight crystalline protein), phytosterols.


Pinellia are proprietatea de a incalzi si de a usca (?) de aceea nu se foloseste la pacientii care sunt deja fierbinti si uscati  (probabil au febra) ci la cei cu deficienta Yin. Ea actioneaza asupra a trei meridiane: al inimii, al splinei si al stomacului. Herbalistii chinezi o folosesc sub forma de capsule sau ca bucati de radacina (in serial este prezentata ca radacina taiata in bucati mici, dar e atat de multa incat ar fi fost de ajuns sa otraveasca mai multe persoane,  nu doar regina) Cat despre interactia Pinellei cu carapacea de broasca testoasa, nu m-am documentat, dar am fost curioasa sa aflu de ce era folosita Amyda (carapacea de broasca testoasa) ca medicament si asa am aflat ca este vorba de o broasca numita Carapax Trionycis, si am sa copiez, fara sa mai traduc, ce foloase aduce ea medicinei alternative;



Properties:
Salty in flavor, slightly cold in nature, it is related to the liver and kidney channels.
 
Functions:
Nourishes yin, suppresses yang hyperactivity and resolves mass in the abdomen.

Having the effects of nourishing yin to remove heat, calming the liver to relieve convulsion, softening the hard lumps, it is used to treat consumptive fever and hectic fever due to yin deficiency, convulsion due to deficiency of yin, malaria, mass in the abdomen, amenorrhea (abnormal absence or suppression of menses), metrorrhagia (uterine bleeding) or metrostaxis, infantile convulsion.
 
Applications:
1. Soft-shelled turtle shell can be used in combination with wolfberry hark, large-leaf gentian root, sweet wormwood, tortoise plastron and other drugs for tonifying yin and clearing heat, to treat night sweat and hectic fever due to yin deficiency of the liver and kidney; and with dried rehmannia root, donkey-hide gelatin, oyster shell and other herbs for tonifying yin and expelling pathogenic wind, such as Erjia Fumai Decoction, to treat stirring-up of endopathic wind of deficiency type at the late stage of febrile disease.

2. To treat women's blood stasis, amenorrhea and mass in the abdomen, it is often used in combination with rhubarb, Eupolyphage seu Steleophage, peach kernel and other herbs for removing blood stasis and promoting tissue regeneration, such as Biejia Jian Pill.
 
Dosage and Administration:
10-30 g.

Decocted or boiled down into soft extract for internal use, or used as an ingredient of boluses, pills or powder.
 
Cautions on Use:
Pregnant women or those who manifest the syndrome of deficiency of yang of the spleen and stomach should avoid it.


Mai jos puteti vedea cum arata Pinellia ternata, floarea ei, precum si Amyda, carapacea de boroasca testoasa. Pozele sunt de pe net.


Niciun comentariu: