joi, 2 august 2012

Inconstientul Colectiv.

Acum cativa ani, cand am trecut ptintr-o mare criza emotionala, am apelat la ajutorul unei cunoscute bioenergoterapeute. Doamna mi-a spus cu sinceritate ca nu se pricepe la genul de probleme pe care le am, dar mi-a dat niste sfaturi izvorate din bunul sau simt, sfaturi care m-au ajutat foarte mult. De aceea pentru mine dumneaei face parte din galeria "Ingerilor Pazitori", galerie care de la o vreme se tot imbogateste. Doaman a acceptat sa isi piarda pretiosul sau timp cu mine deoarece, ascultand cum mi-a fost aspectat cerul  la nastere pe casa I, cu o conjunctie Soare-Mercur, este convinsa ca sunt conectata la inconstientul colectiv.

Ca sa fie cat de cat clar pt cititorii mei ce inseamna acest lucru o sa copiez definitiile din Dictionarul de psihologie, apoi o sa va spun cam ce am priceput eu din ele.


Concept introdus de Carl Gustav Jung pentru a defini, spre deosebire de inconstientul individual, stratul profund de inconstient, avind un continut transindividual, anonim dar corespunzator schemei general umane si modelelor culturale proprii comunitatii etnologice cu raspunzatoare.

Dupa Blaga, in inconstientul colectiv se fixeaza trasaturile stilistice ale culturii. Acestea rezulta din comunitatea asezarilor, din limba si relatii familiale (Lévi-Strauss) din mituri si traditii, mod de trai etc.

C. G. Jung propune ca unitati componente ale inconstientului colectiv arhetipurile.



Modele primitive, forme simbolice, imagini sau scheme innascute, exprimate in cultura popoarelor si a caror totalitate defineste, dupa C. G. Jung inconstientul colectiv. Dupa C. G. Jung, arhetipul reprezinta: „un fond de imagini stravechi care apartin tezaurului comun al umanitatii".

Iin culturile popoarelor se identifica teme sau simboluri comune si pe care C.G. Jung le considera ca provenind din posibilitatile congenitale ale psihismului in general.

Existind in forma latenta, arhetipul s-ar actualiza in expresii artistice, in stari onirice sau patologice. In etnologia si psihologia sociala contemporana s-a trecut peste asertiunile lui C. G. Jung despre nativitatea si universalitatea arhetipului, termenul fiind utilizat in sens de model simbolic comunitar sau de tipar (pattern) cultural.

Arhetipurile se transmit, mai probabil decit prin ereditatea biologica, prin ereditatea socioculturala si contribuie la particularizarea unor grupari sau colectivitati. Membrii unei colectivitati etnologice au arhetipul ca factor comun si sint legati prin el.

Temele constante ale folclorului, limbii si legendelor, schemele de actiune si cunoastere alcatuiesc un fond specific prin care se realizeaza ceea ce A. Kardiner numeste personalitatea de baza, caracteristica pentru o anume colectivitate.


Pentru ca pe mine nu ma prea ajuta mintea la fineturi psihologice, eu am o viziune mai simplista despre asta, si anume imi inchipui ca o mare grupare de oameni la un moment dat are acelaeasi dorinte, sentimente, gusturi, idei (lucru care se confirma prin descoperiri stiintifice identice in locuri diferite de pe planeta) dar indivizii din  aceasta multime nu prea constientizeaza ca ce le trece lor prin cap e comun cu ce le trece altora prin cap in acelasi timp. 

Si nu odata mi s-a intamplat sa imi placa sa zicem o melodie, si sa descopar f repede ca nu stiu cata lume e topita nu numai dupa melodia respectiva, dar si dupa cantaret. Sau sa vad un tablou al unui pictor total necunoscut care ma fascineaza si apoi peste tot dau numai de tablourile sale. Bine, poate o sa ziceti ca nu am observat eu pana atunci, ca am trecut pe langa ele fara sa le vad, ei bine, nu-mi vine sa cred ca asta ar fi explicatia. Mai degraba imi place sa cred ce mi-a spus doamna, ca as fi conectata la inconstientul colectiv.

Ei bine, de data asta cred ca am fost intr-un fel conectata la inconstientul colectiv al Curtii Constitutionale. Sigur, e o gluma dar o sa va explic si care e legatura. De vreo saptamana ma chinuie o durere acuta intr-o zona mai delicata. Durerea a fost intai sacaitoare dar suportabila, cu timpul starea mea s-a agravat, am pus acest lucru pe seama frontului atmosferic pt ca, meteosensibila cum sunt, orice schimbare de vreme imi rascoleste toate hibele prezente si trecute. 

Din pacate lucrurile au mers din rau in mai rau, incepand sa am si ceva febra, nu prea mare, nu a trecut de 38,3, asta incepand de luni. O fi din cauza rezultatelor referendumului, a fost de parere prietena mea Suzeta (face si ea parte din galerie, fiti linistiti). A trebuit mare parte din timp sa stau la pat, cu dureri din ce in ce mai cumplite. Sigur ca nu mi-am neglijat prietenii de pe fb, dar numai eu stiu cu ce eforturi.

Ei, si in noaptea de miercuri spre joi, fix cand C C luase o pauza de gandire, iaca minunea, buboiul a cedat si s-a spart. Numai ca nu s-a drenat de tot, inca mai persista cate ceva acolo incat stau si ma intreb: "Oare daca am fost intr-adevar conectata la inconstientul colectiv al respectabilei Curti, o sa ma chinuie mizeria asta pana pe 12 Septembrie?"

Niciun comentariu: