vineri, 6 august 2010

Atenţie unde îţi laşi datele, te poţi trezi cu facturi din senin.

Cele mai multe newslettere le primesc de la Stiri.rol.ro. Intr-o vreme le primeam chiar in mai multe exemplare identice, si au continuat sa-mi aglomereze cutia postala desi am solicitat de mai multe ori dezabonarea. In timpul CM din Africa de Sud m-am trezit si cu mesaje de la Sportul.rol.ro, desi nici prin cap nu mi-a trecut sa fac abonament. La Hotmail le raportez constant ca spam, la Gmail pur si simplu am dat click pe dezaboneaza-te, fara rezultat deocamdata.

Inainte stirile gen "ziare colorate", adica de barfa erau baza mesajelor, acum au devenit ceva mai serioase si le accept, desi uneori le sterg fara sa le mai deschid. Printre titlurile care mi-au atras atentia, fara sa fie considerate importante de autorii mesajului, a fost si un articol preluat din Adevarul, cu titlul de mai sus. O sa-l copiez pt ca mi se pare demn de a fi citit de cat mai multa lume. Am sa copiez si comentariile.

Atenţie unde îţi laşi datele, te poţi trezi cu facturi din senin.
Cum a cumpărat un tânăr Iphone-uri fără să ştie
Mihaela Stoica
Vineri 6 aug 2010

Acelaşi chip, mai multe identităţi
Cât de mult pot fi protejate datele tale personale? La această întrebare, poliţia dă un răspuns dezarmant: nu foarte mult. De la un simplu xerox sau casele de schimb valutar şi până la instituţiile juridice, există destul de multe riscuri ca datele tale personale să ajungă pe mâna cui nu trebuie, care le poate folosi în acţiuni ilegale.

De la datele electronice, cardul bancar şi până la documentele de identificare, furtul de identitate reprezintă în continuare o problemă pentru mulţi dintre noi. Dincolo de prejudiciile materiale care pot apărea ca urmare a furtului de identitate, un astfel de incident creează mari prejudicii de imagine.

Furtul de identitate este prevăzut în legislaţia românească, respectiv în Codul Penal, art. 293, sub denumirea de „fals privind identitatea” şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani, idiferent dacă este folosit pentru a se obţine foloase sau pentru legitimare sau identificare.

Reprezentanţii Poliţiei Române au declarat, pentru adevarul.ro, că în primele şapte luni ale anului în curs au fost sesizate 721 de infracţiuni de fals privind identitatea, iar 236 de persoane au fost cercetate.

“S-a înregistrat însă o scădere cu 4% faţă de perioada similară a anului trecut”, precizează responsabilii în comunicare ai Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR).

Contracte de telefon cu date false

S.V. (27 ani, Bucureşti), de profesie infomatician, este una dintre victimele celor care folosesc datele altcuiva pentru a obţine avantaje materiale. Pe numele lui au fost încheiate două contracte de telefonie mobilă. „La începutul lunii iulie m-am trezit cu o factură triplă la telefonul mobil. Suma era de numai 200 de lei, dar ştiam că nu am vorbit de atâţia bani. Am sunat la operatul meu de telefonie mobilă, de unde am aflat cu stupoare că mai am încă două contracte încheiate în ultima lună în afară de cel pe care îl aveam deja. Le-am spus că eu nu am decât un singur număr de la ei şi că vreau să ştiu unde le-am încheiat pe celelalte”, îşi începe informaticianul povestea.

După ce a aflat „unde a încheiat cele două contracte noi”, a mers direct în magazinele respective pentru a rezolva problema. „Am mers la centrul comercial Liberty Center, la un Shop şi la un dealer, de unde fuseseră cumpărate, pe numele meu, două Iphone-uri la ofertă cu abonament. La dealer, în momentul în care au căutat contractul, am văzut copia de pe buletin, în care erau înscrise numele, CNP-ul şi o parte din adresă, mai puţin etajul şi apartamentul, toate datele îmi aparţineau. Seria şi numărul de pe cartea de identitate erau greşite, iar poza era a celui care, probabil, s-a folosit de datele mele”.

Totodată, S.V. a aflat astfel că pe numele lui exista şi un act fals de proprietate asupra unei locuinţe. „Timbrul de pe contractul de casă era foarte ciudat. Am mers la notariatul la care s-ar fi făcut acel act şi de acolo am aflat că antetul care se afla pe acel document nu mai exista din 2000, de când se separaseră notarii. Acum era o altă firmă notarială cu un alt antet şi siglă”.

Având o copie de pe respectiva carte de identitate, obţinută de la dealer, informaticianul a mers la poliţie. „Acolo am aflat că nu sunt un caz singular, că au mai primit sesizări de acest gen”.

Marea întrebare a lui S.V. este de unde i-au fost luate datele personale. „Cu operatorul am rezolvat. Mi-au trimis răspuns că s-a rezolvat problema şi că se ocupă ei de recuperarea pierderii. Nu înţeleg însă cum au putut să facă contract cu un buletin fals. Eu sunt genul de tip obsedat, care nu îmi dau datele peste tot. De doar două luni începusem să plătesc şi eu cu cardul pe net, înainte scoteam toţi banii la salariu. Imediat cum am aflat de problema asta, am fost nevoit să îmi blochez contul bancar, am stat cu el blocat vreo trei săptămâni, de frică să nu mă trezesc şi acolo cu surprize”, mai spune el, care nu a dorit să îi dăm numele complet după incidentul petrecut.

De la poliţa RCA la produse AVON

Raluca P. (20 ani, Galaţi), studentă, a încheiat în primăvară un contract de asigurare RCA. În momentul în care a fost încheiată poliţa RCA, printre altele, tinerei i s-a făcut o copie de pe cartea de identitate, care a rămas la firma asiguratoare.

Angajata firmei de asigurare i-a folosit însă datele în scopuri personale, astfel că tânăra a primit la sfârşitul lunii o înştiinţare de la compania de AVON că ar avea de plată suma de 4.000 de lei.

„Părinţii mei tot primeau, de câteva luni, în cutia poştală plicuri de la distribuitorul de cosmetice, pe care le aruncau, crezând că sunt publicitate. La sfârşitul lunii iunie, am primit însă o înştiinţare că am de plătit o restanţă de 4.000 de lei la AVON”, povesteşte Raluca, adăugând că nu a fost niciodată distribuitor al companiei de vânzări directe.

Ulterior, tânăra a aflat că angajata firmei de asigurări se folosise de datele ei pentru a lua produse. „Era coordonatoare de mult timp la AVON şi avea mulţi agenţi în subordine. Ea s-a folosit de numele şi de datele mele pentru a lua produse”, mai spune tânăra, care a depus plângere la poliţie pe numele ei.

Întrebaţi despre acest caz, reprezentanţii companiei AVON, care nu sunt singurii specializaţi în vânzările directe, afirmă că se iau măsuri drastice în cazul coordonatorului.

"Pentru a deveni reprezentant al companiei, o persoană trebuie să completeze un formular în care sunt specificate datele personale şi pe care îşi dă semnătura că este de acord cu toate cele stipulate în formular. De asemenea, trebuie să prezinte o copie a buletinului, care la înscriere este confruntată cu originalul de faţă cu persoana doritoare să devină reprezentant.

Dacă se întâmplă că o persoană nu doreşte să devină reprezentant şi îşi dă seama că cineva s-a folosit de identitatea ei, în cazul în care ne comunică acest lucru, îi recomandăm să meargă la poliţie pentru a declara acest fapt şi întotdeauna susţinem persoana respectivă în rezolvarea cazului. Coordonatorul care a folosit identitatea cuiva fără acordul persoanei respective este sancţionat şi se ajunge până la rezilierea contractului cu acesta şi la plata daunelor către persoana care a avut de suferit", afirmă Stela Toderaşcu, PR Avon Cosmetics.

Creditele de consum şi telefoanele la preţ avantajos, în topul celor mai frecvente fraude realizate cu documente de identitate false

Potrivit Poliţiei Române, cele mai frecvente cazuri de furt de identitate, din acest an, au vizat solicitarea şi obţinerea de credite de consum de la instituţii financiar-bancare, solicitarea şi obţinerea de telefoane şi abonamente la societăţile de telefonie mobilă, vânzarea unor imobile cu procuri false, ridicarea unor sume de bani din conturile bancare şi vânzarea de acţiuni aparţinând altor persoane.

Infracţiunile de fals privind identitatea nu sunt realizate numai de persoane care acţionează singur, ci şi de “grupări infracţionale specializate în săvârşirea de înşelăciuni, furturi auto etc. care apelează la indivizi cunoscuţi care deţin aparatura necesară şi pot falsifica aceste documente”.

Documentele de identitate pot fi falsificate în totalitate sau în parte, de regulă prin schimbarea pozei titularului cu a autorului. Poliţiştii spun că este foarte greu să îţi dai seama ca persoană fizică dacă un act de identitate este fals. “În afară de elementele vizibile, gen tricolor, culoare, sunt unele elemente care nu se pot sesiza cu ochiul liber, cum sunt cele chimice, de textură a materialului”, afirmă inspectorul de poliţie Olga Menaev.

Poliţiştii recunosc că sunt într-o continuă provocare în privinţa furtului de identitate.

“Cu cât evoluează tehnica, cu atât este mai uşor de falisficat, iar noi trebuie să facem faţă noilor provocări, ca să spunem aşa”, mai spune ea.

De la un simplu xerox, la notar, siguranţa datelor personale poate fi în pericol

Furtul de identitate se poate face în diverse situaţii având în vedere faptul că cei care falsifică documente de identitate pot procura date personale dintr-o varietate de surse. Documentele de identitate sunt prezentate pentru o serie de operaţiuni derulate în mod curent în activităţile cotidiene (ex: pentru ridicarea de bani sau scrisori recomandate la unităţile poştale, la recepţiile spaţiilor de cazare, la casele de schimb valutar, pentru achiziţionarea/închirierea unor produse etc.).

“De la faptul că te duci să faci un xerox de pe buletin, până la faptul că la notariat, unul dintre angajaţi îţi poate folosi datele în scopuri ilicite, reprezintă un pericol”, mai spune reprezentantul IGPR.

De asemenea, pot fi folosite de autori şi actele pierdute sau furate.

Ce trebuie să faci pentru a-ţi proteja datele personale

Potrivit IGPR, cetăţenii care se confruntă cu astfel de cazuri sunt sfătuiţi să se adreseze cu o sesizare unităţilor de poliţie pe raza cărora a fost comisă fapta sau unde domiciliază.

Restul cetăţenilor, în vederea prevenirii, sunt sfătuiţi să nu răspundă tatonărilor făcute de autori pentru a intra în posesia datelor personale, să nu divulge date cu carater personal unor persoane neautorizate, să verifice calitatea înscrisurilor prezentate şi autenticitatea acestora sau a mesajelor recepţionate, să păstreze cu grijă şi să nu înstrăineze sau să piardă înscrisuri ce conţin date de identitate.

Instituţiile private trebuie să se protejeze cu aparate performante

Potrivit reprezentanţilor poliţiei este de datoria instituţiilor private ca să achiziţioneze aparatură tehnică cu ultraviolete care să poată depista dacă datele sunt false. "Cunoaştem instituţii bancare care au astfel de aparate, trec buletinul prin ele şi văd dacă este fals. Aceste aparate ţin de politica fiecărei instituţii, însă este în interesul lor să le aibă pentru că ele pot suferi de pe urma faptului că o persoană vrea să fie sau se dă drept client folosind date false".

5 comentarii

teofil05.Aug.10-23:37hs
S-au platit bani grei pentru informatizarea datelor din domeniul evidentei populatiei. Ar fi interesanta (si plina de surprize) o ancheta a modului cum s-a facut alegerea firmei care a facut informatizarea.
Apoi, daca s-au descoperit carti de identitate cu acelasi chip, dar cu nume diferite si cnp-uri diferite, va dati seama ce se intimpla cu aceste carti de identitate la alegeri ! Este interesant de facut o analiza si a datelor persoanelor (prelucrate de softuri). S-ar putea sa apara surprize mari !
OARECARE06.Aug.10-00:49hs
c.i. romanesti au prea putine elemente de siguranta,pot fi falsificate f/usor,firmele care solicita aceste documente nu au personal specializat,orice substituire poate trece neobservata.recent am fost contactat pe tel. fix de catre o firma care efectua asa zise sondaje,dar,intamplator,stiau exact numele si loc.de dom, plus alte date personale.cu insistente si amenintari am reusit sa aflu ca obtinusera datele mele de la romtelecom,e normal sa fie puse la dispozitia oricui niste baze de date ????
Vladislav06.Aug.10-01:11hs
Cu astfel de indeletniciri de pe miristea romanesca se mai ocupau si cei din zona IT; fosta revista XtremPC (SC Romas Comercial SRL). Isi mai aduce cineva aminte de ea? Cineva? Nimeni! Este la locul binemeritat, adica la cosul de gunoi!!!
Sub aspectul unor concursuri cu premii din domeniul IT se cereau participantilor date cu caracter personal.
Alex06.Aug.10-05:50hs
Un dintre cauze este faptul ca CNP este inscris pe cartea de identitate si este prea usor accesibil pentru toata lumea. In SUA, Social Security Number (SSN - echivalentul CNP) este pe un carton separat si trebuie protejat ca ochii din cap.
bubu06.Aug.10-09:42hs
asta se intampla pt ca, in Romania oricine are voie sa-ti ceara ID-ul. eu stiu, ca doar politia are voie sa te legitimeze...dar la noi, la casa de schimb iti ia CI-ul. La hotel iti ia CI , la Posta iti ia CI, azi maine si la magazinul din cotl iti trebuie ci pt a cumpara o paine. oriunde mergi, in orice instutie, sau oriunde altundeva, ai nevoie de 5 copii xerox ale CI. Nu mi se pare normal. ar trebui inventat un alt sistem de identificare! degeaba exista sisteme informatice ultraperformante care protejeaza bazele de date, cand oricine poa sa-ti copieze buletinul, sub orice mod! Cel putin CNP-ul are trebui trecut altundeva, nu pe CI. pe un card separat. ala e cel mai important numar din viata omului, dar noi il completam pe orice rahat de cerere, la orice chiosc. In unele tari din Ue, nici macar nu au CI. modalitatea de a certifica ca tu esti persoana respectiva, se rezuma in a duce o poza de-a ta la medicul de familie, si a fi semnata de acesta!! iar, pt a obtine un pasaport, dureaza muulte saptamani! singurul lor id e certificatul de nastere, plus un card cu National Insuarance Number (ma refer la cazul UK) . si culmea, se poate! numa la noi trebuie sa cari o servieta de acte, numa pt a te legitima.....nici nu ma mir ca o sa ma trezesc intr-o zi ca am vreun apartament prin....Constanta, sau mai stiu eu pe unde + ratele la electrocasnice.....

O sa mai comentez si eu aici ca mama mea, pe atunci in varsta de 88 de ani (pe 4 august a pasit in la 89-lea an, LA MULTI ANI, MAMITZO!), a primit o instiintare de la BRD ca are de platit o rata pt un card de credit. M-am agitat, am mers la politie ca sa intreb daca sunt mai multe persoane cu acelasi nume in localitate, am aflat ca sunt in sate aferente comunei, am dedus ca vreuna din acele persoane e fericita posesoare de card de credit, am vorbit cu postasul sa nu-i mai aduca mamitei scrisori de la BRD, am intrebat la banca daca a facut cineva card pe numele mamei mele, mi-au cerut CNPul ei si mi-au spus ca nici vorba sa aiba card, am mers la filiala cea mai apropiata de noi si le-am predat somatia, sa se spele cu ea pe cap (intai m-au trimis la Slobozia, apoi au renuntat vazand ce fata am facut) si, sa bat in lemn, n-am mai avut alte surprize.

Vreau sa ma mai racoresc nitel spunand ca BRD-ul are cele mai tampite reguli in relatiile cu clientii, degeaba sunt unele angajate dragute si saritoare, pt ca regulile sunt reguli.

5 comentarii:

b.d. spunea...

Viorica,
La Multi Ani mamei tale !

Sa va bucurati de ea inca muuult timp de-acum inainte, in sanatate !

Glen Glen spunea...

Foarte bine ca aduci la cunostiinta lucrurile astea. Netul e problema mare din punctul asta de vedere!

Viorica spunea...

@b.d.
Multumesc, draga mea. sa ne bucuram poate, dar in sanatate mai greu de la o anumita varsta.
Multa sanatate si tie.
@Glen Glen
Macar de s-ar tine cont de sfaturi...

diana spunea...

interesant, dar totusi S.V., 27 ani, din Bucuresti, de profesie informatician, isi scotea toti banii de pe card la salariu ?!

Viorica spunea...

Ce pretentie poti sa ai de la un obsedat?
Stiu din experienta...:))