joi, 22 ianuarie 2009

Campionatele europene de patinaj Artistic III

Intai vreau sa o felicit pe Alina Alexoi pt ca, asa cum am aflat de la sportlocal, ieri a implinit, cum se zice la Radio Actualitati, "o frumoasa varsta".

Mi-e dor de vremurile cand ES oferea patinaj de dimineata pana seara. E adevarat ca atunci compania de cablu ne dadea varianta engleza. Azi am avut bucuria de a-l vedea, alaturi de Gwendal Peizerat si un comentator german, pe unul din comentatorii englezi, si anume pe Nick. Mi-amintesc cat de surprins a fost cand patinatoarea maghiara Diana Poth, terminandu-si programul si aflandu-se pe canapeaua suspinelor (si a bucuriilor) i-a salutat pe Nick si Chriss, comentatorii englezi.

Am reusit sa vad un pic din dansul original ( de aceea vorbeam de nostalgii mai sus, pt ca aceasta proba, desi mai scurta, numai 2:30 minute, e la fel de interesanta ca si dansul liber). Anul acesta tema a fost dansuri din anii 30-40 si costumele au fost si ele in concordanta cu epoca ilustrata prin dans. Cel mai interesant costum mi s-a parut cel al Kristinei Fraser care la inceputul programului era portocaliu, apoi a devenit albastru. De remarcat tenacitatea cu care se prezinta la campionate reprezentand Azerdbaidgeanul aceasta pereche Fraser/ Igor Lukanin, desi raman mereu cam in aceeasi zona a clasamentului. Azi am remarcat la ei o ridicare dificila, cu o singura mana.

In proba originala de dans e obligatoriu sa se execute doua ridicari, doua secvente de pasi, o pirueta. Ce a caracterizat anul acesta evolutiile concurentilor a fost dinamismul cu care au evoluat, fiind, ca de fiecare data, o incantare, departajarea facandu-se prin acuratetea pasilor, dificultatea elementelor si mai ales originalitatea lor, ce mai, chestii de finete.

Am vazut trei perechi de frati: Hermann din Germania, Zaretzki din israel si preferatii mei, Kerr din Marea Britanie. Evolutia fratilor Kerr mi-a amintit de cele ale lui Evgheni Platov/Ocksana Grishciuc, prin viteza si dificultatea elementelor, si e si normal, doar sunt antrenati de Platov. Mi-a placut ca Sinead nu a fost intimidata de faptul ca e cea mai varstnica concurenta, si mai ales sunt incantata ca au toate sansele de a castiga o medalie.

Pt ca vorbeam de elemente care-mi amintesc de concurenti acum trecuti la profesionalism am remacat la rusii Ekaterina Rubliova/Ivan Shefer o inclinatie care poarta marca Shae-Lin Bourne/ Victor Kraatz. La originalitate am sa notez pirueta spectaculosa, cu intrare din cumpana, executata de fratii Hermann, ca si faptul ca multe perechi au ales sa execute pirueta la inceputul programului si nu la sfarsitul lui, cumse obisnuieste.

Din pacate perechea bulgara nu a intrat in finala iar partenerul Norei Hoffmann, Maxim (alt Maxim!) Zavozin care reprezinta Ungaria, a cazut, incat aceasta pereche nu mai intra in primele 10 (e important pt ca cei care intra in primele 10 locuri permit tarii lor sa trimita doi concurenti in sezonul urmator, in felul acesta am avut noi doi baieti in competitie, Cornel Gheorghe si Marius Negrea). E pacat pt ca Nora e o patinatoare f valoroasa (las la o parte intrebarea de ce la ei se poate si la noi nu, de ce Ungaria a avut ocampioana europeana, Iulia Sebestien, iar Bulgaria campioni mondiali la dans, Albena Denkova/ Maxim Staviski iar concurentii nostri adesea au rezultate modeste), e posibil sa-i fi incurcat pana la urma palaria pe care o tot pasau de la unul la altul.

Pt ca spuneam ca au fost costume interesante am sa amintesc pe ucrainienii Anna Zadorojniuk/Serghei Verbillo, care au dansat pe muzica din "Chicago" si au avut costume adecvate f reusite. Dragutza a fost si Natalie Pechalat, care parea o scolarita zburdalnica si obraznica. O culoare interesanta, de fluoresceina au avut rochia Janei Hochlova si camasa lui Serghei Novitski.

Nu mi-au placut deloc costumele celei de-a doua perechi franceze, Pernelle Carron/Matthieu Jost. In plus au executat o ridicare f asemanatoare cu cea a fratilor Kerr, dar fara sa aiba eleganta acestora, mi s-au parut chiar dizarmoniosi.

Asa cum am mai spus dansurile au avut dinamism, fetele au aratat mare mobilitate, ucraineanca a executat chiar si f dificila dar spectaculoasa pirueta Bilmann. Dupa aceasta proba rusii Hohlova/Novitski s-au clasat pe locul 1, italienii Faiela/Scali s-au clasat pe locul 2 (si perechea "mica" italiana, Anna Capelini/Luca La Notte promit ca pe viitor sa avanseze in clasament, deocamdata sunt pe locul 6), pe locul 3 au ramas fratii Kerr (practic primele 3 locuri au ramas neschimbate dupa prima proba) pe 4 sunt Natalie Pechalat/Fabien Bourzat iar pe 5 compatriotii lor Carron/Jost.

Pe vremea cand se acordau note pana la 6 si se aprecia cam ce loc ar trebui sa ocupe in clasament perechea respectiva clasamentul ramanea batut in cuie de la inceputul campionatului pana la sfarsit. Acum, cu inca noul sistem de notare se poate face mult mai usor o departajare si pot aparea surprize si rasturnari de situatii. Sper ca preferatii mei sa ramana si maine pe primele locuri, ca sa urce pe podium.

Tot astazi a avut loc si mult asteptata si disputata finala la baieti care, pe langa surpriza produsa de Samuel Conti care a luat medalia de argint cu un frumos program inspirat de westernuri, si alta surpriza f placuta, acea a francezului Yannick Ponsero care, plasandu-se la programul scurt pe locul 9 a castigat practic programul liber, clasandu-se in final pe locul 4. Sariturile acestuia, incepute cu un f reusit cvadruplu Touloupe si continuate cu altele la fel de reusite erau la nivelul celor executate de "masina de sarit" Van Der Perren iar intrega lui evolutie mi-a amintit de cea a fostului campion mondial, americanul Todd Elridge (care nu a fost niciodata preferatul meu pt ca ii lipsea eleganta rivalilor lui din Rusia).

De altfel nu a fost singurul care a executat un cvadruplu, au mai incercat, unii cu succes,altii cu aterizare defectuoasa: Andrei Lutai, Alban Preobert, Tomas Verner, Brian Joubert, Serghei Voronov (dar acesta a cazut).

Hotarat lucru, azi nu a fost deloc o zi buna pt suedezi, nici chiar pt Kristofer Berntsson, care s-a clasat pe locul 8. Ba chiar as putea spune ca a fost zi nefasta pt blonzii naturali, cel mai afectat a fost Tomas Verner care, dupa ce a ratat aterizarea corecta la cvadruplu pur si simplu a cedat nervos si nu a mai reusit sa faca acel program curat care il putea aduce pe podium (nici vorba de pastrarea titlului, desi poate n-ar fi fost imposibil, tinand cont de faptul ca nici Brian nu a fost in cea mai buna zi a lui, cazand la un moment dat si avand si niste ezitari, dar norocul lui Brian a fost ca a intrat pe gheatza dupa Tomas). Mi-a placut atitudinea antrenorului care, departe de a-l certa pt esec, l-a consolat si l-a incurajat la sfarsit. Verner s-a clasat in final pe locul 6.

Pt ca vorbeam de blonzi o dezamagire pt conationalii care l-au incurajat a constituit-o si Ari-Pekka Nurmenkari care s-a clasat pe locul 14, in urma lui Jamal Othman, aflat pe 12, pe care din pacate nu l-am putut vedea, transmisia incepand dupa evolutia lui (si cand ma gandesc ca intr-un an au dat si calificarile, asa am putut vedea unii baieti care nu erau f buni tehnic, dar erau excelenti showmen, acum, daca nu ma insel, nu se mai tin calificarile, se iau in consideratie evolutiile din competitiile anterioare campionatului si punctele obtinute, de aceea nu l-am vazut pe Contesi la programul scurt, el evoluand intr-o grupa valorica mai slaba, la inceputul concursului, pt ca nu a avut puncte, neavand voie sa participe la competitii, din cauza relei vointe manifestate de francezi, argintul obtinut cred ca e o dulce razbunare pt el).

O impresie buna mi-a facut cehul Michal Brezina, clasat pe locul 10,care e un bun saritor. Trebuie apreciat ca rusul Andrei Lutai, care era considerat intr-o vreme urmasul lui Pliushcenko, dar nu aconfirmat deloc aceasta parere, a obtinut un rezultat destul de bun, locul 7, tinand cont de faptul ca a acuzat dureri f mari de picior.

Alban Preaubert a avut un program frumos, cu multe sarituri reusite,intre altele un frumos cvadruplu Touloupe, un triplu Axel si combinatii de sarituri in partea doua a programului, cand se obtine un bonus de 10% pt sarituri. S-a vazut clasa lui Annick Dumont (Gailhaguet.), din pacate a avut si unele mici ezitari, astfel incat si-a mentinut locul 5 de la programul scurt. Oricum, baiatul promite pt viitor.

Tanarul reprezentant al Spaniei, Javier Fernandez, de 17 ani, nu a reusit sa se califice in primii 10, el venind abia pe locul 11 , urcand totusi un loc dupa programul scurt, dovedind, prin evolutia lui, un lucru pe care l-am observat de mult, si anume ca rareori o pregatire f lunga a unei sarituri duce la o executie reusita, in plus se pierde din fluenta programului si se pierd puncte la aprecierea artistica.

De aceea e interesant ca Brian Joubert nu se pregateste f mult pt cvadruplu, e drept ca azi nu a executatperfect aceasta saritura. Mie nu mi s-a parut programul lui, pt care s-a pregatit doar 3 saptamani, schimbandu-l pe cel cu care a evoluat la cupe pt ca a considerat ca nu i se potriveste, e chiar atat de extraordinar pe cat se extazia Nicolae Bellu (am zis ca imi place mai mult Gafencu) A avut noroc ca Verner nu afost la inaltimea asteptata, ca si de programul scurt perfect, pt ca evolutia lui l-a facut sa ocupe doar locul 2 la programul lung, dar a castigat medalia de aur. Mi-a placut ca la festivitatea de premiere (ES rar da aceste festivitati, cand la TVR2 comenta Cristian Topescu se dadeau si festivitatile de premiere, acum s-a renuntat) Brian canta si el imnul national si mi se parea f potrivit, pt ca intr-adevar pt el "le jour de gloire est arivee". A reusit sa devina triplu campion european, ca si rusul Alexei Yagudin, ucraineanul Victor Petrenko, francezulAlain Calmat, sovieticul Alexander Fadeev fiind cvadruplu campion european.

Am lasat la urma pe preferatul meu, Kevin Van Der Perren, pe care l-am urmarit cu sufletul la gura. Aavut un program minunat, fara greseala, care i s-a potrivit ca o manusa, agentul 007. Nu numai sariturile au fost perfecte, ci si secventele de pasi, ca si interpretarea artistica. Am avut un pic de emotii la inceput, cand ajunsese aproape de jumatatea programului si nu facuse decat 3 sarituri, mi-era teama ca nu mai are timp, apoi a venit minunea, pt care e unic in lume, combinatia de trei sarituri triple, urmate de alte sarituri si combinatii. Emotia si bucuria lui de la final erau cat se poate de indreptatite, din pacate nu la fel au considerat si arbitrii, care nu au apreciat partea artistica a evolutiei lui (au ramas "incremeniti in proiect", s-a format convingerea ca lasa de dorit din pdv artistic si n-au avut ochi sa vada progresul pe care l-a facut) astfel ca punctajul a fost mai mic decat ma asteptam (si se astepta si el, ba chiar a fost o faza de atac de cord cand pe ecran a aparut 1 la "place" si bietul Kevin a facut ochii mari de tot si a scos un mic strigat de bucurie, dar s-a schimbat repede cifra in 3 si s-a dezumflat, sarmanul) .Cred ca a avut categoric un program mai bun decat Yannick Ponsero, dar arbitrii au decis ca merita locul 4 pt programul lung, a primit totusi medalia de bronz. Cred ca nu am dat eu dovada de prea mult entuziasm, lucru de care l-am acuzat (in sinea mea) pe NB cand a comentat evolutia lui Joubert.

Clasamentul cf ISU este:
Place Name Nation Points SP FS
1 Brian JOUBERT FRA 232.01 1 2

2 Samuel CONTESTI ITA 220.92 3 3
3 Kevin VAN DER PERREN BEL 219.36 4 4
4 Yannick PONSERO FRA 219.30 9 1
5 Alban PREAUBERTFRA212.22 5 5
6 Tomas VERNERCZE 207.98 2 7
7 Andrei LUTAIRUS200.57 8 6
8 Kristoffer BERNTSSON SWE186.15 7 10
9 Sergei VORONOVRUS184.96 6 13
10 Michal BREZINA CZE183.19 17 8
11 Javier FERNANDEZESP182.91 12 11
12 Jamal OTHMAN SUI178.79 20 9
13 Artem BORODULINRUS175.99 15 12
14 Ari-Pekka NURMENKARIFIN170.88 10 19
15 Peter LIEBERSGER170.85 14 16
16 Igor MACYPURASVK169.76 19 14
17 Przemyslaw DOMANSKIPOL165.24 16 18
18 Adrian SCHULTHEISSSWE164.27 11 21
19 Anton KOVALEVSKIUKR164.03 13 20
20 Clemens BRUMMERGER159.58 22 17
21 Gregor URBAS SLO157.98 24 15
22 Alexander MAJOROVSWE152.03 18 23
23Boris MARTINECCRO150.80 21 22
24Elliot HILTONGBR139.69 23 24


As mai adauga doar ca dealungul anilor am fost impresionata de capacitatea Yvonnei Ghitza de a face traduceri simultane in engleza, franceza si germana, lucru de care mi-am amintit cand a tradus interviul in engleza luat lui Joubert de reporterul ES la incheierea competitiei.

Niciun comentariu: