sâmbătă, 19 octombrie 2013

Heliopsis helianthoides și Physalis alkekengi

Una dintre florile cele mai des intalnite pein gradinile noastre in timpul toamnei, pe langa vinetele si stelute, este una galben aurie, cocotata in buchete pe niste tije adesea mai inalte decat un stat de om. Tanti Nutzy, Dumnezeu sa o odihneasca si sa ii ierte pacatele, avea si ea in gradina planta asta. Cand am intrebat-o ce planta e mi-a zis ca e un soi de nap si eu, in prostia mea, am crezut-o. Mai mult, desi am invatat cu timpul sa gasec pe net cele mai ciudate informatii, nu mi-a dat prin cap sa vad si cum arata floarea de nap. Ea arata asa:

E un neam de varza, dupa cum spune si numele Brassica Rapa. Floarea care ma intereseaza insa are cu totul alt aspect...si iata cateva poze ale ei facute in cartierul Militari...




Tot Google Search, dragutul, mi-a deschis capul si m-a invatat (numai sa reusesc si sa tin minte) ca planta se cheama Heliopsis Helianthoides ... Cica in America, si anume in Pittsburg, ar fi o planta salbatica, ce e cunoscuta mai degraba cu numele de Ox-Eye, adica Ochiul Boului. Deh, fiecare cu boii lui.

Numele stiintific vine din Helios, adica Soare in mitologia greaca  si opsis, aparenta, (din aceeasi limba, greaca),  din asemanarea cu Floarea Soarelui, Helianthus annuus

Si daca tot sunt la capitolul de botanica, hai sa va arat alte cateva poze facute in gradinitele din jurul blocurilor, de data cu o alta planta spectaculoasa, numita Physalis
alkekengi sau lanterna chinezeasa sau japoneza, dupa preferinte. Arata foarte bine in gradina dar in plus are si intrebuintari medicinale; atunci cand e uscata, poate fi folosita ca diuretic, antiseptic, corectiva pentru functia ficatului, si sedativa. Cum nu se gaseste chiar pe toate drumurile (chiar daca Wikipedia atentioneaza ca e invaziva) nu m-am mai ostenit sa caut exact ce mod de intrebuintare are.


Si pentru ca lanternutele astea sunt teribil de decorative, am cautat pe internet niste imagini cu ele, de preferinta tablouri.
Arkady Zrajevsky are un tablou intitulat Fizalis.
Din grupul acesta de trei poza primele doua le-am gasit cu numele Natalia Shloma, dar pentru a treia imagine nu am gasit autorul
Vase with Phisalis--Ingeborg Bernhard 
Still life with physalis and violin by Nelly Baksht
Mario Vukelic-- Physalis blue
Physalis by Tania Vasylenko
Physalis-Anastasiya Malakhova

 Wintercherry by Dana Martin

Un comentariu:

Unknown spunea...

http://www.sfatulmedicului.ro/plante-medicinale/papalau-physalis-alkekengi_14563