joi, 1 aprilie 2010

Queen Seon Deok=Secretele palatului Reforma agrara

Iata ca printesa noastra se implica din ce in ce mai mult in viata sociala. Si ca un adevarat viitor monarh plin de ambitie primul lucru pe care incearca sa il realizeze este sa imbunatateasca viata supusilor sai, dar si sa slabeasca puterea nobililor.

Este interesanta ideea de a crea unelte agricole de mare randament pt a creste productia. Daca si conducatorii si legiuitorii postdecembristi ar fi avut asemenea idei alta ar fi fost situatia tarii noastre acum. Cand s-a pus in aplicare legea 18, cea care restituia pamantul fostilor proprietari nepriceputii fosti activisti de partid nu s-au gandit ca pamantul acela trebuie lucrat cu ceva, uneltele ramanand in proprietatea fostelor CAPuri, reorganizate in asociatii de proprietari. Dupa cate stiu din comuna mamei mele asociatiile acestea au cam dat faliment iar uneltele au ajuns, pe nimica toata, in proprietatea "cui trebuie". Iar cei care nu au vrut sa mai ramana in fostul CAP si au dorit sa-si lucreze singuri pamantul s-au trezit ca nu au cu ce.

Ce nu inteleg eu din reforma pe care incearca sa o aplice printesa este in a cui proprietate se afla in momentul acela pamantul. Daca facea parte din domeniile coroanei atunci cum se face ca era pamant sterp, neproductiv? Si daca era sterp, cum s-a tradus, atunci cred ca nici un fel de unealta, indiferent de calitate, nu putea sa produca ceva pe acel pamant. Altceva e daca era vorba de pamant nedestelenit, adica nelucrat niciodata, nearat si nesapat din cauza ca uneltele se rupeau in tarina neafanata. Dar de unde sa stie toate astea niste traducatori fara cunostinte agricole?

Mi-a placut ca fiecare din cele doua protagoniste feminine atat de puternice, mai ales din pdv psihic, au avut de invatat una de la alta. Mi-Shil a invatat ca a stapani pamantul implica si responsabilitate fata de cei care il locuiesc si il lucreaza iar Deok Man a invatat ca masele au nevoie sa vada ca nesupunerea se pedepseste, pt a nu le mai veni prea usor ideea ca daca incalca legile nu suporta nici un fel de consecinte.

Interesant e ca la luarea cu asalt a fortaretei lui Sejong erau mult mai multi figuranti decat in scena in care au fost judecati pe loc si executati capii rasculatilor. Dar asta cred ca e mai mult o problema de buget decat de impresie artistica.

De asemenea este de invatat lectia ca supusii (cetatenii, in vremurile noastre) trebuie sa aiba incredere in conducatori pt ca tara sa progreseze, pt ca altfel se ajunge la decizii pagubitoare, cum s-a intamplat la noi in primii ani dupa aplicarea legii 18 cand proprietarii de paduri nu au avut incredere ca acest regim nou inscaunat va dura si le va respecta dreptul de proprietate si atunci s-au grabit sa taie padurile, cu rezultatele dezastruoase de acum, inundatii si alunecari de teren.

Si ca sa ma refer strict la film mi-a placut scena in care MI-Shil incaseaza o lovitura neasteptata de la Bi-Dam care ii reproseaza ca nu a avut de la cine invata obiceiurile curtii inca din prima zi a vietii sale, mai ales daca ne aducem aminte cu cata duiosie l-a imbratisat Mi-Shil pe Bo-Jong cand acesta avea intr-adevar nevoie de dragostea materna.

12 comentarii:

Viorica spunea...

Am avut unsoc cand Bloggerul m-a anuntat "cpmentariul a fost respins" Am crezut ca a gresit el, cand colo eu apasasem pe respingeti in loc de publicati. Asa ca osa copiez aici comentariul si o sa dau si raspunsul:
Alynna a introdus un nou comentariu privind postarea dvs. "Queen Seon Deok=Secretele palatului Reforma agrara...":

Este foarte interesant ca Mishil nu s-a gandit niciodata sa fie conducatoarea Sillei ci doar regina celui care conduce Silla. De asta a foarte socata sa afle care este decizia lui Deokman.

Raspuns:
Nu degeaba i-a spus Deok Man ca nu are viziune si nu e stapana pamantului.
Nu am inteles de ce a fost socat Wol-El, doar Yu-Shin a spus clar: "acesta e regele pe care l-am ales" Sau poate ei credeau ca va fi numai rege in Gaia?

Viorica spunea...

Bloggerul a facut nitel pe nebunul si mi-a oferit o ferestruica de vreo doi cm latime pt a scrie comentariul, incat mi-a fost greu sa corectez greselile de typo. Alynna, cred ca ma scuzi.

Alynna spunea...

Pai in viziunea lui Wol-El era de neconceput ca o femeie sa fie regina.El a crezut cum zici tu ca Yushin o sa o faca regina lui pe Deokman casatorindu-se cu ea si conducand Silla nu Gaya (asa am inteles eu).
Am mai observat ceva:in realitate Mishil a avut o fata si cu tatal lui Deokman si o chema Sohwa la fel ca pe doica lui Deokman. Eu cred ca Bidam a fost doar un personaj introdus in film pt ca n-am gasit nimic referitor la el.

Viorica spunea...

Deci Mi-Shil e personaj real?
Eu am citit undeva (Wikipedia, dar stii cum e cu Enciclopedia asta, nu tot ce se scrie acolo e documentat, si la acel articol nu exista documentatie) ca Chun Chu a avut o sora,cu care s-a casatorit Yu-Shin, dar nu precizeaza cine sunt parintii fetei, din film rezulta ca Chun Chu era copil unic. L-au facut pe CC intrigant si ipocrit pt ca el a contribuit prin diplomatie si relatii personmale la cucerirea Baekje.
Mie multa vreme nu mi-au placut ecranizarile si filmele istorice sau cele inspirate din fapte reale pt ca de multe ori de dragul senzationalului se denatureaza adevarul sau romanul initial.
De ex cunosteam bine povestea lui Elisabeth Smart, o fata rapita si gasita dupa cateva luni pt ca am fost in USA cand o cautau si apoi au gasit-o, poza ei era peste tot, inclusiv pe bannerele de pe autostrada. Pe urma am vazut un film inspirat din acest caz care diferea destul de mult de povestea stiuta de mine.
Un Paste Fericit iti urez!

Viorica spunea...

Am mai pierdut cateva secvente din serial. Cumva Wol-El i-a reprosat lui Yu-Shin ca nu s-a casatorit cu Deok Man? Daca e asa, frumoasa recunostinta pt sacrificiul lui YS de a se casatori cu fata recomandata de Mi-Shil pt a salva pe cei din Gaia. E drept ca numai Mun No stia ca e un sacrificiu, si cum Mun No nu mai e, din cauza geloziei si ambitiei lui CC...
Alynna, tu stii unde se poate vedea serialul cu subtitrare in engleza?
A intrebat Alessandra intr-un comentariu la Lectia de Patrotism.

Alynna spunea...

Eu ma uit pe youtube. Sa intre acolo si sa scrie queen seokdeok ep. care il vrea si ii apare.
Paste Fericit!!! iti doresc si eu.

Viorica spunea...

Multumesc.
"Inteligenta de pe scara", numita de englezi Second thought ma indeamna sa completez primul raspuns:
"Este foarte interesant ca Mishil nu s-a gandit niciodata sa fie conducatoarea Sillei ci doar regina celui care conduce Silla."
MI-Shil conducea de facto Silla. Ce-i lipsea ei era titlul di, data fiind "ierarhia osului" singurul titlu la care putea aspira era acela de sotie a regelui. Abia cand Chun Chu s-a declarat impotriva acestei ierarhii devine curios ca nu vrea tronul pt ea, ci pt Sejong. Poate pt ca ideea unei regine era extrem de greu de acceptat. Totusi istoria ne spune ca Silla a avut nu una, ci doua regine, Seon Deok fiind urmata la torn de verisoara ei.

Alynna spunea...

Asta stiu pt ca Deokman nu a avut copii, si poate a vrut sa lase ca succesor tot o femeie ca sa dea un exemplu ca si femeile stiu conduce. Totusi ele doua sunt singure regine din istoria Coreei.

Alynna spunea...

In legatura cu Yu shi si Chun Chu, eu am gasit invers:adica Chun Chu se casatoreste cu sora lui Yu shin care se numeste Kim Mun Hee si va deveni regina Munmyeong.Yu shin se casatoreste cu nepoata lui Sejong(prim-ministrul).

Viorica spunea...

"Totusi ele doua sunt singure regine din istoria Coreei."

http://en.wikipedia.org/wiki/Queen_Seondeok_of_Silla
The son of her sister Princess Cheonmyeong became a king in his own right while Seondeok's sister, Princess Seonhwa eventually married King Mu of Baekje and became mother of Uija (regele care a predat regatul Baekje Sillei)

In 634, Seondeok became the sole ruler of Silla, and ruled until 647. She was the first of three female rulers of the kingdom (the other two being: Jindeok of Silla and Jinseong of Silla), wife of King Rosapapan (Korean name: Yushin) and was immediately succeeded by her cousin Jindeok, who ruled until 654.

N-am inteles cine e King Rosapapan (Korean name: Yushin) si al carui sot a fost. Parca reiese ca a fost sotul lui Seon Deok.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jindeok_of_Silla
Queen Jindeok (r.647-654) ascended the throne and became the Silla's second queen after Queen Seondeok. The last monarch from Seonggol, the highest class in the Silla's unique caste system, her real name is Seungman. Her father was Kim Gukbangalmun, who was King Jinpyeong's younger brother, and her mother was Lady Wolmyeong[

http://en.wikipedia.org/wiki/Jinseong_of_Silla
Queen Jinseong of Silla (d. 897, r. 887-897) was the fifty-first to ruler of the Korean kingdom, Silla. She was also Silla's third and final reigning queen (the other two being: Queen Seondeok of Silla and Jindeok of Silla). Her reign saw the end of Unified Silla and the beginning of the Later Three Kingdoms period.

Si a mai fost una, de data asta the third empress of the Goryeo era who fought against the Tungustic people of Manchuria in order to achieve their dream of reclaiming their old land. (http://forum.koreandramas.net/topic/7230/)

Numele ei e Chun Chu (Cheon chu) sau Imparateasa de Fier, s-a facut in 2009 un serial dedicat ei care se pare ca a avut mare succes, mi-ar placea sa-l vad.

Deschiderea e pe you tube: http://www.youtube.com/watch?v=yM80624NLyQ&feature=related

O recenzie interesanta despre serial la
http://www.amazon.com/Empress-Chun-Chu/dp/B0033P01VM

"In legatura cu Yu shi si Chun Chu" avem amandoua dreptate:

http://en.wikipedia.org/wiki/Muyeol_of_Silla
He was a childhood friend of Kim Yusin, who eventually became his brother-in-law after his marrying the latter's sister.
http://www.hwarangdo.com/hwarang.htm#yusin
After Yusin's wife died he married Ch'un Ch'u's sister, tying them even closer.

De altfel in Hwarangdo.com se pot citi f multe despre Yu-Shin.

Alynna spunea...

Asta asa e;oricum nu avem de unde sa stim istoria Coreei foarte bine.Ceea ce imi place este faptul ca acum si Mishil vrea tronul pt ea(idee data de Deokman).Si CC este foarte destept,dar a lasat impresia ca este naiv,a urmarit el sa fie mostenitorul tronului de la inceput. Mi-a mai palcut si discutia dintre Bidam si Mishil.

Viorica spunea...

Mie de la inceput cand s-a spus ca CC e cam prost mi s-a parut o afirmatie dubioasa, pt ca stiam din Mica Enciclopedie de Istorie ca a fost rege.
Sper sa nu te plictiseasca nesfarsitul articol de azi.