duminică, 11 aprilie 2010

Orele zilei


The Hour of the Ox
Ora Boului

The Hour of the Tiger
Ora Tigrului

The Hour of the Hare
Ora Iepurelui

The Hour of the Dragon
Ora Dragonului

The Hour of the Dragon
Ora Dragonului

The Hour of the Snake
Ora Sarpelui

The Hour of the Snake
Ora Sarpelui

The Hour of the Horse
Ora Calului

The Hour of the Horse
Ora Calului

The Hour of the Ram
Ora Oii (Berbecului)

The Hour of the Monkey
Ora Maimutei

The Hour of the Monkey
Ora Maimutei

The Hour of the Cock
Ora Cocosului

The Hour of the Dog
Ora Cainelui

The Hour of the Boar
Ora Mistretului (Porcului)

The Hour of the Rat
Ora Sobolanului

The Hour of the Rat
Ora Sobolanului

Nu odata in serialele sud-coreene transmise la noi se intreba cat e ora sau se stabilea o anumita ora pt o actiune. Ne intrebam mereu, sotul meu si cu mine, cum stiau ei care era ora, aveau pendule, ceasuri de mana sau...telefoane mobile :)) (am intrebat odata pe cineva cat e ceasul si a scos telefonul mobil ca sa-mi raspunda). Sotul meu se gandea la un sistem cu lumanari.

Se pare insa ca existau anumite mecanisme, destul de complicate (mult mai complicate decat clepsidrele grecesti sau ceasurile solare ale caror reminiscente le intalnim in parcuri sub forma de ceasuri florale) care se bazau pe modul cum se misca soarele pe cer. Am sa fac o paranteza sa spun ca eram surprinsa de exactitatea pana la minut cu care aprecia mama mea ora numai privind la soare. Cand erm pe plaja la mare apelam si eu la ceasul solar (construit dintr-un bat infipt in nisip) ca sa apreciez cat e ora.

Am avut o banuiala ca nu era vorba de aprecierea timpului in modul cum o facem noi, occidentalii, cand am citit intr-o subtitrare in engleza a unui episod din Queen Seon Deok (Secretele Palatului) ca era ora sarpelui.

Utamaro are o intreaga serie dedicata activitatii femeilor la diferite ore ale zilei, 'Seirō jūni toki tsuzuki' (Twelve Hours of the Green Houses), in care orele zilei au nume de zodii chinezesti. Cand am aranjat reproducerile dupa ore am recurs la informatiile din Zodiacul Chinezesc al lui Virgil Ionescu aparut in Editura Coresi in 1990, care considera ca prima ora a zilei ar fi Ora Boului.

Totusi lucrurile sunt mult mai complicate decat atat. Intr-un amplu articol intitulat Telling the Time in 17th-19th Century Japan Gina Colla Suzuki spune, printre altele, ca orele se masurau din zori pana in seara si din seara pana in zori si ca ziua nu era,deci impartita in 12 parti egale, durata unei zile depinzand de anotimp.

Nu stiu daca si coreenii foloseau acest sistem, cu atat mai putin cei din timpul regatului Silla, dar am profitat de aceasta ocazie ca sa reproduc si eu cateva din aceste tablouri atat de fermecatoare pictate de Utamaro, in care acesta descrie ce fac femeile la diferitele ore ale zilei

Niciun comentariu: