miercuri, 7 aprilie 2010

Queen Seokdoek=Secretele palatului Visul Imposibil


The Bronze Bell of King Seongdeok the Great
Cheomseongdae Templul ridicat la propunerea lui Deok Man
Cheomsongdae is one of the oldest surviving observatories in East Asia

Cand am scris despre episodul in care a avut loc intrecerea intre candidatii la postul de comandant de hwarangi nu accesasem inca pagina in care era publicata harta de mai sus. In harta respectiva Gaya (aici apare scris Kaya) nu era inca sub stapanirea Sillei, totusi vazand imensitatea teritoriului regatului Goguryeo in comparatie cu cel al Sillei ne dam seama de ce visul unirii celor trei regate sub stapanirea Sillei parea imposibil. In felul acesta se explica si de ce s-a ales aceasta perioada istorica pt un serial, nu numai pt existenta uneia din cele trei regine ale Coreei (interesante observatii despre serial si istoria Coreei, scrise in timp ce se difuza serialul in Coreea de catre o telespectatoare din Seul am gasit aici) ci si pentru viziunea pe care a avut-o aceasta regina punand bazele unificarii celor trei regate, inceputa sub regele Muyeol (Kim Chun Chu) si terminata de fiul acestuia, Munmu, cu ajutorul neprecupetit al celui mai important general din istoria Coreei (un fel de Mihai Viteazu al lor, dar care a avut o soarta mai blanda, desi a avut la un moment deaface si cu imensul imperiu chinez care nu se mai lasa dus din teritoriile cucerite impreuna cu Silla) Kim Yu Shin.
Clopotul Reginei Seon Deok cea mare, aflat in Gyeongju este o atractie turistica, iar observatorul despre care este vorba in serial, Cheomseongdae exista si in zilele noastre, ca si mormintele lui Muyeol si Yu-shin.
In linkul dat mai sus se vorbeste despre puterea de a crea dependenta a serialelor coreene, cred ca sub vraja lor, numita hallyu, au intrat numerosi telespectatori de la noi, si poate ar fi bine ca TVR sa continue transmitand si alte seriale. Nici in Coreea episoadele QSD nu au fost intrerupte de reclame (se pare ca era vorba de televiziunea de stat, cele comerciale transmiteau reclame in timpul serialelor coreene difuzate). Bine ar fi daca lectia coreeana de promovare a valorilor nationale ar putea fi urmata si de ai nostri, oricati bani s-ar cheltui. Dar daca se intentioneaza sa se dea aceasta problema pe mana Nuticai, pt a spori veniturile la turism sa nu se uite ca la monumentele istorice sau artistice trebuie sa ai cai de acces, nu poligoane de instructie pt tunari.
Privind inca odata la harta parca incep sa inteleg cum se face ca un proprietar de 11 acri de pamant (cca 5ha) putea sa fie considerat mic nobil, mai ales daca tinem cont ca in Coreea institutia sclavagismului a persistat pana in timpul lui Yi san, care s-a dovedit revolutionar pt ca s-a gandit sa o aboleasca. Si mai e ceva interesant facand o paralela intre cele doua seriale,fiecare din cele doua personaje reformatoare a avut nevoie de o persoana de incredere pe care sa se sprijine, si regele Jinheung la randul lui se sprijinise pe Mi-Shil, Seol-Won si Sejong cand a reformat armata infiintand corpul de hwarangi, ca acestia au fost gata sa provoace o lovitura de palat (intuita de batranul rege, care i-a ordonat lui Seol-Won s-o ucida pe MI-Shil) e alta poveste.
Si pt ca am vorbit de hwarangi, iata cele 9 virtuti ale lor:
In-Humanity, (Umanism)
Oui-Justice, (Dreptate)
Yea-Courtesy, (Curtezie)
Ji-Wisdom, (Intelepciune)
Shin-Trust, (Incredere)
Seon-Goodness, (Bunatate)
Deok-Virtue, (Virtute)
Jung-Loyalty (Loialitate)
Yong-Courage (Curaj)
Am vazut Curtezia in actiune cand Chil-Suk a coborat mai jos decat Mi-shil si i-a oferit mana lui, Virtutea cand Bo-Jong l-a incurajat pe Yu-Shin in timpul duelului cu Chil-Suk, Curajul in timpul asaltului cetatii de la limita regatului Silla cu Baekje, Increderea cand Al Cheon si Yu Shin s-au alaturat lui Deok-Man, Intelepciunea cand Yu-Shin, raspunzand la a doua intrebare a lui Mun No nu a dezvaluit intreaga semnificatie a visului imposibil, Dreptatea cand la sfarsitul duelului Chil-Suk s-a declarat invins, Umanismul cand la sugestia lui Deok Man, pe atunci nangdo, Yu Shin I-a crutat viata lui Al Cheon, Loialitatea cand Mi-Shil i-a propus lui Yu Shin sa treaca de partea ei, din pacate pt Bunatate nu-mi vine nici un exemplu in minte, dau aceasta sarcina comentatorilor.
N-am scris nimic comentand episodul de ieri despre cea de-a doua reforma democratica f importanta propusa de Deok Man, anume inlocuirea votului unanum din Camera Lorzilor, ca sa zic asa (interesanta ideea de a-i aseza in jurul unei mese rotunde, cam ca la curtea legendarului rege Arthur, ca sa se sublinieze rolul egal pe care il au) cu un vot majoritar. Interesante ca in tarile democratice (In Coreea de Sud democratia e inca tanara, ei au avut multi ani dupa incheierea celui de al doilea razboi mondial dictatura) in care se practica sistemul cu juri la Curtea cu Juri se aplica sistemul unanimitatii, de asta au incercat sa profite niste mafioti intr-un film in care au jucat Demi Moore si Alec Baldwin (ma simt precum Alina Alexoi comentand patinaj artistic, mi-a pierit zambetul cand am citit drama pe care o traieste familia ei, va sfatuiesc sa o cititi si voi, dar sa nu plangeti) The Juror.
In legatura cu reforma fiscala si actualitatea viziunii atribuite lui Deok Man am o alta recomandare, un articol al jurnalistului meu preferat de la New York Times, Thomas Friedmann.
Un articol mai recent despre Alina Alexoi (pt cei care inca se mai intreaba ce are...Alina cu prefectura am sa spun ca m-a impresionat articolul citit despre ea si familia ei) poate fi gasit aici.
Si pt ca AA lucreaza la aceeasi televiziune la care se transmit si serialele coreene o sa semnalez o alta traducere care m-a dus cu gandul la Google Translate: zice Deok Man la un monent dat cam asa "desi sunt treaza nu am intelepciunea lui Mi-Shil" Ca era treaza se vedea cu ochiul liber, evident GT ar folosi acest cuvant in locul celui care pare a avea mai mult sens, anume "desteapta".

4 comentarii:

Alynna spunea...

Pt bunatate iti dau eu in ex:cand Alcheon a crutat-o pe Deokman platindu-si asttfel datoria cand ea i-a trimis o scrisoare regelui in care ii cerea sa se intalneasca,scrisoare pe care a intercepatat-o consilierul acestuia si a vrut sa o omoare.

Viorica spunea...

Cooorect!
Din pacate in episodul care urmeaza Al Cheon nu prea are parte de multa bunatate din partea acolitilor lui Mi-Shil (m-au pus pacatele sa vad pe Mysoju prima cincime plus jumatate din a doua cincime din episod)

Alynna spunea...

Eu urmaresc ep pe toutube, dar sa fiu sincera n-am gasit chiar toate partile dintr-un ep. Per ansamblu cred ca filmul asta chiar a meritat cele 11 premii pt ca exceleaza la toate capitolele imi place chiar si mizica.Oare ce film o sa dea in locul lui Damo?? Pacat ca nu pot vedea ultimul ep deoarece ma uit la handball Gyor- Oltchim...tie iti place handbalul, ca patinajul am vazut ca da.

Viorica spunea...

Pai nici pe Mysoju nu dau chiar toate episoadele, pt ca ei, spre deosebire de you tube, nu stocheaza videoclipuri, ci te directioneaza spre situl unde le poti gasi (sau nu).
Pt ca am publicat 900 de articole mi se pare normal ca nu le-ai citit pe toate. Daca dai handbal la search o sa afli raspuns la intrebare, e mai vast decat pot sa scriu eu aici. Dar daca nu ai timp sau nu vrei o sa spun pe scurt: da, dar de mult nu mai urmaresc cu pasiune meciurile. Mi-ar trebui cateva vieti ca sa ma pot dedica tuturor pasiunilor mele. Dar mai am si lipsuri, nu-mi prea place sa merg la concerte simfonice si am dificultati (de auz)sa inteleg toate replicile la teatru sau filme romanesti la cinema.