duminică, 1 ianuarie 2023

Friptura Ștefania

De Crăciun mi-am dorit mult să fac friptură împletită din mușchiuleț de porc. Dar la supermarketurile de cartier nu se găsea decât câte un mușchi (cotlet) rătăcit și cum nu aveam energie să mai caut și mai departe de casă, din cauza unei viroze sâcâitoare, am cedat nervos și am achiziționat unul. 

Abia când am început să mănânc din friptura respectivă am înțeles că porcul respectiv trăise o viață fericită și îndelungată, făcând multe exerciții fizice ca să topească grăsimea și a murit, practic, de bătrânețe,

La masa de Crăciun ne-am luptat cu el așa cum era dar a doua zi am tocat restul de friptură și am făcut un fel de chiftea sau hamburger, trecut prin pesmet și am prăjit produsul.

Pentru că păstrasem o bucată zdravănă de mușchi și pentru Revelion mi-am amintit de cantina studențească de la Grozăvești (cred că se servea acolo cea mai proastă mâncare din toate cantinele Centrului Universitar) și de numita ”friptură Ștefania” care era de fapt un fel de drob de carne, cu ouă fierte la mijloc. Pesemne se făcea din carnea de vită care ni se servea uneori ca o friptură obișnuită și care era poreclită, pe drept cuvânt ”talpă” având în vedere consistența.

Cum consistența cotletului meu era cam la fel am decis că cea mai bună formă de a o consuma este o variantă a acestei teribile fripturi. Am apelat la prietenul nostru, al tuturor internauților, stimatul domn Google, care mi-a oferit mai multe variante. Cea care mi-a plăcut cel mai mult a fost una care conținea și ceapă.

Tușa mea personală a constat în folosirea ca umplutură a unor ouă fierte de prepeliță în locul celor de găină. Rețeta e cam așa: am tocat mărunt câteva cepe mijlocii (vreo 4, eu aș fi pus mai puține dar soțul meu a fost de părere că asta îi va da un plus de savoare)) și câțiva căței de usturoi și am pus totul în ulei fierbinte (nu prea mult) ținând pe foc și amestecând mereu până când ceapa a devenit translucidă. Când s-a răcit am adăugat asta la 700g carne tocată, am amestecat cu două ouă (de găină) și vreo trei linguri de pesmet, am tapetat o tăviță cu hârtie de copt unsă cu unt și am pus în ea jumătate de compoziție. 

Am pus ouăle de prepeliță ca la drob iar între ele am pus fâșii de cașcaval. Am acoperit cu cealaltă jumătate. Compoziția de carne fusese asezonată în prealabil (but first, cititorii mei fideli știu deja poanta) cu herbs de Provence, sare, turmeric, piper negru și boia de ardei. Deasupra am pus niște unt. Nu l-am întins uniform, de aceea a lăsat niște dungi deschise la culoare dar și-a făcut treaba de a da savoare în plus produsului final.

Am pus la cuptorul încins la 185 de grade C (gradația 3-4 la cuptorul nostru) pentru 40 de minute. Am servit cu cartofiori picanți ținuți la cuptor cu puțină apă până s-au pătruns bine. Cartofiorii i-am cumpărat semipreparați de la supermarket.







Niciun comentariu: