luni, 17 iunie 2024

Acer pseudoplatanus LC (Sycamore maple)

 Am apelat la Pl@ntNet identification ca să aflu numele exact al arborelui care mi-a atras atenția cu frumusețea lui proiectată pe albastrul intens al cerului. Eu îl știam de arțar dar Wikipedia în limba română și Google susțin că ar fi Paltin de Munte. În schimb Wikipedia în engleză spune clar ” is a species of maple... maple adică arțar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Acer_pseudoplatanus

Acer Pseudoplatanus (Paltin de Munte)
Există pe străzile Bucureștiului, ca arbore decorativ, un copac înrudit dar care se deosebește de arțar prin fructele sale care par niște mingi mici țepoase agățate de o tijă. Acela este Platanul (Platanus orientalis).
Ca să mă zăpăcească complet de cap familia asta de copaci mai conține și Acer platanoides, care este tot o specie de arțar, care face samare și nu mingiuțele acelea drăgălașe pe care cred că le-am văzut cu toții. Wikipedia spune clar ”Not to be confused with Acer pseudoplatanus.” Ei bine acesta este Paltin de câmp, adică Arțar (sic!) și decorează și el străzile Bucureștiului.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Ar%C8%9Bar

Acer Plantanoides (Paltin de Câmp)
”Arțarul (Acer platanoides), numit și paltin de câmp,[3] este o specie de arbori din familia Aceraceae”
Wikipedia în limba română spune în mod eronat că el a fost ales ca simbol al Canadei. Trebuie știut că acest soi de arțar sau paltin ce o fi el, numit în engleză Norway Maple nu are seva aceea dulce care se recoltează în America și mai ales Canada din Acer saccharum sau Acer nigrum și se folosește la îndulcirea clătitelor lor (pancakes).


Sugar_Maple_foliage_during_autumn_along_Parkway_Avenue_in_Ewing,_New_Jersey.jpg foto by Famartin Și pentru că m-am lăudat cu fotografiile personale ale frumosului arțar din apropierea locuinței mele, iată-le!






În ultima fotografie puteți vedea ce bine se înțelege arțarul nostru, venit de pe la munte, cum îi zice numele de Paltin de Munte, cu Albizia Julibrissin, Arborele de Mătase, venit de prin Persia.
Vă sfătuiesc să citiți articolul despre platan pentru că este foarte interesant, chiar dacă poate prea lung pentru perioada agitată pe care o trăim.

Niciun comentariu: