luni, 19 octombrie 2015

Știuci rasol cu maioneză

Anul trecut am pus la murat (în oțet) o mulțime de legume și m-am trezit că a venit iulie cu temperaturile lui atât de ridicate, încât începusem să sfârâim chiar ca într-un cuptor, dar încă mai aveam borcane pline. De aceea anul acesta am tot amânat momentul fatidic al acțiunii ”Murături”...până Sâmbătă...

Mă așteptam să găsesc numai rădăcinoasele specifice toamnei avansate...Dar până să ajungem la tarabe Florin m-a convins să intru în pescăria de la Piața Gorjului. Erau acolo rondele de crap novac, fileuri de crap novac (îi cântasem tot drumul lui Florin că am primit un SMS în care cei  de la Cora m-au anunțat că au crap novac la 6, 49 lei, pulpe de pui cu spate la 5,99lei și unt Cora 65% la 2,99lei) și crap novac de Dunăre, carași dolofani, tot de Dunăre și alte bunătățuri piscicole dar mie mi-au rămas ochii la niște știuci.

Florin a încercat să mă descurajeze, pentru că erau cam scumpe, aproape 20 lei kg și văzând că nu reușește a recurs la argumentul suprem ”dar știi să le gătești?” Dacă îmi punea întrebarea asta acum 30-40 de ani înțelegeam dar după mai bine de 4 decenii de bucătărit pentru familie e mai greu de înțeles...Mai trist e că nici Diana nu-și amintește să fi văzut la mine știucă pe masă, deși am avut ocazia să gătesc chiar și știuci prinse de Florin cu mânuța (și lingurița de momeală) lui.

În momentul când am pronunțat ”sigur că da, rasol cu maioneză” fața celuilalt client din magazin, foarte atent la discuția intimă dintre mine și soțul meu, s-a luminat a ”Evrika!”. Imediat ce Forin a comandat două știuci mari s-au auzit următoarele comenzi de la cel puțin alți doi clienți ” știucile acelea”. Am făcut deci prozeliți.

Trec peste partea legumicolă a poveștii și o să copiez de pe face book postarea dedicată evenimentului...nu înainte de a spune că am fiert ceapă, ardei, morcovi asezonați cu fenugreek (se poate și fără) semințe roșii de curry cumpărate de la un magazin oriental în Irlanda (încă aveau aromă când le-am măcinat), dacă nu aveți nu e nici o problemă, puneți sare...eu n-am pus din motive medicale, piper, eninahar, foi de dafin...

După 20 de minute am tras cratița de pe foc, am așteptat să nu mai clocotească și am pus știucile...le-am fiert cam un sfert de oră, întorcându-le la mijlocul intervalului ca să se facă bine pe ambele părți...Am pus oțet aproape de sfârșit, am scos știucile din zeamă și am început dezosarea. 

Mai jos am copiat textul de pe face book. Acum trebuie să am grijă să pun pozele exact în acea ordine

Diana, spuneai că n-ai văzut niciodată la mine știuci rasol cu maioneză. E posibil, prentru că le serveam mai mult la mese festive și tu de multe ori nu ai participat la ele. Dacă nu te grăbești să vii o să te saturi numai cu privitul.

N-am reușit să le ornez pe îndelete, pentru că era pericol să leșine Florin de foame...

Deci am luat legumele din poza nr 3, am stors multă lămâie și am aruncat niște maioneză pe știuca rasol din poza nr 2, am presărat tava cu ardei roșii fierți tăiați fâșii, rondele de morcovi fierți și capere murate (am făcut o excursie specială până la Mega Image de pe malul Lacului Morii, pentru că numai acolo știam că există borcanul mult dorit plin de capere, experiența m-a învățat că multe vânzătoare nu au auzit în viața lor de capere) și am obținut ce se vede în poza nr 3.

In poza nr 5 sunt icrele încă neformate (dacă erau mature le mulgeau pescarii), ficații (am avut grijă să nu fie fierea spartă) și carnea de la capetele știucilor...În poza nr 4 e modul în care cică le-am ornat...

Cum foamea e cel mai bun bucătar Florin a declarat că totul (inclusiv ceapa și restul de ardei care au dat gust rasolului) a fost foarte bun...

Niciun comentariu: