vineri, 29 noiembrie 2013

Trei poeme coreene Partea I

Limba coreeana este o limba foarte grea. Sau poate varsta ma impiedica sa o invat cu usurinta. Totusi chiar coreenii recunosc ca e greu de tradus in alta limba. Cred ca unul dintre motive este acela ca are foarte multe omonime al caror sens trebuie dedus din context. Totusi unii s-au incumetat sa traduca, si nu orice, ci chiar poezie. 

Poezia pe care vreau sa o public acum, cu o traducere in romana dupa textul in engleza, am  gasit-o intr-un comentariu. scrisa pe o poza. Am incercat sa transcriu, cu ajutorul tastaturii de pe Google Translate, textul de pe poza, dar tastatura nu are consoane duble si a iesit ceva diferit de poemul original, incat nu e de mirare ca nu am inteles nimic. 

Si atunci am cautat poezia pe net si am gasit-o. Anti virusul m-a atentionat ca a blocat continut periculos pentru computerul meu. Am toate motivele sa cred ca acel continut provine de pe situri romanesti, pentru ca toate reclamele, mai nou, sunt in limba romana. Sa ma scuze tovaraseii care lucreaza pentru firme straine de IT, dar in comparatie cu cei occidentali munca lor are multe parti neplacute pentru noi, utilizatorii.

Dar sa las deoparte neplacerile provocate de altii si sa va ofer traducerea libera a...traducerii din engleza. Cata coreeana am reusit sa invat imi spune ca textul in engleza pastreaza mesajul, sper sa il pastrez si eu:

Desigur
Pot sa-mi ascund fata
Cu palmele amandoua

Dar dorul din inima mea
Mare cat un lac
Se ascunde doar daca inchid ochii.


호수/ 정지용

얼골 하나 야
손바닥 둘 로
푹 가리지 만,

보고 싶은 마음
湖水 만 하니
눈 감을 밖에.


Lake by Jung Ji-yong

Translated by Chae-Pyong Song


A face
I can surely block
with my two palms,

but my heart of longing,
big like a lake, and
I cannot help but close my eyes.


Am adunat de pe net cateva tabouri avand ca tema lacul. Sigur ca puteam apela la mari maestri, dar ma preferat sa apelez la Google, desigur google.ro, ca la altceva (google.com) nu mai am acces, poate ca serverul...
Isaac Levitan
Jasper Francis Cropsey--A cabin on Greenwood Lake
Isaac Levitan-- Vesna
Isaac Levitan--Lake--1900
Jeff Pittman-- Beaver Lake--Asheville
 Jeff Pittman--Lake
Ann Miller, Lake



Un comentariu:

Ochiul babei spunea...

Levitan mi-a placut intotdeauna foarte mult (ca si Aivazovski, de altfel)dar nu-mi amintesc acest tablou cu "beriozki". Minunat! Multumesc, Viroca, pentru munca de mijala pe care o faci sapand internetul si scotand la iveala atatea comori!